J
Juula
Vieras
Aloin noin 1 vuosi 7 kk sitten syödä e-pillereitä, merkki oli Yasminelle. Sivuoireena oli se että sekosin aivan täysin! Stressaannuin kaikesta, itkin 3-4 kertaa päivässä (aiemmin 3-4 kertaa vuodessa), olin vihainen ja koko ajan kireä ja pahantuulinen. Kerroin lääkärille, joka kirjoitti Nuvaring-reseptin ja kertoi että oireet yleensä sen käyttäjillä on vähäiset. Minulla ei kyllä muuttunut mikään muu kuin se että seksihalut katosivat kokonaan. Oireet olivat niin pahat että olin noin 6 kk sairauslomalla kunnes itse älysin lopettaa renkaan käytön noin vuosi sitten, vaikka lääkäri sitä vastustelikin kun luuli minun syövän hänen määräämiään masennuslääkkeitä ja varoitteli että en saisi lopettaa ehkäisyä koska vahinkoraskaus voi silloin sattua ja masennuslääkkeet vaurioittavat sikiötä. No seksihalut olivat niin tiessään ettei siitä vahinkoraskaudesta kyllä olisi ollut pelkoa... Kun olin lopettanut hormonaalisen ehkäisyn, mieliala palasi suht normaaliksi noin kymmenessä päivässä. Ero oli totaalinen, palasin töihin ja harrastuksiin heti ja jaksoin aivan normaalisti, itkuisiin ja pahantuulisuus loppuivat kuin seinään. Ainoa harmi joka on jäljellä on se että menkat on huomattavan runsaat ja kestää noin 12-14 päivää. Ennen oli melko niukat vuodot ja kesti 4-5 päivää. Onko muilla ollut pahoja oireita hormonaalisesta ehkäisystä ja miten kauan kestää ennen kuin kroppa palaa entiseen tilaansa? Olen nyt siis ollut ilman hormoneja kohta vuoden.