Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
just
Kyllä tiedän, että heillä on kokemusta enemmän lasten kanssa matkailusta. Mutta minua inhottaa se, että asenne on koko ajan sellainen, ettei lasten kanssa voi matkustaa pienellä rahalla, lapsia ei voi hankkia pienellä rahalla, ei ole mahdollista, että lapsen ruokiin ei mene tuhansia euroja, ei ole mahdollista, että lapsen kanssa ei joudu ravaamaan apteekissa koko ajan, ei ole mahdollista saada lapsille edullisesti vaatteita ja leluja jne.

Ihmeellistä pirujen maalaamista seinille. Kun minä edelleenkin tiedän lapsiperheitä, jotka eivät koko ajan itke kuinka leluihin ja vaatteisiin menee kaikki rahat.

Minä olen mm. tältä palstalta huomannut sen, että hyvin monen ihmisen vaatimustaso on kasvanut, vaikka tulotaso ei olisikaan kasvanut. Ja koskee sekä lapsettomia että lapsiperheitä. Aiemmin oli mm. ihan tavallista, että nelihenkinen lapsiperhe asui kolmiossa tai noin 100-neliöisessä omakotitalossa. Nykyään tuntuu, että sen omakotitalon on oltava vähintään 200 neliötä, ennen riitti kolmen tähden hotelli jos varaa ei ollut parempaan, nykyään tuntuu, että monelle vähintään neljän tähden hotelli on ainoa mahdollisuus, vaikka rahaa ei niin olisikaan.

Itse olen köyhästä perheestä ja tuntuu siksi niin omituiselta, että monet jaksavat jankata koko ajan sitä, ettei köyhällä perheellä voi mitenkään jäädä säästöön, ei ole varaa leluihin, saati matkoihin. Itselläni kun on aivan toisenlaiset kokemukset asiasta.
Lapset kuluttavat hyvin vähän kun ovat pieniä. Isompana paljon.
Mutta jokainen miettii ihan itse ne syyt, miten paljon jaksaa kuluttaa itseään esim. kun lapset pieniä.
Jos siellä kotimaassa ei ole kunnollisia tiloja, tai puoliso tietää että vanhemmat eivät esim. ole kovin lapsirakkaita tai eivät hirveästi kutsu käymään, niin sitä miettii tarkasti, käyttääkö sen rahan esim. tavalliseen halvempaan lepolomaan, kodin laittamiseen, vai vierailuun kotimaassa.
 
Akaatti hyvä, on todella hienoa ja järkevää tehdä laskelmia ja olla säästeliäs, kovin moni elää nykyään yli varojensa, ottaa pikavippejä jne., ja se on todella huolesttuvaa.

Perhe perustetaan kuitenkin useimmiten - toivon mukaan - rakkauden pohjalta, eikä niin, että sitä ennen lasketaan euron tarkkuudella perheen mahdolliset elinkustannukset - korostan "mahdolliset". On tärkeää, että pärjätään, mutta kuulostaa melko laskelmoivalta arvioida ensin, mitä perheen ylläpitäminen maksaa.

Uskoisit sitä, mitä sinulle perheelliset ovat kirjoittaneet täällä: se elämä lasten kanssa ja perheenä on todellakin ihan jotakin muuta kuin paperilla ennakkoon tehdyt laskelmat, varsinkin, kun et vielä edes tiedä, olisitko muuttamassa mahdollisten lasten isän kotimaahan vai jäisitkö kenties yksinhuoltajaksi (miksi muuten mietit tätä vaihtoehtoa, etkö halua olla tämän miehen kanssa?).

Sitten se tärkein asia: ne lapset eivät välttämättä tule silloin, kun niitä toivotaan, muista myös se surullinen mahdollisuus.
Minä en ole koskaan kirjoittanut "kun on lapsia, kun olen äiti". Olen aina kirjoittanut, että "jos saan lapsia" jne. juuri tuosta syystä johtuen, ettei asiaa voi koskaan tietää etukäteen. =) Lisäksi ajattelen, että jos etukäteen ajattelee varmasti saavansa lapsia, niin käy juuri toisinpäin.

Viestisi on melko ristiriitainen mielestäsi. Palstalla kun aina haukutaan kirjoittajia siitä, että on vain hankittu lapsia välittämättä siitä onko rahaa lasten hoitoon ja kasvatukseen. Arvosteltu nimenomaan siitä, ettei ole varauduttu laskemalla riittääkö rahat ja miten hyvin. =)

Sen yksinhuoltajutun kirjoitin siksi, että jos olisin yh-äiti Suomessa, niin minulla jäisi silti ihan kivasti rahaa olettaen, että taloudellinen tilanne pysyy samankaltaisena. Se oli ihan vain sellainen vertauskuva.
 
4x
Akaatti voisi tulla kokeilemaan, mitä yh-elämä on äitiyspäivärahalla, neljän 6kk-12v lapsen kanssa ja sitten kertoa, kuinka helposti jää rahaa säästöön! :D
 
Akaatti voisi tulla kokeilemaan, mitä yh-elämä on äitiyspäivärahalla, neljän 6kk-12v lapsen kanssa ja sitten kertoa, kuinka helposti jää rahaa säästöön! :D
Jos olisit lukenut viestini, niin olen kirjoittanut, että rahaa jäisi hyvin säästöön jos molemmat vanhemmat olisi töissä tai jos olisin yh-äiti, mutta kuitenkin olisi työpaikka. Siitä en ole väittänyt, että rahaa jäisi hyvin säästöön jos olisin yh-äiti kotihoidontuella.
 
Sivusta seurannut
Minä en ole koskaan kirjoittanut "kun on lapsia, kun olen äiti". Olen aina kirjoittanut, että "jos saan lapsia" jne. juuri tuosta syystä johtuen, ettei asiaa voi koskaan tietää etukäteen. =) Lisäksi ajattelen, että jos etukäteen ajattelee varmasti saavansa lapsia, niin käy juuri toisinpäin.

Viestisi on melko ristiriitainen mielestäsi. Palstalla kun aina haukutaan kirjoittajia siitä, että on vain hankittu lapsia välittämättä siitä onko rahaa lasten hoitoon ja kasvatukseen. Arvosteltu nimenomaan siitä, ettei ole varauduttu laskemalla riittääkö rahat ja miten hyvin. =)

Sen yksinhuoltajutun kirjoitin siksi, että jos olisin yh-äiti Suomessa, niin minulla jäisi silti ihan kivasti rahaa olettaen, että taloudellinen tilanne pysyy samankaltaisena. Se oli ihan vain sellainen vertauskuva.
Okei, ajattelin vain, kun teit niitä laskelmia, ennen kuin lapsia on, ja kuten sanottu, ei siinä mitään, on hyvä olla realistinen. Mut tosiaan itse en ainakaan laskeskellut mahdollisia menoja ennen lapsia, ja oikeastaan se olisi ollut turhaa, koska näinä vuosina sekä miehelläni että minulla on työtilanne ja sitä myöden myös rahatilanne muuttunut, koskaan ei voi olla varma siitä, mitä tapahtuu. Minäkin olen aina ollut tarkka ja yksin eläessäni oli oltava todella tarkka, kun taas nyt niitä yllättäviä menoja tulee enemmän. Tänäkin talven ja kevään aikana toisella lapsella on ollut useita kaverisynttäreitä, parhaimmillaan kerran viikossa, eikä aina sopivaa 8 euron lahjaa löydy (vertaus aikaisempaan Barbie-löytöösi), ja oikeastaan haluankin laittaa siihen lahjaan hieman enemmän, nyt se on ollut siinä 15 euron tai vähän päälle. Oma lapseni sai puolestaan kivoja lahjoja myös.

Se on totta, että tavaraa on lapsilla jopa liikaa, jos vertaamme omaan lapsuuteemme. Meillä oli lapsuudenperheessäni hyvä taloudellinen tilanne, mutta emme silti saaneet mitä vain.

Mutta niin, ymmärrän, miksi mielestäsi viestini oli ristiriitainen, kun puhuttiin niistä laskelmista. Olisi tosiaan tärkeää miettiä, onko järkevää lähteä perhettä perustamaan, ennen kuin on käyty koulut ja hankittu työpaikka, mutta ainahan se ei mene niin, ja tällaisista tilanteista syntyy niin onnellisia perhetarinoita kuin vähän kurjempiakin. Tarkoitinkin sitä, että kun teit niinkin tarkat laskelmat siitä, mitä sinulle/teille tulisi rahaa ja mitä menisi ja kuinka paljon saisit säästöön, niin uskallanpa väittää, että ne laskelmat ja arviot voivat todellakin heittää häränpyllyä siinä vaiheessa, jos sinulle/teille on lapsia siunaantunut. Koska se todellisuus on ihan muuta, monestakin syystä. Mutta sanoit, että kirjoituksesi oli vertauskuva, ja hyvä niin.

Senpä takia toistan vielä kerran: on verrattain turhaa lähteä neuvomaan muita perheellisiä, miten esim. toteuttaa joku matka, miten sen voi saada edullisesti ja kyllä lapset jaksavat vaikka mitä jne. Kun sinä et voi sitä tietää, miten kussakin perheessä asiat voidaan toteuttaa. VINKIT ovat asia erikseen, mutta ei NEUVOJA enää Akaatti, sellaisia, joista todella paistaa asenne, että sinä tiedät paremmin kuin se kolmen lapsen äiti. Asenteesi on ehkä tahaton, mutta näin moni meistä on kokenut, eikä se ole tuntunut kivalta.

Ei muuta tällä kertaa, jatkan töitä,

Mukavaa päivää sinulle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Sivusta seurannut
[QUOTE="mmmm";26243205]no miten ihmeessä se taloudellinen tilanne pysyisi samanlaisena, kun joko jäiit lasten kanssa kotiin tai maksaisit hoitomaksut?[/QUOTE]

Niin, tosiaan ne hoitopaikat eivät ole ilmaiset, vaikka niistä maksammekin vain osan siitä, mitä se kokonaisuudessaan maksaa.

Tiedätkö Akaatti, mitä kahden lapsen hoitopaikka maksaa kunnallisessa päivähoidossa?
 
"jep"
[QUOTE="mmmm";26243205]no miten ihmeessä se taloudellinen tilanne pysyisi samanlaisena, kun joko jäiit lasten kanssa kotiin tai maksaisit hoitomaksut?[/QUOTE]

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että akaatti on ajatellut asian näin.
Nyt hänen oma palkka on noin 2000.

Kun jos hän perustaa perheen, niin hän elää sitten miehen palkalla, eikä ota huomioon sitä että siitä ei riitä sitten niin hyvin kun heitä on 4-5 henkeä.
 
Niin, tosiaan ne hoitopaikat eivät ole ilmaiset, vaikka niistä maksammekin vain osan siitä, mitä se kokonaisuudessaan maksaa.

Tiedätkö Akaatti, mitä kahden lapsen hoitopaikka maksaa kunnallisessa päivähoidossa?
Joku oli jo laskurilla laskenut, että tulisi hoitomaksua 96 euroa/kk. En nyt muista oliko tuo yhdestä vai kahdesta lapsesta, mutta siis ilmeisesti noin 100-200 euroa menisi hoitomaksuihin. Hoidossahan lapsi saisi ruoat eli hoitopäivinä ei menisi ruokaan niin paljoa rahaa.
 
Varmasti aika monella perheellä on mahdollisuus säästää niin että pääsevät vaikka kerran vuodessa tai jokatoinen vuosi tuollaiselle matalan budjetin lomamatkalle. Monille se voi olla sitten pois jostain muusta ja koska matkustaminen lasten kanssa on rasittavampaa kuin aikuisporukalla, voi moni tykätä ettei reissu ole sen säästämisen arvoinen ja siksi mielummin käyttävät ne matkarahat johonkin muuhun ( vaikka kotimaan reissuun, lasten harrastuksiin, asumiseen tms).

Eli ei se lasten kanssa matkustaminen ole mahdotonta, mutta aina se ei myöskään ole järkevää.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Sivusta seurannut
Joku oli jo laskurilla laskenut, että tulisi hoitomaksua 96 euroa/kk. En nyt muista oliko tuo yhdestä vai kahdesta lapsesta, mutta siis ilmeisesti noin 100-200 euroa menisi hoitomaksuihin. Hoidossahan lapsi saisi ruoat eli hoitopäivinä ei menisi ruokaan niin paljoa rahaa.
Niin, siis siihen maksuun vaikuttavat ne perheen yhteistulot ja tietenkin kuntien välillä on käsittääkseni hieman eroa.

Meidän kunnassamme korkeimman maksun tulorajan mukaan kahden lapsen päivähoito maksaa yhteensä 483 euroa. Ei ihan pieni summa.
 
Uskon, että tietävät paremmin MILLAISTA on matkustaa lasten kanssa. =)
Hyvä. Ja tosissaan kukin kokee tuon tavallaan. Ehkä se joka on ennen lapsia reissannut paljon noita tiukan ekonomian matkoja on luovempi tekemään sellaisia myös lastensa kanssa, hänellä on varmaan myös suurempi motivaatio ja pienempi vaatimustaso matkojensa suhteen kuin monella muulla. Sekin vaikuttaa millaisia lapset ovat, montako näitä on ja millä ikäerolla jne. Eli en pidä mahdottomana ettetkö itse pystyisi aikanaan matkustelemaan noin lastesi kanssa. Siskonikin reissasi paljon lasten kanssa yksinään silloinkin kun nämä olivat 7v, 2v ja vauva ja käyttivät matkustamiseen niitä halvimpia vaihtoehtoja. Itse en olisi samaan kyennyt enkä pystynyt edes pakkaamaan tuon porukan tavaroita niin että olisin saanut itse kaikki kuljetettua. :D

Itse voin käyttää sanontaa ettei meillä ole varaa johonkin reissuun tarkoittaen sillä ettei meillä ole varaa reissuun sellaisena millaisena haluaisimme sen tehdä ja se tuntuisi meistä hyvältä ja mielekkäältä. Enkä välttämättä ole valmis kovin tinkimään muusta elintasosta yhden matkan takia. Valintakysymyksiähän nämä on. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
4x
Jos olisit lukenut viestini, niin olen kirjoittanut, että rahaa jäisi hyvin säästöön jos molemmat vanhemmat olisi töissä tai jos olisin yh-äiti, mutta kuitenkin olisi työpaikka. Siitä en ole väittänyt, että rahaa jäisi hyvin säästöön jos olisin yh-äiti kotihoidontuella.
On minullakin työpaikka, OIKEASTI matalapalkkainen toisin kuin sinun, mutta en halua laittaa vauvaa alle 1v päiväkotiin. Tarkoitin vain, että sinun olisi ihan hyvä kokea sitä todellisuutta ennen kuin täällä ihmettelet, miten lapsiperheet ei tuosta vain pistä tonneja sivuun joka kuukausi.
 
"Minna"
Mulla ei todellakaan jäisi 1800 euron palkasta säästöön tonnia kun on lapsi. Vuokraan, veteen ja sähköön pelkästään menee lähes 650€. Sitten pitäisi maksaa puhelin, netti ja lainanlyhennys (kyllä joillakin on lainaa vaikka ei olisi omistusasuntoa!). Lapsi tarvitsee vaatteita, ei toki joka kuukausi, mutta kyllä ulkovaatteisiin saa menemään rahaa. Ruokaan ja hygieniaan menee pakostakin vähintään 250€. Itsellekin on kiva joskus ostaa vähän vaatetta, ettei tarvitse kulkea vanhoissa ja kulahtaneissa. Tv-lupa 21,80/kk. Bussikortti joka maksaa jotakin vähä alle 80€. Tuloihin kun lisätään vielä elarit ja lapsilisä, vähennetään nuo menot niin rahaa on jäljellä n.910€. Sitten päälle vielä lapsen kavereiden synttärit, sukulaisten synttärit, lapsen opettajan lahjaan osallistuminen. Lapsi tarvitsee suksia, luistimia, kengät useammat vuodessa, pyörä piti ostaa isompi. Ei toki noita ole joka kuukausi, mutta kyllä sitä rahaa vain saa menemään. Niin eikä sovi unohtaa perheen lääkkeitä. Mulla on eräs jatkuva lääkitys loppuelämäni ja lisäksi e-pillerit (sä et niin edes tarvitse kun et edes harrasta seksiä) ja tuohon päälle tavalliset särkylääkkeet joita todellakin on hyvä olla kaapissa aina varalta.

Ei se elämä monellakaan ole sellaista, että maksetaan vain vuokra, vesi, sähkö, ruoka ja hygienia. Kyllä sitä rahaa menee moneen muuhunkin asiaan ja monikaa ei halua kituuttaa vuosikausia sen takia, että joskus kerran 10 vuodessa pääsee viikoksi ulkomaille. Halutaan nauttia siitä elämästä ihan kotonakin eikä köyhistellä istumalla neljän seinän sisällä.

Mutta aivan turha sulle on selittää mitään koska et halua uskoa meitä joilla on OIKEAA kokemusta perhe-elämästä.
 
"Minna"
Niin ja plus menoihin vielä lapsen iltapäivätoiminta joka maksaa 65€/kk. Eli alle 900 euron mentiin ja ihan pakollisilla menoilla. Kesällä lapsella tulee olemaan leiri joka maksaa, osan kesästä leikkikenttätoimintaa joka maksaa.

En vain ymmärrä miten ap säästään 1800 eurosta tonnin, vuokra ja bussikortti oli jotakin päälle 700€. Eikö ap syö mitään vain käykö aina ruoka-aikaan jonkun luona kylässä?
 
[QUOTE="jeps";26242379]Nuo lentoliput ja matkathan maksavat yli 2-vuotiailta lapsilta saman mitä aikuisilta. [/QUOTE]

Monilla lentoyhtiöillä on vielä lapsialennukset. Hotellihuoneessa lapsi majoittuu usein ilmaiseksi.
 
Monilla lentoyhtiöillä on vielä lapsialennukset. Hotellihuoneessa lapsi majoittuu usein ilmaiseksi.
Voin kuule alalla työskentelevänä sanoa, että nuo on todellakin vähenemään päin. Ja kun mainostatte niitä halpalentoja, niin niissä harvemmin on ollutkaan mitään lapsialennuksia. Eli kun maksat omasta lipustasi enemmän, niin saat lapsesta alennusta, mutta lento maksaa ihan yhtä paljon. Hotellihuoneessa lapsi harvemmin majoittuu nykyään ilmaiseksi.
 
Voin kuule alalla työskentelevänä sanoa, että nuo on todellakin vähenemään päin. Ja kun mainostatte niitä halpalentoja, niin niissä harvemmin on ollutkaan mitään lapsialennuksia. Eli kun maksat omasta lipustasi enemmän, niin saat lapsesta alennusta, mutta lento maksaa ihan yhtä paljon. Hotellihuoneessa lapsi harvemmin majoittuu nykyään ilmaiseksi.
Maailma on täynnä hotelleja, joissa lapset majoittuvat ilmaiseksi.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä