Olisko jotain keskikokoista koiraa, joka ei tarvii ihan kamalasti ulkoilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on aiemmin ollut dalmatialainen, joka jouduttiin 3v sitten lopettamaan sairauden takia.

Varmaankin halkesi pissaan.

Koira oli melkein 14vuotta ja sillä oli halvausoireita jo pitkään. Makuuasennosta ylösnousu oli vaikeeta, takapää petti jatkuvasti ulkona ja sisällä ja pissat ja lopulta kakat tuli lattialle monta kertaa päivässä.

Niin ja tää meidän dalmatialainen kyllä sai ulkoilua tarpeeks, aamusin ja töistä kun tulin lyhyemmät lenkit, mut iltasin ulkoiltiin 1-2 tuntia.[/quote]

Sittenhän tiedät miten koiria tulisi ulkoiluttaa. Avaus ja selitykset eivät kohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja julia:
Muista että kaikki koirat tarvitsevat liikuntaa! Jos joku muuta väittää se on puppua. Koiran terveys ja korvien väli pysyy terveenä kun saa liikuntaa, aivojumppaa jne. Meillä on 2pientä koiraa (5v ja 11v) ja yksi keskikokoinen (2v) ja kaikki käyvät koosta riippumatta samat pitkät lenkit ja hyvin jaksavat, koirien kunto kehittyy samalla tavalla kuin ihmisen. Sitä lähdetään satoi tai paistoi. Pentukoiraa ei tietenkään vielä pitkille kävelyille viedä vaan sen annetaan mieluummin kulkea rennommin ja omaan tahtiinsa, 6kk lähtien saa sitten alkaa käyttämään pidemmillä ja siitä kokoajan pidentää. Näin pysyy koiran lonkatkin hyvänä kun ei pentuna liikaa rasiteta. Asumme vielä omakotitalossa jossa iso aidattu tontti. Silti käymme vähintään 3pitkää lenkkiä päivittäin (sisältää yhden metsälenkin) vaikka koirat saavat juosta vapaana omallakin pihalla. Minä henk.koht. nautin siitä iltalenkistä! Kyllä nukuttaa makoisasti aina kun iltalenkin käynyt =)

Ehkä voisitte ottaa jonkun koiran hoitoonne ja katsoa miten arki alkaa sujua? Tai sitten ottaa pienen koiran joka kyllä pärjää vähemmällä liikunnalla kuin keskikokoinen! Keskikokoinen tosiaan tarvitsee paljon paljon liikuntaa ollakseen onnellinen!

Jos toi olis hyvin lonkkien salaisuus niin ei koirien lonkissa olis edes vikoja.

En kiellä etteikö pentuajan liialla rasituksella saatettaisi saada mahdollisesti aikaan negatiivista kaikkien nivelten osalle.

Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Tohon on kylä hirmu vaiee sanoo mitään muuta, koska kaikki koirat on yksilöitä.. Ei kaikki koirat joka päivä vaadi sitä pitkää lenkkiä , mutta ehdoton enemmistö kylläkin. Sen takia sanoinkin että ehkä voisit viedä jo päivällä sen pitkän lenkin kun nuorin hoidossa..
Mutta.. toki asia on teidän päätettävissä.. Itse ehkä kuitenkin odottelisin muutaman vuoden ..

Mä oon päivät töissä kun pienin on siellä hoidossa.

No ei sellaista koiraa ole olemassakaan, joka ei iltaisin tarvitse pissalenkkejä. Mielestäni rodusta riippumatta varsinkin nuori koira tarvitsee melko runsaasti liikuntaa ja aktivointia, sitten ehkä vanhempana vähemmän. Koira kuitenkin mielellään tarvitsee muutakin kuin ne pakolliset pissatukset ja joskus harvoin pidemmät lenkit.

Toi on sinänsä totta mutta mulla on saksanpaimen koira ja en mä sitä kyllä aamu aikaseen enkä enää illalla lenkitä koska asun sen verran korvessa että siellä ei oo muuta kun puita...
Että jos koira maaseudulle tulee niin tuskin kukaan nyt koraa lähtee enään illalla hämärässä lenkille jonnekii metän keskelle...

Miksi te sanotte että pieni rotu tarvitsee vähemmän liikuntaa kuin keskikoinen. Ei ymmärrä ei. Siinähän ne tarvii ihan yhtä paljon kuin isotkin. Minulla pikkukoiria ja kävelevät 4-8 km lenkkejä kerrallaan ja energiaa on joka lenkin jälkeen vielä jäljellä.

Yhteistyössä