Kuinka "huijaat" lapsesi syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja jane-08:
Ehkä eri asia kuinka usein päivässä sitä ruokaa on tuputtamassa sille lapselle ja minkälaista ruokaa. Mä ainaki katon kellosta suurinpiirtein millon on aika tytön tankata et jaksaa taas touhuta ja todellakaan aina se ruoka ei mee hyvällä, kääntää pään pois tai puistaa päätä "EI" merkiksi. Sillon on keksittävä keinot ja yleensä aina riittää vaikkapa antaa sen käteen taskulaskimen jota se tyytyväisenä kattelee tai juttelee mukamas kovasti jostain asiasta niin että lapsikin innostuu kuunteleen ja keskusteleen mukana (vaikka meijän pimu ei taida ymmärtää vielä sanaakaan mitä puhun :D ) ja pian onki ruoka syöty. Aina ei mene kaikki ruoka lautaselta ..ja siihen voin sanoo sen et "lapsi syö just sen verran kun tarvii" ..kyllä se sit ilmottaa ku massu täyttyy sopivasti. Sitte lähetäänki jatkaan tyytyväisenä leikkejä!

Eli eiköhän jokainen äiti tiedä parhaiten millon, mitä ja miten sitä lasta syöttää. Kyllä äiti tietää millon lapsen ON SYÖTÄVÄ jotta jaksaa.

Joku kirjoitti: "mua ihan ahdistaa kun kaveri väkisin syöttää lastaan tyyliin "kato lintu" ja sitten salaa lusikka suuhun.
jos ei ole nälkä niin ei ole." ..eihän lapsi sitä ite tajua että nyt kannattais syödä ettei myöhemmin tule heikko olo tai et jaksaa sitte taas leikkiä.. Äiti tajuaa nämä asiat ja siihen on vaan joskus keksittävä jotain keinoa että lapsi saadaan syömään.

Meijän tyttö on aina kulkenu muutenki alakäyrillä painonsa kanssa ja meillä ei tulis kuuloonkaan ruoka-asiassa että mentäs lapsen ehdoilla!!! Näin se vaan menee!

Meillä syödään sitten seuraavalla aterialla jos ei vaikkapa lounas maistu, turhia ei väissä napostella. Ja kyllä se ruoka yleensä sitten jo maistuukin. Joskus sitä yrittää huijata vaikka ketsupilla tms, mutta kyllä tuo poika tekee stopin jos ei ole nälkä.

Tuo on mun mielestä ihan sopiva tapa noinki! Jos ei kertakaikkiaan mene ruoka alas niin sitten on ilman just siihen seuraavaan ateriaan jotta sitte maistuis .. eikä välissä anna mitään pikaherkkuja siihen nälkään. Jos meillä mentäs lapsen ehdolla ruoka-asiassa niin tuo likka vois huonosti. Jokainen äiti tietää parhaiten mikä sopii omalle lapselle! :)

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Jekovitit on etanoli pohjaisia pääsee lapsi viinan makuun jo heti alkuunsa! Ties vaikka aiheuttaisi riippuvuutta kun noin maistuu...
Siksi meillä käytössä Devitol joka soijaöljypohjainen.

Mistä näitä sikiää... Turusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
No hö.. täähän on mennyt ihan tappeluks täällä :( Se ei suinkaan ollut tarkoitus.

Ei täällä tapella, kerrotaan vaan omia mielipiteitä =) Ei tuu ihan heti mieleen yhtään aihetta mistä KAIKKI olis samaa mieltä :)

Pahimmat aiheet mistä ei kannata kysyä on lapsen kasvatus, imetys ..no niitä on satoja :D Hyvää jatkoa Kaksplussalaisille!!!

Meillä pikkumies nyt 1v 2kk ja aina ollut vähän hankala syötettävä. Syö kyllä ihan reilut annokset, mutta suu aukeaa vain kun on käsissä jotain tutkittavaa tai muuta oheispuuhaa. Aiemmin poika sai tutkia leluja ruokapöydässä, mutta sekin meni ihan sirkukseksi välillä. Nyt saa pitää enää lusikkaa kädessään ja puuhailla sen kanssa. Välillä sekoittelee ruokaansa, levittelee sitä pitkin pöytiä, paukuttaa pöytää lusikalla, pyörittelee sitä jne., ja suu aukeaa ihan kivasti siinä samalla. Muuta harhautusta meillä ei enää kokeilla, eli jos ei syö niin sitten ei syö sillä kertaa. Ylimääräisiä välipaloja meillä ei harrasteta, joten jos jollain aterialla ei ruoka maistu, yleensä seuraavalla sitten syö senkin edestä.

En mäkään ruokaa tuputa. Jos esim ei lounas kelpaa, niin sitten syödään seuraavalla aterialla. Tuolloin iltapuurolla teen noin jos ei meinaa puuro kelvata. Yleensä syy siihen ei ole se ettei olisi nälkä, vaan se ettei malttaisi syödä. Niinkuin tänäänkin, eka söi 3 lusikallista ja sit homma muuttui ihan leikiksi. No annoin ne 5 lusikallista missä oli tipat mukana ja kas kummaa loppu puuro meni ihan nätisti alas. Ja on se vähän pitkä aika odottaa seuraavaa ruokaa joka tulee aamulla jos tyhjin mahoin nukkumaan menee.

Jekovitit on etanoli pohjaisia pääsee lapsi viinan makuun jo heti alkuunsa! Ties vaikka aiheuttaisi riippuvuutta kun noin maistuu...

Ajjaa, ja mulle lääkäri sano että Jekovitit on vesipohjasia ja Devitolit öljypohjasia. Tais sulta päästä nyt sammakko suustas!

Mitä mä en nyt ymmärrä?
Eikö tuossa haloo väitä et jekovit vesipohjasta ja devitol soijaöljypohjasta?
Olette siis ihan samalla asialla.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä en tajunnut:

Ajjaa, ja mulle lääkäri sano että Jekovitit on vesipohjasia ja Devitolit öljypohjasia. Tais sulta päästä nyt sammakko suustas!

Mitä mä en nyt ymmärrä?

Ei ku se väittää et jekovit on etanoli pohjaista.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä en tajunnut:

Mitä mä en nyt ymmärrä?

Hä..eihän olla samalla asialla, toinen väittää että jekovitit on ETANOLIPOHJASIA ja minä väitän että ne on VESIPOHJASIA.. ETANOLI JA VESI EI OO SAMA ASIA!!! Että haloo vaan itelles :D

Tuli mieleen eilinen päivällistilanne ku esikoinen taas sanoi ettei ruoka maistu. Meillä on tapana ottaa yhtä monta lusikallista kuin on ikääkin, jonka jälkeen saa pöydästä poistua. Eilen sitten likka sanoi että söikin vahingossa 6 lusikallista vaikka 5 olis riittänyt, johon mies, että kokeileppas monta lusikallista lautasella on vielä jäljellä. Likka lappoi lautasen tyhjäksi ja totesi miehelleni: -Yksitoista! :D

Se siitä ruuan maistumisesta. En minäkään pakota syömään, mutta tuntuu että tyttö söisi pelkkiä herkkuruokiaan (joita ei ole montaa) ja muut ruuat jättäisi aina lautaselle. On lisäksi aivan liian nirso maistamaan mitään "uutta".

Ojennan lusikkaa suuta kohti. Jos suu ei aukea vaikka tarjoaa useammin, niin sitten huijaan tarjoamalla ruokaa myöhemmin kun on nälkä.

Puurot ovat sellaista moskaa, etten ihmettele yhtään jos fiksummat lapset eivät niitä mielellään pistele. Jos mutkin pantaisiin vetään puuroa aamu ja iltapalaksi niin varmaan ammuskelisin sen lusikalla seinille.

Painon kulku alakäyrillä on ihan normaalia. Ei kaikki voi olla keskiarvossa tai yli. Se ei ole syy tunkea väkisin ruokaa naamariin.

Alkuperäinen kirjoittaja karppi on:
Ojennan lusikkaa suuta kohti. Jos suu ei aukea vaikka tarjoaa useammin, niin sitten huijaan tarjoamalla ruokaa myöhemmin kun on nälkä.

Puurot ovat sellaista moskaa, etten ihmettele yhtään jos fiksummat lapset eivät niitä mielellään pistele. Jos mutkin pantaisiin vetään puuroa aamu ja iltapalaksi niin varmaan ammuskelisin sen lusikalla seinille.

Painon kulku alakäyrillä on ihan normaalia. Ei kaikki voi olla keskiarvossa tai yli. Se ei ole syy tunkea väkisin ruokaa naamariin.

On kaks eri asiaa tunkea väkisin ruokaa naamaan ku se et annat lapselle lelun tai jonku jolloin se syö sitä ruokaa hyvällä!!! Tuosta "väkisin ruokaa naamaan" tulee sellanen mieleen et köyttäs lapsen remmeillä syöttötuoliin ja puristaa poskista et suu aukee ja työntää moskan suuhun ja teippaa suun kiinni ja nostaa leuasta et se ruoka varmasti uppoo sinne kurkkuun.
Ymmärrän kyllä et ei aina voi olla nälkä ku sitä ruokaa tarjoo, sillon antaa toisella ateriakerralla sitä ruokaa ja jättää välistä ne herkut pois!

Ei tietenkään voi kaikki kulkee samaa käyrää, ei tarvikkaan, mut minä äitinä haluan pitää huolen siitä että tyttö saa ja syö ruokaa että jaksaa.

Ai fiksu lapsi ei syö puuroo? Mistä sä tuonki repäsit? Niitähän on miljoonia eri puuromakuja ..ja tuohan nyt on aivan makuasia mikä ei liity mitenkään fiksuuteen. En kyllä minäkään syö ite enkä syötä lapselle mitään kukkakaalia mut jos jonku lapsi tykkää ja sitä syö niin HYVÄ NIIN, SE ON TERVEELLISTÄ :)

Yhteistyössä