PMS-oireet tekivät minusta hirviön!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
PMS-oireet tekivät minusta hirviön!

80 prosenttia naisista kärsii PMS-oireista. Maria, 40, kertoo, miten oireet tekivät hänen elämästään helvetin.

Olin jo alle 20-vuotiaana ärtynyt parin päivän ajan ennen kuukautisia. Vuosi vuodelta oireet pahenivat. Kun täytin kolmekymmentä, ärtymyksen rinnalle tuli masennus. PMS-jaksot pitenivät siten, että lopulta oireet kestivät kymmenen helvetillistä päivää.

Ensin oli ärtymystä, joka kääntyi masennukseksi noin viisi päivää ennen kuukautisten alkamista. Raivohulluus muuttui itkeskelyksi, huonommuuden tunteeksi ja vihamielisyydeksi jopa vanhoja ystäviä kohtaan. Ymmärsin, että kaikki johtui hormoneista, mutta en voinut tunteilleni mitään.

Työpäivien aikana pystyin yleensä hillitsemään itseni, mutta raivo ja masennus purkautuivat läheisiini.

35-40-vuotiaana hain apua kaikkialta. Roikuin netin keskustelupalstoilla ja yritin löytää viisasten kiveä, joka olisi ratkaissut ongelmani. Kokeilin kaikkea, mitä netissä suositeltiin. Söin keltarauhashormonia ja myöhemmin e-pillereitä. Molemmat tuntuivat auttavan noin kolmen kuukauden ajan, mutta sitten PMS räjähti entistä pahemmaksi.

Luin netistä, että masennuslääkkeet kuuriluontoisesti ennen kuukautisia auttaisivat. Ei minun tapauksessani! Kokeilin kaikki mahdolliset luontaistuotelääkkeet ja söin B6-vitamiinia jättiannoksia. Lopulta turvauduin homeopatiaan, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä.

Puoli vuotta sitten jätin asuntoni avaimet sisälle. Tilanne sai ihan järjettömät mittasuhteet PMS:n takia. Itkin vuolaasti ja olin sitä mieltä, ettei elämästäni koskaan enää tulisi mitään.

Olin kuullut akupunktiosta, mutta en ollut vaivautunut kokeilemaan sitä. Olin pettynyt homeopatiahoidoissa ja ajattelin akupunktion olevan samaa sarjaa. Avainepisodin jälkeen ajattelin, että "p-kele, kokeillaan sitten vielä tämäkin".

Olin 40-vuotias, kun menin epäilevin mielin ystäväni suosittelemalle akupunktiohoitajalle. PMS lieventyi heti ensimmäisen kerran jälkeen! Hoitoa annettiin ensin kerran viikossa, nykyään kerran kuussa. Kärsin vieläkin PMS:stä, mutta se on aiempaan verrattuna todella lievää ja kestää noin 4-5 päivää.

Lääketieteen ja kirurgian tohtori, naistentautien erikoislääkäri Tarja Olkinuora, mitä PMS käytännössä tarkoittaa?

- PMS-oireilla eli kuukautiskierto-oireilla tarkoitetaan kierron jälkipuoliskolla toistuvaa, kuukautisia edeltävää oireyhtymää. Oireita havaitsee luonnollisessa kuukautiskierrossa noin 80 % naisista. Suurimmalla osalla oireet ovat hyvin lieviä. Hankalia PMS-oireita esiintyy noin 25 %:lla ja erittäin vaikeita noin 3-8 %:lla.

Mitä oireita PMS:ssä on?

- Oireet jaetaan kahteen ryhmään. Psyykkisiin oireisiin, joita ovat masennus, vihanpurkaukset, ärtyisyys, ahdistuneisuus, sekavuus ja vetäytyminen sosiaalisista kontakteista. Fyysisiä oireita ovat rintojen arkuus, vatsan turvotus, päänsärky ja raajojen turvotus.

Miten PMS-oireita voi helpottaa?

- Jos epäilee PMS-oireita, on hyvä koota tietoa oirepäiväkirjaan (esim. www.pmsnetti.fi). Yhdistelmäehkäisyvalmisteista ehkäisypillerit Yasmin (R), Yasminelle (R) ja YAZ (R) helpottavat PMS-oireita, koska ne sisältävät turvotusta vähentävää keltarauhashormonia. Vaikeampia muotoja voidaan hoitaa tehokkailla serotoniinin takaisinoton estäjä lääkkeillä (SSRI-lääkkeet). Näitä käytetään myös masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. Hoitoja on tehty myös keltarauhashormonikuureilla, B6-vitamiinilla ja muun muassa helokkiöljykapseleilla vaihtelevin tuloksin.

IS