Duunari, akateeminen ja?

Knicke Knackerton

Aktiivinen jäsen
02.09.2005
2 485
0
36
Mulla on nyt hieman käsitteet hukassa. Eli meneekö se näin, koulutusten mukaan: Duunari on näitä, joilla on toisen asteen tutkinto tai sitten ei koulutusta ollenkaan, vai?
Akateemikko on sitten yliopistotutkinnon käynyt?
Onko amk:n käynyt sitten millä nimellä kutsuttava?

akateemikko on arvonimi, oikea termi on akateeminen, siis ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut.
Onkohan amk-tutkinnon suorittaneille edes mitään vastaavaa, eipä taida olla...

Ammattikorkeakoulusta valmistunut on jotain noiden välilltä. Ei sille käsittääkseni oo mitään yleisnimitystä. Karkeasti vois jaotella niin että amislainen on se duunari, ammattikorkealainen esimies ja akateeminen tutkija.

siis duunarihan voi olla vaikka kuinka pitkälle kouluttautunut ja silti duunari... ja ensinnäkin, älkää lukeko samaan "kastiin" näitä: kouluttamattomia sekä toisen asteen kouluttautuneita...siinä on jo kuitenkin vissi ero...

mikä tekee amk ihmisestä esimiehen ????

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
siis duunarihan voi olla vaikka kuinka pitkälle kouluttautunut ja silti duunari... ja ensinnäkin, älkää lukeko samaan "kastiin" näitä: kouluttamattomia sekä toisen asteen kouluttautuneita...siinä on jo kuitenkin vissi ero...

No se korkeampi koulutus. Mä mietin vaan miehen alaa. Siis kun mies on inssi ja hänen alaisuudessa tekee töitä duunarit, esim. hitsaajat.

Minäkin voisin kuvitella jonkun sairaanhoitajan luokittelevan itsensä duunariksi, vaikka on amk-koulutus.

tämähän on vinkeää kerrassaan. Olen ennen käynyt vauva-leden sivuilla. Tähän viestiin olisi siellä tulllut jo monen monta ilkeää ja pirullista vastausta koskien mm. ap:n akateemikko -sanan käyttöä ja ammattikorkeakoulun käyneiden älykkyyttä. Ollaanko täällä mukavampia?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
tämähän on vinkeää kerrassaan. Olen ennen käynyt vauva-leden sivuilla. Tähän viestiin olisi siellä tulllut jo monen monta ilkeää ja pirullista vastausta koskien mm. ap:n akateemikko -sanan käyttöä ja ammattikorkeakoulun käyneiden älykkyyttä. Ollaanko täällä mukavampia?? :)

Toivottavasti ollaan. Kyllä kai täälläkin jotkut ajattelevat asioista suvaitsemattomasti, mutta aika kivasti kuitenkin kaikki ymmärtää että kaikkia noita kouluja tarvitaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Voi olla. Täällä on porukka ehkä sen verran fiksua, että tietävät, ettei koulutus korreloi suoraan älykkyyden kanssa.

Mutta tuota Turkilmasin jaottelua ei kannata yleistää. Itse en tunne ketään esimiesasemasa olevaa amk-tutkinnon suorittanutta, mutta meitä akateemisia on moniakin. Tutkijana olin myös vuoden heti valmistuttuani, mutta sen jälkeen pääasiassa asiantuntijatehtävissä.

Tarkoitin tuossa duunari kommentissani niitä, joilla ei ole perusasteen jälkeen mitään koulutusta, mutta ovat silti kuitenkin työssä duunarihommissa. (tosin siinä kyllä lukee koulutuksen mukaan, mutta se on hienoinen ajatusvirhe tuolla kohdin)

Luulen, että monia amk:sta valmistuneita työskentelee esimiestehtävissä, mutta ei se mikään tietenkään automaattisesti ole, että amk =esimies.

Minä oon miettinyt tässä, tuota sairaanhoitajan työtä, että itse ajattelen sen olevan kuitenkin melkolailla duunarihommaa, joten olisikohan kuitenkin se työnkuva myös yksi tärkeä tekijä, että miten nuo työt luokitellaan. Enemmän kuin se pelkkä koulutusaste?

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Tarkoitin tuossa duunari kommentissani niitä, joilla ei ole perusasteen jälkeen mitään koulutusta, mutta ovat silti kuitenkin työssä duunarihommissa. (tosin siinä kyllä lukee koulutuksen mukaan, mutta se on hienoinen ajatusvirhe tuolla kohdin)

Luulen, että monia amk:sta valmistuneita työskentelee esimiestehtävissä, mutta ei se mikään tietenkään automaattisesti ole, että amk =esimies.

Minä oon miettinyt tässä, tuota sairaanhoitajan työtä, että itse ajattelen sen olevan kuitenkin melkolailla duunarihommaa, joten olisikohan kuitenkin se työnkuva myös yksi tärkeä tekijä, että miten nuo työt luokitellaan. Enemmän kuin se pelkkä koulutusaste?

Mutta onhan kuitenkin sairaanhoitaja korkeammassa asemassa kuin lähihoitaja. Eli tavallaanhan tuollakin menee niin että lääkärit on sairaanhoitajien esimiehiä ja sairaanhoitajat lähihoitajien. Tai no, esimies on tässä kohtaa väärä sana mutta kuitenkin.

Ja varmasti se työnkuva on se millä työt luokitellaan. Kuitenkin yleensä esimiestehtäviin edellytetään korkeakoulututkinto, oli se sitten amk-tai akateeminen.

Äh, pääasia on että kaikilla töitä haluaville riittää töitä :D

Eipä sitä nykyään oikeesti tiedä mitä kukakin on koulutukseltaan, vaikka ne oliskin näissä "duunarihommissa". Tiedän tapauksia, joissa akateemisia on ihan vaan kaupan kassoina, kun odottavat, että saavat koulutusta vastaavaa työtä.

ihan mielenkiintoinen aihe, varsinkin kun miettii tätä "koulutussidonnaisuutta" jos nyt näin voi sanoa. Mieheni oli lukemassa insinööriksi alalle, jolla tuskin koskaan olisi päässyt esimiestehtäviin. Veljensä on amispohjalta kovapalkkainen projektipäällikkö, alaisenaan insinöörejä (kyseisessä tapauksessa taidot vaan päihittää koulutuksen. ainoa, joka ei ole palanut loppuun kys. työssä).

Mies jätti koulun kesken ja lähti oppisopimuksella putkimieheksi. Ei ole vielä edes valmistunut ja nyt jo vastaa kahdesta muusta työntekijästä (toinen valmistunut ammattikoulusta), duunari toki on silti itsekin. Pomo on lupaillut kuitenkin, että firman laajetessa mieheni siirtyisi suunnittelupuolelle putkipuolen pomoksi, joten siitä en enää tiedä, että olisiko duunari enää...

Yhteistyössä