Ahdistus raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Sain tietää raskaudestani melko myöhään, joten olen käyttänyt päihteitä raskausaikana, en alkoholia mutta jonkin verran amfetamiinia sekä tupakkaa.

Nyt olen jatkuvasti ahdistunut miettiessäni onko sikiön aivoissa jonkinlaisia kehityshäiriöitä tai olenko muuten vain aiheuttanut vauvalle jotain tällä. Neuvoloissa, sikiöseulonnoissa ja rakenneultrassa kaikki on ollut todella hyvin mutta kannattaako silti olla luottavin mielin?

En käytä päihteitä enää viimeisillä kuilla raskauden selvittyä enkä lapsen synnyttyä joten en kaipaa haukkuja siitä, oloni on jo valmiiksi hirveä ja syyllinen... :(

Sain tietää raskaudestani melko myöhään, joten olen käyttänyt päihteitä raskausaikana, en alkoholia mutta jonkin verran amfetamiinia sekä tupakkaa.

Nyt olen jatkuvasti ahdistunut miettiessäni onko sikiön aivoissa jonkinlaisia kehityshäiriöitä tai olenko muuten vain aiheuttanut vauvalle jotain tällä. Neuvoloissa, sikiöseulonnoissa ja rakenneultrassa kaikki on ollut todella hyvin mutta kannattaako silti olla luottavin mielin?

En käytä päihteitä enää viimeisillä kuilla raskauden selvittyä enkä lapsen synnyttyä joten en kaipaa haukkuja siitä, oloni on jo valmiiksi hirveä ja syyllinen... :(
Ja lisäys, kukaanhan ei voi varmaksi vastata kysymykseeni mutta kuinka todennäköistä on esim aivojen kehityshäiriöt joita ei raskausajan tutkimuksissa huomata?

Neuvoloissa, sikiöseulonnoissa ja rakenneultrassa kaikki on ollut todella hyvin mutta kannattaako silti olla luottavin mielin?
Ottaa lujille aina lukea päihteiden käyttäjien raskauksista, tietäen mitä siitä voi seurata.
Mutta olet hyvällä mallilla menossa oikeaan suuntaan ja pysykin kaidalla tiellä (y)

Sikiö on ulkoisesti kunnossa ja mitä kehityshäiriöitä päihteet ovat aiheuttaneet, saattaa selvitä vasta kouluiässä. Nyt sinun kannattaa keskittyä positiivisiin ajatuksiin ja elää hyvillä mielin.

Synnytyksen jälkeen älä etsi vikoja vauvasta, vaan rakasta jokaista päivää lapsesi kanssa. Ammattilaiset syynää ja etsii ongelmia sinunkin edestä joten sinun pitää vain elää säntisti ja olla hyvä äiti.

Jos jotain ongelmia on, ota ne vastaan ja jatka eteenpäin vahvempana, viisaampana sekä selvinpäin. Apua saa ja pitää ottaa vastaan.

Et ole yksin, ainut tai viimeinen sekoilija, mutta voit olla yksi harvoista opiksi ottaneista.

Joka päivä syntyy vauvoja vaivoineen, kaikki ei johdu äidistä, geeneistä tai raskauden ajan töppäilyistä. Elämä vain on joskus epäreilua ja se pitää silti ottaa vastaan, palautus oikeutta ei ole.

Yhteistyössä