ehkäisylaastarista????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arjensankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Arjensankari

Jäsen
18.08.2004
178
0
16
Sain ehkäisylaastarista reseptin jälkitarkastuksessa, niin voinko alottaa sen käytön, vaikka kuukautisia ei ole vielä tullut synnytyksen jälkeen? Lääkäri vain mainitsi, että voin alottaa käytön, kun imetys on loppunu ja nyt se on loppunu n. 3 vko:a sitten.

Kyllä lääkärin olis pitänyt mainita, että eka laastari laitetaan iholle, kun ne kuukautiset alkaa (eli ekana vuotopäivänä)! Lukee ohjeissakin. Mulla laastari käytössä, kysele lisää jos mietit jotain. :)

Mitä oot tykänny laastarista? Vähän jänskättää, että miten käy,kun hormonikierrukasta tuli kaikenlaisia inhottavia sivuvaikutuksia... masennusta,haluttomuutta, aknetta.... Oliko alottaessa mitä välivuotoja tms.?

oi..minä täällä puoli vuotta kyseistä ehkäisyä käyttäneenä,kerron oman mielipiteeni..mulla tuli laastareista järjettömät menkkavuodot,ja ekana päivänä aina vatsa TODELLA kipeä,eri tavalla kuin ennen..ja se haluttomuus iski oikein pommin lailla,en tiennyt edes,että seksistä voi tulla niin vastenmielistä!!
lopetin laastarit.
eli mulle eivät ainakaan sopineet,toivottavasti sä saat paremman kokemuksen niistä=)

Mä olen käyttänyt laastaria toukokuusta saakka. Ne ekat kuukautiset jatkui tiputteluna melkein koko kierron, mutta niin mulla oli pillereidenkin kanssa. Kun oli toinen laastari iholla, kroppa sai rytmistä heti kiinni. Ekat varsinaiset laastarimenkat oli tosi runsaat, mutta mulla on ilman ehkäisyäkin ollut runsaat. Mulla ei ole ollut mitään kuukautiskipuja, vain lievää jomotusta alakerrassa pahimpana vuotopäivänä (sekin tuttua). Nyt vuoto on jo muuttunut niukemmaksi, niin kävi pillereidenkin kanssa. Eli ei tartte yöllä vaihtaa sidettä. :) Ei ole tullut aknea, turvotusta, lisää painoa tms.

Negatiivista (joskin kroppahan vielä totuttelee tähän): kahdet viimeset kuukautiset on alkanu jo pari päivää ennen varsinaista taukoviikkoa eli laastarinpoistoa. Kyselin gyneltä asiasta ja hän totesi olevan ns. läpivuotoa, mutta sinänsä ei epänormaalia. Jos vuoto pitkittyy ja häiritsee, silloin vaihdetaan toiseen menetelmään. Aijon vielä katsastaa... Mulla vuoto on kyllä loppunut ennen uuden laastarin laittamista eikä ole esiintynyt tiputtelua kesken kierron. Mielialani on ehkä aavistuksen äreämpi, mutta olen tässä kyllä viimeset kuukaudet ollutkin väsynyt, joten en tiedä onko laastari muuttanut käytöstäni :/ . Haluja se ei ole vienyt eikä esim. limakalvot tunnu yhtään kuivilta (päinvastoin). Laastarista ihoon jäävä liima on aika inhottava eli vaikea saada pois. Olen käyttänyt kynsilakanpoistoainetta ja pessyt ihon heti. Iho saattaa ärtyä, mutta vielä ei ole esiintynyt mitään allergista reaktiota. Laastarinhan on kuitenkin tiukasti pysyttävä iholla sen viikon ajan, joten liima on tujua.

Olen pitänyt laastaria alavatsalla vaihdellen puolta. Nyt, kun ilmat viilenee, ajattelin (pitkähihaisen paidan kanssa) pitää laastaria käsivarressa. Sinänsä kai paikalla ei ole merkitystä. Kuulin gyneltä, että hormoonitaso näissä on nykysin niin alhainen, että kroppa ei välttämättä mitään muutosta koe eli saattaa olla, että vuoto tosiaan on kuten ilman ehkäisyäkin (siis ei välttämättä sitä ainakaan niukenna, joskin mulla on niin käynyt).

Kyllä mä olen tähän saakka ollut tyytyväinen laastarin käyttäjä. Jotenkin tuntuu niin inhottavalta popsia pillereitä tai pitää sisällään jotain ylimääräistä kapistusta... ;) Mulla on viikon kipukynnys ylitettävänä jo pelkästään laastaria poistaessani. :D Sanoisin, että eka puoli vuotta varmaan näyttää, sopiiko laastari itselle. Minä tässä siis vielä testailen tämän syksyn ja jos vaivat lisääntyy, käännyn gynen puoleen. Ainahan ei voi voittaa...

Toivottavasti laastari sopii sulle! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2004 klo 21:04 Arjensankari kirjoitti:
Mitä oot tykänny laastarista? Vähän jänskättää, että miten käy,kun hormonikierrukasta tuli kaikenlaisia inhottavia sivuvaikutuksia... masennusta,haluttomuutta, aknetta.... Oliko alottaessa mitä välivuotoja tms.?

Minä olen tykännyt tuosta laastarista, tosi helppoa ja eikä tarvitse muistaa joka päivä ottaa esim. pillereitä. Kunhan muistaa aina tiettynä viikonpäivänä vaihtaa kun viikko tulee täyteen. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia tai sivuvaikutuksia tullut eikä välivuotoja. =)

Yhteistyössä