e-pillerit/hormonikierukan erot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuulituisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei oo eroa.. juuri lääkäriin soitin kun mulle ei pillerit oikein sovi ja nyt ehkäisyrengs alkoi tuntua pahalta ja polttaa kirvellä yms kivaa niin sanoi että kaikilla hormoneilla on samat vaikutukset.. jos pillerit sopii niin sopii muutkin mutta jos ei sovi niin kieukkaa ei kanata kokeillakaan. tulee kallis kokeilu..

Yhdistelmäpillereiden luovuttama hormonimäärä on huomattavasti suurempi kuin hormonikierukalla. Hormonikierukka luovuttaa pienen määrän keltarauhashormonia jonka vaikutus on lähinnä paikallinen.

Moni kaverini joille ei ole sopineet yhdistelmäpillerit, ovat olleet erittäin tyytyväisiä hormonikierukkaan.

Erosta kertonee jotain myös se, että esim. itse kaksi hepatoosiraskautta läpi käyneenä en enää voi/saa käyttää yhdistelmäpillereitä, mutta hormonikierukka ja minipillerit sen sijaan ovat ok.

Kiitos vastauksista. Itse tässä pohdiskelen, kun e-pillerit on sopinu mulle ja lääkäri sanoi, että kannattaa sitten syödä pillereitä. Turha kuulemma vaihtaa. Itse olen vaan saanut sellaisen käsityksen, että hormonikierukka olisi parempi/kätevämpi vaihtoehto, jos ei uusia raskauksia suunnitelmissa. Mun mielessä pyörii kierukkaraskaudet, eivät taida kovin harvinaisia olla?

Valtaosa kierukkaraskauksista on kuparikierukan kanssa tulleita, hormonikierukkaraskauksia on tosi vähän ja nekin johtuvat sitten joko kierukan yliaikaisuudesta tai että se ei ole paikoillaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2005 klo 13:43 mari kirjoitti:
Valtaosa kierukkaraskauksista on kuparikierukan kanssa tulleita, hormonikierukkaraskauksia on tosi vähän ja nekin johtuvat sitten joko kierukan yliaikaisuudesta tai että se ei ole paikoillaan.

Kesäkuussa asennettiin hormonikierukka, 1½ kk siitä olin raskaana, lokakuussa tarkastuksessa kierukka edelleen tukevasti paikallaan, tänään laskettuaika.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2005 klo 11:13 Santra kirjoitti:
Yhdistelmäpillereiden luovuttama hormonimäärä on huomattavasti suurempi kuin hormonikierukalla. Hormonikierukka luovuttaa pienen määrän keltarauhashormonia jonka vaikutus on lähinnä paikallinen.

sama juttu tuon ehk.renkaan kanssa. se on paikallinen ja yhtä mieto kuin kierukka vaan jos se ei sovi niin ei sovi kierukkakaan..

itelläin paino nousu liki 10 kiloa reilussa kuukaudessa kierukan kanssa.. pakko oli poistattaa kun alkoi muutkin keltarauhashormonin vaikutukset kiusata. eli limakalvojen kuivuus yms..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2005 klo 14:14 mirena04 kirjoitti:
\

Kesäkuussa asennettiin hormonikierukka, 1½ kk siitä olin raskaana, lokakuussa tarkastuksessa kierukka edelleen tukevasti paikallaan, tänään laskettuaika.
Tuota just "pelkään", kun meillä lapsiluku täynnä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2005 klo 15:18 tuulituisku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2005 klo 14:14 mirena04 kirjoitti:
\

Tuota just "pelkään", kun meillä lapsiluku täynnä.

Niin piti meilläkin olla lapsiluvun täynnä, mutta kohtalo päätti toisin.

Kyllä tuon hormonikierukan voi varmaankin ottaa turvallisin mielin, taitaa meikäläisen "onnettomuudesta" huolimatta olla niitä luotettavimpia ehkäisykeinoja.

\
sama juttu tuon ehk.renkaan kanssa. se on paikallinen ja yhtä mieto kuin kierukka vaan jos se ei sovi niin ei sovi kierukkakaan..

itelläin paino nousu liki 10 kiloa reilussa kuukaudessa kierukan kanssa.. pakko oli poistattaa kun alkoi muutkin keltarauhashormonin vaikutukset kiusata. eli limakalvojen kuivuus yms..

[/quote]

Mullakin nousi paino 8 kg viidessä viikossa. Ja haluttomuutta ja limakalvojen kuivuutta on. Menkatkin on pidemmät kuin ennen. Mitä ehkäisyä käytät kierukan poiston jälkeen?

kumia. meillä ei enää hormoneja missään muodossa.. niin huonosti sopii mulle pillerit tai rengas tai laastari etten enää hormonikierkukkaa halua edes kokeilla hormonia kun siinäkin on.

Yhteistyössä