Diformin-lääke

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pietu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pietu

Vieras
Onko kenellekään määrätty lapsettomuushoitojen yhteydessä Diformin-lääkkeitä (ovat diapeteslääkkeitä)? Ja mihin vaivaan?

Minulla monirakkulaisuutta (mainitsi myös karvankasvun ja ylipainon), johon tuo nyt sitten vissiin auttaa.

Ovatko kalliita? Millä annostuksella? Jne.

Olen syönyt metforminiä vuosi sitten keväällä muutaman kuukauden. Mulla myös pco ja ihan vaan varmuuden vuoksi sitä määrättiin. Se kuitenkin saattaa auttaa pco:ssa.

Mitä ne sinulle tarkalleen ottaen sanoivat tuosta lääkkeestä? Tuoteselosteesta saa oman kuvansa, mutta kuitenkin kun kyseessä on diapeteslääke, ei siinä ole muiden sairauksien hoidoista selostettu mitään.. Minua siis kiinnostaisi tietää, mikä se päätarkoitus on, mihin PCO:laiset syövät tuota.

Kuinka yleistä normaalistikaan on, että määrätään vastaavia lääkkeitä.

PCO:ssa metuja syödään insuliiniresistenssin "parantamiseen". Se on II-tyypin diabetekseen suunnattu lääke. PCO:ssa insuliiniresistenssi on hyvin yleistä.

heips.
Mulle määrättiin Diformin 1 mg 2 x pv. Tätä syön kun sokeriarvot on hieman koholla... Ei pcota todettu. Ei sivuvaikutuksia. paino hieman laskenut ja ei nouse enään niin hyvin. Tehoaineena siinä on metformiini eli samaa kamaa eri nimillä. :)

Syön nyt toista kuukautta diforminia 3tbl/pv. Lapsettomuuteen erikoistunut gyne määräsi sen pco:honi. Tarkoitus on korjata sokeriaineenvaihduntaa. Olen lukenut, että ko. lääke korjaisi myös pco:laisten kohonnutta keskenmenoriskiä alkuraskauden aikana. Muistelen myös lukeneeni, että sitä voidaan käyttää läpi raskauden raskausdiabeteksen puhekamisen ehkäisemiseen. Tarvii kysellä lääkäriltä sitten lisää jos tästä joskus raskaudutaan.

Metformiinin käyttö pco:ssa lienee edelleen kokeiluvaiheessa, joten tuloksia ei kauheasti saatavilla. Kaksplussan talven Odotus-numerossa oli juttua PCO:sta ja siinä kerrottiin, että joku naislääkäri Väestöliitolta oli tehnyt väitöstutkimuksen metformiinin käytöstä pco:n hoidossa. Löytyisiköhän siitä tietoja netistä?

Itsekin olen popsinut diforminia (4tbl/pv) kuukauden päivät. Pco todettu jo kauan sitten.. Yksi 05 syntynyt luomupoika on ja pikkukakkosta toivotaan.
Vielä en ole laihtunut saatikka tullut raskaaksi. Ovistakin yritin tikuttaa mutta ei oikein selkeää tulosta tullu(testiviiva jäi joka päivä haaleammaksi) :/

Olisi kiva tietää miten kauan metujan avulla raskautuneet ovat niitä syöneet?

Täällä jossain on ketju "metformiini pcossa" tai joku sellainen, siinä on tietoa aika kivasti jos jaksaa kaivella. Niin siis diformin ja metformin 8sekä glukophage on kaikki samaa tavaraa eri nimellä).

Itse olen syönyt pco:n hoitoon helmikuusta asti 2000mg päivässä metformiinia. Ja siis en raskautumistoiveena vaan muuten hoitoon. Raskauden aikaansaamiseksi mulla on ihan muut lääkkeet, vaikka olen kuullut että lievemmissä pco tapauksissa jo tuo metformiini voi aikaansaada ovulaation.

Mie olen laihtunut 1-2kg kuukausitahtia, eli nyt on poissa paria sataa g vaille 10kg. Ylipainoa kyllä on vielä paljonkin jäljellä.

No nyt hieman selkiytyi :) Jännä miten nuo annostuksetkin vaihtelevat. Minulle ensimmäisellä viikolla 1 tbl ja perjantaista alkaen 2 tbl 500 mg:ia.

Ihoon on tullut jotain ihmeellistä röhelöä kasvoihin.. Nyt en mene vannomaan onko kyse jostakin aurinkoihottumasta vai voisiko nuo lääkkeet olla aiheuttaja..

Toivotaan, että jotain apua olisi kuitenkin.

Yleensähän toi lääkitys aloitetaan 1 tbl:lla ja nosto viikon välein. Näin minullakin.

Minulla on lugesteron kapselit emättimeen 10x kierron 18.pvstä alkaen. En tiedä onko se kuitenkaan mikään "vakiosetti", metut ja keltarauhashormoni. Mä sain ne koska kohdun limakalvo oli liian paksu, edellinen kuukautisvuoto ei ollut kunnollinen "tyhjennysvuoto". Kyllähän keltarauhashormoni säännöllistää kiertoa, muulla tavoin ei (varsinaisesti) ovulaatioon vaikuta(?). Ja jos en väärin muista/ymmärrä, niin se myös vahvistaa kohdun limakalvoa alkuraskaudessa.

Niin joo..

Mietin vain tuota Terojen pois jättämistä ihan sen vuoksi, kun kierto kuitenkin ollut aina liian pitkä ja siihen antoivat Terolutit. Nyt sitten pitäisi jättää pois, vaikka olen syönyt niitä vasta kaksi kiertoa. Viimeisinkin kierto venähti Terojen avulla (oli jo Diforminit päällä) 32 päivään eli siinä ja siinä, ettei Clomeja pitänyt käydä popsimaan 2 tbl päivässä...

Piti ihan rekkaroitua.. :)

Tässä mietin, että onko kenelläkään lisääntynyt metformiinipohjaisten lääkkeiden myötä hiivatulehdukset? Luin että sokeriaineenvaihdunnan ongelmista kärsivillä usein hiivatulehduksia.. (Itselläni juuri tällä hetkellä varsin mukavaan aikaan, kun pitäisi koettaa naiskennella ovulaatiota silmällä pitäen :( )

Yhteistyössä