D-vitamiinin liikasaannista

  • Viestiketjun aloittaja d-vitamiinimyrkytys
  • Ensimmäinen viesti
d-vitamiinimyrkytys
Onkohan minulla syytä huoleen? Poikani on jo reilu 1,5-vuotias ja ollaan annettu tähän päivään asti d-tippoja se 5 tippaa. Muistan vielä kun 1-v neuvolassa kysyin terkalta, että pitääkö tippoja vähentää kun alkaa syödä muitakin maitotoutteita, mutta vastaus oli että ei. Että se on niin tärkeä vitamiini ja plaa plaa... Uskoin häntä, mutta nyt kyllä ihan suututtaa kun älysin lukea devitolin pakkausselosteesta, että yli yksvuotiaille on se 3 tippaa. Ja varsinkin kun luin mitä haittavaikutuksia jatkuvasta d-vitamiinin ylittämisestä on. elinten kalkkeutumista jne... :( Tuntuu ihan kamalalta. Miten neuvolassakin on niin tietämätöntä porukka! Onko mulla syytä huoleen? Lapsi vaikuttaa ihan normaalilta, mutta nyt kyllä aloin hysteerisesti pelätä kaikkea kamlaa :(
 
Soittaisin sinuna ens viikolla neuvolaan. Mutta en usko että mitään akuuttia hätää on. On kyllä käsittämätöntä, että neuvolassa neuvoneet väärin. D-vitamiini on rasvaliukoinen ja varastoituu elimistöön. Sitä ei siis saa syödä liikaa. Itse saattasin sinuna olla nyt jonkun aikaa antamatta tippoja. Mutta elä nyt liikaa hermoile. Uskon että kaikki ok :)
 
...
No johan, joku aika sittenhän täällä suurinosa hehkutti kuinka antaa lapsilleen ja itselleen jopa kolminkertaisia määriä d-vitamiinia jokapäivä. Kuulema se on niiiiiiiiin tarpeellista ja tervettä!
Ja lehdissä oli paljon juttuja miten d-vitamiini ehkäisee sitä ja tätä, on hyvä vastustuskyvyn parantaja jne.
ja nyt iltalehdessä pari päivää sitten että se aiheutta syöpiä jne.
Voi jestas.
 
...
ja en mä kuitenkaan usko että tollasilla sun antamilla "ylityksillä" on mitään haittaa - ne pitäs luultavasti siis luultavasti olla tosi isoja ja piiiiiiitkään. Mäkin olen antanut yli kun uskoin noita vakuutteluja että se on TÄRKEÄÄÄ!!! Nyt pidän pari päivää taukoa ja sitten sillä mitä purkissa sanotaan eikä yhtään yli.
 

Yhteistyössä