Kuinka "huijaat" lapsesi syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi nyt vaan:
miksi pitää huijata?
mua ihan ahdistaa kun kaveri väkisin syöttää lastaan tyyliin "kato lintu" ja sitten salaa lusikka suuhun.
jos ei ole nälkä niin ei ole.
miettikääs omalle kohdalle!!!

lapsi syö just sen verran kun tarvii eikä kuole nälkään vaikka viikon söis vaan yhden lusikallisen päivässä.

Kuopusta pitää meillä hauskuuttaa, jotenkin että hymyn ohessa suu aukeaa. Ja pakkohan se on välillä huijata.
Kuopus siis pistää muuten suun tiukasti kiinni ja kiukkuaa vaan, kun on nälkä. Silti ei suostu syömään. Ikää siis päälle 8kk.

Alkuperäinen kirjoittaja RazZmatazZ:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
7 kk:n ikäinen kuopus syö aina ihan takuuvarmasti hyvin silloin, kun mäkin syön samalla :xmas: Oon tutkinut tätä ilmiötä pikkuakan kohdalla ja ero on selvä silloin, kun en syö itse samaan aikaan... No sanotaanhan sitä, että ruokailu on sosiaalinen tapahtuma :D
3-vuotiaan saan syömään vähän vastenmielisempääkin sapuskaa, kun kerron, että saa Jekovit-annoksensa jälkiruoaksi :D

Teillä siis myös Jekovitit herkkua :D

Hyiii! Jekovitit on ihan kauheen makusia!!!! |O :D

niimpä ihan järkyttävän makusta..

miksi pitää huijata?
mua ihan ahdistaa kun kaveri väkisin syöttää lastaan tyyliin "kato lintu" ja sitten salaa lusikka suuhun.

lapsi syö just sen verran kun tarvii eikä kuole nälkään vaikka viikon söis vaan yhden lusikallisen päivässä.

Mulla on lapsi, jonka paino on puonnu punnitusten välillä alle vuoden vanhana pari kertaa. Hän ei söis vuosikkaanakaan vielä muuta kuin rintaa, jollei pakottas ja huijais. Ei ehkä kannata noin kärkkäästi kommentoida asiaa, jos ei tiedä asiasta mitää...

Mun 3v 10kk saa syömään ku sanoo että "ota vielä 3lusikallista sit saat mennä jatkaan leikkejä" Neiti alkaa syömään eikä hoksaakaan et menee 3, 4, 5, 6, 7, 8 yms lusikallista :D Tyttö samalla siis laskee eikä aikaakaan nii lautanen on tyhjä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Hippoliina ja anteeks nyt vaan..

tuolla on ketju, jossa ketjun aloittaja on pyytänyt kavereita syömään ja kaverit laittaneet pitkän lista ruuista, joista eivät tykkää...

Ja siellä ollaan kyllä sitä mieltä, että lapset syö mitä aikuinen eteen laittaa ja lapset pitää opettaa syömään ihan kaikkea, ettei niistä tule aikuisena ap:n kavereiden kaltaisia - ja minun kaltaisiani - kranttuilijoita.

Kuule kun tänään just käytiin taistelua esikoisen kanssa. Ja todellakin on syömättä jos ei ruoka miellytä. Miten opetat lapsen syömään muita ruokia kun ei vielä edes puhu, joten ei voi tehdä vaihtokauppaa?
Mä olen asiasta neuvolassa kysellyt ja sanottu on, että on sitten syömättä jos ei syö, pitää vaan pitää huoli ettei montaa päivää peräkkäin tee sellaista ruokaa, josta lapsi ei pidä.

Syö siis kuitenkin normaalia koti ruokaa, pieniä poikkeuksia löytyy.

tuolla on ketju, jossa ketjun aloittaja on pyytänyt kavereita syömään ja kaverit laittaneet pitkän lista ruuista, joista eivät tykkää...

Ja siellä ollaan kyllä sitä mieltä, että lapset syö mitä aikuinen eteen laittaa ja lapset pitää opettaa syömään ihan kaikkea, ettei niistä tule aikuisena ap:n kavereiden kaltaisia - ja minun kaltaisiani - kranttuilijoita.

No. Kyse on aikuisista.
Ja tottakasi lapsen täytyy maistaa jne mutta kamalaa syöttää väkisin vaikkei enää ole nälkä.

Kuten sanoin, mieti omalle kohdallesi.

Tuttu teki tuota. Syötti huijaamalla, joka välissä.
Lapsi on nyt 6v, koulukiusattu. Niin lihava ettei pysty juosta ja armottomalla laihdutuskuurilla. =/

Alkuperäinen kirjoittaja anteeks nyt vaan:

No. Kyse on aikuisista.
Ja tottakasi lapsen täytyy maistaa jne mutta kamalaa syöttää väkisin vaikkei enää ole nälkä.

Kuten sanoin, mieti omalle kohdallesi.

Tuttu teki tuota. Syötti huijaamalla, joka välissä.
Lapsi on nyt 6v, koulukiusattu. Niin lihava ettei pysty juosta ja armottomalla laihdutuskuurilla. =/

siis 7, ei 6. tuli viereinen numero.

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
miksi pitää huijata?

Mulla on lapsi, jonka paino on puonnu punnitusten välillä alle vuoden vanhana pari kertaa. Hän ei söis vuosikkaanakaan vielä muuta kuin rintaa, jollei pakottas ja huijais. Ei ehkä kannata noin kärkkäästi kommentoida asiaa, jos ei tiedä asiasta mitää...
Ja koko palkohan se pitää sinne nenään nykästä.

Tämä anteeks nyt vaan kommenttia ei selvästikkään koske sinua ja lastasi.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
miksi pitää huijata?

No mutta kyllä yleensä äidit toivoo että lapsi saa kaikki tarvittavat vitamiinit ym. Ja esim mun kuopuksella tuli noottia sen painosta joka laskusuhdanteessa. Koitetaan saada se syömään nyt entistä paremmin jotta näkyis tulokset sitten neuvolassa maaliskuussa. On onneks alkanutkin syömään paremmin.

niin. hmph.
tiedän myös näitä, olen itsekin sellainen, liian laihoja.

syöttää tuputetaan että kasvaisi muttei ajatella perimää ja ruumiinrakennetta jne.

joka tapauksessa, mun mielestä älytöntä viedä ilo ruokailusta kun toisen pitää ollaq varuillaan ettei suuhun lykätä jotain mitä ei enää halua.

miksi pitää huijata?

No mutta kyllä yleensä äidit toivoo että lapsi saa kaikki tarvittavat vitamiinit ym. Ja esim mun kuopuksella tuli noottia sen painosta joka laskusuhdanteessa. Koitetaan saada se syömään nyt entistä paremmin jotta näkyis tulokset sitten neuvolassa maaliskuussa. On onneks alkanutkin syömään paremmin.

Sitä paitsi JOKA lapsella on syömättömyyskausia, jossain vaiheessa. Ne menee ohi eikä niistä sairastu eikä niihin kuole

En tiedä onko tämä huijaamista, mutta meillä on usein jälkkäriä. Ja jälkkäri ei nyt tarkoita, että aina olis jotain suklaamoussea tai vastaavaa, vaan esim. kiisseliä, sulatettuja pakastemarjoja (pojan herkkua) tai pieni keksi. En muista, koska olisi jättänyt syömättä, kun on ollut jälkkäri odottamassa. Ikää 2,5v.

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
miksi pitää huijata?

no mä satun tietämään.

se rintamaito muuten täyttää mahaa just sopivasti ettei tee enää ruokaa mieli.

moni tekee myös sitä että joka välissä yrittää antaa jotain edes vähän ja sitten ei pääse tulemaan kunnon nälkä päälle ollenkaan.

siis tiedän kokemuksesta. itse olen ollut liian laiha ja niin myös esikoiseni.

mutta en viitsi vängätä enempää. mun pointti tuli varmaan selväksi.

enkä pahalla, vaan mua ahdistaa lapsen puolesta jos pakotetaan syömään. =/

miksi pitää huijata?

Sitä paitsi JOKA lapsella on syömättömyyskausia, jossain vaiheessa. Ne menee ohi eikä niistä sairastu eikä niihin kuole

Oli juu esikoisellakin mutta sen paino oli reilu pienenä eikä koskaa ongelmia. Mutta tytöstä on sanottu et kohta tutkitaan allergiamahkut jos ei paino ala nouseen. Jos saan sen nouseen ennen seuraavaa käyntiä, tiedän ettei oo allerginen.

Jekovitit on etanoli pohjaisia pääsee lapsi viinan makuun jo heti alkuunsa! Ties vaikka aiheuttaisi riippuvuutta kun noin maistuu...
Siksi meillä käytössä Devitol joka soijaöljypohjainen.

Ehkä eri asia kuinka usein päivässä sitä ruokaa on tuputtamassa sille lapselle ja minkälaista ruokaa. Mä ainaki katon kellosta suurinpiirtein millon on aika tytön tankata et jaksaa taas touhuta ja todellakaan aina se ruoka ei mee hyvällä, kääntää pään pois tai puistaa päätä "EI" merkiksi. Sillon on keksittävä keinot ja yleensä aina riittää vaikkapa antaa sen käteen taskulaskimen jota se tyytyväisenä kattelee tai juttelee mukamas kovasti jostain asiasta niin että lapsikin innostuu kuunteleen ja keskusteleen mukana (vaikka meijän pimu ei taida ymmärtää vielä sanaakaan mitä puhun :D ) ja pian onki ruoka syöty. Aina ei mene kaikki ruoka lautaselta ..ja siihen voin sanoo sen et "lapsi syö just sen verran kun tarvii" ..kyllä se sit ilmottaa ku massu täyttyy sopivasti. Sitte lähetäänki jatkaan tyytyväisenä leikkejä!

Eli eiköhän jokainen äiti tiedä parhaiten millon, mitä ja miten sitä lasta syöttää. Kyllä äiti tietää millon lapsen ON SYÖTÄVÄ jotta jaksaa.

Joku kirjoitti: "mua ihan ahdistaa kun kaveri väkisin syöttää lastaan tyyliin "kato lintu" ja sitten salaa lusikka suuhun.
jos ei ole nälkä niin ei ole." ..eihän lapsi sitä ite tajua että nyt kannattais syödä ettei myöhemmin tule heikko olo tai et jaksaa sitte taas leikkiä.. Äiti tajuaa nämä asiat ja siihen on vaan joskus keksittävä jotain keinoa että lapsi saadaan syömään.

Meijän tyttö on aina kulkenu muutenki alakäyrillä painonsa kanssa ja meillä ei tulis kuuloonkaan ruoka-asiassa että mentäs lapsen ehdoilla!!! Näin se vaan menee!

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Jekovitit on etanoli pohjaisia pääsee lapsi viinan makuun jo heti alkuunsa! Ties vaikka aiheuttaisi riippuvuutta kun noin maistuu...

Ajjaa, ja mulle lääkäri sano että Jekovitit on vesipohjasia ja Devitolit öljypohjasia. Tais sulta päästä nyt sammakko suustas!

Alkuperäinen kirjoittaja jane-08:
Ehkä eri asia kuinka usein päivässä sitä ruokaa on tuputtamassa sille lapselle ja minkälaista ruokaa. Mä ainaki katon kellosta suurinpiirtein millon on aika tytön tankata et jaksaa taas touhuta ja todellakaan aina se ruoka ei mee hyvällä, kääntää pään pois tai puistaa päätä "EI" merkiksi. Sillon on keksittävä keinot ja yleensä aina riittää vaikkapa antaa sen käteen taskulaskimen jota se tyytyväisenä kattelee tai juttelee mukamas kovasti jostain asiasta niin että lapsikin innostuu kuunteleen ja keskusteleen mukana (vaikka meijän pimu ei taida ymmärtää vielä sanaakaan mitä puhun :D ) ja pian onki ruoka syöty. Aina ei mene kaikki ruoka lautaselta ..ja siihen voin sanoo sen et "lapsi syö just sen verran kun tarvii" ..kyllä se sit ilmottaa ku massu täyttyy sopivasti. Sitte lähetäänki jatkaan tyytyväisenä leikkejä!

Eli eiköhän jokainen äiti tiedä parhaiten millon, mitä ja miten sitä lasta syöttää. Kyllä äiti tietää millon lapsen ON SYÖTÄVÄ jotta jaksaa.

Joku kirjoitti: "mua ihan ahdistaa kun kaveri väkisin syöttää lastaan tyyliin "kato lintu" ja sitten salaa lusikka suuhun.
jos ei ole nälkä niin ei ole." ..eihän lapsi sitä ite tajua että nyt kannattais syödä ettei myöhemmin tule heikko olo tai et jaksaa sitte taas leikkiä.. Äiti tajuaa nämä asiat ja siihen on vaan joskus keksittävä jotain keinoa että lapsi saadaan syömään.

Meijän tyttö on aina kulkenu muutenki alakäyrillä painonsa kanssa ja meillä ei tulis kuuloonkaan ruoka-asiassa että mentäs lapsen ehdoilla!!! Näin se vaan menee!

Meillä syödään sitten seuraavalla aterialla jos ei vaikkapa lounas maistu, turhia ei väissä napostella. Ja kyllä se ruoka yleensä sitten jo maistuukin. Joskus sitä yrittää huijata vaikka ketsupilla tms, mutta kyllä tuo poika tekee stopin jos ei ole nälkä.

No, hohhoijaa! Juopoikshan me tässä ollaan lapsiamme opettamassa, kun Jekovitteja niille annetaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvää päivää:

No, hohhoijaa! Juopoikshan me tässä ollaan lapsiamme opettamassa, kun Jekovitteja niille annetaan!

Juu ja vielä ihan neuvolan suosituksesta ;) :whistle:

Yhteistyössä