E-pillerit ja migreeni tai veritulppa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CrystalBlue

Aktiivinen jäsen
07.03.2007
7 637
0
36
Varsinais-Suomi
kun noissa lukee.. (joo huomasin vast eilen) ettei sais käyttää jos migreeniä johon liittyy näköhäiriöitä , puutuneet raajat, yms..
niin onko se kuinka vaarallista käyttää?
en muista olisko lääkäri edes kysynyt noista mitään.. mulla noita oireita migreenistä.. harvemmin tosin migreeniäkään..

ja sitten tu veritulppa.. eikös se oo perinnöllistä?
eilen sain tietää että isäni on koko elämän melkein kamppaillu tän kanssa.. ja vaikuttaako se sitten siihen et sen sais helpommin..jos käytän pillereitä ja on toi geeni?

pitänee huomen soitella jonnkekin ja kysellä ..kun pitäis huomenna aloittaa uus pakkaus pillereistä..ja vähän kyllä mietityttää..

Mulle ei lääkäri suostunut antamaan muita kuin minipillereitä, kun olen joskus aurallisesta migreenistä kärsinyt. Jonkun kohonnut vaara siinä oli, mutta en nyt muista minkä. Mulle itse pillerit ei migreeniä aiheuttanut ja ne sopi passelisti, siksi jotenkin ärsyttää, kun en niitä saanut.

Juu minullekkaan ei enää annettu muita kuin minipillereitä, hassua sinänsä koska aiemmin olen aina syönyt ihan "tavallisia" pillereitä. Ikää kuitenkin mulla jo jonkin verran.

Mulla migreeniä, lääkäri ei ole koskaan siitä mitään sanonut, ettei voisi pilelreitä käyttää.. hän kyllä tietää migreenistäni.. Ja syön siis yhdistelmäpillereitä..

Jos migreeni on luonteeltaan aurallinen migreeni niin usein ei suositella e-pillereitä. Tälläin aivohalvausriski kasvaa. Riskiä vielä lisää jos tupakoi ja on ylipainoinen.

Usein lääkärit ei tosiaan kysy migreenistä, mutta siinä ohjeessahan asia mainitaan. Itse söin e-pillereitä (mulla ei ole aurallista migreeniä ) mutta oireet pahenivat ja lopetin pillereiden käytön.

Mulla myös migreeniä,jossa esiintyy myös näköhäiriöitä ja pään puutumista..Söin tavallisia e-pillereitä jonkin aikaa,kunnes jalat alkoivat oireilemaa kunnolla,tk-lääkäri oli sitä mieltä että ei voi johtua pillereist,mutta sairaalassa käskettiin heti lopettamaan.Nyt oireet kadonneet.Mulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäsykeino.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla migreeniä, lääkäri ei ole koskaan siitä mitään sanonut, ettei voisi pilelreitä käyttää.. hän kyllä tietää migreenistäni.. Ja syön siis yhdistelmäpillereitä..

Lähes kaikissa pillereissä on valmistajan suositus olla käyttämättä niitä mikäli on migreenitaipumusta kohonneen aivohalvausriskin takia. Lääkäri sitten päättää, noudattaako valmistajan suosituksia vai ei. Määräävät lääkärit niitä tupakoitsijoillekin ja ylipainoisillekin vastoin valmistajan ohjeita

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Normaali hemoklobiini mulla on pääsääntösesti 145, nyt tietty ei ole, kun olen raskaana.
Ja tuo on kuulemma liian korkea, jotta saisin pillerit tai hormonikierukan. Liian iso riski veritulppaan.

En taida uskaltaa edes alottaa sitten uutta läpyskää.. mullakin on minimissään tuo.. yleensä siinä 150
oli viimesen synnytksen jälkeenkin 145 :|

Ihme ettei sitten ole sanottu ettei saisi käyttää :o ja migreeni oireet kun migreeni joskus tulee on todella voimakkaat..

Mä syön pillereitä vaikka migreeni. Aluksi piti vaan seurailla lisääntyykö migreenit ja että meneekö kierron mukaan tasaisesti (eli onko hormooneista riippuvaisia). No vaikka mulla tulee tismalleen samaan aikaan kierron mukaan niin se ei kuulemma haittaa kerta ei migreenikohtausten määrä ei kuitenkaan ole lisääntynyt.

mulla on pillerit ollu jo pari vuotta, viime keväänä ekan kerran tuli migreenioire eli oli näköhäiriöitä ja sit alkoi pieni päänsärky, tosin se lähti heti yhellä buranalla pois. eli tosi heikko migreeni mut kuitenki. tuon jälkeen ei oo ollu ku kerran samaa. mut koska tuo alkoi pillereiden aikana niin ajattelin pitäskö siitä puhua lääkärille kun pakkausselosteessa niin lukee, mutta ajattelin että ei se ole varmaan välttämätöntä kun oli niin pientä se migreeni.
mulla siis yhdistelmät. lisäksi kun en polta enkä ole ylipainoinen, niin aika pieni riski mulla kuitenki on saada mitää aivoveritulppaa yms..

Niin liikaa pillereiden ja hormonikierukan käyttöön, ei muuten liikaa! Ja en ole itse asiantuntija. Kaksi lääkäriä vain on antanut asiasta mielipiteensä yksityinen ja ei yksityinen.
Miksi kyseenalaistaisin heidät?

Viimeksi kun vaihdoin pillerimerkkiä (menossa jo neljäs..) niin lääkäri ensimmäistä kertaa kysyi migreenistä. Itsellä on ollut aurallinen migreeni vain kerran, tavallista särkymigreeniä useamminkin. Lääkäri sanoi, että yhdistelmäehkäisypillerit täytyy lopettaa jos enää kertaakaan tulee aurallinen migreenikohtaus. Eli jos teillä sitä aurallista esiintyy niin en ainakaan ite ottais sitä aivoinfarktin riskiä. Tosin mua kyllä vaivaa ihan tavallinenkin veritulpan riski niin paljon, että vaihdan ihan suosiolla noihin minipillereihin.

No hitto.. ei mulle kukaan oo koskaan hemoglobiinista mitään puhunut ja mulla on pillereiden syönnin aikaan korkeimmillaan hemppa ollut 162... siitä lähtien oon kyllä säännöllisesti luovuttanut verta ja pillereitä en enää ikinä voi syödä niiden sivuvaikutusten takia

veritulppa on perinnöllistä.Mun tyttö ei tuu koskaan saamaan e-pillereitä,koska mulla on tullut veritulppa niistä..vaikkei mulla ollut perinnöllistä aiheuttajaa..veri on tutkittu moneen otteeseen jos vaikka missä,mutta mitään ei löytynyt syytä veritulpalle,paitsi ne pillerit..

joo mulla on nyt nua yaz pillerit olleet kuukauden.. kaverini sai pari päivää sitten kovia migreeni kohtauksia, joten hänen täytyi mennä sairaalaan. siellä todettiin että syypää oli e pillerit. hänen käskettiin lopettaa pillerit välittömästi. tänään sitten soitin itsekin lääkäriin ja kysyin asiasta. minunkin täytyy lopettaa välittömästi, koska jos on tätä migreeniä, pillerit ovat vaarallisia.
joten kaikki joilla esiintyy migreeniä jossa tulee oman kutsumani mukaan "sahalaita kuvioita" eli näköön tulee tavallaan isoja pisteitä joiden takia ei näe joka paikkaan.
lääkärini oli unohtanut kysyä minulta migreenistä samoin kuin ystävältänikin.

Yhteistyössä