e-pillereiden aloitus kauhistuttaa, kokemuksia ja neuvoja kaipaillaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epävarma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epävarma"

Vieras
Elikkäs harkinnassa olis alottaa e-pillerit (zoely), mutta hirvittää kyllä niin nuo haittavaikutukset.. Aiempaa kokemusta yasminelleista, jotka sopivat täydellisesti. Söin niitä neljän vuoden ajan, mutta lääkäri ei kirjoittanutkaan uutta reseptiä, kun selvis mun silloinen migreeniherkkyys. Sain cerazette minipillerit, jotka eivät sopineet sitten alkuunkaan. Tiputteluvuotoa kolme kk, turvotusta useampi kilo, sekä ihana akne naamaan, selkään ja rintakehään..

Nyt oon ollut sitten about 1,5v ilman hormonaalista ehkäisyä. Kävin huhti-toukokuussa neuvolassa, jossa lääkäri kirjoitti mulle reseptin noihin zoely-pillereihin, joita en oo sitten vieläkään uskaltautunut kokeilemaan. Jäi jotenkin traumat noista cerazetteneistä ja nyt epäilyttää aloittaa noita uusiakaan pillereitä, koska niiden yleisimpiin haittavaikutuksiin on listattu akne (jota esiintyy useammalla kuin yhdellä kymmenestä käyttäjästä).. Nyt kun en oo syönyt mitään pillereitä, niin iho on hyvässä kunnossa. Mun tuurilla akne puskee taas päälle, kun nuo aloittaisin. Eipä sitä voi kun kokeilemalla tietää.. Kun vaan uskaltais aloittaa! :D Ei oo pitkässä parisuhteessa kovin hääviä kumin kanssa hommailla..

Onko täällä muita, joilla ollut akne johtuen joistain muista pillereistä ja zoely uudelleen "laukaissu" aknen? Tai mitä tekisitte, jos itse olisitte tässä asemassa?

Mulla oli nyt viimeks Zoelyä ja ihan samanlaista haluttomuutta ja ärtyisyyttä se aiheuttaa mulle kuin muutkin pillerit, vaikka pitäs olla vähähormoninen. Jätin kesken. Aknea ei ole ollut. Jos haluat, saat multa yhen liuskan Zoelyä.

Mä lopetin hormonaalisen ehkäisyn koska uskon sen aiehuttaneen mulle masennuksen, johon olen lääkkeitäkin syönyt. Nyt en käytä mitään hormonaalista valmistetta eikä vaivaa masennus, olen energinen ja kroppa tuntuu normaalilta. Tulee oviksen myötä ihanat "kiima-ajat" ja olen normaalin kostea. Mies menee leikkaukseen, lapsiluku on täynnä :)

Noista Yasminelleja syön minäkin ja sopivat kaikista parhaiten tähän mennessä...
Yksi lääkäri masensi ihan turhaan, ettei mulle voi kirjoittaa yhdistelmiä enää (syytä en enää muista..) ja silloin kokeilin huonolla menestyksellä minipillereitä.

Toinen lääkäri oli eri mieltä ja silloin tuli noi Yasminellet, vähähormonisena vaihtoehtona.
Miten se migreeniin liittyy?

Tuliko sulla miten nopeasti oireet aloitettuasi nuo Zoelyt? Mua niin naurattaa ku tuo neuvolan lääkäri kehu niin näitä pillereitä ja sano hyvä ettei niiden sopivan kaikille. Oon vaan hieman kriittinen asian suhteen, ku tosiaan noista cerazetteneistä tuli kaikenmaailman sivuvaikutukset, ettei kyllä akne ja painonnousu houkuttele yhtään :(

Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisypillerit lisäävät aivoveritulpan riskiä, eivätkä siksi voineet kirjoittaa niitä mulle enään. Nyt ei oo migreeniä esiintynyt yli vuoteen, niin voisin taas kokeilla pillereitä, mitkä sisältävät estrogeeniä.

Niin, pillerit saattavat myös lisätä riskiä kuolemaan johtaviin sairauksiin. Se lukee niissä sivuvaikutuksissa, ja justiinhan niistä kuolemista oli uutisissa. Pieni se riski on, mutta on olemassa.

mun mielestä se riski saada akne on tavallaan aika "iso" jos sitä esiintyy yli yhdellä käyttäjällä kymmenestä ;D eikö noi zoelyt oo ollenkaan yhdistelmäpillerit? Ku niitähän taas joissain tapauksissa määrätään aknen hoitoon.. :D

Mie sain synnytyksen jälkeen Cerazettea.. ja voi juma. Oikeesti kun en oo muutenkaan mikään keijukainen, niin mun reidet levis aivan mielettömästi. Väsyttää, vituttaa, naama kukkii ja peiton alla ei tapahdu melkeestään mitään. Jos tapahtuu niin teen sen vaan miestä ajatellen. Se on ehkä kaikista kamalinta, koska ennen halusin mun miestä NIIN paljon ja nykyään en yhtään. Kovassa harkinnassa on ollu että jätän ne kokonaan, mut en nyt sit tiiä mitä ottais tilalle, kun en yhdistelmäpillereitä ainakaan halua. Kierukat epäilyttää ehkä vieläkin enemmän.. On näissä yksi hyvä puoli, menkat on todella niukat ja kestää vähän aikaa. Muute tää onkin täysin painajaista.

Joo ne cerazettenit oli kyllä ihan perseestä mun kohdalla kans.. Mulle tuli kans yli viis kiloa painoa niiden aikana.. Mä en kyllä jatkais niiden syöntiä :D Miksei miehille voi olla mitää pillereitä!? Ärsyttää ku täs saa itte miettiä ja miettiä, et uskaltaaskohan sitä ny kokeella vaiko ei, muutunko aknenaamaseks hormonihirviöksi :D