EGYPTIN MATKALLA lapsen kanssa/raskaana - KOKEMUKSIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reissuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Reissuun

Vieras
Olemme lähdössä talvella viikoksi Egyptiin, mukana on 2,5-vuotias ja jos tilanne jatkuu onnellisesti olen silloin myös 2. kolmanneksella raskaana. Mielelläni kuulisin kokemuksia vastaavissa tilanteissa! Erityisesti mietityttää se, voiko vatsaongelmilta välttyä...

Kiitos kommenteista etukäteen!

vatsaongelmilta vältyttiin käsidesiä ja maitohappobakteereja käyttämällä. En minä sitä 2.5 v ongelmana näkisi, mutta raskautta miettisin kyllä. jos vatsataudin saa suomessakin ja on kuuma niin kyllä se esim supistuksille saattaa siinä sivussa altistaa kuivumisen kautta.
Itse en lähtisi vaan miettisin tarviiko lähteä nyt ollenkaan ja matkusteleeko muualle sitten ennen Egyptiä.

En mäkään lähtis raskaana. Se on kamala paikka... Lapset saa taudin vielä helpommin, kun käsienpesu saattaa jäädä vähemmälle ellei vanhemmat _koko_ ajan vahdi. Itse en saanut, mutta joinkin about pelkkää cocista koko viikon ja pesin käsiä koko ajan. Heh. Siellä on niin likaiset rahatkin, että niistäkin saa taudin. Yök mikä paikka! Ei ole mitään positiivista sanottavaa. Mutta en olekaan sukellusta harrastava ;)

voi välttyä, lapsi ei ole ikinä saanut reissussa vatsatautia ja käyty on hänen kanssaan muunmuassa Intiassa (ja ei siellä Egyptissä sen isompi riski ole), kun oli 3,5-vuotias.
Itse olin vielä, olisikohan ollut viikko 28 Barcelonassa juhannuksen kieppeillä, ja vaikka oli kuuma niin ei ollut mitään ongelmia (toki siellä nyt ei vatsatautia tavtse juuri pelätä).
Egyptissä olen ollut ennen lasta ja mielestäni , kun pitää huolen missä syö ja mitä syö ja juo vain pullotettua vettä, voi hyvin välttyä vatsataudilta. Mutta voihan sitä muuallekin matkustaa.

Me oltiin siellä aikanaan 1,5v ja vajaa 3v lasten kanssa, mukana myös isäni ja 8v kummipoika. Oltiin syöty niitä maitohappobakteereita jo hyvissä ajoin, katsottiin muutenkin mitä syötiin ja desinfioitiin käsiä usein. Ainoa joka sai vatsataudin oli isäni joka ei noista varotoimenpiteistä välittänyt.

Mutta raskaana en itse tuonne siltikään lähtisi.

Ota mukaan käsidesiä (tai mikä se desinfiointi-aine nimeltään nyt taas olikaan). Koko perhe aina käsipesulle kun mahdollista, ja käsidesiä aina ennen ruokia/naposteluja ja vähä joskus välilläkin. Monet syö jotain maitohappobakteeria (apteekki tietää raskaanaolevalle sopivaa), ja tarkistele vähän etukäteen voiko raskaana oleva ottaa "ripulia" estävää lääkettä, jos niin sattuu että sairastut. Paikallisten apteekkilääkkeet oli meillä paras vaihtoehto. Itse en tiennyt olevani raskaana (raskaus niin alussa). Paras tietenkin olisi konjakki ryyppy aamuin illoin, mutta se ei varmasti sinua auta. :D Ja vettä vettä vettä..

Kyllähän se lähteminen vähän mietityttää tällä hetkellä, matka kun varattiin ennen kuin tiesin raskaudesta. Meillä on kyllä todella hyvätasoinen hotelli jossa myös syömme emmekä aio juurikaan reissata katsomassa nähtävyyksiä ym., olisikohan sitä yhtään enempää turvassa pöpöiltä näin?

Yksi vaihtoehto lienee kyllä vaihtaa matka johonkin toiseen kohteeseen. Reissaamista raskaana en sinänsä pelkää, esikoisen raskausaikana olimme Marokossa ja kaikki meni oikein hyvin vaikka maha olikin vähän sekaisin :) Tämä oli tosin hieman aiemmassa vaiheessa raskautta.

Itse en lähtis Egyptiin vaan vaihtaisin esim. Espanjaan tms, jossa tämä vatsatauti-riski on pienempi.
Pari sukulaista olivat juuri tuolla reissussa ja sieltä toivat mukaan ihan järkyttävän paskataudin :x Kummatkin pariskunnasta olivat tiputuksessa muistaakseni pari päivää.
Ja olivat käyttäneet käsidesejä ym ihan tunnollisesti... :x

Hyi yööök sentään!! :headwall:

KOskaan missään muualla vatsatautia kuin egyptissä. Olen kiertänyt kaikki mahdolliset paikat Indonesian pikkusaarista Malesiaan ja en ole siellä saanut mitään, mutta Egyptissä sain, valitettavasti. Olin 2 viikkoa sairaalassa Suomessa tiputuksessa.

Samaa kamaa siellä on ja hyvätasoisen hotellin takahuoneet ovat usein paskasempia kuin pienempien perhehotellien. Siellä on niin paljon väkeä ja kun pomon silmä välttää niin kauhotaan paskaisilla käsillä jäitä kuppiin jne..

Alkuperäinen kirjoittaja en ole saanut:
KOskaan missään muualla vatsatautia kuin egyptissä. Olen kiertänyt kaikki mahdolliset paikat Indonesian pikkusaarista Malesiaan ja en ole siellä saanut mitään, mutta Egyptissä sain, valitettavasti. Olin 2 viikkoa sairaalassa Suomessa tiputuksessa.

Ei paljo houkuta Egyptiin lähteä....

Eikös kohdetta ole ihan helppo vaihtaa matkanjärjestäjän sisällä. Meneekö siitä edes lisäkuluja.. Mä vaihtaisin samantien! Muutenkaan en lasten kanssa Egyptiin lähtisi.

Joo, kyllähän matkan voisi tietty peruakin koska on lääketieteellisesti hyväksytty syy, mutta haluan kuitenkin reissuun lähteä :)

Katselin, että samalla matkanjärjestäjällä oli tuo Madeira. Siellä on talvella kuulemma aika lämmin, ja muutenkin rauhallinen ja kaunis kohde. Pitäisköhän vaihtaa siihen?

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Joo, kyllähän matkan voisi tietty peruakin koska on lääketieteellisesti hyväksytty syy, mutta haluan kuitenkin reissuun lähteä :)

Katselin, että samalla matkanjärjestäjällä oli tuo Madeira. Siellä on talvella kuulemma aika lämmin, ja muutenkin rauhallinen ja kaunis kohde. Pitäisköhän vaihtaa siihen?

Suosittelen Madeiraa.

Egyptissä kristallinkirkasta vettä, hiekkarantaa ja historiaa, edullisen hintatason kera. Madeiralla kalliota, patikointia, kovat korkeuserot, kallis hintataso.
Miettikää mitä lomalta haette ja päättäkää sitten. Matkailijaripuliin voi sairastua molemmissa, sillä bakteerikanta on yhtä erilainen Madeiralla kuin Egyptissäkin meille suomalaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Reissuun (ap):
Kyllähän se lähteminen vähän mietityttää tällä hetkellä, matka kun varattiin ennen kuin tiesin raskaudesta. Meillä on kyllä todella hyvätasoinen hotelli jossa myös syömme emmekä aio juurikaan reissata katsomassa nähtävyyksiä ym., olisikohan sitä yhtään enempää turvassa pöpöiltä näin?

Yksi vaihtoehto lienee kyllä vaihtaa matka johonkin toiseen kohteeseen. Reissaamista raskaana en sinänsä pelkää, esikoisen raskausaikana olimme Marokossa ja kaikki meni oikein hyvin vaikka maha olikin vähän sekaisin :) Tämä oli tosin hieman aiemmassa vaiheessa raskautta.

miksi sitten egyptiin jos ei nähävyyksiä näkemään???? Eli jos aiotte vain hotellissa oleskella niin kannattaako lähteä tuonne asti pitkän lennon päähän?
Jätä Egypti tällä kertaa ja matkusta sinne sitten kun voit huoletta nähtävyydet katsella ja lapsetkin jaksaa mukana (meillä oli muistaakseni joku 7 v Egyptissä mukana ja erittäin hyvin jaksoi temppelit ja muut ja oli kiinnostunutkin niistä ja egyptin vanhoista jumalista yms).

Egypti on hyvä lomakohde, mutta ehkä ei raskaana olevalle. Meille tuli vatsatauti, mutta tehokkaalla lääkkeellä lähti päivässä pois. Meille reissu oli niin antoisa, ettei yksi "paskatauti" sitä hetkauttanut. Snorkkailtiin ja käytiin Luxorissa. Mutta se, mitä voisin raskaana olevana miettiä, on se mitä voin syödä tai en...ettei tule mitään vakavampaa kun "vain ripuli" (salmonella tms.).

ite ollut siel pari kertaa, en koskaan lähtis sinne pienten lasten kanssa tai raskaana. siellä vatsatauti yllättää ja se voi olla paha jopa aikuisella. tuttu oli just ollut lapsiensa kanssa..lapset pahassa vatataudissa ja itse joutunut tiputukseen vaikka on tosi hygieeninen, siellä kun ei käsidesitkään auta. ihana maa ja tykkään kovasti mutten koskaan lähtis lapseni kanssa

Yhteistyössä