raskaana vkolla 7 ja allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inhottaa

Vieras
olen 7 viikolla raskaana ja olen käyttänyt tähän mennessä beconase-sumutetta (kortisoonia annoksessa 50mg) muutaman kerran, ja sitten heinixiä joka päivä. nyt olen ollut muutaman päivän ilman, ja meinaa röörit mennä tukkoon siitepölyn vuoksi. en tiedä mitä tehdä
en olisi käyttänyt allergialääkkeitä, jos olisin tiennyt olevani raskaana, mutta kun en tiennyt, niin käytin :(((( voiko vauvalle olla nyt jotain haittaa näistä? itkettää ihan hirveesti, että jos tuo pari kertaa käytetty kortisooni on pilannut lapsen elämän :(( yhyy, ja jos sille vauvalle tulee vaikka joku vika sen vuoksi. kortisooniahan saisi käyttää raskausaikana 10mg päivässä, mutta nyt minä tyhmä käytin 50mg nenäsumutetta, mutta vain kylläkin yhtenä päivänä, ja oikeasti pelottaa, että olenki sen vuoksi tuhonnut lapsen elämän :((
ja tuo heinix, onko kukaan käyttäny sitä alkuraskaudessa?

muistaakseni alkio alussa suojassa pussissa, mikä estää sen vahingoittumisen juuri esimerkiksi lääkkeiden tai alkoholin takia. en ole alan asiantuntija, mutta näin jostain juuri luin, mutta olikohan vkosta 8 tai 9 eteenpäin kun pussi ei enää suojaa. tämän takia ei ole vaarallista jos aivan alkuraskaudessa käyttää alkoholia vaikka reippaamminkin kun ei tiedä vielä raskaana olevansa. mutta kato jostain kuinka pitkälle pussi suojaa.

voi, itken kun luen vastauksiasi. muutenkin vaikeata on ollut tulla raskaaksi ja kun viimein on tärpännyt, niin harmittaisi hirveästi lapsen puolesta, jos sille jotain olisin aiheuttanut noilla allergialääkkeillä. kauhea huoli helpotti vähän jo... kiitos.. kertokaa muutkin, jos on kokemuksia..

Nykykäsityksen mukaan allergia lääkkeitä PITÄÄ syödä raskausaikana jos on vakavasti allerginen. Happivajeesta seuraamukset sikiölle paljon vakavammat. Nyt vaan kipin kapin lääkäriin, joka neuvoo sua oikeessa lääkityksessä. Kaikki lääkkeet ei siltikään käy.

Kortisoonia voi huoletta käyttää raskausaikana - näin mulle ainakin lääkäri sanoi ja cetirisziiniä ainakin saa käyttää. Sain itse keskenmenon allergian takia joten kannattaakin käyttää noita lääkkeitä ettei tule ongelmia. Kantsi varata lääkäri niin varmistelette lääkkeet mitä käytät.

Lääkäri sanoi että äidin vointi on vauvan voinnille paras asia joten jos voit huonosti allergian vuoksi niin se vaikuttaa vauvaankin.

Yhteistyössä