Edessä ensimmäinen IVF

Hei vaan kaikille täällä myös ensimmäinen ivf/icsiin menijä ;) maanantaina pitäisi aloittaa kp21 nenäsumutteet (synarela) elikkäs pitkän kaavan mukaan mennään ja punktio pitäisi olla viikolla 5...
Hieman jännittää tai oikeastaan hemmetin paljon...mut onhan tätä aloittamista odotettu jo niin kauan syksystä asti...meillä lääkäri sanoi että parempi aloittaa vuoden alusta just tuon lääkekaton vuoksi koska jos loppuvuodesta olis menny vituralle niin taas sama hinta lääkkeistä..ja muutenkin ollaan yksityisellä puolella (ovumia) niin tämä rahan meno suurempi kuin kunnallisella..kirpasee hieman mut onneksi meillä kävi niin hyvä tuuri muutenkin että kun menimme ovumiaan tampereelle lääkäri sattuikin olemaan samalta paikkakunnalta kuin me niin ultrat/verikokeet/muut tutkimukset pystytään tekeen täällä eikä tarvitse 200km ajaa kuin seuraavan kerran punktioon..
=)
Mut palailen asiaan maanantaina kun ensimmäiset sniffaukset on tehty :D ja sivuoireita odotellessa :)
 
Täällä tänään om menossa 4 piikityspäivä ja huomenna ois eka ultra jossa katsotaan vähän follikelien kasvua ja sitä pitääkö annosta muuttaa....oon nyt pistäny 150 yksikköä päivässä (puregonia). Ei mitään ihmeempiä sivuoireita, mitä nyt muutaman kerran on vihlassu munasarjoissa.
Punktio ajoittuu joko ens vkon lopulle tai sit vkon 3 alkuun...Tiedättekö muuten miksi siinä alkion siirrossa pitää olla virtsarakko mielellään täysi? Noin ainakin lukee mun ohjeissa.
 
MAM2: Siehän olet jo hyvällä mallilla tuossa hommassa. En ole vielä ehtinyt lukea ohjeita sinne alkionsiirtoon asti. :D Yksi asia kerrallaan, nyt sumutukset.

RouvaPapunen: Samoissa mennään. Mulla aloitettiin nenäsumute kp 23. Kuinka pitkä kierto sulla normaalisti on? Mulla jotain 27-31. Siinähän sanotaan että aloitetaan kp1 tai kp21-23 jos raskauden mahdollisuus voidaa poissulkea. Oliko teillä jotain kokeita/ultria ennen sumutuksen aloitusta? Oli muuten jännät 3 viikkoa ennen sumutuksia, ku otettiin kondomiehkäisy taas käyttöön. En olis missään nimessä pystyny aloittamaan sumuttelua, jos olis olla promillenkaan mahdollisuus luonnolliseen raskautumiseen. Aika promillen luokkaa ne varmaan onkin, ku on jo se 3,5 vuotta takana luomuyritystä ilman yhtään testintarvetta. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MAM2:
Tiedättekö muuten miksi siinä alkion siirrossa pitää olla virtsarakko mielellään täysi? Noin ainakin lukee mun ohjeissa.

Mun käsittääkseni siirto on jotenkin teknisesti sillon helpompi tehdä kun kohtu on jotenkin suoremmassa tms. ja alkiot menee todennäkösemmin juuri oikeeseen paikkaan.

 
Ahaa! Kiitos risupesä, tuossa on järkeä =) !
Eilen oli siis eka kontrolli ultra ja oikeella puolella oli 8 follia ja vasemmalla myös 8!! Lääkäri arveli että punktion vois tehdä jo keskiviikkona, niin hyvin oli kasvaneet...apuaaaaa.....Nyt alko ihan tosissaan jännittää!! Maanantaina on taas ultra, jossa sitten selviää tuo h-hetki!

Tänään aloin pistämään puregonin rinnalla orgalutrania. Mulle on pari kertaa puregonia pistäessäni tullu ihan sairaan paha olo ja on tullu sellanen kylmä hiki kasvoille just piston jälkeen...tänään tuli sit pahin "kohtaus", mulla oikeesti meinas taju lähteä ja oksennus lentää..en tiiä mistä johtuu, pistin ainakin vahingossa suoneen kun verta tirskahti kun vedin neulan pois. Sen jälkeen sit piti istua pää jalkojen välissä ja kerätä voimia orgalutranin pistoon. No, jotenkin sain sen piikin laitettua vaikka nuppi oli ihan sumeena! En ole koskaan elämässäni pyörtynyt, pieniä heikotuksia vaan. Toi oli kyllä ihan kauheeta! Arvatkaa vaan jännittääkö huominen pistos :| .

Mandalay:Kyllä varmaan tuntuu oudolta käyttää kortsua, meilläkin oli viimeks kortsu käytössä n.kolme vuotta sitten! Eihän sitä enää ees muista miten niitä käytetään :LOL: .
 
Aikaisemmin ihmettelin, kun noita kuumia aaltoja ei ollut ilmaantunut, vaikka niistä sanottiin jo siellä lääkärin juttusilla.. no, nyt ne vasta alkoivatkin.. ärsyttää, kun yhtäkkiä tulee kuuma ja sitten alkaakin palelemaan.. varsinkin öisin on värkkäämistä tuon peiton kanssa ja aamuisin, kun nousee sängystä, pitää mennä samantien vaihtamaan vaatteet lämpimiin.. muuten mietityttää tuo vuoto, joka on jatkunut menkoista lähtien.. normaalisti menkat kestävät 5-6 päivää, mutta nyt on jo yhdeksäs päivä menossa ja pieni vuoto jatkuu.. onko teillä, jotka ovat aloittaneet sumuttelun, samaa ongelmaa? mie aattelin soittaa maanantaina tuonne sairaalaan, jossa minulla on keskiviikkkona ultra ja kysyä ensin uudesta suprecur-reseptistä, koska tuo pullo ei kyllä kestä vielä paria viikkoa ja samalla kysäisin tuosta vuodon kestosta.. jos siis vuotaa vielä.. toivottavasti saan keskiviikkona sen reseptin siltä lääkäriltä, eikä tarvitse OYS:iin asti soittaa..
 
Peppi1981: Vuoto on ihan normaalia. Siis Synarela tai ylipäätään mikä hyvänsä jarrulääke - sulla ilmeisesti suprecur - laittaa kaikki mömmöt alakerrasta liikkeelle, tyhjentää "kaikki röörit" ja siksi se tiputtelee kauemmin. Ihan vastaavaa oli mullakin. Taisi helpottaa siinä vaiheessa, kun mukaan tuli piikit ja synarelan annostus puolitettiin.
 
Huomenna se sitten on...punktio. Jännittää ihan pirusti. Vatsaa juilii jo nyt kun eilen pistin pregnylin. Perjantaina oli 16 munasolua näkyvissä, maanantaina 12. Tiedä sitten mihin ne 4 on hävinnyt...No, tulen sitten huomenna kertomaan kokemuksia.
 
Tsemppiä MAM2! Hyvin se menee! Muista pyytää paljon lääkettä jos vähänkään sattuu! Tosi hyvä saldo jos on 12 rakkulaa! Eihän sitä tiiä, jos ne 4 on vaan menny piiloon, niitä vissiin paljastuu sieltä "takaa" kun ekat ensin tyhjennellään. Tai niiin mie oon ymmärtäny. Tsempiä!
 
Hei MAM2, RouvaPapunen ja muut IVF:n odottajat ja jännääjät!

Ilmoittaudun mukaan ryhmään, sillä meilläkin on tässä kuussa ensimmäinen IVF/ICSI edessä. Minulla mennään pistoksissa lyhyen kaavan mukaan ja olen nyt pari päivää käyttänyt Puregonia. Vatsassa tuntuu jotakin, vaikea sanoa vielä mitä, kun ei noita verrokkikokemuksia oikein ole :)

Parin päivän päästä on edessä ensimmäinen kontrolliultra, palaan sitten asiaan ja kertoilen mitä näkyy. Toivottavasti paljon ja hyviä!

Nyt odottelen mielenkiinnolla MAM2:n kokemuksia punktiosta, itsekin odotan pelolla sitä vaihetta. Ei saisi stressata ja pitäisi olla rauhallinen, mutta kyllä tämä väkisinkin vähän jännittää.

-Sadko-
 
Ensimmäinen ultra takana ja kaikki oli niin kuin pitikin.. tänään sit illalla alkaa pistokset.. aattelin vasta pistoksen jälkeen puolittaa tuon nenäsumutteen.. se lääkäri kysyi, että tiedänkö siitä, että nenäsumutteen määrä puolittuu nyt sitten pistosten aikana.. sanoin, että olin ainoastaan kuullut keskustelupalstalta siitä, muuten en olisi tiennyt.. lääkärikin ihmetteli,että noihin lappuihin sitä ei oltu vielä muutettu.. taitaa olla aika uusi asia..

ainoa ikävä asia mikä tänään selvisi, että jos se viimeinen ultra on silloin perjantaina, joudumme ajamaan Ouluun asti sitä varten.. se lääkäri kyllä sanoi, että jos se Puregon vaikuttaa paremmin, niin sitten voisi olla se viimeinen ultra jo torstaina, jolloin ei tarvitsi lähteä ajamaan Ouluun asti tai huonommin, jolloin viimeinen ultra olisi vasta maanantaina.. se näkee sitten tiistaina.. ainakin viime keväänä se Puregon tehosi todella hyvin jo inssissä ja tuli se yksi liikaaki, joten en usko, että ultra siirtyisi maanantaihin.. toivottavasti pääsisimme jo torstaina ultraan.. se ees takasin ajaminen ei ole mitään mukavaa, vaikka itse en ajakaan, mutta kun pitää niin aikaisinkin lähteä..
 
Jahas, tänään käyty hakemassa reseptit, aloitellaan kp4 pistämällä 150 mg? puregonia, sitä jatketaan 4 päivää ja sitten lasketaan 100 mg:hen pariksi päiväksi jonka jälkeen ultra ja katsotaan miten jatketaan. Muita läkkeitä joita käytetään on Orgalutran ja Pregnyl sekä tietty luget.

Mulla oli kuulemma jossain inssissä laskettu molemmissa munasarjoissa 15 munasolua kussakin. Varsinaisesta pco:sta ei kuulemma kuitenkaan ole kysymys. Olen vaan tavallista alttiimpi hyperille ja siksi myös aloitetaan pistokset vasta kp4 että ne kaikki 30 ei lähtis kypsymään. Tavoite on kuulemma 15-20 kpl.

Sen verran kitupiikki oli, etten vielä varsinaisesti harjoitellut pistämistä. Ajattelin ettei mitään
extrapiikkejä vaan aloitellaan sit ku homma oikeesti alkaaa. En kyllä osaa kuvitella miten siitä selviydyn :eek:

Sitten ne huonot uutiset oli että sairaslomatodistukseen kuulemma tulee oikea koodi jonka saa googlettamalla selville. Meillä töissä yt:t käynnissä ja saikkutodistukset menee tj:n vaimolle, joten mikään ei sen jälkeen kyllä pysyis salassa. :| eikä koeputkihoidot todellakaan paranna omia asemia/asennoitumista meikäläiseen. Todella hankala homma... Ajattelin että joku "tauti" olis kehitettävä että sais oltua edes sen 2 pv pois, jos sitte yrittäis kolmantena päivänä olla töissä. Tulen vaan olemaan kuulemma melko varmasti aika turvonnut ja kipeä jos/kun kaikki tarjolla olevat munikset kehittyy. MIkä olis tietty toivottavaa...

Hmm. kerrassaan harmillista... Tulipas tässä pitkä sepustus :D Miten te muut olette ratkoneet saikkuongelman? n :)
 
Annabell, ainakin meidän polilla saa sellasenkin lapun missä ei lue tota koodia, vaan pelkästään että ollu sairaalassa. Kun sillä koodillakaan ei kai yleensä voi saada palkkaa (?) niin samahan se on vaikka ois kooditonkin. Lääkärin nimen perään oli laitettu vaan sv-numero, en tiedä sitten voiko siitä saada selville erikoistumisalan? Tosin jos antais tuloksen 'gynekologi' niin voishan se olla mitä tahansa muutakin kun lapsettomuushoito..
Mies on saanu jo kahdesti "asiointivapaata" aamupäiväks eikä mitään lappuja oo kyselty. Sitten tietysti hankalampaa jos välttämättä vaaditaan se koodillinen todistus :/
 
risupesä Meidän hoito tehdään väestöliitolla ja he ei kuulemma voi laittaa mitään muuta koodia, ei ole kuulemma tapana. Koodin poisjätöstä en edes tajunnut kysyä, muta toisaalta ei sekään hyvältä tunnu., Herättäisi vaan kysymyksiä... :x
 
No niin, eilen siis punktio ja täytyy sanoa, että oli helpompi juttu kuin olin kuvitellut. Eniten sattuo kanyylin laitto käteen ja se kun lääkäri laitto puudutuspiikit, mutta itse toimenpide oli kivuton. Sen jälkeen olin kyllä aika kipeä koko eilisen päivän ja tänään vielä juilii. Ihan kun menkkakipuja, mutta vähän kovempia. Hyvät oli kipulääkkeet klinikalla, sai pään sekaisin :) !
Saldona oli 11 munasolua ja tänään iltapäivällä selviää montako hedelmöittyi....jännää...
Perjantaina siirto ja sitten alkaa ne TODELLISET piinapäivät!!

Mulle laitettiin saikkua 3 pvää ja paperissa on joku koodi sekä klinikan nimi, että olen jo asennoitunut palkattomaan, mutta pistän laput ihan pokkana ja katotaan miten käy. En kyllä usko että palkkaa tulen saamaan.

 
Hei MAM2!

Kiva ja helpottava kuulla että punktio meni hyvin ja sait kunnon mömmöt! Pitää itsekin sitten vaatia tarpeeksi lääkettä. Ja saldo taisi olla melkoisen hyvä :) Mulle lääkäri sanoi, että kymmenen olisi ideaalitilanne (tästä on kyllä jo aikaa, joten muistankohan oikein...).
Kerrothan myöhemmin tänään miten hedelmöittymisen suhteen kävi?

Itse menen huomenna ensimmäiseen ultraan, kun olen nyt pistellyt Puregonia neljä päivää. Jo parin päivän jälkeen alkoi tuntua vatsassa, olikohan kuvittelua. Onko muilla tuntunut jo niin pian pistosten aloittamisesta?
 
moi Sadko!

Kyllä puregon mulla ainakin aiheutti tuntemuksia munasarjoissa jo muutaman piston jälkeen..varsinkin tässä kierrossa kun pistin sen 150 yksikköä.
Äsken soittelin klinikalle ja tuloksena on 5 hedelmöittynyttä munasolua!Huomenna sitten nähdään miten ovat alkaneet jakautumaan...toivottavasti kaikki alkavat jakautumaan, haluaisin sinne pakkaseenkin jotain säilöön. Biologi sanoi, että yleensä hedelmöittyy 60-70% munasoluista eli meillä toi luku jäi nyt kyllä alle 50% (kun oli se 11 munasolua), mutta täytyy vaan toivoa parasta..!!
 
Jannaliini Niin, jotain "toimenpiteen" kaltaista tekstiä olisin toivonutkin... Mutta ei siis onnistu...

Onko ketään muu hoidoissa väestöliitolla, että miten eri Väestöliiton toimispisteissä hoidetaan tuo puoli?

Itseä ei niinkään huolestuta palkattomuus, vaan se että työpaikalla saadaan tietää että käyn hoidoissa. Luulen että ratkaisen tämän ilmoittamalla olevani vatsataudissa. Menee ehkä palkattomaksi kun ei ole todistusta, mutta eipä kukaan pääse kärryille mikä on sairauden oikea syy. Ainut vaan että silloin pitää mennä siirtopäivänä töihin, mikä on aika mälsää, mutta lääkäri sanoi että osa kyllä menee jo silloinkin. :/ Mites te muut olette sairaslomalla?
 
Lääkäri oli oikeassa, tästä alkaa ne TODELLISET piinapäivät!! Eilen siirrettiin kohtuun 2 hyvänlaatusta alkiota ja loput 3 menivät pakkaseen. Ihan huisia! Mä siis näin ne alkiot, pienet mustat pisteet, jotka kelluivat siellä kohdussa! Luget alotin eilen illalla. Tissit on jo nyt sairaan kipeet...
Tämä asia on nyt sitten korkeemmissa käsissä. =)
 
MAM2: Miksi teillä siirrettiin 2 alkiota? Ku sitähän yleensä vältetään ainaki Väestöliitossa niin puheltiin että mielellään yksi kerrallaan.. Tsemppiä! Toivotaan kaksosia! Tai vaikka kolmosia! b :) d

Itellä menossa kp 2. Oon jotenki ollu pihalla kuvioista (=väsynyt ja päänsärkyinen) nyt jo reilun viikon. Suprecur ilmeisesti tekee tehtävänsä. Ensi viikolla eka ultra. Jännittää vähän.

Tsemppiä kaikille!
 
Kahden alkion siirrosta: Meilläkin laitettiin heti tuoresiirrossa 2 alkiota ja syynä nämä: mikään 9 alkiosta ei täyttänyt top-luokan kriteerejä, mutta melkein kuitenkin. Toisena syynä se, että mulla paha endometrioosi ja olisi kiire raskautua. Meidän lääkäri kertoi myös, että kahden alkion siirrossa toinen alkio saattaa toimia ns. tukialkiona eli auttaa toista jaksamaan kiinnittymistä ja kehittymistä, vaikka itse uupuisi. Niin ja meillä todellakin lähti käyntiin tuplaraskaus, jolle tosin kävi sitten kurjasti... :(
 
Ihan vaan sen takia kaksi alkiota, että ois tupla mahdollisuudet. Lääkäri itse kysyi minulta montako haluan siirrettävän ja kertoi kaksoisraskauden riskeistä. Hän sanoi myös, että julkisella puolella ei edes mietittäisi saatikka kysyttäisi potilaalta montako alkiota haluaa...
Raskautta olemme yrittäneet yli kaksi vuotta ja miehellä hitaat siittiöt, en tiedä oliko sillä sitten osuutta asiaan että lääkäri minulta moista kysyi.
 
MAM2: Olet siis yksityisellä hoidossa? Jännä että siirsivät kaksi, ku mulle niin monesti jauhettiin väestöliitossa että yksi kerrallaan jos tehdään IVF. Tsemppiä! Monesko piinapäivä sulla on jo menossa? Onko oloja?
).( Ei oo oloja enää. Mielialakin on hieman parantunut Suprecurin aloituksesta. Tänään on eka ultra, haen lääkkeet apteekista matkalla. Tilasin ne sinne eilen ja maksoinkin samalla, joten ei tarvi ku hakea ja ajella Oysiin kattelemaan minkänäköset heebot siellä mua hoitaa.. Onneksi pistokset on Menopurin myötä tuttuja, niin ei tarvi sitä jännittää. Tapahtumia mun ympärillä taas riittää. Yks kaveri sai vauvan 2 viikkoa sitten, 2 työkaveria sai lapset just äsken, toinen su ja toinen ma. Mun työpaikalla yleisesti tiedetään meidän tilanne ja hoidot, niin eivät turhia kysele ja ymmärtävät jos oon vähän stressissä välillä..
Tulen kertomaan ultrakuulumiset myöhemmin.
 
Tsemppiä Mandalay tämän päiväseen, peukut on pystyssä (meille kaikille!)
Minulla on nyt kaksi ultrakäyntiä takana ja rakkuloiden määrä on samaa luokkaa kuin ensimmäisen ultran jälkeen (12).
Huomenna olisi edessä elämäni ensimmäinen (ja viimeinen, niin olen päättänyt) punktio. Sairaanhaoitaja on kovasti rauhoitellut ja vakuutellut, että ei se ole niin kauheaa kuin pelätään. Toivon niin :) Huomenna sitten tiedämme mikä on solujen määrä ja jos vain vointi antaa periksi niin tulen sen teillekin kertomaan.
 

Yhteistyössä