E-pillerien haittavaikutukset/sivuoireet? (Itsellä kamalat!!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juula

Vieras
Aloin noin 1 vuosi 7 kk sitten syödä e-pillereitä, merkki oli Yasminelle. Sivuoireena oli se että sekosin aivan täysin! Stressaannuin kaikesta, itkin 3-4 kertaa päivässä (aiemmin 3-4 kertaa vuodessa), olin vihainen ja koko ajan kireä ja pahantuulinen. Kerroin lääkärille, joka kirjoitti Nuvaring-reseptin ja kertoi että oireet yleensä sen käyttäjillä on vähäiset. Minulla ei kyllä muuttunut mikään muu kuin se että seksihalut katosivat kokonaan. Oireet olivat niin pahat että olin noin 6 kk sairauslomalla kunnes itse älysin lopettaa renkaan käytön noin vuosi sitten, vaikka lääkäri sitä vastustelikin kun luuli minun syövän hänen määräämiään masennuslääkkeitä ja varoitteli että en saisi lopettaa ehkäisyä koska vahinkoraskaus voi silloin sattua ja masennuslääkkeet vaurioittavat sikiötä. No seksihalut olivat niin tiessään ettei siitä vahinkoraskaudesta kyllä olisi ollut pelkoa... Kun olin lopettanut hormonaalisen ehkäisyn, mieliala palasi suht normaaliksi noin kymmenessä päivässä. Ero oli totaalinen, palasin töihin ja harrastuksiin heti ja jaksoin aivan normaalisti, itkuisiin ja pahantuulisuus loppuivat kuin seinään. Ainoa harmi joka on jäljellä on se että menkat on huomattavan runsaat ja kestää noin 12-14 päivää. Ennen oli melko niukat vuodot ja kesti 4-5 päivää. Onko muilla ollut pahoja oireita hormonaalisesta ehkäisystä ja miten kauan kestää ennen kuin kroppa palaa entiseen tilaansa? Olen nyt siis ollut ilman hormoneja kohta vuoden.

On kokemuksia. Ennen lapsia sivuvaikutukset olivat vähäisemmät, mutta nyt kun raskauksien jälkeen yritin aloittaa uudestaan, ei siitä tullut mitään.

Alkoivat ihan karmeat päänsäryt, otsaa jomotti KOKO ajan. Sinä päivänä kun menkat alkoi, otsa meinasi räjähtää. Kun lopetin pillerit, loppuivat päänsäryt sen sileän tien.

Lisäksi juurikin seksihalut meni täysin. Koko ajatus seksistä tuntui lähinnä ällöttävältä. (tehokasta ehkäisyä kyllä tosiaan!) Ja en tiedä että kuvittelenko, mutta mulla on ihan erilaiset "paikatkin" kun syön pillereitä, jotenkin pienet, ahtaat ja kuivat. Normaalioloissa tuntuu, että on jotenkin parempi verenkierto "down there" ja kostuu paljon helpommin.

Ja niin, mielialavaihtelut olivat myös kamalia. Ja ne raivarit mitä sain ihan naurettavista asioista.

Nyt käytetään vaan kortsua, enää en uskalla aloittaa mitään hormoneja!

Minua on e-pillereitä kokeiltuani ja ne itselleni sopimattomiksi todettuani alkanut vaivata, että niiden syömistä tuntuu moni pitävän melkein kansalaisvelvollisuutena. Haittavaikutuksista puhutaan tosi vähän ja kun keskustelua seuraa, tulee olo että itse on ainoa joka ei niitä kestä. Vähän kuin olisi kakkosluokan kansalainen.

Jokapäiväistä päänsärkyä, rintojen kipua, ihottumaa, itkupotkuraivareita, suonenvetoa, kuivumista yms... olin kauhea ihminen myös mieheni mielestä. Pillereistä tosiaankin tuli oireita enkä käytä niitä enää. Kokeilin kolmea eri merkkiä. Ainut plussa oli ettei naamassa ollut sinä aikana finnejä.

yhdistelmäpillereistä en osaa sanoa kun aurallisen migreenin takia niitä ei määrätä. Mutta cerazette minipillereitä kokeilin ja vuosin tolkuttomia määriä verta 3kk putkeen, puhkes akne, aina joku hiiva,emätin tai virtsatietulehdus, kuivat limkalvot, ei seksihaluja, hiustenlähtöä ja vaikka mitä ihmeellistä...

nyt mulla on toisen merkkiset minipillerit 3 laatta pian lopussa eikä minkäänlaisia sivuoireita ilmaantunut, olen todella yllättynyt.

[QUOTE="mie";25036484]Jokapäiväistä päänsärkyä, rintojen kipua, ihottumaa, itkupotkuraivareita, suonenvetoa, kuivumista yms... olin kauhea ihminen myös mieheni mielestä. Pillereistä tosiaankin tuli oireita enkä käytä niitä enää. Kokeilin kolmea eri merkkiä. Ainut plussa oli ettei naamassa ollut sinä aikana finnejä.[/QUOTE]

Peesi. 11/2 kk ollut nyt ilman, mutta oireet eivät ole vielä kokonaan hävinneet. Naama kyllä alkoi kukkia samantein kun pillerit lopetin.

Ei sopineet minullekaan vaikka kuusia kokeilin. Nyt mennään kumilla, ja vaikka seksielämä vähän kärsii niin parempaa se on kuin silloin kun meinasi pillerien takia seota!

Yhteistyössä