Edessä ensimmäinen IVF

Silent whisper: Mulla ei mitattu limakalvoa nyt, silloin viimeisessä ultrassa missä päätettiin punktiosta niin se sivulauseessa taidettiin mainita ja taisi se olla yli 9mm.

Leiska: Hienoa että teikin siirtoon pääsitte ja siellä oli yksi sitkeä sissi odottelemassa kyytiin pääsyä :)

Siirrossa käyty tänään ja se oli helppo ja nopea toimenpide, yksi 8 soluinen alkio siirrettiin kyytiin ja 5 muuta meni pakkaseen odottelemaan.
 
Kävin klinikalla tänään ja olipas yllättävä juttu. Vaikka solut olivat hienosti hedelmöittyneet niin lääkärin ja omaksi hämmästykseksi ne olivatkin ihan rupuja. Yksi solu oli nelisoluinen II-lk ja loput viisi täynnä sellaista syheröä, lk IV. En tiedä kutsutaanko sitä fragmentoitumiseksi?... kohtaa alkaa vimmatttu googlaus. Lääkäri vain näytti sitä tauluaan, jossa ne olivat sitä viimeistä pahinta mahdollista. Saattaa olla siis tämä ikä joka on jo tehnyt tehtävänsä mutta voi kuulemma johtua siittöstäkin. Tosiaan pilven reunalta tiputtiin ja kovaa.

Alkiot meni roskiin, mutta se yksi II-lk rupu kuitenkin siirrettiin kohtuun. Limakalvo oli n. 10 mm ja testauspäiväksi tulee 14.3. Toiveet on ihan nollissa ja jännitys loppui tähän. Täytyy muistaa niitä lugeja kuitenkin ottaa.

Lääkärin mukaan uusinta-ivf voitais tehdä isommalla annostuksella ja pyrittäis isompaan määrään folleja jolloin saataisiin ehkä muutama hyvälaatuinen suuresta joukosta, mutta ei tämä nyt hyvältä näytä :(
 
mä kävin tänään tarkistuttamaan munasolujen tilanteen ja piti sopia punktio päiväkin, mutta ne mun muna solut on kasvanut kovin hitaasti. Suurin oli 13mm ja 7 oli 10mm. Lääkäri lisäsi taas lääkeannosta ja maanantaina tarkistellaan taas ja sitten ehkä saadaan se punktio päiväkin sovittua..epäili nyt että voi mennä torstaihin tai jopa seuraavalle viikolle...mua alko ahdistaa puregonin riittävyys. Mulle riittää vielä maanantai iltaan annos, mutta sitten ei enää ja ongelma on se että meidän kylän apteekissa sitä ei ole...siis pitää tilata ja eikä lääkäri vielä kirjottanut uutta reseptiä...maanantaina voi tulla hankaluuksia sen lääkkeen saanissa..joo ei ole tämä lapsenteko helppoa..
 
noniinh, siirrosta kotiuduttu. meillä oli siis 5 munasolua joista 3 oli kypsiä ja kaikki 3 hedelmöittyivät. tänä aamuna vain yksi oli jakautunut tarpeeksi, kaksi muuta olivat kuulemma jotenkin hitaita.. mutta tämä yksi kuulemma hyvä, ja se on nyt sitten matkassa, toivottavasti seuraavat sinne marraskuuhun asti :)
jos tämä ei onnistu, nostetaan seuraavaan kertaan lääkitysannosta että saataisiin enemmän soluja ja jotain ehkä pakkaseenkin. mutta toivotaan että tämä riittää..

ja tosiaan testipäivä on 10.3.
 
Mansikkainen79 - onnea hienosta tuloksesta :)

Solakka Silakka - voi ei, olen niin pahoillani :hug: ei ole reilua! Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta että se nyt huonolta näyttävä alkio nappaisi kiinni ja pitäisi kiinni seuraavat 9 kk :heart:

hugsy - toivotaan tosiaan että tämä yksi hyvä pysyy kyydissa marraskuuhun asti! Tsemppiä piinaviikkoihin!

hertta1981 - ehkä ne munikset tekevät kasvuspurtin maanantain ultraan :) Peukut pystyssä d:)b

Onko kenelläkään vielä mitään oireita? Vai voiko niitä edes vielä olla? :kieh: Mulla on ollut paineen tunnetta kohdun kohdalla, mistä lie johtuu? Tissit on myös arat ja turvonneet, mutta se alkoi jo Pregnylin laiton jälkeen, eli ei kyllä johdu raskaudesta.. Menee kyllä hitaasti nämä piinapäivät!
 


ENSIKERTALAISET

...................................................................PUNKTIO......SIIRTO
hertta1981...................................................vk 9-10
Tavallisen tyttö.........IVF..............lyhyt.........vk 11
wiltsu1974...............IVF...............pitkä........maaliskuu
Selma123.................IVF...............................kevät
Garfield....................IVF................................kevät
tuulia84....................IVF..............pitkä.........huhtikuu
Pieni tiikeri...............IVF...............pitkä.........kesäkuu

PAS

.....................................................................SIIRTO
MAM2.......................1.PAS............................maaliskuu
Mandalay.................odottaa PAS:a..............


TOISELLA KIERROKSELLA

.....................................................................PUNKTIO.....SIIRTO
nemi77..........................................................kevät


PIINAILIJAT



................................................................SIIRTO........TESTIPÄIVÄ
alexsandria.............IVF...............lyhyt......17.2.............3.3.
Silent whisper.........IVF/ICSI.......lyhyt......24.2.............10.3.
Mansikkainen79......ICSI..............pitkä.....25.2...............
leiska......................ICSI..............lyhyt......25.2.............8.3
Solakka Silakka.......IVF/ICSI.......lyhyt.......26.2
hygsy......................IVF...............pitkä.......26.2............10.3.




TAUSTALLA
sadko, peppi1981




:heart: PLUSSANNEET :heart:



Helmikuussa: subway, Annabell-77, RouvaPapunen




 
se näyttäisi sitten useammallakin meistä olevan kaikki toivo tämän kyytiläisen varassa tämän ensimmäisen hoitokierroksen osalta. on se harmi ettei pakastimeen mennyt yhtään mitään, se olisi ollut helpompi hyväksyä mahdollinen nega tästä tuoresiirrosta ja antanut yrityskertoja enemmän.
 
Hei vaan! Aika monella on nyt piinaavat päivät edessä. Tsemppiä kaikille! Taitaa tuo eka ivf olla lääkäreillekin hieman hakuammuntaa, kun myö kaikkki reagoidaan eri tavoin hoitoihin. Toivotaan nyt kuitenkin kovasti, että mahdollisimman moni ekakertalainen onnistuu.

Onko täällä ketään, jolla hoidot olisi aloitettu yhdellä kertapiikillä, procrenilla? Mulle kerrottiin, että sellaisella aloitetaan (ensi viikolla). Eli yksi piikki ja sitten ei mitään kolmeen viikkoon, ei sumutteita ei mitään. Kokemuksia?
 
Onpas täällä hiljaista.. :/

Garfield - te menette ilmeisesti pitkällä kaavalla? Mulla ei ole kokemusta, kun mentiin itse lyhyellä.. tsemppiä :)

Mikäs on fiilis mun piinailijaystävillä? Kertokaahan kuulumisia, joohan :heart:

alexsandria - oletko malttanut olla vielä testaamatta?
 
Garfield - mullakaan ei oo kokemusta tuosta kertapiikistä.

Silent Whisper - ajatukset pyörii kyllä tässä asiassa melkein koko ajan. Yritän pitää jalat maassa ja prosentit mielessä, mutta kyllähän sitä hirmuisesti toivoo että tää onnistuis kerralla ja pettymys tulee olemaan kova jos ei onnistu. Etenkin kun pakkaseen ei saatu mitään.

Mulla oli siirron jälkeen pari päivää vähän sellaista menkkamaista jomotusta, nyt ei tunnu mitään. Mulla on muuten nännit olleet tosi kipeet jo viikon, siis jo viimeisistä sumuista lähtien muistaakseni, onkohan muilla ollut tällästä?

Silent Whisper - huomasin että sulla on testipäivä ke 10.3, mulla on sama vaikka siirto oli mulla myöhemmin ku sulla. Tosin tulokset saan vasta pe 12.3. Ootko ajatellu kotona testailla, vaan meetkö suoraan siihen veritestiin?

Joo, pitää vielä soittaa omalle lääkärille ja pyytää lisäresepti lugeihin, kun huomasin nyt vasta kun aloin niitä käyttää, että pakkauksessa on vaan 15 kpl! En tajuu miks se on niin vähän niitä kirjottanu siihen reseptiin, kun mun pitäis niitä kuitenkin melkein kaks viikkoo käyttää 3/pv...
 
Silent Whisper joo hiljasuus taitaa johtua osittain epäonnistuneista odotuksista, mutta kai se tästä taas iloksi muuttuu!
Meillä muuten lääkäri mainitsi siirron jälkeen myös crinone-geelin, että olis mukavampi vaihtoehto noille lugeille. Taidan sitä ens kerralla pyytää (jos)kun uusi hoito tulee.

Garfield en oo kuullukaan tommosesta yhden kerran piikistä :eek: Mikäs sen tarkoitus on? Joku lamautus?

Hugsy meillä klinikalla annettiin heti 6 laatikon lisäresepti lugeille, siinä on sitten varalla, jos raskautuukin. (Mulle määrättiin lugeja 6 palleroa eli 2 x 3 päivässä ) Testipäiväksi sanottiin su 14.3 eli 16 päivää siirrosta. Mutta varmaan testaan jo vähän aiemminkin... Teen pelkän kotitestin, se kuulemma riittää, ei veritestejä, toisaalta mulla on klinikalle 150 km matkaa, niin aika pitkä ois ajaa pelkkään testiin, mut vois sen tehä täällä meilläpäinkin veikkaan. Minkähän takia joillain vaaditaan veritesti, eikö ne kotitestit kuitenkin pitäis olla luotettavia?

Olin eilen ekaa päivää töissä ja vähän täydeltä tuo vatsanseutu tuntui ja työhousujen nappi kiristi eli turvotusta vielä on. Muuten ei mitään oireita, luget vähän väsyttää tai tää flunssa :snotty:

:heart: Plussaonnea teille kaikille! :heart:
 
SS, tuosta Crinone-geelistä, mulla oli sitä ekassa hoidossa mutta sen lääkemäärä oli mulle liian pieni ja vuoto alkoi jo pp10. Lääkäri ei sitten suositellut sitä enää mulle kun jos alkio olisi kiinnittynyt myöhään, niin olisi valunut sitten kumminkin ulos :(

Mutta tääkin on tietysti yksilökohtaista, toisille tuo määrä ihan riittävä.[/b][/b]
 
heips kaikille!
vatsa on edelleen todella turvoksissa, onneksi ainakin huominen on vielä saikkua, tiistaina kyllä uskoisin olevan työkuntoinen kun kipu on alkanut helpottaa. meillä siirrettiin kolmepäiväisenä, joten veritestiin voisin mennä 8.3, meilläkin matkaa klinikalle mutta lääkäri kirjoitti lähetteen lähimpään labraan, vastauksen saisi 9.3. kotona voisi testata 11.3, mut oon niin malttamaton et jos ei vuoto ala niin menen sinne verikokeeseen.
mie käytän testiin asti lugeja 2x400mg, on ne kuvottavia, lääkäri sanoi että testin jälkeen ei jatketa oli tulos kumpi tahansa.
 
hugsy - mä varmaan oon niin malttamaton, että testaan jo ennen virallista päivää kotitestillä.. Ajattelin että ensi sunnuntaina testaan (jos ei vuoto ole alkanut ennen sitä ), silloin on pp 11 :kieh:

Solakka Silakka - mun ystävälle kävi niin, että testasi kotona pelkkiä haamuja ja negoja ja veritesti vasta paljasti että raskaana ollaan :) Mutta uskoisin että yleensä kotitestit riittää!

lumeton - kiitos Crinone-geeli kokemuksesta! Toivottavasti se mulla riittäisi :/

Kyselin asiaa lääkäriltä ja sain vastauksen:

"Lugestronin ja Crinonen lääkemääriä ei voi verrata suoraan keskenään. Niiden imeytyminen on erilaista, Crinone imeytyy paremmin. Oleellista on se, että kohtuun ja nimenomaan kohdun limakalvolle saadaan keltarauhashormonia tarpeeksi. On tehty useita vertailututkimuksia ja niissä kaikissa tulos oli sama: Crinonella saadaan kerran päivässä annostelulla sama vaikutus kohtuun kuin 2 tai 3 annoksella Lugesteronia. Myös raskaustulokset ovat täsmälleen samanlaiset. Koeputkihoidossakin kuukautiset voivat alkaa joskus jo viikon kuluttua alkion siirrtosta. Se ei tarkoita sitä, että luteaalivaiheen keltarauhashormoni ei olisi toiminut, vaan sitä, että kohtu ei alun alkaenkaan ole ollut otollinen ja alkio ei ole edes yrittänyt kiinnittyä sinne. Keinotekoisesti luteaalivaihetta voidaan pitkittää jopa monta viikkoa, mutta raskauden alkamiseen ja jatkumiseen sellainen hoito ei vaikuta."

leiska - sullahan on toipuminen vienyt kauan :(
 
solakka silakka - mulle tosiaan klinikalta annettiin lähete oman paikkakunnan terveyskeskukseen, käyn siellä 10. päivä, tulokset lähetetään sitten naistenklinikalle ja sieltä soitetaan mulle 12. päivä. oiskohan sitten sen takia että samalla saa ohjeet jatkoon, en tiiä.

ite oon aatellu että jos ei vuoto ala, yritän oottaa sinne veritestiin. on tässä elämän aikana niitä negatestejä kotona tehty niin monta, että tuntuu etten kestä sitä valkosta ikkunaa enää.. ;)

oon tässä mietiskelly pitäiskö tuossa mahdollisen kiinnittymisen aikoihin juoda lasi punaviiniä, kun oon kuullu että se vilkastuttais kohdun verenkiertoa ja edesauttais kiinnittymistä. Ootteko kuullu sellasesta? Toisaalta jossain taas sanottiin että pienikin alkoholimäärä voi haitata onnistumista... Ja klinikalla lääkäri sanoi että nyt voi vaan odotella, ite ei voi asiaan vaikuttaa millään tavalla..

sanottiinko teille muuten sieltä klinikalta mitään prosentteja, että mitkä ois nyt mahikset?
 
hugsy - mä oon myös lukenut/kuullut erilaisia versioita punkun juomisesta. Jostain netistä bongasin tutkimuksen, että pienikin määrä alkoholia hoitojen aikana voi vaikuttaa negatiivisesti. Oma lääkäri taas sanoi, että punkkua voi ottaa lasillisen / päivä, mutta mitään tieteellisesti todistettua hyötyä siitä ei ole. Mä oon ajatellut pitää ihan nollatoleranssin loppuun asti :) Eikö ne kiinnittymishetket ole juuri nyt käsillä.. +++ :whistle:

Yritin kysellä prosetteja, mutta ei lääkäri oikein sanonut muuta, kun että mahdollisuudet on hyvät koska siirretty alkio oli niin loistava. Mutta eihän se vielä kiinnittymistä takaa.. Ja mulla on yleensä aina huono tuuri kaikessa :ashamed:

Tavallisen tyttö - tsemppiä huomiseen ultraan! Toivottavasti sumute on toiminut toivotulla tavalla :)

Eilen illalla viilteli taas kohdun kohdalta ja tänään aamulla kun nousin sohvalta kouraisi vasemman munasarjan kohdalta niin kovasti että jouduin menemään kyyryyn vähäksi aikaa. Tietenkin toivon että olisi kiinnittymisestä johtuvaa, mutta tuskin kuitenkaan.. Sitä tulee vaan seurattua kaikenlaisia nippailuja ja nappailuja ihan liikaa :$

Mistä muuten johtuu munasarjojen nippailut raskausoireena?
 
Solakka Silakka: Niin tuo on tosiaan sellainen sammutus- tai jarrupiikki, jolla on pitkä vaikutusaika. Vähän sama idea kai kuin joillakin on pitkässä kaavassa niitä sumutteita. Tätä procrenia käytetään myös endometrioosin hoidossa, joten kaipa sitten lekuri katsoi sen mulle hyväksi, kun endoa on taustalla eikä ihan tiedetä, missä jamassa se on. Kolmen viikon odottelun jälkeen kai sitten alkaisi puregon, jos procren on toiminut hyvin. Nyt vaan taisi tulla mutka matkaan... :headwall: :headwall: Tuo jarrupiikki pitäis laittaa loppukierrosta, 21 kp. Nyt mulla kuitenkin alkoi tänään jo tuhrutteluvuoto, vaikka on vasta 19 kp. Hitto. Toivottavasti se ei estä piikin laittamista ylihuomenna... ÄÄH
 
Kiitos lumeton ja Silent crinone tiedoista!

Silent jospa siellä sinulla tosiaan on jo kiinnittymistä? :heart: Toivotaan! Minä päivinä se muuten pitäisi kiinnittyä, kun valmiiksi kaksipäiväinen alkio laitettu? Vaikuttaako asiaan?

Garfield kiitti selvennyksestä. Toivotaan ettei sinulla vuodot sekoita piikin alotusta!

hugsy mulle lääkäri sanoi, että mahdollisuudet onnistua on n. 10-15% luokkaa,mutta johtuu mun iästä, joka on jo paljon. Eli liian myöhään olen liikkeellä, mutta ei se elämä ole mennyt minkään oppikirjan mukaan, niin näin on edettävä.

Tavallisen tytölle hyviä ultrakuulumisia! :heart:
 
huomenta vai kaikille palstailijoille. Mä olen olen viikonlopun nettipimennossa, meinasi jo tulla ihan vierotusoireita :)

Olen onnistunut vielä välttämään testailua vaikka tänään on jo pp12!! (johtunee vaan siitä, että kaapissa ei ole yhtään testiä odottamassa, ja olen kiertänyt apteekin mahdollisimman kaukaa.. On kyllä aika skeptinen olo, lauantaina jo vatsaa jomotteli niin kuin ennen menkkoja ja tänään sama homma.. huoh.. yritän (jos vain pystyn) olla testailemassa ennen keskiviikkoa, toisaalta jos jo testi näyttää negaa, niin nuo lugen ällötykset voisi lopettaa samantien, mutta ahistaa jo etukäteen, jos tulos on nega...

 
Mulle tuli sitten hyperi runsaasta juomisesta huolimatta siirron jälkeen. Maha oikeastaan siis kipeytyi kyllä jo heti punktion jälkeen mutta paheni sitten heti siirron jälkeen ja la aamuna kun menin päivystyksessä käymään sainkin jäädä suoraan osatolle. Onneksi kuitenkin äsken pääsin jo sairaalasta pois ja sain vielä tämän viikon sairaslomaa kun maha on edelleen tosi turvoksissa. Toivottavasti saisin palkallisena sairaslomana nämä pari sairasloma viikkoa.
 
Mansikkainen79 ompa ikävää että jouduit sairaalaan. Miulakii sairasloma vaan jatkuu, vatsa on todella suuri ja aika arka edelleen. miulla alkoi kovat kivut jo maanantai aamuna ennen punktiota ja siirron jälkeen vielä paheni, nyt on tämä päivä ollut selkeästi helpompi, eiköhän se tästä. toivottavasti tää kaikki kannattaa ja testi näyttäis plussaa, kun on se pakastinkin tyhjänä.
 
hugsy mietit tuota punaviiniä :) itse olin kiinnittymisen aikoina saunassa ja join saunaoluen siitä päivä niin tunsin kouraisun yöllä kohdussa mihin heräsinkin eli uskon että pelkkä saunakin auttaa tai sitten se oli se olut :) en ole muutenkaan stressannut asiasta ja käsken olla stressaamatta silloinhan se onnistuu parhaiten eli hommatkaa jotain muuta ajateltavaa ja nauttikaa :heart:

RP+minimii 5+0
 

Yhteistyössä