Edessä ensimmäinen IVF

Löytyykö muita , joilla edessä ensimmäinen ivf? Mulla eka nyt tammikuussa, menkat pitäs alkaa huomenna tai maanantaina...tänään kävin hakee hemmetinmoisen hormooni satsin apteekista ja sinnehän uppos rahaa 790 e, pöyristyttävää...Mutta lääkekatto ei siltikään tullu täyteen :eek: .

Orgalutranin pistosohjeita yritin opiskella, mutta toivottavasti klinikalta saa pistos opastuksen siihenkin..?
Jännittää jo nyt ihan hemmetisti toi alkioiden keräys ja se miten mun kroppa tulee reagoimaan noihin hormooni määriin..
 
Hei.
Sulla taitaa olla lyhyen ja siis kevyemmän hoidon kaava. Mulla tehdään pitkällä kaavalla. Mie olen menossa punktioon arviolta viikolla 5. Eka ultra on 20.1. ja loppiaisena aloitan jarrusumutteen, kun on 23. kiertopäivä. Saa nähdä miten käy. Eka siis aloitan Suprecr-sumutteella ja sitten siihen lisätään Puregon-pistokset. Olen vasta tilannut apteekkiin sen Suprecurin. Haen sen maanantaina. Hinta oli 169 e kelakorvattuna. Mutta ei taia mennä se lääkekatto yli itelläkään, vaikka ne Puregonitkin on tosi kalliita.
Kuinka pitkä yritys teillä on takana? Meillä jo kohta 4 vuotta. 3 tuloksetonta inssiä yksityisellä ja sitten jonotettiin Oysiin. Tsemppiä!
 
Kommentoin vain tuota lääkekatto-asiaa.. kuinka paljon se tänä vuonna sitten on, tietääkö joku? Vai onko se kuitenkin tullu täyteen mutta saat myöhemmin korvauksena sen ylimenneen osan..? Viime vuonnahan se oli jotain 672e..

Onnea hoitoon!
 
Heippa kaikille! :flower: Mulla myös edessä eka IVF seuraavasta kierrosta. Punktio arvioitu viikolle 5 jos kierto pysyy tasaisena. Vajaan parin viikon päästä pitäis mennä klinikalle opettelemaan piikitystä :x Yöks. En osaa edes kuvitella miten suoriudun siitä, saatikka jostain punktiosta :'( Mutta mitä sitä ei tekis pikkuisen nyytin eteen...

Lyhyellä kaavalla mennään IVF. Lääkkeiden hinnasta ei mitään hajua, haen ne ihan viime tingassa. Sitä ihmettä tästä luomukierrosta kun kuitenkin vielä toivotaan :ashamed:
 
Täällä mennään myös pidemmällä kaavalla.. aloitin joulupäivänä suprecur-lääkkeen ja 13. tammikuuta olisi ensimmäinen ultra ja puregonia pitäisi alkaa pistämään.. eilen alkoi uusi kierto, joten ainakin tähän mennessä on kaikki ok.. viikolla 4 pitäisi sitten olla keräys ja siirto..

itselläni suprecur aiheutti ensin päänsärkyä ja huonoa oloa, sen jälkeen oli ärtyisyyttä ja hermostumista.. muita oireita se ei ole vielä aihettanut.. olin ihan varma, että minulle tulee noita kuumia aaltoja, mutta ei.. itselläni eniten mietityttää, että mitä oireita tuo puregon aiheuttaa.. viime keväänä, kun inssiä varten piti ottaa tuota Puregonia, ei tullut mitään oireita, mutta tällä kertaa määrä onkin sitten kaksin kertainen.. olen kuullut, että joku on joutunut jopa sairaslomalle niiden oireiden takia.. :/ itse en pystynyt viime keväänä kertaakaan pistämään tuota Puregonia ja mies joutui sitten piikitys-hommiin.. sekin minua mietityttää, että koska minun pitää ottaa tuo kynä ja lääke mukaan sinne ensimmäiseen ultraan, joudunko sitten koko sen pistämisajan ottamaan tuota lääkettä aamuisin.. keväällä laitoimme sen lääkkeen vasta iltaisin, ku olin päässyt töistä ja se toimi hyvin.. ei tarvinut kuljettaa kynää ja lääkkeitä töissä.. nenäsumute kulkee minulla käsilaukussa mukana ja se sopii hyvin, koska sitä ei tarvitse laittaa jääkaappiin, mutta puregon pitää säilyttää siellä..

punktiosta sain vähän esimakua silloin toisessa inssissä, koska minulle oli kasvanut neljä suurta follikkelia, joten yksi piti poistaa.. olin siihen asti luullut, että se punktio tehdään tuosta vatsan läpi ja olin ihan paniikissa, kun se lääkäri sitten sanoi, että nyt sitten tehdään punktio.. ei se sitten ollut niin paha kuin luulin.. olin käsittänyt yhden kuvan ihan väärin, eikä sitä neulaa todellakaan pistetty vatsasta.. laitettiin puudutusainetta ja sitten vain neululla pistettiin emättimen kautta.. vähän tuntui epämiellyttävältä ja pientä painetta.. sen jälkeen kyllä kotimatka ei tuntunut niin mukavalta, koska vatsaan sattui..
 
Minäpä vähän vastailen kokeneempana..

MAM2: Sulla on jo lääkekatto täynnä.. Haet noilla kuiteilla ylimenevän osan takaisin. Saat postissa myös lapun, että lääkekatto ylittynyt ja sillä sitten saat lääkkeet halvemmalla. Olethan siis maksanut tuon yli 700? ?? Sitä lääkekattoa ei siis lasketa lääkkeen alk.per. hinnasta vaan siitä mitä itselle jää maksettavaa. Kuitenkin, jos tulet käyttämään lugesteronia, niin se ei kuulu kelakorvattaviin, se pitää maksaa kokonaan itse, mutta ei ole mitään kauhean kallista. Muutaman kympin muistelisin.

Mandalay: Jos joudut ostamaan suprecuria yhden pakkauksen ( n. 80? ) ja puregonia vähintään 900iu, ( 470? ) niin ei siihen enää paljon tarvita siihen lääkekattoon.. Muutama lisäkymppi ja katto lensi taivaan tuuleen. Eli jos enempi puregonia, niin varmasti tulee kerralla täyteen!

Peppi1981: Mullakin oli tuo piikityksen opetteluaika aamulla, mutta illalla minä puregonit napaani työnsin.. Ne vaan opettaa, jotkut pistää jotain mitälie suolaliuosta siellä, että hoitaja näkee, että homma hoituu. Itse en pistänyt käynnillä ollenkaan..illalla olikin sitten jännät paikat, kun ei ollut ketään neuvomassa ja oli tosi paikat!! Mutta kun varaa tarpeeksi aikaa ja hengittää syvään, niin kyllä se onnistuu!! Ja puregonhan säilytetään avauksen jälkeen huoneenlämmössä kokoaika, näin mulle neuvottiin. Suljettuna jääkaapissa.
Ja punktiosta sen verran, että joka kerta on erilainen. Jos ekalla kerralla sattuu, niin toinen voi olla jopa täysin kivuton.
 
Mulla on takana vasta 1. IVF/ICSI tuoresiirto, josta plussa ja tulossa kaksoset, mutta toinen meni kesken rv 5+0 ja toinen rv 10+4. Tätä ennen kokeiltu kaikki "kevyemmät" hoidot lääkkein ja piikein. Kommentoin siis muutamaa juttua:

Peppi81: Mulla tehtiin ivf pitkän kaavan mukaan ja ainakin mulle se oli helpompi, kun aikasemmat hoidot. Siis "jarru" teki jotenkin sen, että Puregonkaan ei tuntuntu oikeen miltään. Mulla jarruna oli Synarela, oireina päänsärkyä, lievää aknea, rintojen pienenemistä, haluttomuutta ja lieviä kuumia aaltoja. Kyllä clomit oli paljon pahempia tässä! Samoin sain karseampia oireita Menopurista, jota käytettiin insseissä, mutta Puregon oli paljon iisimpi. Itse pidin ivf-hoitoa fyysisesti huomattavasti helpompana kuin kuvittelin. Myös mulla piikit oli iltaisin ja Puregon on paljon helpompi ja kätevämpi pistää kun Menopur. Menopurissa siis sekotetaan se jauhe ja neste toisiinsa ja vaihdetaan sitä neulaakin eli on sekoitusneula ja pistoneula erikseen - niin kun Pregnylissäkin. Punktio oli mulla miltei kivuton, itse asiassa meinasin nukahtaa siihen gynepöydälle! No, taito sekin :LOL: Ja jos jotain vielä auttaa, niin mulla siis pitkä kaava yhdistelmällä: Synarela+Puregon+Pregnyl+Lugesteron ja näillä tuli ihan kelpo tulos: 11 munista, jotka kaikki kypsiä ja 9 hedelmöittyi, 2 siirettiin > plussa, mutta km > pakastin 7. Lääkkeelinen PAS olisi tammikuussa....

Ja vielä [/b]Annabell: Älä jätä lääkkeiden ostoa ihan viime tippaan, sillä huonolla tuurilla, et saa niitä! Ihan oikeasti. Mulle meinasi yhdessä hoitokierroksessa käydä näin ja ihan paniikissa soittelin eri apteekkeja läpi. Samoin IVF -hoidossa pyysin lääkkeet etukäteen ja he joutu tilaamaan lisää, koska ei ollut riittävästi Puregonia. Ja mä en siis asu milään pikkupaikkakunnalla, vaan ihan kunnon kaupungissa ja kyse Yliopiston Apteekista, mutta silti piti varmistella.

Onnea kaikille hoitohin! Ja tulkaahan tuonne "Kympin talvihoidot" -pinoon, jos ette vielä siellä ole. Siellä jännätään yhdessä, että kuinka meidän käy ja saa varmasti myös tukea ja neuvoja. =)
 
Mulle sanottiin apteekissa, että lääkekatto ei vielä tullut täyteen, koska YHDEN lääkkeen hinnaksi pitää tulla se 670e ja mulla jäi Puregonin hinta johonkin 600e. Luget ei ollu kela korvattavia ja niiden hinnaks tuli 60e. Mut jotain sieltä pitäs tulla takasin, lappuja ootellessa..

Millä perusteella lääkäri muuten tekee päätöksen, että lyhyellä vai pitkällä kaavalla ivf?
Me ollaan yritetty nyt 2 vuotta (jonka sisällä yksi km), inssejä on tehty 3, tuloksetta. Nyt siis eka ivf lyhyellä kaavalla ja ollaan yksityisellä hoidossa Helsingissä. Menkat alko tänään joten huomenna eka puregon pistos ja soitto klinikalle....siitä se sitten lähtee...
Nyt siis yritämme toista lasta, meillä on yksi luomuihme -06..selittämättömiä ollaan, vaikkakin mun kierroissa vähän häikkää ja miehellä heikentynyt liikkuvuus, mutta estettä ei luomu vauvallekkaan ole, mutta kun ei vaan tule... :(
 
Kuulostaa kyllä siltä ettei ne oo tienny asiaa apteekissa :eek: luget ei tosiaan kuulu kelakorvattaviin eikä kerrytä sitä kattoo, mutta kyllä muista kelakorvattavista sitä kertyy! Ostitko siis muita koravattavia kun ton puregonin?

Usein julkisella puolen suositaan pitkää kaavaa kun sillon punktiot ym. on helpompaa ajoittaa tarkkaan, kun taas yksityisellä voidaan tehdä vaikka viikonloppunakin, ja endon kanssa myös usein koitetaan ennnakkolamautuksella kuivattaa tautia ennen kasvatuspiikkejä.. ilmeisesti taas esim. pco.n kanssa mieluummin lyhyellä kaavalla..?
 
Ei kait sen yhden lääkkeen hinta tarvitse olla yli 600 euroa.. mie ostin viime keväänä puregonia ja clomeja noin 160 euron eestä ja nyt sitten maksoin 560 tuosta suprecurista ja puregonista.. ostin noi nyt käytettävät lääkkeet jo joulukuun alussa, jotta ne kevään maksutkin lasketaan mukaan siihen Kelan korvauksiin.. nyt mie odottelen, että Kelasta tulisi se lappu.. minulle sanottiin jo kesällä, kun puhuin hoitavan lääkärin kanssa ensimmäisen kerran IVF:sta ja lähetteen saamisesta siihen, että kannattaa ostaa noi lääkkeet jo tämän vuoden puolella, vaikka hoito meneekin vuoteen 2010, jotta saan ylimenevän osan takaisin.. ja apteekissakin tulostettiin sellainen kuitti, joka pitää sitten lähettää kelaan.. toivottavasti mie nyt jonkin kympin saan takaisin.. niin, minäkään en saanut lääkkeitä heti mukaan, vaan ne piti tilata, joten olin ihan tyytyväinen, että muistin mennä apteekkiin ajoissa..

plasebo: mie säilytin viime keväänä sen kynän ja lääkkeet jääkaapissa, kun apteekissa sanottiin, että pitää säilyttää.. ohjeissa kyllä sanottiin, että voidaan säilyttää myös huoneenlämmössä, mutta en sitten uskaltanut ottaa riskiä, että menee vahingossakaan pilalle.. tuosta piikittämisen opettelusta, minulle näytettiin viime keväänä miten se pitäis tehdä, ei kyllä tarvinnut itse pistää ja harjoiteltiin miehen kanssa sitten illalla sen suolaliuoksen kanssa.. mutta kun sitten olisi pitänyt pistää itse, mie en pystynyt.. melkein neula osui ihoon, kun tulikin stoppi.. minulla on jonkinlainen neulakammo.. onneksi mun mies sitten laittoi sitten sen lääkkeen..

sen pregnyl-lääkkeen laittaminen kyllä mietittyy myös.. viime keväänä insissä se lääke laitettiin vasta siellä sairaalassa, joten ei tarvinnut kuin ottaa se lääke mukaan, mutta nyt kait se pitää laittaa jo illalla kotona ennen sitä punktiota.. oliko se lääkkeen sekoittaminen ja pistäminen vaikeeta? ainakin tuossa laukussa on mukana jo se ruisku ja neula.. neulakin näyttää niin pitkältä.. ei kait sen lääkkeen sekoittamista voi munata?
 
Peppi1981: ei ole vaikeaa Pregnylin sekoittaminen, jos menee sen kuvallisen ohjeen mukaan niin ei kerta kaikkiaan voi möhliä. Eihän siinä tehdä muuta kuin vedetään neste ampullista ruiskuun, pruutataan se kuivajauheen sekaan, annetaan sekoittua, vedetään koko sotku takaisin ruiskuun, vaihdetaan neula ja pistetään. Kellonajan kanssa kannattaa olla tarkka ja pistää vaikka herätyskello soimaan oikeaan aikaan niin ettei varmasti myöhästy.
 
Ja vielä Puregonista: mä myös säilytin lääkkeen jääkaapissa ja nostin hieman ennen pistämistä "lämpenemään". Pregnylin suhteen kannattaa pyytää sellainen "avaaja". En tiedä, mikä sen nimi on, mutta mulla on sellainen muovinen "apujuttu", jotta en hajota ampullia. Mä olen siis onnistunut pari sellaistakin Menopurin osalta hajottamaan. Ja tosiaan se sekoitusneula on se pitkä ja "kammottava". Ja jos yhtään lohduttaa, niin mulla on aivan karsea piikkikammo - siis ennen meinasin aina pyörtyä labrassa jo piikin näkemisestä. Mutta tähänkin pystyy kun on pakko. Ja se Pregnyl tosiaan pitää pistää aiemmin ja se on tosi tarkkaa sitten! Mulla taisi olla pistoaika lauantai-ilta klo 21 ja maanantaina aamusta oli punktio.
 
Olen järjestänyt itselleni ihan liikaa tekemistä tälle hoitojen ajalle ja vielä parille viikolle hoitojen jälkeenkin. Jännittää että miten kaikkien työhommien kanssa käykään, jos joudunkin sairaslomalle tms. Haen tänään ne jarrusumutteet ja ylihuomenna aloitan. Kummallista tehdä jotain tämmöstä, ku en ole kertaakaan tavannut Oysin lääkäriä tai hoitajaa tai edes puhelimessa puhunut.. Paperit tuli ja niiden mukaan toimitaan!
Etsin kirjastosta rentoutuskirjoja ja aion pakottaa itseni jalkakylpyyn vähintään 2 kertaa viikossa. Rentoutusharjoituksia ja joogaa hoitojen aikana harrastaneet olivat yli 2 kertaa todennäköisemmin raskaana kuin ne jotka ei tehneet mielikuvaharjoituksia ym. (Jenkkitutkimus). Kaikki keinot käyttöön!

Mullakin on punktiokokemus ennestään (inssissä 5 munista), mutta pitempi punktio jännittää. Samaten se ettei ollakaan enää yksityisellä missä hoitaja lähes piti kädestä koko ajan. Onko teillä muilla kokemuksia yksityisen ja julkisen eroista?

Kelahommista: Sehän on lääkekorvausten kertymän omavastuun ylitys se lääkekatto eli niistä sairauden hoitoon tarkoitetuista kelakorvattujen lääkkeiden omavastuista (kaikki lääkkeet ei ole kelakorvattuja vaikka ovatkin sairauden hoitoon) kertyy se tietty summa ja sitten kela lähettää 4 viikon kuluessa kirjeen ja sitten saa jopa palautusta, jos summa meni paljon yli. Jatkossa korvauksen saa joka ostosta.

Tsemppiä kaikille!
 
Kiitos Risupesä. Mietinkin sitä että miksi pitää lamata oma hormonitoiminta. Kuulostaa kovin rankalta, mutta se on julkisen puolen haitta, I guess.

Nyt on sumut aloitettu. Vähän tuli muka heti huonovointisuutta ja päänsärkyä. Jouduin ottamaan 4 sumutusta, ku ekat 2 ei menny perille vaan pärskähtivät sumuttimen päälle. Ihmeen iso se sumutin. Ei oikein meinaa mahtua mun sieraimiin. :LOL: Kohta taas sumutuksen aika. 4-5 tunnin välein otan Suprecurin kumpaankin sieraimeen.
Aloitin myös meditaation eilen. Meditoin eilen illalla ja nukkumaan menessä ja aamulla herätessä. En mie mitään mantraa hoe, vaan ajattelen positiivisia asioita ja yritän käydä kropan osio kerrallaan mielessä läpi ja hyväksyä sen sellaisena kuin se sillä hetkellä on. Ihan miellyttävää touhua on ollut. Oon kuitenkin todella vaativa itselleni ja muille, niin tämä hyväksymisen ajatus on kyllä tervetullut muutenkin.
Onneksi tänään on vapaapäivä, niin saa rauhassa opetella uusia rutiineja. Meditaatio herätessä, sumute, meditaatio päivällä, sumute, meditaatio kotiintulon jälkeen iltapäivällä, sumute ja illalla ennen nukkumaanmenoa vielä molemmat. Saa nähdä onko meditaatiolla vaikutusta elämään yleensä tai tähän raskautumiseen.

Miten teillä muilla menee? Tsemppiä!
 
Siis voi perseen perse!!!IVF:stä kirjoitetaan lääkärin mukaan 3 päivän sairasloma. No, soitin liittoon (JHL) varmistaakseni että siitä ajasta saa palkan. Ja kappas, ei saa palkkaa tuollaisesta, mikä ei ole "lääketieteellisesti" sairautta vaan "itse aiheutettua". Voi jumalauta että ottaa päähän!! Kaikkien kustannusten lisäksi en saa sitten ees saikusta palkkaa!
Ihmisiä kannustetaan tekemään lapsia ja sitten on tällasia juttuja!
No niin, ja pitäisi ottaa rennosti tämä kuukausi....puuuuuuh :whistle: ...lasken kymmeneen......
 
Sairasloman tarve on yksilöllinen, kaikkihan eivät edes tarvitse sitä 3 päivän sairaslomaa (itse menin siirtopäivän iltana jo töihin). Jotkut taas tarvitsevat pidempäänkin. Jos on siirron jälkeen kovin kipeä niin lääkärillä on kyllä mahdollisuus kirjoittaa saikkua ihan "vatsakivun ja pahoinvoinnin" koodilla jolloin saa normaalin sairasloman (en kyllä tiedä miten tuo toimii jos on jo ilmoittanut töihin syyksi IVF:n).
 
Kiitoksia lääkevinkeistä! Keskiviikkona menen harjoittelemaan piikitystä ja saan reseptit kouraan. Sitten soitan apteekkiin ja varmistan että miten niitä lääkkeitä on saatavilla!

Tällä hetkellä siis menossa luomukierto kp16 ja oviksen enteitä olis ilmassa... Ikinä ennen ei ole ollut näin aikaisin... normaalisti kp 18-21...Ja mies lähti aamulla työmatkalle, palaa pe illalla :headwall: no, täytyy lohduttautua sillä että IVF koputtelee jo oven takana... Mä vaan niin toivoin että olisin säästynyt kaikelta siltä piikitykseltä... Meinaan hain tossa maanantaina sikainfluenssapiikin, ja voi hitsi että se tirpaisi. :eek: Siinä sitten tuli mieleen että millä ilveellä tämmöinen kitupiikki saa itseään koskaan piikitettyä??? Ainakaan sitä irroituspistosta...
Mistä tulikin mieleen että meinaatteko kaikki laittaa sen ite? vai mennä jonnekkin laitattamaan sen? Ymmärtääkseni se on kuitenkin hieman isompi piikki?
:ashamed:
 
Annabell Ei se irrotuspiikki oo juurikaan isompi kun kynissä olevat piikit (jos tiedät miten pieniä ne on). Vain se aineiden sekotuspiikki on iso, mutta ennen pistosta siihen vaihdetaan pieni. Ampullien käyttö on loppuviimein ihan helppoa, varmaan harjottelussa huomaat sen, eikä noi aineiden pistot tunnu yleensä missään b:)d
 
Annabell: voi myös olla vähän vaikea mennä pistättämään sitä irrotuspiikkiä mihinkään, koska siihen on yleensä määrätty tarkka kellonaika, jotta hoito onnistuisi. Esim. mulla piti pistää se lauantaina illalla kello 21 ja tuskin ne päivystyksessä ois ilahtuneet, että sinne marssin - ja tuskin oisin sitä sillä sekunnilla saanutkaan...Mulla mies pisti irrotuspiikin, kun pyysin. Ihan siis vaan siksi, että alkoi olla jo hieman tukala ja turvonnut olo niistä 11 munasoluista, joita "haudoin". Oli siksi mukavampi, että joku muu tökki sitten.

Ai niin ja sellainen hyväksi havaittu vinkki vielä: juokaa nestettä reilusti kun aloitatte piikityksen. Siis joku 2-3 litraa päivässä vettä. Estää osin hyperiä eikä tekee olon mukavammaksi. Mulla ollut lievää hyperiä jopa clomeista ja menopurista ja nesteytys auttaa siihen. IVF:ssä olin jo oppinut sen, että välttääkseni tukalan olon, mun täytyy juoda ja runsaasti.
 
:headwall: Ovishymiö pärähti mittariin :/ Eka kerta kun en moisesta ilahtunut. Monestakaan syystä. Paitsi että mies on matkoilla (ja luomuraskaushaaveet kaikkoaa lopullisesti), niin tämähän tarkoittaa että kiertokin lyhenee ja punktiot sun muut aikaistuu. Ja suunniteltu punktio kun oli kp12 niin osuu tietty viikonloppuun. Tokihan se punktiopäivä varmaan lopullisesti (kai?) määräytyy niiden munasolujen kasvun mukaan, mutta onko teille kerrottu että mites sitte tehdään jos se sopiva aika ottaa ne pois olis viikonloppu? Tekeekö ne sen sitte jo ennen vai vasta viikonlopun jälkeen?

Samalla harmittaa kun olin ottanut itselleni talviloman viikolle 6 että voisin piilotella mahd. turvonnutta vatsaani siellä, niin nyt punktio onkin sitten jo ihan viikon 5 alussa :/ Pitäisi varmaan ajatella positiivisesti että sitten voi tulla raskaaksikin aikaisemmin...

ja mä olen vielä ihan pihalla noista piikeistä kun en ole niitä vielä onneksi nähnyt :D No keskiviikkona sitten olen viisaampi niidenkin suhteen :)
 
Mie en ole puhunut töissä mitään tästä IVF:sta.. viime keväänä kerroin sen aikaiselle myymälänpäällikölle tästä lapsettomuudesta ja inseminaatiosta, mutta meillä sitten vaihtui MP tuossa syksyllä ja uudelle en ole sitten puhunut mitään.. pyysin vain iltavuorot kahdelle ensimmäiselle ultra-päivälle, mutta sitten sille perjantaille vapaata.. kävin liitolta kysymässä tuosta sairaslomasta ja siellä sanottiin, että kannattaa viime tingasssa eli perjantaina vasta ilmoittaa, että jään seuraavalla viikolla sairaslomalle.. harmi, jos siitä nyt ei sitten saa palkkaa ja meilläkin on sen verran tiukka palkanmaksu, että mitään vapaaehtoista maksamista ei harrasteta..

minulle ei aina ole ihan oikein mennyt tuon sumutteen kanssa.. pari kertaa venähtänyt vähän tuo ottaminen ja sitten pari kertaa on vähän valahtanut poiskin.. minulla on puhelimessa joka päivä muistutus joka kellon aika, kun pitää sumute ottaa, mutta sitten se puhelin onkin ollut takintaskussa ja mie keskittynyt palapeliin, niin en ole sillä kellon ajalla muistanut.. olen ottanut sitten vähän myöhässä.. toivottavasti en ole pahasti munannut tuota.. koitan nyt ottaa oikein ajatuksen kanssa sen sumutteen, ettei mitään valuis, vaan kaikki menis oikeaan paikkaan.. valuuko teillä se aine sitten kurkusta alas? minusta ainakin aina tuntuu siltä ja aluksi se maistukin niin pahalta, että tuli huono olo..
 
Annabell Yksityisellä niitä voidaan tehdä lauantaisinkin, mutta julkisellahan ne ajotetaan jotenkin esim. sumuilla niin jo etukäteen että pikitykset voidaan alottaa sopivaan aikaan ja siten punktiokin saadaan mitä todennäkösimmin osuun viikolle. En tiedä sitten säädelläänkö rakkuloiden kasvua vielä lisäämällä tai vähentämällä annostuksia jos uhkaa mennä paras aika viikonlopulle..?

Peppi, mullakin välillä venähtäny toi mutta oon koittanu saada ajotettua parin tunnin sisään suunnilleen samoihin aikoihin.. eikä mullakaan aina oo tuntunu kurkussa se, mutta silti toiminu niinkun pitääkin.

Ainiin, ja Sarma :flower: onneks ei oo sit noussu se katto tänä vuonna!


Heh, täällä mä vaan kirjottelen vaikka oon menossa jo toiseen hoitoon, enkä siis enää kuulukaan joukkoon... mut on mukava jos pystyy "konkarimpana" neuvoon muita kokemuksillaan, ja jos jollekin ois niistä hyötyä ja helpotusta :)
 

Yhteistyössä