d-tippojen antaminen

vadelma ballerina

Aktiivinen jäsen
17.05.2009
1 404
0
36
kertokaas mulle, miten te saatte ne tipat vastasyntyneen suuhun?? :o Meillä annetaan kolmeviikkoselle jekovit-tippoja mutta ei varmaan ikinä oo menny suuhun sitä viittä tippaa :headwall: osa valuu suupielestä pois, osa jää lusikkaan, ja jos tiputtaa suoraan pullosta, ei nää tuleeko kerralla tippa vai useampi.
Hermo menee |O

Älä anna Jekovitia, siinä on D2-vitskua joka ei imeydy läheskään yhtä hyvin kuin D3, jota on mm. maidossa.

Deetippoja oon antanut suoraan sillä pipetillä, se on tosi kätevä kun on mitannut annoksen jo etukäteen siihen.

Lusikkaan vähäsen lapsen käyttämää maitoa ja tipat siihen maitoon. Menee paljon jouhevammin alas. Jos lapsi juo pullosta niin siihen pullomaidon joukkoon. Se maito täytyis vaan kaikki sit mennä.

Mä olen monesti unohtanu jopa antaa moiset tipat monena päivänä ja vielä on neljä sangen eläväistä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on käytössä jekovitit ja kyllä ne on ihan hyvin uponnut. Vauva selälleen lattialle ja suu auki.

Käytä ihmeessä D3 tippoja (Deetipat) eikä jekovittia.
Jekovitissa on "väärää d-vitamiinia" ja lisäksi maistuu kauhealle, niissä on 96% etanolia -mut deetipoissa taitaa myös olla väkiviinaa (täytyy vielä tarkistaa)

Joo tosiaan vaihto d3-vitamiiniin ensinnäkin. Minä sain sellaisella lääkeruiskulla hyvin menemään, kun sen saa syvälle suuhun. Mittaa tipat esim. lusikkaan tipetillä ja siitä imaisee ruiskuun.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä on käytössä jekovitit ja kyllä ne on ihan hyvin uponnut. Vauva selälleen lattialle ja suu auki.

Jekovitissa on "väärää d-vitamiinia" ja lisäksi maistuu kauhealle, niissä on 96% etanolia -mut deetipoissa taitaa myös olla väkiviinaa (täytyy vielä tarkistaa)

Täytyy varmaan vaihtaa kun niin moni on siitä tässä maininnut.. En tiennytkään tuollaisesta eikä ilmeisesti neuvola kun sieltä sitä suositeltiin eikä apteekistakaan mitään sanottu.. =/

Se mikä on aikuisen suuhun pahaa, ei välttämättä ole vauvan suuhun pahaa! Aikuisella on makuaisti kehittynyt ja osaa erottaa hyvän ja pahan, mutta vauvalle kaikki eri maut ovat uusia ja täten kaikki maut ovat "pahoja"..näinhän se menee aina uutta ruokalajiakin maistellessa, alussa aina irvistellään, vaatii useamman maistelukerran, ennenkuin suu tottuu makuun.

Itse annan jekovitit iha suoraan pullosta suuhun, kyllä siitä näkee selvästi kuinka monta tippaa menee.

Alkuperäinen kirjoittaja kittis:
Joo tosiaan vaihto d3-vitamiiniin ensinnäkin. Minä sain sellaisella lääkeruiskulla hyvin menemään, kun sen saa syvälle suuhun. Mittaa tipat esim. lusikkaan tipetillä ja siitä imaisee ruiskuun.

ohhoh, kuulostaa aika vaivalloiselta, jos joutuu ensin tiputtaa tipat lusikkaan, ja siitä vielä imaista lääkeruiskuun :o
Eikös helpommalla pääse kun tiputtaa tipat suoraan pieneen lusikkaan ja lusikka vauvan suuhun, jos siis vaikeuksia tiputtaa suoraan pullosta suuhun :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ensinnäkin vaihda tipat deetippoihin tai niihin disneytippoihin, niissä on d3-vitamiinia. Jekovit on huuhaata, en tajua miksi neuvolat niitä jakavat vielä?

Jekovitit on ihan hyviä tippoja. =)

paitsi ettei ole, kun niissä on väärää d-vitamiinia, josta ei juurikaan ihmiselle ole hyötyä

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Täytyy varmaan vaihtaa kun niin moni on siitä tässä maininnut.. En tiennytkään tuollaisesta eikä ilmeisesti neuvola kun sieltä sitä suositeltiin eikä apteekistakaan mitään sanottu.. =/

Kyllä noissa Deetipoissakin on viinaa, en vaan ymmärrä että miks? Viisaammat kertokoon.
Itse käytin alkuun myös Jekovittia, sitten maistoin sitä ja vaihtoon lähti. Sitten selviskin että parempi antaa tuota d3 kuin d2 ja makukin on huomattavasti parempi, omaan suuhunkin voi samalla tiputtaa päivän vitamiinit :)

Alkuperäinen kirjoittaja kekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja kittis:
Joo tosiaan vaihto d3-vitamiiniin ensinnäkin. Minä sain sellaisella lääkeruiskulla hyvin menemään, kun sen saa syvälle suuhun. Mittaa tipat esim. lusikkaan pipetillä ja siitä imaisee ruiskuun.

ohhoh, kuulostaa aika vaivalloiselta, jos joutuu ensin tiputtaa tipat lusikkaan, ja siitä vielä imaista lääkeruiskuun :o
Eikös helpommalla pääse kun tiputtaa tipat suoraan pieneen lusikkaan ja lusikka vauvan suuhun, jos siis vaikeuksia tiputtaa suoraan pullosta suuhun :)

Niin mutta aloittajalla oli ongelmia nimenomaan saada lusikalla JA pipetillä lapselle menemään niitä tippoja.

Tipoissa on viinaa säilyvyyden takia! Sen ansiosta säilyy huoneenlämmössä..ne tipat mitkä pitää avattuna säilyttää jääkaapissa, eivät sisällä alkoholia esim. disney d-tipat.

Noh D2 ja D3 on se ero, että ihmisen elimistö ei itse pysty muodostamaan kakkosta. Että siitä voi miettiä kumpi on tarpeellisempaa ottaa valmisteena. Molemmat ovat tietenkin tärkeitä ja kannattaa muistaa antaa tipat ja myös itse ottaa. Koska D-vitamiinin puutos voi johtaa moniin sairauksiin, osteoporoosi nyt ensimmäisenä, kun kalsium ei imeydy. Ja myös viitteitä diabetekseen, MS-tautiin yms. on. Joten itse en leuhkisi sillä, että on unohtanut antaa monen monta kertaa ja hengissä ovat. D-vitamiinia voi myös ottaa kerralla vaikkapa viikon annoksen, koska on rasvaliukoinen ja liukenee sitä mukaan siis elimistöön, kun sitä tarvitaan.
"D2-vitamiinin avulla on myös vuosikymmeniä kyetty menestyksellisesti torjumaan riisitautia ja nostamaan seerumin D-vitamiinipitoisuutta sekä pikkulapsilla että aikuisilla."
http://www.d-vitamiini.fi/tietoa_d-vitamiinista/d2-_ja_d3-vitamiinien_erot.php

Ainiin unohtui kokonaan se alkuperäisen aiheen kommentointi, kun pääsin taas paasaamaan D-vitamiinin tärkeydestä. :D
Meillä käytetään Devitolia, koska on öljypohjainen ja täten imeytyy paremmin. Lisäksi ei maistu oikeastaan muulle kuin öljylle. Lapsi syönyt alusta asti mukisematta. Ja lusikkaan olen laittanut noin 5 tippaa, joskus enemmän, koska haittaa ei liika-annostelusta ole. Nykyään laitan aamupuuroon, kun kiinteitä syödään.
Devitolissa ei nähtävästi ole muuta kuin soijaöljyä ja D-kakkosta.

minkähän valmisteen ainesosia nämä?

Polysorbaatti 20, Tenox ll (sisältää butyylihydroksianolia eli BHA (E320), propyyligallaattia (E310), sitruunahappoa (E330), propyleeniglykolia), etanoli, sakkariininatrium, puhdistettu vesi

mietin vaan kun BHA on tiukasti kielletty lastenruoassa syöpäriskin jne. vuoksi..

D2- ja D3-vitamiinien erona on se, että D2 eli ergokalsiferoli on kasviperäinen eikä elimistö pysty sitä itse valmistamaan. Iholla puolestaan muodostuu D3-vitamiinin eli kolekalsiferolin esiastetta. Auringon valon ja lämmön vaikutuksesta se aktivoituu ja muuntuu elimistössä D3-vitamiiniksi.

Ravinnosta saatava D3-vitamiini eli kolekalsiferoli on aina eläinperäistä: D3-vitamiinia ei ole kasviksissa eikä sienissä.

Ravinnosta elimistöön tulee sekä D2- tai D3-vitamiinia. Sekä ihossa syntynyt että suolistosta imeytynyt D-vitamiini muuntuu elimistössä biologisesti aktiiviseen 1,25(OH)2D-vitamiinimuotoon kahden reaktion, hydroksylaation, kautta, joista ensimmäinen tapahtuu maksassa ja toinen munuaisissa.

D-vitamiini muuttuu maksassa ensin kalsidioliksi, eli ns. inaktiiviseksi D-vitamiiniksi ja edelleen munuaisissa kalsitrioliksi eli biologisesti aktiiviseksi D-vitamiinin muodoksi. D-vitamiinin tärkein vaikutuskohta on suolisto, jossa se lisää sekä kalkin että fosfaatin imeytymistä ja turvaa näin luulle sen tärkeiden rakennusaineiden saannin.
D2- ja D3-vitamiinien imeytyminen

Tiedepiireissä on käyty runsaasti keskustelua siitä, imeytyykö D3-vitamiini paremmin ja pitääkö se seerumin D-vitamiinipitoisuuden pidempään korkeampana kuin D2-vitamiini. Täysin yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, sillä esimerkiksi tutkimuksissa käytetyt mittausmenetelmät ja vitamiinien annostelu eroavat toisistaan.

Uusimmissa tutkimuksissa D2-vitamiinin on kuitenkin havaittu nostavan seerumin D-vitamiinipitoisuutta yhtä hyvin kuin D3-vitamiininkin.

Tutkimuksessa raportoitu, ainoa tilastollisesti merkittävä ero liittyi D-vitamiinitason ylläpitoon, kun annostelu perustui kerralla annettavaan korkeaan annokseen (50 000 IU = 1250µg).

Normaalissa D-vitamiinin käytössä tavallisella kuluttajalla on kuitenkin kyse päivittäin otettavasta, tasaisesta D-vitamiinimäärästä. Tällaisessa annostelussa havaittiin molempien, sekä D2- että D3-vitamiinien nostavan seerumin D-vitamiinipitoisuuden yhtä nopeasti samalle tasolle.

D2-vitamiinin imeytymistä elimistöön ei voi mitenkään kyseenalaistaa, sillä useissa mittaustutkimuksissa se on osoittanut nostavansa samalla annoksella seerumin D-vitamiinipitoisuutta yhtä hyvin kuin D3-vitamiinikin. D2-vitamiinin avulla on myös vuosikymmeniä kyetty menestyksellisesti torjumaan riisitautia ja nostamaan seerumin D-vitamiinipitoisuutta sekä pikkulapsilla että aikuisilla.

Yhteistyössä