Duact raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti
"tiitu"
Heippa!

Onko joku joko lääkärinmääräyksestä tai vahingossa käyttänyt duactia raskausaikana? Itse olen nyt viikolla 25 ja viime viikolla tajuamattani, että se on kielletty, otin niitä yhden neljänä päivänä. Nyt olen todella huolissani. Pelottaa että olen aiheuttanut jotain vaurioita vauvalle :(

Ei huolta
Ei ole tosiaan suositeltu lääke, mutta et ole tuolla käytöllä mitenkään vielä ongelmia aiheuttanut. Tulevaisuuden varalta kannattaa kuitenkin käydä lääkärillä ja keskustella, mikä olisi hyvä ja sopiva lääke sulle.

Ehdoton ei
Mä soitin apteekkiin kun epäilin olevani raskaana ja olisin ollut ottamassa Duactia ja ehdottomasti ei saa käyttää. MUTTA sen on todettu aiheuttavan kehityshäiriöitä varsinkin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ja sulla viikkoja jo enemmän. Älä nyt kuitenkaan enempää ota ja mieti jatkossa tarkemmin kun lääkkeitä otat ja soita tarvittaessa apteekkien päivystysnumeroista ohjeita. Ainakin yliopiston apteekilla on tallainen palvelu

"veiras"
Jokin nenäsuihke oli jota voi käyttää tukkoiseen nenään raskauden aikana, muistaakseni Nasolin. Kannattaa varmistaa apteekista.

ap sinun kannattaa kysyä neuvolan lääkäriltä onko tuosta Duaktista ollut haittaa vauvalle.

Itse kysyin lääkäriltä tuota 1-2v sitten ja sanoi että ei saa syödä raskaana, on olemassa turvallisempiakin lääkkeitä samoihin vaivoihin, jos on tarvis lääkettä syödä. Eikä saanut imettäessäkään ottaa.

vierasd
Nasonex ja reseptillä. Tehoaa allergiaatyyppiseen nuhaan, mikä mulla ainakin alkaa heti alkuraskaudesta, enkä selviäisi ilman avaavia suihkeita. Onneksi tuo on ihan sallittu raskauden aikana.

"tiitu"
olen soittanut äitiyspolin päivystykseen ja sieltä ovat sanoneet, että eivät usko että siitä nyt mitään haittaa on. Että joissain tapauksissa sitä on jopa määrätty raskaana oleville. Mutta silti pelottaa! Ja siksi ajattelin löytyisikö täältä ketään, joka olisi oikeasti käyttänyt sitä raskaana

Yhteistyössä