Cymbalta masennukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin löysin tieni tähän ketjuun.
Itse aloitin eilen cymbaltan, aamulla 30mg. Olin koko päivä todella ahdistunut ja levoton...ahdistus voimistui tosi paljon. Myös pahoinvointia oli.Leukalihakset myös kiristyivät ja purin ihan hullunaan hampaita yhteen. Illalla kun piti mennä maate, otin normaaliin tapaan unilääkkeen...Vaan eipä auttanutkaan yhtään mitään, vaikka aina ennen on puolikas pilleri tehonnut.(käytän siis tällä hetkellä nukahtamislääkkeitä joka ilta). Sitten otin toisen puolikkaan, mutta ei apuja siitäkään...ja kohta oltiinkin jo aamuyössä. klo 04 otin vielä yhden puolikkaan unilääkkeen, ja viimeisen kerran katsoin puoli kuudelta kelloa, ja sitten olen nukahtanut. Lapsi herätti 06.45,joten yöunet jäivät reiluun puoleentoista tuntiin. Tänään olo ollut aivan kammottava!!!! Enkä uskaltanut aamulla ottaa lääkettä. Ajattelin jos ottaisin sen kohta ennen nukkumaan menoa..

Mutta pelottaa kyllä tuo lääke, kun ei unilääkkeetkään sen rinnalla tehonneet!

Heissan vaan...Mulle märättiin aamuisella lääkäri käynnillä tätä cymbaltaa. Masennus on pahentunut melkoisesti nyt syksyn saavuttua, ja pakko turvautua lääke hoitoon.
Hyvät ja huonot kokemukset otan vastaan...kirjoitelkaa tuntojanne.

Heissan vaan...Mulle märättiin aamuisella lääkäri käynnillä tätä cymbaltaa. Masennus on pahentunut melkoisesti nyt syksyn saavuttua, ja pakko turvautua lääke hoitoon.
Hyvät ja huonot kokemukset otan vastaan...kirjoitelkaa tuntojanne.

Minun mies käytti masennuksen hoitoon cymbaltaa. Joutui ekan pakkauksen jälkeen vaihtamaan, kun se vei viimeisetkin voimat ja jaksamiskyvyt.
Nyt käyttää cipralexia ja ainakin minusta näyttää paremmalle, vaikka käyttöä takana vasta 3 viikkoa.

Lääke väsyttää tosi paljon, ja muutenkin tosi vetämätön ja unelias olo. Pää on jotenkin "sekava", mistään ei oikein tule mitään. Tuntuu ettei ole järkeä päässä ollenkaan. Onko tällaiset aloitusoireet muilla tuttuja?? Niin juu, ja leukoja kiristää oudolla tavalla..

Olen syönyt Cymbaltaa jo toista vuotta keskivaikeaan masennukseen. Annos 120mg aamuisin. Paras minulle useista kokeilluista mas. lääkkeistä. Psykiatri sanoi että alussa masennus voi tuntua pahentuvan . Ei pidä kuitenkaan pelästyä sillä se ei vielä kerro todellista vaikutusta. Itselläni ei juuri ollut muita "aloitusoireita".
Lyrica on aloitettu migreenin estoon 75mg aamulla ja illalla. Kevyttä huimausta ja pöhnän tunnetta alkuun... Toivon myös että se auttaa ahdistukseen ja masennukseen. Mitä kokemuksia muilla on siitä em. vaivoihin? Söin aikaimmin Supriumia masennukseen ja etenkin ahdistukseen. Auttoi hyvin mutta lisäsi migreeniä eikä sopinut Lyrican kanssa ( pahoinvointia, tolkutonta väsymystä ja sekavaa oloa). Toivoni pnen nyt Lyricaan , jotta se nostaisi osaltaan mielalaa ja vähentäisi ahdistusta. Kertokaa omista kokemuksistanne!!!

zarzu10: Eli sulla paheni se masennus alkuun, kun cymbaltaa aloitit??
Onkohan tää aloitekyvyttömyys , ja "mikään ei kiinnosta/ huvita olo" aloitusoireita, ja menee ehkä ajan kanssa ohi?!
Musta on tänään tuntunut jopa siltä, etten ehkä halua lääkettä edes jatkaa, kun tekee musta tällaisen. ennen lääkettä olin paljon energisempi, vaikkakin oli paha olla.

zarzu10 miten sulla on tuo ymbalta 120 mg aamulla? Mulle sanottiin, et kerta-annos ei saa olla kuin sen 60 mg. Minä otan aanulla 60 mg ja illalla 60 mg. Tämä siis psykiatrini ohjeen mukaan. Alkuun oli vain 60 mg aamuisin. Tänä syksynä elämäntilanteen muututtua masennus paheni ja lääkettä jouduttiin lisäämään. Nyt tuntuu sopivalta. Mulle Cymbalta on sopinut tosi hyvin. Tosi monia lääkkeitä olen kokeillut.

Kokemukseni omasta 2:sta pitkästä masennusjaksosta on se, että kun alottaa uuden lääkityksen niin itsensä tarkkailu kasvaa. Masennusoireet listaa helposti lääkkeen aiheuttamiksi. Psykiatrini ja oman kokemukseni mukaan msennuslääkkeen teho tulee pikkuhiljaa esiin n. 2-3 vkon aikana. Masennuslääkkeet eivät suoranaisesti piristä, vaan tarkoitus on ymmärtääkseni katkaista terävin kärki masennukselta. Näin mieli saa jonkinlaisen rauhan parantumiselle, mutta se on kovaa työtä vaikkei sitä itse aktiivisesti työstäisikään. Siitä varmaan johtuvat nuo saamattomuuden , latistuneiden tunteiden jne. oireet.
Jokainen on paras tulkki itselleen kestääkö masista ilman lääkkeitä vai ei. Tärkeintä on muistaa että masennus paranee lähes aina, vaikka sitä ei uskoisikaan raskaina päivinä!!!

Tuntui mukavalta kuulla että jollain muullakin menee Cymbalta 120mg/vrk. Lohduttaa etten ole yksin moisen annostuksen kanssa! Em. annostus on mennyt jo yli vuoden ja mikäli muistan oikein , niin unensaantivaikeuksien vuoksi lääkitystä muutettiin ja silloin alkoi Cymbalta psykiatrin ohjeiden mukaan 120mg aamuisin. Tämä on sopinut minulle ,eikä ole tuonut sivuoireita. Eli minullakin ollut monia lääkekokeiluja masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Tsemppiä teille kaikille!!!
Olen ajatellut että jos tästä" Masennus-projektin" läpiviemisestä saisi palkkaa, niin olisin miljonääri. Tämä on työtä 24h/7 vrk. Mutta ehkä on parempi että palkka tulee aikanaan henkisenä hyvänä.

Alkuperäinen kirjoittaja zarzu10:
Kokemukseni omasta 2:sta pitkästä masennusjaksosta on se, että kun alottaa uuden lääkityksen niin itsensä tarkkailu kasvaa. Masennusoireet listaa helposti lääkkeen aiheuttamiksi. Psykiatrini ja oman kokemukseni mukaan msennuslääkkeen teho tulee pikkuhiljaa esiin n. 2-3 vkon aikana. Masennuslääkkeet eivät suoranaisesti piristä, vaan tarkoitus on ymmärtääkseni katkaista terävin kärki masennukselta. Näin mieli saa jonkinlaisen rauhan parantumiselle, mutta se on kovaa työtä vaikkei sitä itse aktiivisesti työstäisikään. Siitä varmaan johtuvat nuo saamattomuuden , latistuneiden tunteiden jne. oireet.
Jokainen on paras tulkki itselleen kestääkö masista ilman lääkkeitä vai ei. Tärkeintä on muistaa että masennus paranee lähes aina, vaikka sitä ei uskoisikaan raskaina päivinä!!!

Noin se varmaan juuri menee. Sitä mukamas odottaa lääkkeistä jotakin ihmepiristystä, että yhtäkkiä jaksaisi tehdä vaikka mitä ja kovalla vauhdilla. Kirjoituksesi jälkeen, tajusin todella että juuri näin olen aina ajatellut. Masennus on kuitenkin myös uupumusta, ja ehkä tämä aloitekyvyttömyys ja saamattomuus, ovat juuri niitä masennuksen oireita, ja ne pääsevät nyt esiin, kun ahdistus on hieman rauhoittunut eli lääke alkaa pikkuhiljaa rauhoittamaan aivojen "ylikierros tilaa", mikä minulla on ollut päällä pitkään. Siis hirveää ahdistusta, pelkotiloja ollut masennuksen lisäksi.
Paraneminen ei voi tapahtua viikoissa, vaan juuri niin, että se vie aikaa kuukausia ja voimat ja "tehokkuus" palaa pikkuhiljaa. ehkä on siis ihan tervettä olla nyt saamaton ja aloitekyvytön..eikö?!

Kiitos todella paljon kirjoituksistasi:)

KIITOKSET KIITOKSISTA!! Psykiatrini sanoo usein että on tärkeää olla itselleen armollinen: eihän kipsi jalassakaan vaadi itseltään maratontason juoksusuoritusta! nyky-yhteiskunnassa on vaan niin vaikeaa olla "tuottamaton". Masennus on myös siitä vaikea sairaus ettei kukaan kykene sanomaan tarkkaa parantumisaikataulua. On vaan kestettävä epätietoisuutta.

Zarzu10:

Oliko sulla tuo suprium käytössä cymbaltan rinnalla, vai ihan yksinään? Kirjoitit että se auttoi hyvin,mikä oli annostuksesi?
Mulla on kokeiltu vaikk aja mitä lääkkeitä, ja mikään ei oikein tunnu auttavan/sopivan. Tätä cymbaltaa en ole kokeillut, enkä supriumia...mutta eräs ystäväni söi pitkään supriumia ja kehui sitä kovasti. Hänelle ei muut masennuslääkkeet sopineet. Kiinnostaisi itseäkkin kyllä tuo suprium. Sehän on neurolepti, ainakin lukemani mukaan. Saitko sinä siitä mitään ikäviä haittavaikutuksia?

Cymbaltaa söin ensin toista vuotta. Sitten jouduin (=pääsin) isohkoon leikkaukseen, jonka jälkeinen kuntoutuminen takkuili useasta syystä. Silloin myös ahdistuneisuus lisääntyi niin , ettei Cymbalta enää yksinään riittänyt. Monet lääkkeet kokeilin ja niistä Suprium auttoi parhaiten. Annostus on siis nyt 120mg Cymbalta + Suprium 50mg , molemmat aamuisin.

Supriumista tulee sivuvaikutuksina kyllä lievää (lähinnä motorista) levottomuutta ja unensaantivaikeuksia . Myös migreenini pahenee siitä. Psykiatrini kanssa näistä juteltu ja päädytty siihen että on minulle kuitenkin optimaalisin lääkeyhdistelmä jotta jaksan ponnistella aurinkoisempia päiviä päin. Kyllä ne siellä jossain odottavat meitä kaikkia.
Sopivan lääkityksen etsiminen on rankkaa, mutta kannattaa se silti.Tsemppiä hakuun!!

ei tää nyt oikein hyvältä tunnu tän cymbaltan kanssa :(
mä olen niin "tukkeessa" jotenkin, etten halua oikein edes puhua enää...sitä on kuin jonkun kuoren sisällä....Istuis vaan ja tuijottais.

Alkuperäinen kirjoittaja mieheni käyttää:
Minun mies käytti masennuksen hoitoon cymbaltaa. Joutui ekan pakkauksen jälkeen vaihtamaan, kun se vei viimeisetkin voimat ja jaksamiskyvyt.
Nyt käyttää cipralexia ja ainakin minusta näyttää paremmalle, vaikka käyttöä takana vasta 3 viikkoa.

Huomasitko että puolisostasi olisi tullut jotenkin sulkeutuneempi ja apaattisempi myös?

Yhteistyössä