Kyllä äidilläni on varmasti mielenterveyshäiriöitä mutta kuten sanoin, on kyse sota-ajan lapsesta ja tunteista ei puhuta. Hyvin tilanteeni voi johtua myös siitä että äitini on saanut minut hyvin iäkkäänä ja iäkkäänä saatu lapsi on alttiimpi mielenterveysongelmille. olen pitkään jo etsinyt syitä tälle tuskalle ja aina päädyn toteamanaa että tasapainoisemmassa perheessä, jossa olisi tuettu ja kasvuympäristö olisi ollut normaali, olisi minusta varmasti kasvanut ihan erilainen itsevarma eteenpäin pyrkivä ihminen. Minähän olen arka, en uskalla aloittaa mitään uutta koska uskon etten osaa kuitenkaan tai pärjää tai mokaan, ei ole itseluottamusta toteuttaa asioita elämässä. Viimeksi eilen äitini sanoi että miksen opiskellut niinkuin sisarukseni, niin pärjää elämässä kun ottaa siitä vastuun. Hienoa toki että tämä minua huomattavasti vanhempi sisarus on tähän pystynyt erinomaisuudellaan, minä en ole. Ja kyllä, en ole missään väleissä ollut koskaan sisarukseeni ja tätäkään ei äitini ymmärrä että hän on itse aiheuttanut tämän tilanteen kohtelemalla eriarvoisesti lapsiaan. Hyvin normaali tapa tuon ikäluokan ihmisille varmasti mutta tuhoisaa heidän jälkeläisilleen. Moitti vaan eilen minua siitä että ei minun sisarukseni hauku häntä eikä hänen kanssaan ole koskaan ollut koskaan ongelmia. Minullehan ei koskaan kerrottu kuukautisista, ei murrosiästä, ei seksuaalielämästä, kaikesta on täytynyt selvitä itse. Kun olen kysynyt, miksi näin, niin ei ole äitini asia kuulemma, niistä asioista huolehtii koulu. Eli ulkoistanut nämäkin normaalisti äidille opetettavaksi kuuluvat asiat muille koska itse ei ole saanut niihin opetusta, ei hänkään niitä sitten kykene antamaan omalle lapselleen. Eli varmaan selkeästi huomaa kirjoituksistani missä on ongelma eli äitisuhteessa mikä ajanut minut umpikujaan nyt keski-ikään mennessä. Vai etsinkö turhaan syytä lapsuudesta ja syy onkin ihan jossain muualla. Näin ainakin äitini mielestä, minä olen viallinen. Se tunne, mikä oli pari kuukautta sitten, kun katsoin ja kuuntelin äitiäni metrin päästä hänen vähätellessä sairauttani, kädet alkoi tärisemään ja näin jo mielessäni miten tartun hänen kurkkuunsa kiinni ja kuristan hänet hengiltä. Siinä vaiheessa vain lähdin pois, kävelin kotiin ja hakeuduin seuraavana aamuna päivystykseen jossa sitten ensi avuksi määrättiin rauhoittavia koska väkivaltaisia agressiivisia ajatuksia jo tätä ennen oli ollut ja on ollut myös sen jälkeen, myös muita ihmisiä kohtaan.
Mitä pahaa siinä sit on, et olet arka, etkä ole eteenpäin pyrkivä? Miks pitäis olla, antaisko sellainen sulle jotain? Se mitä mä tarkotin, et ei ole sisältöä elämässä, ei tarkottanu, et pitäis olla näitä ulkoapäin määriteltyjä juttuja, niinku työ, perhe tai raha. Ei noi muuten suurelle osalle tuo elämään lisäarvoa, tosin ne ehkä pitää ihmisiä elämänsyrjässä kiinni. Koska ihmiset suorittaa elämää tekemällä ja sit ne odottaa kuolemaa.
Toi on ilkee tilanne, et äitis vertaa sua sisarukseen, mut täytyyks sun sit osallistua siihen vertailuun. Et olisko sul kuitenkin syytä funtsii elämääs omanasi. Mieti, mitä sun keho sanoo, jos mieli on hauras. Musta vaan olis tympeetä lopettaa elämä jonkun toisen ihmisen takia.
Ei meidänkään vanhemmat muuten antanu mitään seksuaalikasvatusta, ne asiat piti hoitaa itse. En mä usko, et noi asiat sun tilanteessa ihan noin pinnallisiksi jää, vaan sul täytyy olla sellaista tunnetta, ettet ole saanu rakkautta ja arvostusta, ehkä hellyyttä. Sä tunnut kaipaavan hoivaa. Sano jos oon väärässä.
Et sä ny tän perusteella mitenkään vialliselta vielä vaikuta. Me oltais kaikki osastolla, jos kerrottaisiin äänen ajatuksemme. Mä ajattelin viime kämpässä, et olis kiva katkoa yläkerran lapsilta sääret pesäpallomailalla, koska ne hyppi melkeen joka päivä. Ihmiset on yksiä mt-pesiä, jos keksit siihen ratkasun, saat nobelin palkinnon. Luin joskus psykologilta jutun, jossa se sano, et kyse ei ole väkivaltaisista ajatuksista, vaan jostain triggeröinnistä, et koska ajatus muuttuu toiminnaksi. Useimmat ihmiset jää siihen ajatukseen.
Ehkä sun nk elämän tarkotus on hiihtää tää homma läpi napsien rauhottavia ja pohtia synkkiä ajatuksia, entä sitten. Useet taiteilijathan on ollu tollasia. Onks sussa taiteilijaverta? Kokeile piirtää tai kirjottaa ittelles juttuja.
Mä mietin myös noit sun lääke/myrkkyjuttuja, halusit semmoisen rauhallisen poismenon. Lääkkeet ja myrkyt pistää sut oksentaan, ripuloimaan, kuolaamaan ja örveltään pahimmillaan useeks tunniksi. Täriset, oot sekava ja sul on paha olo. Sun elimistö menee ylitilaan, kun se yrittää pitää sut hengissä ja ohjaa kaiken toiminnallisuuden tärkeille elimille. Sul ei oo sit mitään hallintaa siinä.