Gallup kaikille reumaa sairastaville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enniina

Vieras
Minulla on kaikki oireet jotka viittaavat reumaan eli kipuja niskassa, olkapäässä, polvissa, sormissa ja turvotusta niissä. Tehdään huomenna kokeita ja katsotaan onko se ehkä. Haluaisinkin nyt tietää, että miten teillä edettiin kun diagnoosi saatiin.
1.Saitteko heti lääkkeitä? Ja mitä lääkkeitä?
2.Entä saakohan kortisonia heti kun reuma todetaan? Kuinka pitkä kuuri sitä?
3.Sivuvaikutukset reumasta ja lääkkeistä?
4.Paheneeko iän myötä? Minkä ikäisenä todettiin?
5. ruokavalio ja liikunta reumaa sairastavalle?
6. Nesteenpoistolääkkeet lisäksi?
7. Lihottaako kortisoni ja kuinka pienessä ajassa ja millä annoksella?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastaajille:)

Hienosti olit laittanu kysymyksiä mut en jaksa vastata järjestyksessä ku aivot ei toimi. Ei niveletkää. Mulla todettiin reuma 19-vuotiaana ku oli samat oireet mitä sullaki. Heti aloitettiin kortisoni, mitä syön edelleen ja lisälääkkeinä ollut tässä 10vuotta sairasteltuani vaikka mitä. Välillä on hyviä aikoja, välillä huonoja. Raskausajat ovat olleet oireettomia ja siks meillä on 4 lasta. :) ikinä ei tiedä kuinka kipeä päivä on huomenna tulossa. Mutta tiedän olevani sisukas. Yritän olla valittamatta, mut kyl mun mies aina huomaa ku oon kipeä. Ja väsynyt kipuihin.

Minulla on kaikki oireet jotka viittaavat reumaan eli kipuja niskassa, olkapäässä, polvissa, sormissa ja turvotusta niissä. Tehdään huomenna kokeita ja katsotaan onko se ehkä. Haluaisinkin nyt tietää, että miten teillä edettiin kun diagnoosi saatiin.
1.Saitteko heti lääkkeitä? Ja mitä lääkkeitä?
2.Entä saakohan kortisonia heti kun reuma todetaan? Kuinka pitkä kuuri sitä?
3.Sivuvaikutukset reumasta ja lääkkeistä?
4.Paheneeko iän myötä? Minkä ikäisenä todettiin?
5. ruokavalio ja liikunta reumaa sairastavalle?
6. Nesteenpoistolääkkeet lisäksi?
7. Lihottaako kortisoni ja kuinka pienessä ajassa ja millä annoksella?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastaajille:)

No mä en tiedä "saanko" mä vastata tähän mutta mulla on ihan samat oireet kun sulla, sen lisäks mulla on toisella puolella päätä toistuvaa särkyä (migreeni mihin ei auta edes migreeni lääkkeet) haavoja suussa, toisessa nilkassa iso, pehmeä patti mikä ei satu, vasen puoli lantiosta vetää välillä niin kipeäksi ettei saa jalkaa suoraksi eikä käveltyä, turvotusta, lievä perhosihottuma ja läiskiä käsissä (siis vähän niinku psori ihottuma mutta ei kuitenkaan)

Oireet mulla viittaa SLE:n mutta viimeks reumakokeissa ei näkynyt mitään, mutta tuo on vaikea saada selville verikokein alussa. Toivotaan että nyt perjantaina kuulisin jotain tuloksia sieltäkin.

Kiitos molemmille vastauksista. Metis en huomannut mainita, että menin tänään lääkäriin oikean nilkan ulkosyrjän ison luun alle ilmestyneen pehmeän patin takia. Lisäksi nilkka on kipeä ja turvoksissa. Olen loukannut oikean nilkkani muutama vuosi sitten mutta nyt oireilee pahasti ja pattikin ilmestyi jota ei ennen ollut. Mikä sinun nilkan pattisi on ja miten se liittyy sairauteen? Lisäksi minulla on välillä myös toispuoleista päänsärkyä joka alkaa kuin puukolla viiltelisi vasemmalta takaa. Viiltelee kuin puukolla pistäisi takaa vasemmalta päästä n. kerran vartissa kun niska jumiutuu ilmeisesti.

Kiitos molemmille vastauksista. Metis en huomannut mainita, että menin tänään lääkäriin oikean nilkan ulkosyrjän ison luun alle ilmestyneen pehmeän patin takia. Lisäksi nilkka on kipeä ja turvoksissa. Olen loukannut oikean nilkkani muutama vuosi sitten mutta nyt oireilee pahasti ja pattikin ilmestyi jota ei ennen ollut. Mikä sinun nilkan pattisi on ja miten se liittyy sairauteen? Lisäksi minulla on välillä myös toispuoleista päänsärkyä joka alkaa kuin puukolla viiltelisi vasemmalta takaa. Viiltelee kuin puukolla pistäisi takaa vasemmalta päästä n. kerran vartissa kun niska jumiutuu ilmeisesti.

Siis tämä patti tuli maanantaina ja olin jo aiemmin lääkärissä, eli en ole informoinut lääkäriä siitä, perjantaina sanon sitten. Toisinsanoen, ei mitään hajua mikä on ja mistä tullut. : /

Erikoista mulla tuli siis myös eilen patti nilkkaan. Oikeestaan huomasin sen siis viime yönä. Levottomat jalat myös vaivaa. Pelottaa, että mikä oikein on. Sormet/kädet puutui pari vuotta sitten yhtäkkiä tunnottomiksi ja en kesti n. 2 kk ja sitten palautui lähes ennalleen ilman syytä, mutt ei ihan. Vasen käsi turpoaa varsinkin nimettömän kohdalta, mutta oikea ei niinkään. Kävin siis tänään eka kerran lääkärissä ja kärsinyt vaivoista n. 4 vuotta. Nyt ne pahenneet ja luulin, että siksi, että tullut painoa lisää, mutta luultavasti ei sittenkään. Otettiinko sulta hermoratatutkimus? Millä tavalla tuo SLE eroaa reumasta siis oireiltaan vai miksi sle:n oireet sullla? Minkä ikäinen olet? Itse olen 42-vuotias. Anteeksi jos kyselen näin vaikeita tähän aikaan illasta. Hienoa, että jaksat kirjoitella.

Yhteistyössä