Ei helkkari! Taas ukko ja autokuume...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Autohirls
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Autohirls

Vieras
Aina sanotaan, että naiset ostelee kaikkea turhaa juu... Mutta miesten heikko kohta on autot. Siinä sitä rahaa vasta meneekin hukkaan. Itte oon asunut Helsingissä lapsuuteni ja nuoruuteni ja autokuviot ei koskaan olleet kovin in. Auto oli pakollinen paha, mutta sillä ei ollu mitään muuta arvoa. Mutta mieheni tulee sitten ihan erilaisista kuvioista. Auto on pyhä lehmä ja siihen satsataan kaikki.

Asutaan nyt "maalla" ja mulla on tommonen kiva Toyoyta Yaris, vuosimalli jotain 2005. Miehellä (ja ykkösautona) on samanikänen bemari, farkku. No nyt ukko sitten kattelee jotain uudenkarheita mersuja. Ihan uutena ei ostais, mutta jotain 30 000 arvosia. No tosta sais vaihdossa ehkä jotain kympin, niin 20 000 siis. Kuukausimaksuksi tulis jotain 350-400. No ei siin mitään mutta kun perheen nettotulot on yhteensä jotain 3000. On se nyt aika taukkia että pelkästään yhden auton kuukausierään menee siitä kahdeksasosa... Mitäs mieltä???

ei meillä ole mies koskaan autoista ollut kovin kiinnostunut. Auto on vaan kulkupeli ja pitää olla turvallinen. Meillä miehen heikkous on moottoripyörät ja niihin satsataan sitten senkin edestä. Minusta ihan ok. kun omia rahojaan niihin laittaa. Hänen harrastus ja ei ole minulta pois.

Miespuoleisena voin vain todeta, että nuo autohankinnat tehdään tunteella ja sitten yritetään perustella järjellä.

Itselläni on ollut viimeisen 6 vuoden aikana 11 autoa. Niistä 3 on kyllä vieläkin. Yksi kesäauto, yksi käyttöauto kummallekin. Pohjimmiltaan syynä auton vaihtoon on ollut aina kyllästyminen. Kun kyllästyy nykyiseen kulkupeliin, haluaa vaihtaa sen johonkin mieluisaan. Järkisyitä noiden vaihtoon löytyy kovin vähän.

Jossain määrin tilannetta voisi ehkä verrata siihen, että jos nainen kyllästyy esim. käsilaukkuunsa ja haluaa vaihtaa sen johonkin toisenmaaliseen/merkkiseen. Eri mittakaavan hankintoja, mutta jossain määrin verrattavissa.

Vanha auto kannattaisi myydä itse ensin pois ja sitten vasta ostaa uusi tilalle suoralla kaupalla. Säästää muutaman tonnin rahaa heti tuossa. Voithan sanoa miehellesi, että laittaa ensin vanhan autonsa nettiautoon myyntiin ja sitten JOS se menee kaupaksi, voi katsella toista tilalle. :)

En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut autoista (saatikka moottoripyöristä) ja kuuluin siihen harvalukuiseen poikajoukkoon, jolla ei ollut mopoa yläastelaisena. Helsingissä asuessa en koskaan omistanut autoa, se olisi aiheuttanut vain hankaluuksia.

No sitten kun tuli muutettua maalla, piti ostaa auto ja pian toinenkin. Molemmissa mentiin aika minimin mukaan, mutta pakko se on myöntää että kun taloustilanne on parantunut, on sitä alkanut katselemaan kalliimpiakin autoja. Sitten vanha minä on tullut toppuuttelemaan, että "ei helkkari, ei sun koskaan pitänyt autoihin panostamaan." Täällä maalla vaan huomaa, että moni äijä laittaa todella paljon autoon kiinni. No toivotaan, että itse viittii pysyä siinä, että autojen yhteisarvo ei ole mitään ihan huikeeta. Tällä hetkellä on tilanne esim. se että ykkösautosta lyhennetään 200e/kk (Skoda Octavia farkku, vm -08) ja sitten kakkosauto on oma (Toyoyta Yaris -04). Enempää ei kyllä tarttis kuussa mennä kun aina kuitenkin noihin tulee lisäkuluja, vaikka autot edustavatkin tommosta suhteellisen luotettavaa + huolloiltaan siedettävän hintasta ryhmää...

Miehien heikko kohta on kyllä autot. Karpan kirjoitus osui naulan kantaan.

Yhteistyössä