Diane Nova

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla ei jääny välistä, mut saattoi olla tosi vähäiset.

mä oon muuten monta kertaa siirrelly menkkoja (lääkärin luvalla) tolla diane novalla, ei siitä pitäis olla mitään haittaa, ne vaan ei suosittele jatkuvaa siirtelyä millään pillereillä. :)

Söin Diane Novaa puoli vuotta ja se oli yhtä kärsimystä. Ekana kolmena kuukautena ei juuri oireita ilmennyt, mutta sen jälkeen...
- kerran kuukaudessa ennen tyhjennysvuotoa migreenikohtaus + oksentelua
- syömishäiriö
- itkuherkkyys
- mielialan vaihtelut
- masennus

Positiivisina asioina voisin mainita vain sen, että pieni rintaisena ihmisenä rinnat kasvoivat ja aikaisemmin 8 päivän kuukautisista kärsineenä kuukautiset kestivät Diane Novan ansioista vain 4 päivää ja nekin olivat aikas niukat.

Vai semmosia sulla...

Mulla on sitten taas kaikki mahdolliset ilmaantunut varmaan jo tähän mennessä, kun pillereiden aloituksesta on kuukausi ja nyt on hommat jo laantumaan päin. Kuukautiset alkoi eilen ja hommat on ihan okei. Rinnat on kans paisuneet jo vähän ja on tosi arat, mutta ei oo ollu päänsärkyä tai erityistä ärtymystä, että täällä sen puoleen pyyhkii ihan hyvin :)

-Jumps-

No ainakin saman sarjan pillereistä Diane Nova on ehdottomasti hormonipitoisin. Olen syönyt Melianea (vähiten hormoneita) ja Femodenia (vähän enemmän hormoneita), mutta Diane Novaa en halunnut alkaa syödä nimenomaan siksi, että en halunnut niin paljon hormoneita.

Nyt on ihan pakko vielä kommentoida...

Miten voit sanoa, että joku pillerimerkki on aiheuttanut sulle syömishäiriön?? Itse en tuota usko, en todellakaan. Itse olen kärsinyt syömishäiriöstä, joten haluaisin tietää, millä ihmeellä voit perustella oman syömishäiriösi johtuvan juuri Diane Novasta? *pyörittelee päätään*

Mulla kans menkat kestää nyt vain muutaman päivän. Kun otan viimeisen pillerin torstaina, menkat alkaa vasta seuraavana tiistaina ja kestää pe-la:in asti! :)

Lääkäri totesi syömishäiriön johtuvan Diane Novasta. Menin siis lääkärille nimenomaan syömishäiriön vuoksi. Oksensin kaiken ruoan minkä pakolla söin, koska kaikki ruoka maistui mielestäni yököttävälle. Sain syötyä ainoastaan hedelmiä. Todettakoon vielä se, että olen koko pienen ikäni rakastanut ruokaa ja ollut sitä mieltä, että hyvä ruoka kuuluu niihin elämän pienimpiin iloihin. Syömishäiriö on psyykkinen sairaus ja Diane aiheutti minulle muitakin psyykkisiä oireita.
Elämäntilanteellani ei voinut olla vaikutusta. Kaikki asiani olivat oikeasti hyvin, kihlaus pitkäaikaisen poikaystävän kanssa, haluamani opiskelupaikka ja raha-asiatkin kunnossa.
Nyt olen syönyt runsas 3kk Yazmineita, eikä ainakaan vielä mitään aikaisemmin mainitsemiani oireita ole ilmennyt. Syömishäiriöstäkin pääsin sanoakseni ""helposti"" eroon, kun lopetin Dianen.

Tarkennus ja pilkun viilaus lienee paikallaan. Lääkäri ei siis sanonut syömishäiriöni johtuvan Diane Novasta, vaan tietenkin siitä runsaasta hormoonimäärästä jota se sisältää. Ei sopinut minulle, koska aiheutti psyykkisiä oireita.

Mule lääkäri sano, että se on ihan yhtä matalohormooninen, mitä muutkin nykyajan ehkäisypillerit.

hmm....

En siis epäile asioitasi, mutta jännä, että lääkärit sitten sanoo niin ristiin rastiin.

-jumps-

Kertokaapa...

Tällä hetkellä on menossa Diane Novan toinen laatta ja olo on ""nestepöhö"" :(. Mahtaakohan tämä tästä helpottaa ajan myötä?!? Naamaan ei vielä ole tullut juuri mitään muutoksia, mutta sehän voi viedä sellaset 3-4 kuukautta.

Omistan myös todella pahan ärtyvänpaksusuolen ja vatsa on ollut nyt huonossa kunnossa (on edelleen), mikä tekee myös turvotus kroppaani, mutta kokemuksia kiitos...

Ei ole kiva, kun istuvat vaatteet tuntuu kiristävän :(. Muuten, kun en ole mitään ""helposti kiloja saavaa""-sorttia.

-Jumps-

Olen myös huomannut eri lääkärien olevan eri mieltä Diane Novan hormonipitoisuudesta. Pillerit määrännyt lääkäri kertoi niiden olevan matalahormooninen, kun taas yleislääkäri, jolla syömishäiriön vuoksi kävin, kertoi mm. Yasminen olevan matalahormonisempi. Näin totesi myös farmaseutti apteekissa, kun hain ekoja Yasmineita.

Pystyyhän ton hormonimäärän kattomaan itekin kun lukaisee paketista. Toisaalta taas eri pillerit sisältää eri määriä eri hormoneita ja toinen asia on vielä se, että toiselle jokin hormoni vaikuttaa toisella tavoin kuin toiselle.

Diane Nova ei sisällä suurtaa määrää hormoneja. Mistähän sellainen tieto on tullut? Tuotetiedoista se kätevästi selviää;

""Diane Nova on hormonivalmiste, jonka jokainen tabletti sisältää pienen määrän kahta eri naishormonia, syproteroniasetaattia (progestiini eli keltarauhashormoni) ja etinyyliestradiolia (estrogeeni). Diane Nova on ns. pieniannoksinen hormonivalmiste, koska se sisältää vain vähän hormoneja.""

En ole asiantuntijat näissä hormonijutuissa. Kerroin vain sen, mitä minulle kerrottiin. Määräävä lääkäri kertoi Dianen sisältävän vähän hormoneja, kun taas farmaseutti ja yleislääkäri kertoivat Dianen sisältävän hormoneja ENEMMÄN KUIN esim. Yasmineissa.

Diane Novat ja Yasminit sisältävät eri määrän erilaisia vaikuttavia aineita.
Diane Novassa on 2 mg syproteroniasetaattia ja 35 mikrogrammaa etinyyliestradiolia.
Yasmineissa puolestaan on 3 mg drospirenonia ja 30 mikrogrammaa etinyyliestradiolia.

Vertailun vuoksi vielä Mercilonit, jotka sisältävät 0,15 mg desogestreeliä ja 20 mikrogrammaa etinyyliestradiolia.

Kaikkien edellämainittujen yhdistelmäpillereiden paketissa lukee muuten ""pieniannoksinen hormonivalmiste"".

Hei Jumps!

Päätin kirjoittaa sulle luettuani tän ketjun..Oon ite käyttänyt nyt diane novaa kohta yli kaksi vuotta. Mulle on tullut sivuoireita, alussa enempi, mm.

- päänsärkyä
- jus tuo turvotus, rinnoissa ja muutenkin, tuntui että rinnat kasvoivat hieman

Plussaa on se, että kuukautiset säännölliset, aknen takia aloitettiin, nyt iho parantunut, ei enää rasvoitu herkästi.

Tällä hetkellä on hieman mietinnässä, jatkaako noilla, vaikka ehkäisyn tarve on myös. Kortsut ei sovi...mikäs eteen. En haluaisi vaihtaa merkkiäkään. Oon yrittäny ""kitkutella"" noilla, muuten hyvät mut toi turvotus ennen menkkoja, inhottavaa! Ja päänsäryt taukoviikolla. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Jotenki viittaa migreeniin, ennen ei ollut pää niin herkkä hajuille, (mausteet, hajuvedet, äänet) nyt sitten on...

Onko sulle ilmennyt tollaisia herkkyyksiä?

terveisin neito :)

Niin, vielä pitää mainita, että kun aloitin pillerit, niin elimistö meni jotenkin ""sekaisin"". Mulle tuli toistuvia hiivatulehduksia, ikävämpi homma..Nyt elimistö jotenkin ""tottunut"" näihin pilsuihin! Toivottavasti sulla olisi parempi tuuri noitten suhteen!!

Neito

gynis määräsi mulle diane novaa tiputteluvuotoon ja ihonhoitoon, mutteivat sopineet mulle ollenkaan. masennuin todella pahasti, turposin ja lihosin ja muutenkin mielialat synkkenivät jatkuvasti pahempaan suuntaan (vaikkei ollut mitään syytä elämäntilanteessa). iho parani ja menkat niukkentui, välivuodot loppuivat, mutta olo oli kauhea.
toinen gynis kertoi, että diane nova on vahvin pillerimerkki joka silloin oli tarjolla ja siksi auttoi ihoon niin hyvin. siirryin nestettä kevyesti poistavaan yasmineen ja mieliala koheni ja turvotus laski, samoin paino.
kerrottakoon vielä etten ole masentuvaa tyyppiä. oikein pelästyin miten mieleni masentui.
vaikutus on kaikille varmasti yksilöllinen kuten ketjusta selviää. olen aika herkkä lääkkeille, esim. unilääkkeitä en voi ottaa ollenkaan kun olen monta päivää tokkurassa, ja jo kahvin kofeiini vaikuttaa niin etten voi aamun jälkeen sitä juoda tai valvon puolen seuraavaa yötä.

Hmm..en ole kyllä huomannut mitään tuollaisia yliherkkyyksiä, mitä sitten taas sinä olet huomannut, mutta toi pieni turvotus ei tunnu lainkaan mukavalta. Turvattaako sinun kroppasi vain ennen menkkoja vai se turvotus mikä näiden pillereiden jälkeen alkoi ilmentymään, niin onko se ""tullut jäädäkseen""? Olisi vain mielenkiintoista tietää, että onko mitään mahdollisuuksia, että tämä tästä vielä häviää?!?! Rinnat tuntuu kanssa turpoovan aika hyvin...oli hetken normaalin tuntuiset menkkojen jälkeen, mutta arkuus on jälleen palannut. Eipä tämä rintojen turpoaminen niin haittaisi -heh-, mutta, kun koko kroppa vähän :(. Sen verran, että olo ei tunnu mitä parhaimmalta.

Söin tosiaan minuletteja ennen ja niistä EI TULLUT MITÄÄN oireita. Muuta, kun sitten parin vuoden päästä alkoi tulemaan haitallisia välivuotoja, jonka takia sitten jäti ne pillerit pois.

Onkohan mulla vielä mahkuja ihan ""normaaliin minään""?

*alkuturvotusten toivossa*

-Jumps-

mullakin rinnat kasvoi ja se olikin ainoa positiivinen juttu diane novassa mun kohdalla ;-)
nilkat turpos tosi paksuiksi niin, että en olivat ihan pinkeet ja sattui eikä se helpottanut ennenkuin vaihdoin pillereitä.
mutta toivon sinulle parempaa onnea diane novan kanssa, kyllä elimistö muutamassa kuukaudessa tottuu jos on tottuakseen. kärsivällisyyttä ;-)

No toivotaan mulle sitten parempaa onnea...*huokaus*. Olo on aika kauhee. Ihan hirveetä...minäkin, kun olen vatsan kohdalta muuten pieni, niin nyt, kun turvottaa, niin olo on niin epätavallinen. Heti aamusta jo vatsa pömpöttää (+muualta). En kyllä kovin kauaa meinaa tälläistä sietää, että kyllä aika pian sitten täytyy asialle varmaan jotain tehdä.

Jotkut teistä oli sitten Diane Novan jälkeen saanut Yasminea. Auttaako se sitten siihen naamavärkkiin ihan yhtälailla!?!

Jumps*

Ne korvaavat pillerit (Cypretyl kai niiden nimi on. Hassua kun itse syön niitä, mutta ajattelen aina syöväni Diane Novia, niin en edes muista niiden nimeä... :) ) maksavat jotain 12 e kelakorvauksen kanssa.

Ja eiköhän kaikki yhdistelmäpillerit ole nykyään ns. matalahormonisia pillereitä verrattuna esim. muutaman kymmenen vuoden takaisiin. Paljonko minipillereissä on muuten hormoneja?

Minä söin n. 5 vuotta Meliane-pillereitä. Sitten alkoivat ihan kauheat menkkakivut; naama valkoisena makasin kipujen kourissa ja odotin särkylääkkeen tehoamista. Jouduin parina päivänä ottamaan viisikin särkylääkettä ja silti kivut eivät pysyneet kokonaan poissa. Gyne sanoi sitten, että Melianen hormonipitoisuus on minulle liian vähän ja vaihtoi pillerini DianeNovaan. Mitään sivuvaikutuksia en huomannut pariin vuoteen. Nyt rintani tulevat suurinpiirtein ennen joka toisia menkkoja aika kipeiksi (juokseminen ei tule silloin mieleenkään...). Ja nyt puolen vuoden sisään olen huomannut, että viikkoa ennen menkkoja olen todella masentunut. Olen todella seurallinen ihminen, mutta silloin jätän kaverini täysin ja itsetuntoni laskee lähelle nollaa. Tuntuu, ettei kukaan välitä, eikä haluakaan välittävän, koska haluaisin vain sulkeutua pimeeseen huoneeseen ja käpertyä nurkkaan vollottamaan. Tai sitten olen vain tulossa hulluksi...

olen käyttänyt diane novia kohta kymmenen vuotta. ennen niitä kokeilin mm. trikvilaria, yasminia, minuletia (?) etcetcetc. kaikki nämä aiheuttivat mikä millaisia sivuvaikutuksia, kuten totaalinen haluttomuus, masennus, aamupahoinvointi (!!!), jättimäisiä finnejä nivusiin, kainaloihin, hiuspohjaan...

diane nova ei ole aiheuttanut minkäänlaista vaivaa koskaan. toivottavasti ei aiheutakaan, koska en halua palata siihen sopivan pillerin etsintärumbaan mistään hinnasta!

Ei se ""sisältää pienen määrän hormonia...."" juttu siinä paketin ohjeissa tarkoita VERRATTUNA muihin pilleri merkkeihin!Sama asia kun jossain lukisi esim. ""voide sisältää pienen määrän väriainetta x"", eli kerrotaan mitä ko. tuote sisältää, MUTTA ei verrata sitä muihin saatavalla oleviin tuotteisiin...
Yleensähän lääkkeiden sisällöt itää kertoa tarkasti, koska niillä voi olla haittavaikutuksia joillekkin ihmisille, tai niitä ei saa nauttia muiden lääkkeiden kanssa samaan aikaan. Osa antibiooteista ei sovi jollekkin ainesosalle yliherkälle ihmiselle, tai sitä ei voi syödä raskaana ollessa.

Diana Novissa tuo ""pieni määrä"" ei todellakaan ole verrannollinen muihin lääkkeisiin. Itse söin DN:aa pari vuotta, loperin koska tajusin paljonko hormoneita ne sisältävät. Totta, varmasti vähemmän mitä 70-luvun e-pillerit, mutaa enemmän mitä esim. Harmonet, johon vaihdoin (lopetin nekin vuosi sitten, ja täytyy sanoa, että olo parani homattavasti, ei niinkään fyysinen vaan henkinen olo. Muuten elämäni pysyi täysin samanlaisena.)
Itselleni lääkäri näytti taulukon, jossa oli kaikki markkinoilla olevat e-pillerit lueteltu allekkain, ja perässä diagrammein osoitettu, paljon ne sisältävät hormoneja (toki myös määrät luki perässä numeroin.) Dianan Novat huitelivat todella paljon muita kauempana, viivat olivat yli puolet, lähes 2/3 pidemmät, mitä matala hormonisimmilla pillereillä (Harmonet oli toinen merkki niistä.)
Itse lopetin e-pillerit, koska tajusin syöneeni niitä vuosikaudet, teininä aloitin, ja en ""tiennyt"" millainen olen ilman e-pillereitä. Masentuneisuus väheni, samoin makeanhimo, ja seksihalut (jotka eivät tosin kadoksissa sinäsnä olleetkaan) kasvoivat. Negatiivisia puolia ei ole ollut, jossei sellaiseksi lasketa n.neljää finniä per kuukausi... Suosittelen kaikille kauan pillereitä syöneille, olkaa puoli vuotta ilman ja testatkaa ""miten elämä muuttuu""!:)

Se on kiva jos sinulle meni noin mukavasti, mutta minun ainakin on pakko syödä (aknea helppaavia) pillereitä, kun naamani on muuten aina täynnä epämukavia paukamia. Ne johtunee monirakkulaisista munasarjoistani ja niillehän en voi mitään :(.

Pakko mikä pakko. Rinnat on edelleen kokoajan kipeet ja turvotusta on tullut 3kg verran. Jos tämä ei tästä helppaa, niin lääkärini lupasi antaa sitten reseptin Yasmineen...

Vielä 1½kk pitää jaksaa ja seurata tilannetta

-Jumps-

P.s. Olo oli muuten kyllä aika hyvä ilman pillereitä ollessani, mutta naamani oli eri mieltä...

Mulla on kans turvotusta, mutta ei koko ajan. Vain noin viikko ennen menkkoja niiden alkamiseen asti, sitten helpottaa.

Olen myös syönyt Yasmineita. Ne eivät sopineet minulle ollenkaan. Ne kuivattivat limakalvoni niin pahasti, ettei seksin harrastamisesta voinut edes uneksia, ei edes liukkarin kanssa. Pelkkä vessapaperilla pyyhkiminenkin sai suunnilleen haavoja aikaiseksi. Ja tämä vaiva helpotti heti kun lopetin Yasminetkin. Kuivuuden lisäksi kärsin myös pahoista mielialanvaihteluista, jonka takia meinasin menettää silloisen/nykyisen poikaystävänikin.

Mutta jälleen kerran, on niin hirmuisen yksilöllistä!