dalmatialainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiraa haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mäkin oon sinne soittellut irtokoirista ja usein menee vastaajaan.

Anyway, ne ainakin etsii kodin eläimelle korvausta vastaan, varmaan siellä hämeenlinnassa sama käytäntö?

Meil on dalmatialainen, blondi sellainen. On kuitenkin ruskeaksi rekisteröity. Narttukoira, säkä on noin 60cm ja painaa noin 30kiloa, iso nartuksi, joten kuulostaa lihavalta tapaukselta, jos 40kiloo painaa. Mulla on ollu aina ennen villakoiria, jotka on älykkäitä ja oppivaisia koiria. Samaa ei todellakaan voi sanoa dalmatialaisesta!!! Tuo oli ensimmäiset 8vuotta ihan hirmuvilli ja kiskoi aina kun oltiin pihalla. Juoksutinkin usein vapaana metässä, talvella hangessa ja kesällä järvessä. Sit se onneks vähän rauhottui ja vielä enemmän vuosi sitten kun meiän viimeinen villakoira kuoli, sen kans oli koko elämänsä ollut ja vissiin kai sitä ikävöi... enää ei kisko ulkona vaan sitä joutuu kiskomaan. Hädin tuskin saa ees lähikauppaan (matkaa n. 300m). Uimaan kyllä lähtee. Ja sit on alkanu tekee tarpeitaan ihan mihin sattuu. Ja haukkuu pienestäkin. Paukuttaa itse hännällä seinään kun heiluttaa sitä ja luulee jonkun olevan ovella ja menee sinne räkyttämään! Tosi kiva, jos on saanut justiin lapset nukkuu...Vanhuudesta kai nuo johtuu, täyttää syksyllä 11v. Kasvattaja sanoi, ettei ole karvanlähtöaikaa, mutta kyllä on! Ja sitä muuten lähtee!!! 3kertaa vuodessa ihan jumalattomasti 2-3viikkoa, keväällä, syksyllä ja lisäksi ihme juttu talvella! Eikä nekään riitä vaan sitä karvaa lähtee joka ikinen päivä ympäri vuoden.

Jos dallun meinaat ottaa, suosittelen, että unohdat kaiken muun elämästäsi ja valmistaudut uhraamaan koiralle aikaa. Ja paljon. Kouluttamiseen, lenkittämiseen, harrastamiseen ja seurustelemiseen. Ja turkin harjaamiseen!! Mä en ikipäivänä ottais dalmatialaista jos vielä joskus sellaiseen tilanteeseen tulen, että koira pitää valita. Tuo on ainakin niiiiin tyhmä, taukki ja kahjo.

Alkuperäinen kirjoittaja tiipeli:
Meil on dalmatialainen, blondi sellainen. On kuitenkin ruskeaksi rekisteröity. Narttukoira, säkä on noin 60cm ja painaa noin 30kiloa, iso nartuksi, joten kuulostaa lihavalta tapaukselta, jos 40kiloo painaa. Mulla on ollu aina ennen villakoiria, jotka on älykkäitä ja oppivaisia koiria. Samaa ei todellakaan voi sanoa dalmatialaisesta!!! Tuo oli ensimmäiset 8vuotta ihan hirmuvilli ja kiskoi aina kun oltiin pihalla. Juoksutinkin usein vapaana metässä, talvella hangessa ja kesällä järvessä. Sit se onneks vähän rauhottui ja vielä enemmän vuosi sitten kun meiän viimeinen villakoira kuoli, sen kans oli koko elämänsä ollut ja vissiin kai sitä ikävöi... enää ei kisko ulkona vaan sitä joutuu kiskomaan. Hädin tuskin saa ees lähikauppaan (matkaa n. 300m). Uimaan kyllä lähtee. Ja sit on alkanu tekee tarpeitaan ihan mihin sattuu. Ja haukkuu pienestäkin. Paukuttaa itse hännällä seinään kun heiluttaa sitä ja luulee jonkun olevan ovella ja menee sinne räkyttämään! Tosi kiva, jos on saanut justiin lapset nukkuu...Vanhuudesta kai nuo johtuu, täyttää syksyllä 11v. Kasvattaja sanoi, ettei ole karvanlähtöaikaa, mutta kyllä on! Ja sitä muuten lähtee!!! 3kertaa vuodessa ihan jumalattomasti 2-3viikkoa, keväällä, syksyllä ja lisäksi ihme juttu talvella! Eikä nekään riitä vaan sitä karvaa lähtee joka ikinen päivä ympäri vuoden.

Jos dallun meinaat ottaa, suosittelen, että unohdat kaiken muun elämästäsi ja valmistaudut uhraamaan koiralle aikaa. Ja paljon. Kouluttamiseen, lenkittämiseen, harrastamiseen ja seurustelemiseen. Ja turkin harjaamiseen!! Mä en ikipäivänä ottais dalmatialaista jos vielä joskus sellaiseen tilanteeseen tulen, että koira pitää valita. Tuo on ainakin niiiiin tyhmä, taukki ja kahjo.

no toi koira ei oo lihavaa nähnytkään! käy katsoon kuvat. uros on aikalailla eriasia kun natu ja jotkut ovat massiivisempia kun muut,ei siis lihavia. tosi sutjakka ja iso koira. saa el.lääkärin määräämää ruokaa kun oli liian laiha,tavis ruoat ei kunnolla imeytynyt.

Mä en henk. kohtasesti dalmista ottas kuunapäivänä! Mutta niinpä moni on sanonut myös mun suosikki rodusta karkeekarvasestakettiksestä... Mihen siskolla on dalmis ja se karvan lähtö on jotain KAUHEETA!!!! Sitä lähtee tasan ympärivuoden ja niit karvija ei saa irti millään! Meillä ei auton takapenkille paremmisvermeis voi mennä istuu ku aikapaljon sitä on jouduttu kuskaa ja sitä karvaa on! Vaikka o ollu istuinsuojat ja on tehty temput jos mitkä! Hirvee hösö ja toi ei ainakaan tuu lasten kanssa juttuun(mut sehän o luonne, tottumis ja koulutus kysymys) ja nyt näin helteellä ja auringos sen pallit palaa! Aurinko rasvaa joutuu sipaasee vehkeisiin ennen ku vie ulos :) Liikuntaa tarvii ja PALJON, tuo miehen siskon koira ei saa tarpeeks liikuntaa ja se näkyy sit huonekalujen pureskeluna, pöydiltä vie tavatar niin syötäväks kelpaavat ku kelpaamattomatkin. Yksin ei voi jättää kotia kun huutaa ja ulvoo ja hajottaa.... Joten kannattaa harkita, jos epäilee vähänkin et aikaa ei liikene tarpeeks liikuttamiseen ja jos ei pysty vapaana juoksuttaa. Fiksu koira se kyllä on ja tolla mun tuntemalla tapauksella koulutuksessa paljon vikaa... Mä ku oon hoitamas sitä ni se osaa käyttäytyä ees joten kuten ku tietää et mua ei pomoteta! Jotain hyötyä itepäisestä kettiksestäkin ollu :)
Mutta jos ekaa koiraa hankit ni ota joku helpompi rotu! Näin suosittelen sillä koira kokemuksella mikä mulla on...

Jos dallun meinaat ottaa, suosittelen, että unohdat kaiken muun elämästäsi ja valmistaudut uhraamaan koiralle aikaa. Ja paljon. Kouluttamiseen, lenkittämiseen, harrastamiseen ja seurustelemiseen. Ja turkin harjaamiseen!! Mä en ikipäivänä ottais dalmatialaista jos vielä joskus sellaiseen tilanteeseen tulen, että koira pitää valita. Tuo on ainakin niiiiin tyhmä, taukki ja kahjo. [/quote]

Nuo lainatut lauseet ovat täysin totta!!! Dallulla ei ole minkäänlaista halua olla mieliksi(totella), se tottelee vain ja ainoastaan kahdesta syystä; se pelkää rangaistusta tai tietää saavansa ruokaa/makupalan!
Esim. aina parjattu "sakemanni" on todella paljon helpompi kouluttaa, koska on palveluskoira ja omaa halun palvella.
Dallu on kyllä aivan ihana rotu, mutta jos ei jaksa kouluttaa sitä tarpeeksi, on todella ikävää käydä sen kanssa ulkona, kun se vetää ja sillä on voimaa vetää.
Mieti todella tarkkaan haluatko dallun todellakin.
Ja vielä niistä karvoista, ne tarttuu mm. sukan pohjaan eikä lähde pesussa pois ja auton penkkeihin uppoo todella hyvin, mutta imurilla ei lähde pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja vielä niistä karvoista, ne tarttuu mm. sukan pohjaan eikä lähde pesussa pois ja auton penkkeihin uppoo todella hyvin, mutta imurilla ei lähde pois.

Joo, näistä karvoista... eksä sano, että vielä neljän vuoden jälkeenkin erosta, löytyi koirankarvoja!! Koira siis jäi mulle eikä käynyt enää eksän luona.

Ja sen unohdin sanoa, että tuo yksilö ainakin on aivan hulluna ruuan perään ja kamala kerjäämään. Ulos jos huutelee sitä, niin ei liikauta evääkään (nykyään siis, ennen lähti kyl mielellään), mut annas olla jos kävelet keittiöön. Koira on viivana perässä! Lapsista tykkään mutta vain siksi, koska niiltä saa helposti varastettua ruuat käsistä. Ennen söi myös toisen koiran ruuat, aina piti vahtia, että toinenkin sai.

Tää meiän tytsi on isokokoinen narttu, niinkuin taisinkin sanoa jo aiemmin, on ollut monia uroksia isompi, mitä ollaan nähty. Siksi ihmettelin jos painaa 40kg. Katsoin kyllä kuvat, hienoltahan se näyttää. Dalmatialainen on näyttävä koira, mutta sen takia en ottais (enää, kun tunnen luonteen. mutta tunnen siis meidän koiran luonteen, voihan joku toinen olla toisenlainen ja varmasti onkin).

Yhteistyössä