E-pillereiden lopetus ja vatsakivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vesimeloni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vesimeloni"

Vieras
Lopetin yhdistelmäpillerit pari viikkoa sitten. Olen syönyt niitä vuosia ja ovat ollet muuten hyvät, mutta veivät seksihalut lähes nolliin. :( Nyt päätin sitten lopettaa ne ja päätimme siirtyä muuhun ehkäisyyn. Muuten on mennyt ihan ok, mutta mulle on tullut aivan hirvittävät alavatsakivut. :( Voisin verrata niitä synnytys supistuksiin, välillä pakko mennä ihan kaksinkerroin, kun niin sattuu. Kipu tuntuu siis aivan alavatsalla/munasarjojen kohdilla. Ja pieninkin tärähdys (vaikka vain istuminen tuolille) tuntuu todella kipeältä. Jopa kävely sattuu välillä kovasti.
Mulla oli vastaavia kipuja tuossa keväälläkin. Kävin työrterv.lääkärillä pariin otteeseen ja veikkasi ihan virtsatietulehdukseksi (toisella kerralla ei testattu, toisella kerralla testattiin, mutta oli negat.) ja määräsi antibiootit. Ne kivut siitä sitten hävisi. Nyt on ollut n. viikon verran ja pahenee vaan. Mitä tämä voi olla? Voiko johtua ihan hormonaalisista muutoksista, vai alanko jo epäillä esim. endometrioosia?
Lisäksi on ollut mielialan laskua, eilen illalla tuli ihan itku, kun tuntui niin pahalta. Mulla on aikoinaan ollut masennusta, johon oli lääkitys. Olin vuosia oireeton ja lopetin mielialalääkkeiden käytön nyt keväällä. Nyt pelottaa, laittaako tämä e-pillereiden lopetus mielenkin niin sekaisin, että masennun taas. Muutaman päivän on ollut siis masentunut olo, eilen illalla oli pahimmillaan. Onko tämä nyt normaalia e-pillereitä lopetettaessa? :(

Lääkärille varasin jo ajan, mutta pääsen juuri haluamalleni lääkärille vasta reilun viikon päästä.

Jaa... enpä ole tullut ajatelleeksikaan. Voisko ovulaatiokivut olla näin kovat? Mulla on joskus ennenkin (pillereiden aikana) ollut pientä nipistelyä munasarjoissa oviksen aikaan, mutta ei ikinä tällaista!

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;24337844:
Mulla ainakin eka ovulaatio sai huutamaan kivusta, paitsi että kesti vain päivän

Tarkoitatko, että eka ovis e-pillereiden jälkeen? Nää kivut on kyllä kauheat, tosiaan kuin synnyttämässä välillä olisi... :(

Itse ainakin tulkitsin ensin omat kipuni ihan siitä johtuviksi kun hormonitoiminta alkaa taas normalisoitua. Mutta kun kivut haittasivat jo työntekoa, urheilu harrastukset piti tärinäkivun jälkeen rajoittaa tiettyihin päiviin kuukaudessa ja raskautta ei alkanut kuulua menin lääkäriin. Mulla siis samanlaisia kipuja ja aivan helvatan kipeä olen oviksen ja menkkojen aikaan (noin viikko kierrosta kun kipuja ei ole). Alkoivat myös yhdistelmäpillereiden lopettamisen jälkeen. Tosin muutama kuukausi on ollut helpompi. Reilu vuosi kituuteltu kipujen kanssa ja tk lääkäri vähän epäili endoa ja teki lähetteen lapsettomuustutkimuksiin missä endonkin mahdollisuutta mietitään tarkemmin. Minulla auttaa kun otan 2x panacodin ja buranaa 800-1000 mg. Tosin ovis kipuihin en viitsi lääkkeitä käyttää kun olisi se raskaus haaveissa ja heikentävät mahdollisuuksia. Niin ja Panacodia ei kyllä viitsi töihinlähtiessä ottaa kun siellä on pakko olla skarppina ja minua alkaa Panacodi vähän väsyttämään, ei niin pahasti etteikö vapaa-ajalla pystyisi syömään päivälläkin mutta en kuitenkaan ole skarpimmillani lääkkeiden oton jälkeen.

[QUOTE="vesimeloni";24337854]Tarkoitatko, että eka ovis e-pillereiden jälkeen? Nää kivut on kyllä kauheat, tosiaan kuin synnyttämässä välillä olisi... :([/QUOTE]

Jep ja synnytysten jälkeen kans. Tosiaan kivut oli sitä luokkaa että olisi synnärille lähtenyt mutta kun tiesi ettei ole raskaana

mulla oli kanssa tosi kipee maha kun lopetin pillerit, siis se eka pillerityön kierto. Olin jo varma että on kohtutulehdus (mulla niitä ollu aiemminkin). Ite päätin että ellei nyt ihan sietämättömäks käy ni ootan ne yhet menkat ja sit jos jatkuu ni lääkäriin. Eipä tullu kipuja seuraavassa kierrossa, raskauduin kuiteski.. :D

Niin ja varoituksena ei todellakaan kannata suunnitella menevänsä bussilla mihinkään oviskipujen aikaan :( Itse joutunut matkustamaan muutamia kertoja ja piinallista oli. Vaivoin sain pidäteltyä itkua ja kaikki töyssyt teki niin kipeää, että harkitsin jo kyydistä pois jäämistä suunniteltua aikaisemmin.

Kiitos kovasti vastanneille. Ehkä tämä sitten helpottaa ajan kanssa. 600mg buranan otin tässä pari tuntia sitten, ei auttanut kyllä yhtään. Mutta en ihan heti heitä kirvestä kaivoon, vaan odottelen ne menkat ja katson sitten miten seuraava ovis menee.
Raskaaksi ei ole tarkoitus hankkiutua, vaan käytämme muuta ehkäisyä ja sterilisaatio olisi ajatuksissa. Lapset on siis tehty jo. Lopetin tosiaan nämä pillerit ihan vaan siksi, kun ne vei kaikki seksihalut ja se taas ei tee kauhean hyvää parisuhteelle. Tosin ei näiden kipujenkaan aikana paljon seksiä tee mieli harrastaa... Mutta katsellaan josko tilanne helpottaisi ajan kanssa. :)

Mutta voiko tää pillereiden lopetus vaikuttaa mielialaan nimenomaan näin päin, että mieliala laskee? Tosin tässä on ollut muutakin stressiä, joka on saattanut aiheuttaa alakuloisuutta/masennusta.

Lopetin e-pillerit(yasminit) pari kuukautta sitten ja nyt on parina päivänä ollut hirveet alavatsa kivut, ei oo kuukautis kipuja vaan ihan erilaista nipistää alavatsaa :/ ja ekat menkat tuli syyskuun loppussa, mutta tän kuun mekkoja ei vieläkään ole tullut. Mistäköhän kivut johtuu?
Kiva jos joku vastailis :)

Vanha ketju, mutta aattelin nyt kommentoida jos joku kärsii samasta vaivasta. Kuulostaa munssarjakystilta, lähtevät yleensä menkkojen myötä pois, mutteivat aina. Mulla oli yksi kysta 5 vuotta, niin pääsin seurantaan. Tosin itestään sekin lopulta lähti.

Yhteistyössä