D-vitamiinitippojen antamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muikkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muikkunen

Jäsen
06.06.2007
37
0
6
Moi!

Minulla on esikoinen, joka on 6 viikkoa vanha. Nyt on ruvennyt mietityttämään d-tippojen antaminen. Tippoina mulla on Devitol, jota annetaan 5tippaa /pvä (koska on täysrintaruokinnassa, ei saa korviketta).

Tippojen antaminen on jotenkin vaikeaa, kun tuntuu, että vauva työntää kielellään osan tipoista ulos. Huulet ovat antamisen jälkeenu usein rasvaiset. Harmittaa, että saako vauva tarpeeksi vitamiinia. Olen kuullut joidenkiin antavan tippoja sekoitettuna maitoon, mutta sitä en ole vielä kokeillut.

Saatteko te muut annettua tipat siististi siten, että huulet eivät jää rasvaiseksi ja kaikki tipat varmasti menevät suuhun? Tiedättekö, pitääkö vauvan nielaista kaikki tipat, vai imeytyykö tipat myös suun limakalvoilta?

Tutin antamista tippojen laiton jälkeen olen miettinyt, mutta en tiedä, onko se hyvä vai huono juttu? Vauva tietysti imisi tuttia, eikä puklisi tippoja pois, mutta jääkö osa tipoista sitten taas tuttiin kiinni?

Argh, miten yksinkertainen asia nyt mietityttää... Olisi kiva kuulla muiden ajatuksisa...

Tärkeintä on että sitä menee jonkun verran sinne summuun ettei kaikki tuu ulos.. ja meillä ainakin jouduttiin pitää taukoakin monta viikkoa tipoista vatsavaivojen vuoksi ja monta viikkoa annettiin vaan 1-3 tippaa ennen kuin voitiin antaa täydet 5 tippaa..eikä mitään seuraamuksia tästä ollut, vaan siis terkan ohje oli et d-vit. tauolle siiloin..

Mäkin tiputin aina ennen suuhun suoraan, mutta oiskos ollut tossa 3-4kk pintaan poitsu rupes kielellä työntämään sitä pois, mut kyllä sinne aina suurin osa meni sisälle päin..en usko että muikkusen kannattaa huolehtia..jotkuthan myös tippauttaa tuttiin ja sit tutti suuhun..nykyään annan kiinteän ruuan sekaan poitsu kohta 6kk

Mä oon vauvasta saakka antanut ihan vaan lusikalla. Alkuun tuollaisella pienellä glögilusikalla missä se lusikan pesä ei oo kovin syvä ja nyt ihan vaan tavallisella lusikalla ruokailun yhteydessä. Hyvin menee.

Kiitos kommenteista.

Olen antanut tähäns saakka tippoja tavallisella lusikalla, mutta ehkä kannattaisi ostaa pienempi lasten lusikka. Mielestäni helpointa on antaa tipat sillon kun vauva nukkuu, kun suu on vähän avoinna.

Suuhun suoraan tiputtaminen tuntuu aika vaikealta, kun pää pyörii yleensä aika paljon ja se että pää pysyisi paikallaan ja samaan aikaan saisin suun auki, tuntuisi lottovoitolta. :D Olen antanut nenätippoja satunnaisesti ja tuntuu, että vauva vaistoaa, kun pullo lähestyy nenää (vaikka nukkkuisi) ja alkaa pyörittää päätä. Lusikan saan helpommin sujautettua suuhun.

Mut tosiaan lähinnä minua huolettaa se, että saako vaavi riittävästi vitamiinia, mutta pitää vaan yrittää keskittyä tippa-tilanteessa paremmin, että tipat menisivät kokonaan suuhun.

Samaa olen miettinyt kuin muikkunen B) Meillä kun siirryttiin osittaisimetyksestä täysimetykseen (joskus kai näinkin päin :D ) niin tippojen antaminen ja juuri tuo "osumistarkkuus" ja imeytyminen alkoivat mietityttämään. Tipat kun oli niin kätevä laittaa pulloon korvkkeen joukkoon, mutta nyt pitäisi tosiaan keksiä uusi keino. Tuo poskista sormilla tarttuminen oli hyvä vinkki!

Mä olen aina tipauttanut tipat suoraan suuhun vauvan ollesa selällään maassa. Nykyään vauva nauraa hykertää pullon nähdessään ja avaa suun oikein isoksi (vaikka jälkeenpäin tuleekin aina sama puistatus mausta =) ). Joskus saattaa mennä yksi tippa ohi mutta enpä usko sen olevan kovin vaarallista. Saa varmasti riittävästi joka tapauksessa...

Parhaaksi tavaksi meillä osoittatutui tippojen sekoittaminen äidinmaitoon (pullosta) ja tippojen tiputtaminen suoraan vauvan suuhun suun ollessa levällään eli huudon aikana. Etenkin ilta-aikaan tämä oli suosittu tapa... Vaihdettiin Devitolit vesipohjaisiin Jekovit-tippoihin alkuajan vatsavaivojen takia. En tosin tiedä, oliko tästä mitään iloa, huutoa kesti joka tapauksessa 4kk.

Me sekoitettiin maidon mukaan tuttipulloon, alkuun aina vaan yksi tippa ja sitten melko pian koko päivän annos. Jossain vaiheessa laitettiin tutin päähän tippa ja se suuhun. Nyt menee maidon mukana, kun tutti jätettiin pois heti eka hampaiden tultua. Jos ette käytä tuttia, niin voiskohan sitä kokeilla rinnapäältä imetyksen aluksi? Ei tulis ainakaan liikaa kerralla? Tuota lusikalla antamista ei olla edes ajateltu, varmaan kun tuo maidon juonti vähenee, niin sitten sillä.
Ollaan annettu pelkkää Jekovittia, pelottelivat niin paljon tuosta Devitolista ja sen aiheuttamista vatsavaivoista. Jekovitti myös kyllä paljon kätevämpi, kun ei sitä tartte missään jääkaapeissa pitää, niin kulkee reissatessa mukana.

Yhteistyössä