Kokemuksia raskaana lentämisestä rv30+ ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentoon_vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lentoon_vain

Vieras
Olemme lähdössä Kreikkaan viikoksi keväällä, jolloin raskausviikkoja on koossa noin 31. Millaisia kokemuksia teillä on raskaana lentämisestä, menikö kaikki hyvin? AIheuttaako lentäminen supistuksia? Itse odotan toista, olen 25-vuotias, ja ensimmäisessä raskaudessa lensin (tai olin myös Kreikan suunnalla) raskausviikolla 13-14. Kaikki meni hyvin. Mutta nyt on isommat viikot kyseessä, ja vähän jännittää? Matka on varattu ennen kuin tiedettiin raskaudesta, joten tämän takia sitä ei viitsi perua, koska laskettuun aikaan on matkaa, mutta jos nyt pitäisi päättää, en reissaisi välttämättä raskauden loppupuoliskolla. Muutenkin raskasta aikaa...
Ekassa raskaudessa (n. rv 37) matkustin siskolleni junalla, ja matka kestää noin 4 tuntia, jonka jälkeen päätin pyhästi että en enää ikinä matkustele raskauden aikana! Istuminen oli pelkkää tuskaa... Lentokoneessa on vielä pienemmät tilat.. ja maha oli ainakin viimeksi taivaallisen kokoinen.

Me käytiin viime talvena Kanarialla. Menomatkalla rv 26, paluumatkalla rv28. Lennot sujui ongelmitta. Paluumatkalla haittas ainoastaan se, että vauveli muutti reisun aikana asentonsa pää alaspäin ja oli hieman ahdasta syödä... Mutruilemalla löysin hyvän asennon ja sain laskettua pöydän mahan päälle. :) Ennen lomaa vauveli oli poikittain 'alamahassa'.. Itse loman aikana raskaus ei menoa hidastanu. Muistaa vaan juoda tarpeeksi eikä rasita itteä. Loman aikana liikuttiin aika paljon, ja jonkun verran tuli suppareita rasituksesta. Lepäämällä ne meni ohi.
Finnairin sivulta saat tulostettua raskaustodistuksen, jonka lääkäri täyttää ja joka sun pitää faxata Finnairille/ matkatoimistoon pari päivää ennen lähtöä. Ja todistus ei sa olla viikkoa vanhempi. Todistus on täytettävä kun raskausviikkoja on 28 tai enemmän. (Mun tapauksessa vähä huvitti, kun viikot tuli tiistaina täyteen ja keskiviikkona oli paluulento...) Missään vaiheessa lentoemännät tai muutenkaan otettu tuota todistusta huomioon... eikä mitään erityiskohtelua saanu.

Mä kans kyselin ennen lähtöä muitten mielipiteitä lentämisestä. Osa oli sitä mieltä että pitäis perua koko matka, mutta toiset kannustivat lähtemään... Jos sulla on turvotuksia/ taipumus turvota, niin lentosukat on hyvät. Mä itte pärjäsin ilman mitää lisätarvikkeita.

En kysynyt muuta kun miltä on matkustaminen tuntunut, en aio perua matkaa koska se maksetaan meille ja sinne lähtee iso poppoo sukua. Lisäksi raskaus ei ole sairaus, enkä ole viimeisilläni matkan aikaan. Lähdenkö vai en on oma asiani, kysyinkin miten muut ovat lentämisen kokeneet.

Niin ja kiitos senora asiallisesta vastauksesta. Kyllä mäkin ihan lähdössä olen, mutta ajattelin just että millasta on ison mahan kanssa matkata. Ottaa rauhallisesti ja käppäilee vähän jos rupee istuminen ahdistaan,sillain aattelin et koneessa pärjää. Lentohan ei ole kuin vajaa 4h, luulis sen ajan jaksavan vaikka mitenpäin olla.
Onhan ihmisiä jotka ei raskausaikana käy lähikauppaa kauempana koska ovat raskaana(=siis lähes sairautta vastaavassa tilassa) sitten on niitä hulluja jotka tekee kaikkea mahdollista vaikka maha röllöttää edessä... kuulun itse tähän näiden välissä elävään keskikastiin.
Mutta lisää kokemuksia jos löytyy kiitos :)

Itse en jättäny harrastuksia vaan kävin vielä sunnuntaina pilkillä kun seuraavalla viikolla torstaina tuli 'laitokselle' lähtö... Naapuri oli päivitelly emännälleen että kun se vielä pilkillä kulkee. Emäntä oli siihen todennu, että eihän se kipiä oo, se on vaan raskaana..

Mulla ei tosiaan ollu hankaluuksia lentokoneessa. Ja voihan sitä aina käydä vaikka kävelemässä. Käytäväpaikka olisi plussaa, neljässäkin tunnissa voi se vessahätä tulla... Mutta saavatpahan kanssamatkustajatkin liikuntaa, jos se ikkunapaikka sattuu kohdalle.

Oikein mukavaa rentouttavaa lomaa pallomahaisille...

Yhteistyössä