D-vitamiinisuosituksista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oooo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oooo"

Vieras
voiko antaa esim 4vuotiaalle 10mg d-vitamiinitapbletteja,samoin meille aikuisille??
vaikka google näyttää suosittelevan 7,5mg.

google antaa tietoa että varsinkin alle 2v 10mg,mutta apteekkarin mielestä 7,5mg..

eli,voiko koko perhe ottaa 1vuotiaasta 8 vuotiaaseen ja siltä väliltä,sekä aikuiset 10 mg d-vitskuja,kun niitä nyt kerta on?

10mg mun mielestä on lasten suositus ja lasten multi-tabsissa on tuo määrä myös. Aikuisille riitti se 5mg mutta eikai siitä ole silloin tällöin haittaakaan jos nappaat 10mg. Itse otan vain silloin kun muistan (eli 2krt viikossa) lisä d-vitamiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;22882950:
10mg mun mielestä on lasten suositus ja lasten multi-tabsissa on tuo määrä myös. Aikuisille riitti se 5mg mutta eikai siitä ole silloin tällöin haittaakaan jos nappaat 10mg. Itse otan vain silloin kun muistan (eli 2krt viikossa) lisä d-vitamiinia.

kiitos vastauksesta,mutta joka päiväkö en siis voi ottaa tuota 10mg?

[QUOTE="oooo";22883020]kiitos vastauksesta,mutta joka päiväkö en siis voi ottaa tuota 10mg?[/QUOTE]

Ootko vähän pihalla näistä vitamiiniasioista??? meinaatko että sulle ois haittaa jostain 10 mikrosta... no huh huh. Sitten moni muu ois vainaa. Mulla ei edes 50 mikrolla nouse ne vitamiinitasot suositeltuun (ne voi mittauttaa verestä). Juuri sanottiin telkassa, että todennäköisesti parissa vuodessa suositukset tuplaantuu.

[QUOTE="vitsku";22883059]Ootko vähän pihalla näistä vitamiiniasioista??? meinaatko että sulle ois haittaa jostain 10 mikrosta... no huh huh. Sitten moni muu ois vainaa. Mulla ei edes 50 mikrolla nouse ne vitamiinitasot suositeltuun (ne voi mittauttaa verestä). Juuri sanottiin telkassa, että todennäköisesti parissa vuodessa suositukset tuplaantuu.[/QUOTE]

olen todellakin pihalla!:) sempä takia täällä kyselenkin,jos saisin vastauksia..

Saat toki syödä joka päivä 10mg, sehän on vain hyväksi kropalle :)
Itse en vain muista syödä. Jos katsoo vaikka aikuisten möllerin tupla purkkia, on siinä d-vitamiinia 10-15mg päivälle. Varsinkin jos ei käytä tarpeeksi maitotuotteitakaan (mitkä lie suositukset) saa todellakin huoleta kiskoa lisä d:tä :)

Muoks. Niin siis itse puhun todellakin mikrogrammoista enkä milligrammoista!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vitsku";22883059]Ootko vähän pihalla näistä vitamiiniasioista??? meinaatko että sulle ois haittaa jostain 10 mikrosta... no huh huh. Sitten moni muu ois vainaa. Mulla ei edes 50 mikrolla nouse ne vitamiinitasot suositeltuun (ne voi mittauttaa verestä). Juuri sanottiin telkassa, että todennäköisesti parissa vuodessa suositukset tuplaantuu.[/QUOTE]

Onkohan sulla nyt mikrogrammat ja milligrammat sekaisin???
50 mikrogrammaa d-vitamiinia vastaa jo aikuisella 600-700% päiväsaannista, eli todellakin yli jo...

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;22883088:
Saat toki syödä joka päivä 10mg, sehän on vain hyväksi kropalle :)
Itse en vain muista syödä. Jos katsoo vaikka aikuisten möllerin tupla purkkia, on siinä d-vitamiinia 10-15mg päivälle. Varsinkin jos ei käytä tarpeeksi maitotuotteitakaan (mitkä lie suositukset) saa todellakin huoleta kiskoa lisä d:tä :)

asia harvinaisen selvä,kiitos:)

Tästä d-vitamiinin annostuksesta on käsittääkseni käyty paljonkin väittelyä ja Ameriikassahan ne käyttävät sitä jotain yli sadan mikron annoksia päivittäin...

Pelkkää tuubaa. Kenenkään perusterveen ihmisen ei tarvitse syödä lisävitamiineja. Pärjäsimme hyvin ilman niitä 300.000 vuotta. Tarve lisävitamiineille on tullut vasta lääketehtaiden suoltaman propagandan myötä.

[QUOTE="gen";22883163]Jostaki just luin et 50-80mikrog päivittäisellä annostuksella rupee tulemaan jo haittavaikutuksia...[/QUOTE]

Jaaha, mistä luit ja milloin luit? Tuommoisella höpinällä ei ole mitään painoarvoa.

Tällä hetkellä suositus enimmäispäiväsaanniksi (aikuiselle) on 50 mikrogrammaa (µg), tosin siihen olisi kai syytä sisältyä kaikki päivän aikana saatu D-vitamiini, myös ravinnosta tuleva. Itse kun syön kalaa aivan liian vähän, käytän sitten aika reiluja D-vitamiiniannoksia, mutta en kuitenkaan ole ylittänyt tuota maksimisaantirajaa. En toki meinaa, että tuo mikään maaginen raja olisi, ja että haittavaikutukset iskisivät heti sen ylitettyä päälle, mutta ne usko ihan uskomattomille D-vitamiinimäärille olevan mitään tarvetta.

Ehkä pitäisi käydä mittauttamassa D-vitamiiniarvot. Onko kukaan käynyt tuota tekemässä (julkisessa terveydenhuollossa)? Millä perusteella mittaus tehdään (jos tehdään)?

Vänkäysketjuhan se tuli tästäkin. Ihme porukkaa!
Tärkeintähän on väittää vastaan, ihan varmuuden vuoksi, vaikkei asioista mitään tietäisikään.

Joku viisasteli "vitamiinitehtaiden rahastamisella". Halvin lääke moneen vaivaan olisi juuri D-vitamiini, mutta lääkkeiden myynti se vasta kannattaakin....

Asiallinen kysyminen on ihan suotavaa, niinhän sitä oppii uutta.
Itse terveyden vuoksi paljon selvitelleenä on käsittämätöntä, miten tietämätöntä väkeä täällä pyörii, ja helppouskoista.

Meillä syö lapsi alle 5 vee 15 mikrog. d-vitamiinia päivässä ja itse otan saman verran. Sillä erotuksella ollaan menty, että lapsi on syönyt ympäri vuoden ja mä vain talviaikaan.

[QUOTE="tare";22883206]Pelkkää tuubaa. Kenenkään perusterveen ihmisen ei tarvitse syödä lisävitamiineja. Pärjäsimme hyvin ilman niitä 300.000 vuotta. Tarve lisävitamiineille on tullut vasta lääketehtaiden suoltaman propagandan myötä.[/QUOTE]

Ennen on syöty vähän erilailla. Kalaa on syöty varmaan joka päivä, sitä kun on ollut saatavilla, nykyään moni ei syö edes kerran viikossa. Ja sen kalan ravintoarvot ovat olleet vähän erilaiset kuin nykyisten kasvatettujen kalojen.

[QUOTE="gen";22883163]Jostaki just luin et 50-80mikrog päivittäisellä annostuksella rupee tulemaan jo haittavaikutuksia...[/QUOTE]

Mä voisin uskoa tähän, jos kyse on jostain 5µg pillereistä, joissa on ties mitä apuaineita, ja niitä syödään se 10-16 pilleriä päivässä. Jolloin haittavaikutukset tulis ihan muusta kuin itse d-vitamiinista.

Mä käytän keskimäärin 125µg päivässä, nyt raskausaikana n. 150µg, vaihtelee...
Reilun vuoden oon käyttäny isompaa annosta (paitsi kesällä vain satunnaisesti). Tasoja en oo mittauttanu, mielessä on kyllä ollu monesti.

Just viikko sitten neuvolasta näitä tarkistettiin ja lapsille tosiaan se 10 mikrogrammaa on se suositus ja aikuisille 7,5. Kerroin että meidän perheessä kaikki syö samasta 10 mikrogramman purkista ja terveydenhoitaja piti sitä erittäin hyvänä. Maanatainahan julkaistiin uudet suositukset, joissa edelleen pitäydyttiin tuossa 7,5 mikrogrammassa, mutta nyt kaikki alle 18 syö ympäri vuoden, kun aiemmin vain lokakuusta maaliskuuhun. Ja samaa suositteli terveydenhoitaja myös aikuisille.

S-D-25 on se testi, jolla voi mittauttaa d-vitskutason verestä.
Kyllähän tuolla rapakon takana saatetaan suositella raskaanaolevillekin 100ug vuorokaudessa. Voidaan vähentää kiinnittymisvaikeuksia, keskenmenoja jne.

Yhteistyössä