Ei ikinä enää rattailla bussiin!

• Viestiketjun aloittaja no bus
  • Ensimmäinen viesti
mut meilläpäs pääseekin ilmatteeks vaunujen kans :p mut joo,en oo semmosia busseja täällä nähny,mihin mahtuis kolmet vierekkäin..toki mahtuis neljät,jos kahdet ois siinä oikealla vaunupaikalla ja kahdet sitten ovien ja niiden toisten vaunujen edessä :whistle:
Niin meilläkin :p

Täällä on useampi bussi sellainen, johon mahtuu esim. tuplarattaat ja kahdet yhdenistuttavat rattaat. Siis ihan oikeaan paikkaan - ei käytävälle, ei oven eteen :)

"vieras"
Täällä Oulussa mahtuu kahdet tai kolmet rattaat niille tarkoitetuille paikoille, mutta lähes joka kerta niitä vaunuja/rattaita on jopa 4, eli siinä ovien edessä myös. Koskaan ei ole kuskit ainakaan mun kuulteni tuohon puuttuneet. Ja aina on hyvin päässyt kyydistä pois, vaikka vaunuja useammat oiskin. :)

[QUOTE="vieras";25807394]Täällä Oulussa mahtuu kahdet tai kolmet rattaat niille tarkoitetuille paikoille, mutta lähes joka kerta niitä vaunuja/rattaita on jopa 4, eli siinä ovien edessä myös. Koskaan ei ole kuskit ainakaan mun kuulteni tuohon puuttuneet. Ja aina on hyvin päässyt kyydistä pois, vaikka vaunuja useammat oiskin. :)[/QUOTE]

Olin pari viikkoa sitten bussissa täällä Oulussa, jossa oli yhtä aikaa parhaimmillaan 5 vaunua ja sitten vielä bussi oli niin täynnä, että jopa bussikuskin vieressä seisoi, joku matkustaja. Aika sujuvasti ne vaunut vaihtoivat paikkaa, kun joku niistä jäi pois pysäkillä. Mutta ihme, kun kuski antoi niin paljon niitä vaunuja tulla kyytiin, koska sitten muilla matkustajilla oli vaikeuksia päästä pysäkeillä pois kyydistä, koska ne vainut todellakin tukkivat koko keskioven. Aluksi matkustajat eivät meinanneet päästä edes sinne bussi takaosaa, koska ne ensimmäiset kolme vaunut tukkivat koko reitin, joten en yhtään ihmettele, että jossain on kahden tai kolmen vaunun sääntö.

sdfg
Tapahtui pohjois-suomessa; olin jäämässä pysäkillä pois, bussissa oli kolmet rattaat vierekkäin. Äiti jonka rattaat oli minun edessä ei pystynyt siirtään niitä kunnolla kun toisessa kädessä oli pieni vauva ja rattaissa taapero. Yhtääkkiä kuski laittoi ovet kiinni, sanoin kuskille, että oon jäämässä pois johon hän huusi: ei se siltä kyllä näytä! Syyhän oli tämän toisen äidin kun hän ei "pystynyt" tietä raivaamaan aluksi, odotti vissiin mun hyppäävän heidän yli. Kuski avasi oven uudelleen ja pääsin kuin pääsin ulos. Tylyä kuskilta tuollainen. En ole koskaan änkenyt bussiin jos rattaille ei ole ollut tilaa vaan jääny odottaan seuraavaa. Osa äideistä änkeää rattaat väkisin kyytiin vaik ei enää virallista tilaa olis. Onko muualla suomessa samoja kokemuksia?
Käytä taksia! Kauheeta kattoa kun kouluikäiset kakarat tungetaan rattaisiin.

1
No täällä Turussa ei ole tommoisia ongelmia... koska näköjään rattaiden kanssa matkustaa sellaiset äiti-lapsi-parit missä lapsi alkaa olla jo kyllin iso nostamaan rattaat äidin kanssa ulos.

Lapset 6-7v ja rattaissa... mieluisaa näyttää olevan rattaiden kanssa reissaaminen.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Välihuomautus;25807149:
No en kyllä IKINÄ tekisi niin, että menisin vieraiden vaunujen kanssa hetkeksikään ulos, jos oma lapsi olisi rattaissa bussin sisällä. Mitä jos kuski luulisi minun jääneen pois ja painaisi kaasua? Enkä muutenkaan jaksa muiden romuja siirrellä, bussissa on tarpeeksi hommaa omienkin rattaiden kanssa.
Meinaatko, että se äiti, jonka lasten kanssa sä olisit pysäkillä bussin jatkaessa matkaa, tyytyisi tilanteeseen ja pitäisi sun lapsesi omiensa sijasta?

"vieras"
ja auta armias jos bussi on kolme minuuttia myöhässä seuraavalta pysäkiltä. johan alkaa valitus..

mutta siis mikäli bussi jää pysäkeille pitkiksi ajoiksi,jotkasiis aikataulujen mukaan eivät ole kovin pitkiä per pysäkki, se tarkoittaa pahimmillaan sitä että kuski ei päättärille päästessään kerkeä pitämään omaa taukoaan koska joutuu lähtemään samantien ajoon.

• Tykkää
Reactions: Wolt
"Haha"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25807870:
Meinaatko, että se äiti, jonka lasten kanssa sä olisit pysäkillä bussin jatkaessa matkaa, tyytyisi tilanteeseen ja pitäisi sun lapsesi omiensa sijasta?
No en meinaa. Mutta en silti tekisi noin. Teoriassa voi käydä niin, että kun olen laittamassa niitä toisia vaunuja perässä, hän tulee ripeästi sen toisen lapsensa kanssa perässä - ja minä olen edelleen ulkona ja juuri päästämässä irti vaunuista ja siirtymässä takaisin bussiin, kun kuski on jo kaasuttamassa. Bussit eivät yleensä seisoskele pysäkeillä kovin pitkään, ja havaintoni mukaan ne lähtevät liikkeelle heti kun viimeinenkin ulos tai sisään menijä on kulkenut ovesta. Eli periaatteessa voisi käydä niin, että bussi starttaisi ilman minua.

Enkä tekisi niin senkään vuoksi, että lapseni varmaan hätääntyisi nähdessään äidin poistuvan bussista vieraiden vaunujen kanssa hänen jäädessään sisään istumaan. Miksi minun pitäisi säikytellä häntä vain siksi, että joku ei selviä omien vaunujensa kanssa? Jos sen vauvan pitäisi siellä vaunuissa, pääsisi huomattavasti helpommin vaunujen kanssa ulos!

Keittiönoita
[QUOTE="Haha";25807962]No en meinaa. Mutta en silti tekisi noin. Teoriassa voi käydä niin, että kun olen laittamassa niitä toisia vaunuja perässä, hän tulee ripeästi sen toisen lapsensa kanssa perässä - ja minä olen edelleen ulkona ja juuri päästämässä irti vaunuista ja siirtymässä takaisin bussiin, kun kuski on jo kaasuttamassa. Bussit eivät yleensä seisoskele pysäkeillä kovin pitkään, ja havaintoni mukaan ne lähtevät liikkeelle heti kun viimeinenkin ulos tai sisään menijä on kulkenut ovesta. Eli periaatteessa voisi käydä niin, että bussi starttaisi ilman minua.

Enkä tekisi niin senkään vuoksi, että lapseni varmaan hätääntyisi nähdessään äidin poistuvan bussista vieraiden vaunujen kanssa hänen jäädessään sisään istumaan. Miksi minun pitäisi säikytellä häntä vain siksi, että joku ei selviä omien vaunujensa kanssa? Jos sen vauvan pitäisi siellä vaunuissa, pääsisi huomattavasti helpommin vaunujen kanssa ulos![/QUOTE]
Niin, nykyään on totuttu matalalattiabusseihin ja siihen, että ei tarvitse bussissa muita auttaa. Mulla on jo aikuiset lapset ja heidän vaunu/ratasaikoina bussit olivat toisenlaisia ja se nyt oli itsestäänselvää, että jos vaunuja oli bussissa useammat, niin toisia autettiin, jotta matka sujui kaikilta hyvin. Ei tullut mieleenkään tönöttää omien vaunujen kanssa tarjoamatta apua, koska sitten ei olisi itsekään päässyt bussista ulos ennenkuin sillä pysäkillä, missä toinen äiti jää.

No täällä Turussa ei ole tommoisia ongelmia... koska näköjään rattaiden kanssa matkustaa sellaiset äiti-lapsi-parit missä lapsi alkaa olla jo kyllin iso nostamaan rattaat äidin kanssa ulos.

Lapset 6-7v ja rattaissa... mieluisaa näyttää olevan rattaiden kanssa reissaaminen.
Missäpäin Turkua?

Itse kuljen bussilla lähes päivittäin, olen kulkenut jo vuosikausia, ja tuollaista olen nähnyt ehkä 10 krt. Niissäkin kerroissa yleensä sama äiti-lapsipari kyseessä :D

No jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25807981:
Niin, nykyään on totuttu matalalattiabusseihin ja siihen, että ei tarvitse bussissa muita auttaa. Mulla on jo aikuiset lapset ja heidän vaunu/ratasaikoina bussit olivat toisenlaisia ja se nyt oli itsestäänselvää, että jos vaunuja oli bussissa useammat, niin toisia autettiin, jotta matka sujui kaikilta hyvin. Ei tullut mieleenkään tönöttää omien vaunujen kanssa tarjoamatta apua, koska sitten ei olisi itsekään päässyt bussista ulos ennenkuin sillä pysäkillä, missä toinen äiti jää.
Ehkä silloin "ennen" bussikuskit myös odottivat ja katsoivat huolellisesti, että kaikki joiden piti jäädä kyydistä, olivat jääneet, ja että toisaalta kukaan auttaja ei ollut jäämässä vahingossa pysäkille?

No bus
Kuskeilla on nykyään niin kiire, että meinaa tosiaan ne auttajat jäädä ovien väliin kun jo pysäkiltä lähdetään. Minä huolehdin vain sen, että pääsen oman lapseni kans bussista ulos ja sen, että rattaani ei ole kenenkään tiellä. Oman lapsen kanssa on ihan tarpeeksi tekemistä. En oikein ymmärrä miks tämä äiti piti vauvaa sylissä kun näki, että mun pitäs päästä pois kyydistä. Ois pitäny laittaa vauva tuplarattaisiin ja siirtyä ulos hetkeks. Ei pidä lähteä bussilla äitien jotka eivät pärjää omin avuin.

Jep, just viimeksi kun oltiin bussissa niin kyydissä oli meidän ponyjen lisäksi vierekkäinistuttavat tuplat ja normiyhdistelmät, eikä ollut edes ahdasta :)

muoks: Ja ihan siinä rattaille tarkoitetussa kohdassa, ei käytävillä tai ovien edessä tai muiden tiellä.
no turussa onkin tilavimmat bussit rattaille :D muutettiin siitä noin 10min välein busseja kulkevalta reitiltä tänne maalle ;) missä menee kerran tunnissa. nyt 1½v jälkeen mun autottomuus-periaate alkaa vähän rakoilla ja hermot kiristellä. haluan takas turkuun :D

huppps
Kuskin hermostuminen ihan ymmärrettävää, heillä on todella tiukat aikataulupaineet. Syypää tuossa on ollut se toinen äiti, joka ei tajunnut siirtyä. Vauvan kuuluu olla rattaissa matkan ajan ja muutenkin voisi vähän kiinnittää huomiota kanssaihmisiin.

"vieras"
Espoossa oon joskus saanu odottaa useamman bussin ennenkuin mahtuu kyytiin. Eivät todellakaan ota bussiin enempää vaunuja kuin mahtuu (yleensä kahdet). Ja tämä on minusta ihan oikein. Entä jos sattuu tulipalo ja kaikkien pitää päästä ulos bussista nopeasti, vaunut tukkii tien helposti.
Kannattaa vaan lähteä ajoissa liikkeelle, eikä kannata muuttaa maalle, jossa on yhden bussin varassa.

"jep"
pari kertaa olen tehnyt sillai, että olen ensin ollut yksin vaunupaikalla, ja joku vaunuineen yrittänyt tulla siihen, enkä ole jaksanut kunnolla väistää joten sen toisen vaunut ei oo mahtunu ja se on jääny rannalle ruikuttaa. tai sama jos kolmannet vaunut yrittää tunkea, niin seison leveästi ja siiten hymyilen iloisesti kun ovet menee kiinni sen tunkijan naaman edestä. vittuako pitää tunkea.

juuu
HSL Helsingin seudun liikenne - Lasten kanssa
Bussi- tai raitiovaununkuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu. Busseihin voidaan yleensä ottaa vain kahdet lastenvaunut.

(oma mies ajanu useamman vuoden työkseen bussia pk seudulla ja siinä firmassa on tiukkaan painotettu 2vaunun politiikkaa)
Niin YLEENSÄ!! Mutta jos bussissa on kolmepaikkainen vaunuosa sinne kyllä saa laittaa ne kolmet vaunut. Tiesitkö että tällaiisakin on nykyään. ;)

"haha"
Helsingissä on ainakin paljon kolmipaikkaisia busseja. Että se niistä säännöistä, sinne mahtuu hyvin kolmet vaunut kun on siihen tarkoitettukin. En ymmärrä yhtäkään syytä miksi kaksipaikkaiseen ei saisi viedä kolme, jos todella mahtuu hyvin siihen väliin eikä siis jää siihen kulkuväylälle. Jos tuossa vaiheessa kielletään, se on jo silkkaa kiusantekoa. Ymmärrän hyvin ettei kulkuväylälle saa asettaa vaunuja ja se vituttaakin kun joku änkee siihen...mutta että oikealle paikalle "ei saa", se on vain vittuilua. :D

"hei"
Bussi- tai raitiovaununkuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu. Busseihin voidaan yleensä ottaa vain kahdet lastenvaunut.

(oma mies ajanu useamman vuoden työkseen bussia pk seudulla ja siinä firmassa on tiukkaan painotettu 2vaunun politiikkaa)
Oletko jotenkin ymmärtämätön, itse juuri todistit lainauksella, ettei tämä 2vaunun politiikka päde, VAAN SE MIKÄ MAHTUU OIKEALLE PAIKALLEEN. :D

Sun miehen firmassa ei varmaan ollut niitä sellaisia busseja, joissa on kolme-neljä vaunupaikkaa keskellä? Täällä niitä on todella paljon, silloin siihen bussiin tottakai saa ottaa ja kuuluukin ottaa niin monet vaunut kuin siihen vaunupaikalle mahtuu :)

"niin"
"Bussi- tai raitiovaununkuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu"

Niin, eli saa viedä vaikka kuudet jos mahtuu varattuun tilaan!!! :D
Yleensä siis ne kahdet, mutta suurempiin jopa neljät pienet! :)

Yhteistyössä