Ei. EnäÄ. IkiNÄ. KaveriSynNttäReitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24735358:
Siis tottakai lähtee ääntä, en mä sitä..... :D

Mutta mitä se ääni sanoo, ni sitä mä tässä haukoin järkytyksessä.

No, kaks tuntia seisoo vaikka päällään :D

Meillä on tälläiset retromallin synttärit, ettei ole kaverilahjoja eikä mitään pellenumeroita tms- ajattelin naivisti että saavat leikkiä keskenään ja touhata synttärilahjoilla ja kaikkea sellaista vanhanaikaista.

Täällä kans yks "retro", jonka mielestä lasten synttäreillä leikitään tuolileikkiä, "vettä kengässä" yms. Syödään kakkua, namuja ja jotain pientä suolaista(ei kuiteskaan tilata Mäkkäristä hampurilaisaterioita kaikille), juomana limubooli, eikä vieraille anneta lahjoja, paitsi "vitosen" synttäreillä, jotka ovat marraskuun lopussa, niin ovat saaneet suklaakalenterit mukaansa.. Mutta kuten joku jo mainitsikin, niin olin aikas äimänä, kun ihan kivat pojat sitten kimpassa olivat kaikkea muuta kuin kivoja; lätkivät toisiaan naamaan ihan nauraen, vaikka näki, kuinka joillakin itku silmässä, puhuivat rumasti ja röyhtäilivät yms.. Yritin siinä sitten käytöstapoja vähän opastaa, muttei mitään vaikutusta.. Meillä juhlat kestävätkin nykyään 1,5 tuntia, niin menee mahdollisimman sujuvasti koko homma..

Mietin vaan sitä, kun täälläkin aina siitä valitetaan, että joku ei ole synttäreilleen kutsunu koko luokkaa. Meidän tytön eskariryhmässä on 20 lasta. Tyttö halusi kutsua eskarista sekä tyttöjä että poikia, ja vielä naapurin lapsia. 10 lasta tuli ja meno oli melkoinen. Sekin jo rajoittaa, että ei meidän keittiöön olis mahtunu yhtään enempää.

Mun lapsuudessa äiti aina järkkäsi jotain nukketeatteria tms. synttäreillä. Istuttiin rivissä ja katsottiin ja mä olin ylpeä siitä, että mun äiti esitti. Mun mies taas on sitä mieltä, että ei synttäreille tarvii ohjelmaa. sapuskaa pöytään ja sitten ne muksut leikkii keskenään.

Mun tytön 6-vuotissynttärit oli mun näkökulmasta kaaos, mutta tyttö tykkäsi. Se kai on pääasia.

[QUOTE="akka";24736306]Lohdutukseksi voin sanoa että kun ne on murkkuiässä kuten meillä,ei jumalan kiitos vinguta kaverisynttäreitä eikä kukaan enää rimputa ovikelloa taukoamatta.[/QUOTE]

Niin, se kun vaihtuu sitten juna/bussirahoihin, eväsrahoihin, kaverilaumaan kotona, kaverilaumaan kaverilla, yön yli lanittamiseen yms tuikitärkeään toimintaan.:vampire:

Kyllä jo omassa lapsuudessani vanhemmat järjestivät synttäreilleni ohjelmaa, ja ihan samalla lailla minä olen järjestänyt ohjelmaa, erilaisia leikkejä jotta lapset viihtyvät paremmin, eikä homma mene ihan yleiseksi riehumiseksi.

Nyt kyllä olen ulkoistanut synttärit, sillä keskimmäisen luokalla on 17 poikaa, kuopuksenkin luokalla 10 poikaa, ja lisäksi hänellä on 3 muuta hyvää kaveria. Eli vierasjoukko on minusta liian suuri meidän ahtaisiin tiloihin. Ja teini taasen saa mielellään viedä kaverit tekemään jotain sellaista mistä tykkää, viime vuonna olivat keilaamassa ja pzzalla, yhteensä 3 poikaa, ei tullut mitenkään kalliiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;24735571:
Ihan ko meillä viimevuonna -.-
-siis eikö täällä oo niinku MITÄÄN ohjelmaa???
-Missäs on sit meidän ylläripussit? (mitkä vtun pussit -.- )
-ai tässäkö on tarjottavat? (joo, vaan sitä ja tätä ja tuota mitkä tytär oli itse valinnut)
-miten sä oot saanu tehtyy noin RUMAN kakun, miks siinä ei oo mitään kuvaa? (olin veistelly perhoskakun, edelleen tytön pyynnöstä)
pätin että tuo pentu ei tule meille enää ikinä.

Voi luoja. Oliko tässä kysessä siis yksi lapsi, joka käyttäytyi noin ikävästi?

Poikani on vasta reilun vuoden ja stressaan jo nyt tulevista kaverisynttäreistä...

No huhhuh. Älä järjestä älä, jos ottaa noin koville.Tuollaisten akkojen omat penikat ovat aina niitä kiusaajia ja piruja. Perjantai on se päivä, jolloin vauhtia riittää, työntäyteinen viikko takana, jokainen on väsynyt.
Oma penikkasi ei ole yhtäänsen kummempi. Pahimpia kiusaajia ovat ne, jotka osaavat olla kuten aikuiset tykkäävät,

Meillä on ollut monenlaisia kaverisynttäreitä. Meillä ne ovat olleet aina kotona ja osaksi
tuossa talon kerhohuoneella. Muutamien jälkeen olen vannonut, että never, ever, ikinä
, koskaan, milloinkaan enää.. kunnes on ollut seuraavien aika.
Viimeisimmät menivät ihmeen hyvin, vaikka meille tuli LAUMA esikoisen kavereita.

Tuosta tyytymättömyydestä tarjoiluun, se ei kyllä koske pelkästään lapsia. Olen täällä
joskus maininnutkin olleeni läsnä ei kaverisynttreillä, mutta sellaisissa pienissä kotona
pidettävissä kekkereissä , jossa tarjolla on vaikka mitä herkkuja.
Yksi pöydän vieraista puhuu seuraavaan tapaan.

- ai oliiveja, mä en ookaan ikinä tykännyt niistä
- ja paprikaa se närästää
- ooks sä ihan itse leiponu pullaa. On sen verran kuivanoloista
-onks toi tiikerikakkua, eiks se ole kamalan rasvaista
- mä en ole koskaan ostanut tälläsiää suolakeksejä kun en mä näistä oikein tiedä.
ai tätä vois laittaa niitten päälle. tätä tuorejuustoa. Mutta mulla on kyllä tosi herkkä
maha ja tässä on valkosipulia ( ja seuraa luento herkästä mahasta. jonka päätteeksi
halutaan ties kuinka mones kupillinen kahvia jne)
aika jännää tää toinen kakku... |O

ja siis varsin aikuinen nainen oli tämä valittaja.

Viimeksi muokattu:
Niin että tulit kehumaan, kuinka olet niin retro ja erikoinen kun et anna lahjoja kuten toiset? ja et järjestä ohjelmaa, mihin ovat tottuneet, ja jos lapset ovat lapsia, eli suoria (ei kaikki lapset eivät ole enää lapsia 8veenä, osaavat olla ilkeitä piruja, kiusata sitä, jota pystyy, joka heikoimmillaan, jolla ei kavereita tai tukiverkkoja) ja sanovat mitä ajattelevat, niin sinä "aikuinen tulet tänne arvostelemaan. sanon, että pidäpä kuri omallesi.

Meillä tarjotaan piirakat usein kylmänä. Siksi että ne on kuitenkin kylmiä taas kohta tms.
Meillä tehdään näin.

Omani olen koettanut kyllä kasvattaa siten, että sitä syödään mitä on tarjolla ja siten kuin se on tarjolla- ellei tykkää ei tietenkään ole pakko, mutta ei suureen ääneen valiteta joka asiasta.

Toivon että myös käyttäytyy siten kuin opetan, todellakin toivon.

Kaikkeni koetin tehdä- paitsi järjestää sitä ohjelmaa ohjelman perään koska viime vuonna se ei oikein toiminut siten kuin käsikirjoitin. Nyt ei vaan irronnut, hattua nostan teille työssä käyville ja/tai opiskeleville äideille jotka kaiken muun häslingin ohella kykenette antamaan kaikkenne vielä synttäreilläkin. (mutta hei, mulla on kiitettävä arvosana psykologiasta, ea kortti taskussa ja hygieniapassikortti myös, kasvatuksen ja ohjauksen kokeenkin suoritin hyväksytysti läpi- teoria sujuu- käytäntö ei vielä kohtaa :D)

JOS ensi vuonna järjestän, olen taas hitusen viisaampi......

Hitsit, kun koko likkalauma muuttuu erilaiseksi joka vuosi :D
Se mikä oli mälsää viimeksi, oliskin nyt just ollut sitä kivaa ja toivottua.

Hauskaa niillä tarjottavia lukuunottamatta tuntui loppuviimein olevan, kun leikkivät pihalla- pikkuvelikin otettiin lopulta mukaan leikkeihin ihan suosiolla.

Parasta tässä päivässä on, että se on ohi :D Enkä kehu, kauhistuin todella......
tyrmistyin ja yllätyin.
No, se siitä...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: cougar
Se on paras hetki lasten kaverisynttäreillä, kun viimeinenkin vieras on lähtenyt.:D
Minä olen myös lyhentänyt juhlien kestoa. Se perinteinen 2h on aika pitkä aika, jos 15 min lyhyemmät kemut ovat helpompi kestää.:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24736388:
Niin, se kun vaihtuu sitten juna/bussirahoihin, eväsrahoihin, kaverilaumaan kotona, kaverilaumaan kaverilla, yön yli lanittamiseen yms tuikitärkeään toimintaan.:vampire:

Mutta kukaan ei huuda,ei kolua kaappeja,ei juokse mehulasi kädessä ympäri huushollia,ei revi elukoita karvoista.Ainoa mökä mikä kuuluu on kännyköiden soittoäänet ja näppiksen naputus.Jumalan kiitos mun murkut on poikia jotka uskoo puheen.Toista on noi miehen kaks tyttöä.Niitä ei ole mies ikinä komentanut ja sen huomaa.Oikeasti luulen että se on naisten tyyppivika.Oma tyttäreni oli aikoinaan ihan yhtä vaikea kun noi miehen tytöt.Onneksi loput lapsistani on poikia,niiden kanssa pärjää aina puheella.

Syyhän näkyy, kun lukee tätä palstaa. Kiukutellaan aivan käsittämättömistä asioista ja kuvitellaan kaiken olevan vain itseä varten.

Oikeastaan syy on meidän 40- ja 50 luvulla syntyneiden sukupolven. Me omaksuimme "vapaan kasvatuksen" idean ymmärtämättä sen perimmäisiä ideoita. Kasvatustavotteetkin uusittiin ja niistä jäi puuttumaan hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen. Osittain uudet tavoitteet oli aiheellisesti tarkoitettu korvaamaan meitä edeltäneiden sukupolvien virheitä. Siinä vaan meni lapsi pesuvedden mukana. Samalla kiellettiin ruumiillinen kuritus ja mitään uutta tapaa ojentaa ja kasvattaa lapsia ei tullut. Niinpä nyt sitten ollaan tässä "kaikki mulle heti nyt" tilanteessa.

Meillä on tänään 11v. neidin synttärit. Ne on olleet kivat, kun kutsui vain kaksi ystävää yökylään, katsomaan leffaa, laulamaan singstaria ja tietysti syömään. Mutta minuakaan ei innosta kohta olevat pikkuveljen kaverisynttärit..

Pidemmällä kokemuksella noista kaverisynttäreistä sanoisin, että tuon ikäiset on ne todella ne kaikista pahimmat rohmuajat ja meluajat. Joukossa tuntuu tyhmyys aina tiivistyvän ja tuon ikäisillä on yleensä se pohjanoteeraus. Nykyään on helpompi pitää ne juhlat ulkoisestettuna tai jos sielläkin joutuu itse vastuuseen tarjoilusta, niin nykyään osaa laittaa tarjottavat esille tipoittain, ettei pari ehdi hamstraamaan kaikkia keksejä itselleen.

Sen jälkeen, kun ensimmäisten tuon ikäisten bileiden jälkeen jouduin nostamaan viimeisen vieraan ulos ovesta (ei olisi millään lähtenyt kotiinsa, matkaa vajaa 100 metriä), on tullut lähes kaikki synttärit ulkoistettua.

Nämä synttärikokemukset ovat ilmeisesti verrattavissa synnytyskauhukertomuksiin? Kamala kokemus, jota väritetään minkä ehditään :) Ei, uskon minä, että kamalaa on ollut. Meillä synttärit ovat aina menneet suhteellisen hyvin, pitää vain kestää sitä meteliä, ja herkkujen menekki vain kasvaa lasten kasvaessa (hyvä, että oli edes tyhjä pöytä jäljellä kun 12-vuotiaat pojat olivat käyneet kakkua syömässä).

Täältä olen oppinut, että synttäreillä saa sikailla kun ne ovat vain kerran vuodessa :D

Meillä luovuttiin kaverisynttäreistä 7vjälkeen samasta syystä. Huutoa, juoksemista, jatkuvaa kiroilua, roskat viskattiin taloyhtiön pihalle, kiusattiin toisia jne. Ei mitään käytöstapoja. Minulle on ok jos lapsilla menee vähän kovempaa synttäreillä, mutta ei hyvin kasvatettu lapsi ala kuitenkaan sikailemaan toisten juhlissa.

Nykyään saa tulla pari kaveria ja vietetään kemut leppoisammissa merkiessä.

Meillä tais nuo 9-vuotissynttärit olla ne vimpat "isot" kemut. Sen verran oli meno muuttunut parissa vuodessa, että en jaksa enää toista kertaa katsella. 6- ja 7- vuotissynttärit meni tosi kivasti ja lapset käyttäytyivät hyvin. Nyt 8- ja 9-vuotissyndet olleet aika kamalat. Itse olen opettaja muutenkin ja tottunut kaikenlaiseen käytökseen, mutta kyllä itseäkin jurppi se, miten törkeästi lapset käyttäytyvät kyläillessä. Ja juu, normaali puhe ei tehoa. Aika ikävää koko syndejen ajan puuttua kielenkäyttöön tai siihen, että yksi rohmuaa koko sipsikipon itselleen, eikä antaisi muille mitään.
Oikein pelottaa, että omakin muksu käyttäytyy toisten juhlissa samalla tavalla.Meillä pidetäänkin nykyään kunnon "kasvatuskeskustelu" ennenkuin muksu lähtee muiden juhliin.

Kun kaikilla on näin huonoja kokemuksia kaverisynttäreistä, niin silloin mitä todennäköisemmin meidän omat lapsemme riehuvat siellä toisten lasten synttäreillä (vai onko jossain nettipimeydessä ne vanhemmat, joiden lapset vain riehuvat). Muistutammeko omille lapsillemme ennen synttäreille menoa niistä käytöstavoista?

mie odotan tulevaisuutta kauhulla.. johan nykymuksut sekoavat, kun meillä ole mitään wiitä tahi pleikkaria enkä tod. aio ostaa mitään lahjapussukoita vieraille!
onneksi tyttö on vasta 2.. tosin viime vuonna sain jo vähän esimakua, kun kaverin tyttö ei tykännyt kinuskikakusta ja marisi siitä koko ajan

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja uiui vielä lisää;24738501:
Kun kaikilla on näin huonoja kokemuksia kaverisynttäreistä, niin silloin mitä todennäköisemmin meidän omat lapsemme riehuvat siellä toisten lasten synttäreillä (vai onko jossain nettipimeydessä ne vanhemmat, joiden lapset vain riehuvat). Muistutammeko omille lapsillemme ennen synttäreille menoa niistä käytöstavoista?

Joo kyllä tämä on tiedostettu niin kuin edellä joku kirjoitti. Kyllä se hirvittää päästä omiakin lapsia juhlimaan jos meno on muuallakin samanlaista. Joka kerta keskustellaan asiasta. Tyhmyys tuppaa tarttumaan. Onneksi täällä pojat ovat 7v jälkeen alkaneet pitämään pelisynttäreitä jne, joisa meno on jopa rauhalista. Mutta 5-7v. välillä oli aikamoista. Meillä ei koskaan ole ollut edes paljon vieraita, mutta heti jos vieraita on yli 3 on täysin eläimellinen meno päällä.

Ja ei suinkaan kaikki lapset ole sikailijoita vaan osa muista käytöstavatkin. Valitettavasti vähemmistö. Sen takia jaksan uskoa, että jos peruskäytöstavat on taottu lapsen päähän, hän ei vedä ihan överiksi enää lähempänä kouluikää. Joku 4-vuotias nyt saattaa vielä vetääkin vaikka olisi hyvin kasvatettu, mutta ei enää 7v.

En ole koskaan järjestänyt kaverisynttäreitä enkä järjestä.
En edes oikee ymmärrä miksi pirussa niitä pitää oikee järjestämällä järjestää. Jokainenhan sitä väsyy jo laittaessa niitä ja selvähän se on, et hulinaa riittää enemmän kuin osaa odosttaakkaan. Meillä on muutama kaveri käynyt siinä samalla kuin muutkin synttärivieraat ja on ainakin silloin osannut käyttäytyä tytöt ja pojatkin kunnolla. Olen vaan niin mukavuuden haluinen, etten turhaa stressiä halua itselleni moisista kekkereistä.

Ei minulla pelkästään huonoja kokemuksia ole. Kyllä meillä on ollut onnistuneita juhlia
ja lapsillahan on aina ollut kivaa. =)
Aikuisen metelinsietokykyä ne ovat kyllä koeteleet ja joskus pinnaakin. Meillä on vielä
varmaan useammat kaverisynttärit tulossa.

Ai tämä jatkuu tänäänkin :D

Kaikki hyvin jo, mä olen nukkunut yöni hyvin. Mutta vielä aamulla ennen tänne palstallekaan saapumista pohdin, että - no, pohdin kaikenlaista.
Viime vuonna nämä kemut pysyi hanskassa, tänä vuonna ei. Ja siis sama kokoonpano oli, muuttuneet ovat ja se muutos hätkähdytti kai eniten. JA se, että viime vuonna olivat lapsia, tänä vuonna puhe ei ollut enää niin lapsenomaista- pieniä lapsia ja puhe ja aiheet aikuismaailmasta. :O kamalaa. Ne kasvaa liian nopeasti!

Joukossa mukana meneminen, suorapuheisuus, normaaleja asioita, tiedän toki sen.
Ja vahvisti mun omaakin näkemystä itsestäni- en mä 'osaa' olla tuon ikäisten kanssa luontevasti, pienempien lasten kanssa paremmin ja sellaisten lasten kanssa jotka tunnen.

Joudun taipumaan ohjelman kannalle mikäli tytär puhuu mut ympäri ensi vuonna.
Mutta kun en tahtoisi valmiina tarjoilla koko pakettia vaan kasvatuksellisesta näkökulmasta heittäisin ilmoille ajatuksen mitä puuhaisivat ihan itse. Paitsi ettei ne ens vuonna kuitenkaan enää leiki ja tää konsepti menee taas ihan uusiksi.: /

Mutta yks asia joka ei mene läpi on se, että ellei koko luokan tyttöjoukkoa kutsuta ei kutsuta ketään. Ei synttärit kuitenkaan pysy salassa ja se on hirvittävää että jotkut jätetään kutsutuista pois.

Yhteistyössä