Minä ja lapset haluasimme koiran, mutta ukko ei suostu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ap";26196375]No oon mä niitä perusteluja tässä laittanutkin, mutta muutama tulee mieleen:

1) Tulee liikuttua itsekkin enemmän
2) Lapset oppii vastuunottoa, empatiaa yms. (lapset nyt 5 ja 3)
3) Koirat on ihania!
4) Lapsia ei enää tehä[/QUOTE]

Mun mielestä nää on vähän huonoja perusteluja.. Vähän sama kuin menisi naimisiin sillä idealla että suhde paranee. Tai hankkii lapsia ja luulee niiden parantavan suhdetta.

1) Koiran tehtävä ei ole saada sinua liikkumaan
2) Koiran tehtävä ei ole saada lapsia oppimaan asioita
3) Koiran luonnetta ei voi tietää, se voi olla vaikka kuinka omapäinen/eristäytyvä
4) Liittyy asiaan miten?

Koira tulee uuteen kotiin uutena perheenjäsenenä. Jos sille on ennen tuloaan jo asetettu tavoitteita joiden pitäisi ihannetilanteessa toteutua, tilanne on vääristynyt. Antakaa koiran olla oma itsensä ja vastuullisina aikuisina vastuu kaikesta tuosta on teillä, ei koiralla!

Kai sä nyt kuitenkin ymmärrät, että uusi koira (joka on siinä perheessä seuraavat 15 vuotta ja vaatii päivittäistä huolen pitoa koko tuon ajan) on hippasen eri asia, kuin ulkomaanmatka (kestää viikon-kaksi), opiskelut (jotka ovat panostus perheen talouteen tulevaisuudessa), tms.

Mä olen sitä mieltä, että jos mies ei halua vaikkapa jyrsijöitä, mutta muu perhe haluaa, ne voidaan silti hankkia. Tämä siksi, että jyrsijät osuvat terraariossa, eikä niistä IHAN OIKEASTI ole vaivaa sille miehelle milloinkaan. Mutta koira on jo totaali eri asia. Siitä on joskus väkisinkin vaivaa.

niinpä. Ja jyrsijät tai akvaariokalat eivät yleensä elä 15 vuotta.

Älkää ottako koiraa ainakaan vielä. Voisitteko ottaa jotain sukulaisen tai kaverin koiraa hoitoon aina välillä? Ja jos päätätte ottaa koiran, siis yhdessä, niin älkää ottako isoa koiraa. Korkeintaan isovillakoira, ne on tosi hyvä luonteisia ja fiksuja muuten. Ja karvaa ei lähde ja ostakaa kone, jolla aina välillä ajatte turkin lyhyemmäksi.

Mulla on pienikokoinen koira, joka ei tehnyt muita tuhoja kuin puri yhden johdon ja lapsen lelun. Ei hauku juurikaan, joskus murisee jos kuulee ulkoa ääniä. On älyttömän kiltti kaikille. Mutta koiraa pitää kouluttaa, viedä säännöllisesti ulos, sosialistaa jne... että saa hyvän koiran. Ja ei saa kiusata, edes ne lapset!

Miettikää rotua tosi tosi tarkasti. Suosittelen ehdottomasti rotua mistä ei lähde paljoa karvaa. Ja seurakoira ehdottomasti lapsiperheeseen.

"Mun mielestä nää on vähän huonoja perusteluja.. Vähän sama kuin menisi naimisiin sillä idealla että suhde paranee. Tai hankkii lapsia ja luulee niiden parantavan suhdetta."
- AP:lla ei ymmärtääkseni ole ajatuksena, että koiran hankkimisen pitäisi jotenkin saada suhdetta parempaan kuosiin?

" 1) Koiran tehtävä ei ole saada sinua liikkumaan"
- Ei koiran ensisijainen tehtävä se olekaan, mutta jotkut kyllä hankkivat koiran lenkkiseuraksi. Tämä ei tietenkään saa olla ainoa syy koiran ottamiseen, tietenkään, mutta yksi aika isoista syistä se monilla on. Ja onko siinä mitään pahaa? Koira motivoi liikkumaan, väkisinkin, kun sitä pitää lenkille viedä.

" 2) Koiran tehtävä ei ole saada lapsia oppimaan asioita"
- Ei olekaan, mutta silti lapset oppivat koiralta paljon. Ja sekin on vain hyvä asia.

" 3) Koiran luonnetta ei voi tietää, se voi olla vaikka kuinka omapäinen/eristäytyvä"
- Pennusta näkee jo aika pitkälle millainen koirasta kasvaa - omapäinen vai miellyttämishaluinen, eristäytyvä vai sosiaalinen. Ja koulutuksella on myös osuutensa asiaan. Sekä rodulla.

"Koira tulee uuteen kotiin uutena perheenjäsenenä. Jos sille on ennen tuloaan jo asetettu tavoitteita joiden pitäisi ihannetilanteessa toteutua, tilanne on vääristynyt. Antakaa koiran olla oma itsensä ja vastuullisina aikuisina vastuu kaikesta tuosta on teillä, ei koiralla!"

- Uutena perheenjäsenenä, mutta pitää muistaa, että ennen kaikkea koira on myös LEMMIKKI. Monille tuo perheenjäsen-käsitys kun ajautuu siihen, että koiraa inhimillistetään liikaa ja sitten ollaan ongelmakoiran kanssa jumissa, kun piskiä on kohdeltu kuin uutta vauvaa. Ja mitä tarkoitat noilla tavoitteilla? Jos jonkun tavoite on, että koira on perheen ilona, lenkkikaverina, ehkä näyttely/harrastuskaverina, niin eikö nuo ole normaaleja asioita? Noin minä ainakin käsitin tuon tavoitekohdan..? Eikä AP ymmärtääkseni ole missään vaiheessa sanonut että asioiden pitäisi jotenkin olla "koiran tehtävänä ja vastuulla"..

Yhteistyössä