Clomittaret 2013





Torstai 7.11.

Nimi__________kp_______YA/YK/YV__hoitokerta_____muuta
dots..............59/29............ya6/12...........tk........endo,1.lapsi,29v
inessa_...…..50/30............yv6...............t(mp?).....pco,keliakia,2.lapsi,27v

Kazu87..........37/28.............ya6/10...........5.c..2.ins........selitm,1.lapsi
SuAnn.........…32/30............ya 06/2012......4.c..............1. lapsi, 31v
Melody89......28/32(40-90).....ya 6/12...........2.c........pk+ovl., 1.lapsi, 24v
Siiri84.........…22/25-32................................2.c........1. lapsi, selitm. 29v
kaathy......…..21/33-100.......ya2012...........1.lz.......pcos, 27v
Esikko83...…..20/25-31........ya 07/2011.....2.c+ins...1.lapsi, selitm., 30v.
sansu86.......17/30-53.........ya08/11..............3.c........1.lapsi
Minnikko…..13/33-35..........ya01/2011........c..........1.lapsi, pco, 29 v.
Grill.........…..10/30-32.......ya9/11 yk26......g+ins........endo, 1.lapsi, 23v.
Ambrosia85…11/28-32.......yk 6/ya 10/10.........t.........1.lapsi
Vauvatoiveinen..9/27-29....ya 08/2012........3.c+m+t...1.lapsi, pcos, 37v.
luna_82......…..7/?.....................................a+pu...pcos, 31v.
Miyaka...…….7/32-34.........ya06............8.c+m........pcos,1.lapsi,34v.
Karmini.........2/26-28.......ya07/13 yk5 …...tk.........2.lapsi, 26v.
Äiti74…………2/27-28…….ya2012……………2.c……….2.lapsi, 39v.

c=clomit, a=anazol, f=femar, g=gonal-F, m=metut, pr=pregnyl, o=ovitrelle, pri=primolut, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, de=depot laastari, s=supercur, lz=letrozol, x.lapsi=monennesta haaveillaan, selitm.=selittämätön lapsettomuus, pco(1/2)= pco toisella puolella, pk=pitkät kierrot, ovl=ovuloimattomuus, tk=tauko

Tauolla/taustalla/kadonnut
*Stiina, kaathy, Enna_, mavli, Heipa, jenninoora, StellaI, Basilika2, marianna87, Emiliaani, Vauva haaveissa, Malla84, skorppari82, kinuzki, Hipsunpöpsy, Päivi1980, Seemi , -minävain-, lotta1


Piinailijat
Melody89 dpo 3

dpo=day(s) past ovulation, dpo-1=plussa ovistestiin, dpo0=ovispäivä, dpo1=päivä oviksen jälkeen jne.



:heart: PLUSSANNEET :heart:

tammikuu:
titiuu85.... 31.1.2013..30/30-32...ya6/12....3.c.........pco,1.lapsi,27v

helmikuu:
Laala.........2.2.2013..28/32-40....yk9.........3.f................pco,2.lapsi,28v
Marjaana84..6.2.2013...27/28.....yv1.5........1.c+ins..............1.lapsi
fenixlintu....10.2....27/29-34.......ya1/2012.....2.c..................2.lapsi,36v
mirjami_73..10.2....26/24-25.......yv1.5........c+l...............2.lapsi,36v
Miramei.....19.2.......29/?.............ya6/11.........2.c...............1.lapsi
Karamelli81...23.2....32/28.............ya4/12........3.c.....2.lapsi...(km:()

maaliskuu:
luna_82....16.3.....35/~34....ya3/12..1.a+pu (4.c+l).pco,1.lapsi,31v(rk:'()
Hempukkainen...21.3....34/28-32....ya10/10......tk (4.c+l)...........27v
Hyy2.............28.3....28/28-34...ya9/11.2...c+pr...... pco(1/2),2.lapsi,26v

toukokuu:
Neppu_....3.5...28/28..ya2010syksy.....1.ivf........pco,1.lapsi,27v
NiQ..........6.5....28/32............yk13........5.c+m+pu+pr+IUI.......2.lapsi
miimuli87........13.5.......?/?............ya2008........tauko.....pco,1.lapsi,26v
RuutuAkka......14.5.....37/33-36.....ya 2012.........1.c+t...........pco,27v
Slartibart.................14.5......29/30.........ya 3/12............tk....pco, 25v.
Sarona.......18.5.....28/31-40.....ya 8/09......1.t+f+pu......pco,1.lapsi,27v
miss_piggy.-..31.5..29/30-70...ya2/12/yk10..1.c....1.lapsi, 31v.(kkm2/13)

kesäkuu:
takkuapina......14.6....29/30-40..........ya2/12....3.c........pco,1.lapsi,26v

heinäkuu:

elokuu:
Pumppeli.....5.8.....33/31-42........ya01/11........2.c.......pco,2.lapsi,30v
Mimmuskainen_..8.8...29/28-33.....ya2/09..1.Letrozol..selitm,1.lapsi,24v
Hipsunpöpsy...8.8.....28/32-33....ya11/11.....tk.......2.lapsi, 34v. (km:()

syyskuu:
plitsis.......1.9.2013......29/28......ya 11/11...3c....selitm, 1.lapsi, 26 v
hiulu........7.9.2013......25/27-32......yk 5......3.c.......selit., 2.lapsi

lokakuu:
deseo.......1.10......34/38.....ya1/2011....g,s,lutinus.1.ivf......selit m,1.lapsi
RooRoo1..22.10.......31/30-52...ya5/12.....1letrozol.............pco,1.lapsi, 26v



Clomittaret 2012 -pinoon linkki: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2072054-clomittaret-2012-a//

Clomittarien plussapinkka:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2266091-clomittarien-plussaketju-lapsettomuushoidoista-plussanneet/

vanha ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2079283-clomifem-hoidosta-plussanneet/

Päivittäjät: Grill ja Esikko83 (ja luna_82)
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Onko teistä kukaan uskaltanut aloittaa clomeja omin päin? Meillä kuopus sai alkunsa clomeilla ja niitä olisi tuolla kaapissa vielä.. Mulla pco jonka takia en ovuloinut viimeksi ollenkaan, vasta clomeilla saatiin ovis aikaan.
Nyt toki painoa tippunut 20kg, mutta jotenkin heikko usko ovulointiin.. tikut tilasin jo ja aijon ovista eka metsästää.

En vaan tykkää meidän neuvola gynestä yhtään, enkä tiedä antavatko aikaa suoraa äitipolin puolelle.. yksityinen ois tietty yksi vaihtoehto.
 
vauvatoiveinen: Voivoi miten rajuja oireita sulla... :( :hug:

Karmini: Harmi juttu... :hug:

kaathy: Voi ei! Oon tosi pahoillani! :hug:

Minä en ole puhunut hoidoista töissä ja pidänkin asian salassa niin kauan kuin vaan pystyn. Mulla myös liukuva työaika joten lääkärireissut on melko helppo hoitaa kun vaan menee. :) Lisäksi mä samalla opiskelen, niin joskus saatan sanoa että mulla on koulua ja siksi lähden. :whistle:

Tämä plikka kävi eilen myös ultrassa ja jippiii: 18mm folli oikealla (vasen mulla se huonompi puoli) ja limis 8mm. Tänään illalla irrotuspiikki ja perjantaina inssi! :heart: Eli mulle sais pistää listaan hoitokerta-kohtaan g+pr+1.ins.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: luna_82 ja Minnikko
mymosa Mulle ainakin sanottiin et niitä ei mielellään sais ottaa ilman seurantaultraa,mut se on sun päätös kuiteski :)
Niin ja mulle myös sanottii neuvolassa et ku oltiin ekasta sillon hoidoissa (clomeilla plussasin) että ollaan vielä lapsettomuuspolilla asiakkaina ja ne vielä auttaa tän pikkukakkosen saamisessa mut sit jos enemmän lapsia halutaan niin pitää siirtyä yksityiselle. Ja käskivät itse ottaan yhteyttä tonne lapsettomuuspolille..

Töissä en todellakaan aijo kertoa näistä suunnitelmista,tulis varmaan potkut ennen sitä. Esikoistaki ku rupesin odottaan niin pomo sano vaan et mä tuun kalliiks firmalle..et kiitti vaan..
 
luna: joo alotin nyt terot ku ei ikii tie mikä vuos se vuoto muuten tulis. limis oli vaa reilu 5mm eli ei hyvä. .varmaa toi mieshormoni kehossa vaikuttaa kypsymisii jonku vertaa kans..Oliko sulla muita oireita kun rakkulat munasarjoissa?

mymosa Kerran söin ominpäin 2tbl annoksel ja tuli kysta:/

Gril Kiva että sulla oli parempi ultrakäynti, tärppionnea;)
 
mymosa
Toki sitten voisi käydä gynellä kahtoo ettei liian montaa follia tuu, viimeksi ei ollut kuin yksi. Me ei oltu viimeksikään missään lapsettomuuspolilla vaan ihan neuvolasta äitiyspuolen lääkäri kirjotti clomit..
Pitää varmaan soittaa ja kysyy lupa voinko ottaa ilman että käy siellä näytillä ensin.
 
Grill mahtavaa!!:)

kaathy Mulla ei oo muita oireita kun ovuloimattomuus=pitkät kierrot. Hoikka oon. Verikokeissa kyllä todettu että FSH:n ja LH:n suhde tukee PCOta ja samoin testosteroni pikkusen koholla.

Esikko mullekin määrättiin luget vaikka s-porg ekassa kierrossa oli 53. Toivottavasti nyt sulla ei tuhruttelu ala ja kaikki menisi nyt nappiin.
 
Hei,

Olen tavallaan uusi täällä, joskus käynyt selailemassa vastauksia ja kokemuksia.Täytän kohta 40 v mutta vielä haaveilen toisesta lapsesta. Yritystä on ollut 1,5 vuotta.

Aloitin viime kesän lopulla(?) teroilla (kuten niin moni muukin), joista sitten siirryin clomeihin. Kaksi kiertoa olen syönyt ja ekalla kierrolla ultrattiin heti kaksi follia oikealla (annostus 2tabl 5päivää). Toiseen kiertoon jätin lääkärin ohjeen mukaan parina päivänä toisen tabun pois, jottei tulisi kuin yksi folli. Mutta ei ole tuo tärpännyt tässäkään kierrossa. Ja yrityksestä ei ole kiinni ollut. Ovulaation olen kummallakin kierrolla tikuttanut ja siinä on yritystä ollut ympärillä.

Clomeista sain ekalla kierrolla kamalia vatsakipuja, juuri sinne oikealle, jossa siis oli kaksi follia. Viimeksi otinkin tabut sitten illalla, että ne vatsakivut katoaisivat (koska paikallaan olo vei kivun pois, liikkuminen taas toi kipuja)

Toki "hoidot" on vasta alussa, mutta olen hyvin pessimistinen myös tähän lääkitykseen. Täytän siis vajaan parin kuukauden kuluttua 40v. ja sitten kai jo evätään pääsy tiettyihin hoitoihin, jos nyt oikeassa olen. Että aika loppuu kohdaltani, ja olenkin jo osin näkemässä sen ikävän tosiasian, että lapsen saaminen ei enää ole fyysisesti mahdollista.

Minulla on, luojan kiitos, yksi 3v. aivan ihana lapsi, joka syntynyt ilman lääkityksiä melkein heti pillereistä luovuttuani. Mieheni on minua pari vuotta nuorempi. En usko, että hän haluaa tutkimuksiin, paljon sai ylipuhua tähän toiseen yritykseenkin.

Kunhan nyt tulin hakemaan hieman vertaistukea kun se on niin harmittavaa pähkiä näitä aivan yksin ja jännittää joka minuutti niinä päivinä, kun selviää onko mitään tuloksia vai pitääkö taas lähteä alusta. Nytkin eilen sitten alkoi menkkojen "esiaste" eli tiputtelu (joka normaalia minulle) ja pettymys on aivan hirvittävä.

Ihanaa oli nähdä pitkä lista plussanneita, tosi mahtavaa, että niin monet ovat sittenkin onnistuneet. Vieläkö voisi elätellä toiveita seuraavan kierron tärpistä :confused:

Tänään on mulla soittoaika erikoislääkärille, joka ehkä kertoo mitä mahdollisuuksia vielä voisi olla.

Tsemppiä kaikille jotka elävät samassa tilanteessa. Ja jos olisin ymmärtänyt paremmin tämän sekundaarisen lapsettomuuden mahdollisuuden, olisin voinut alkaa yrittämisen
jo vaikka vuotta aiemmin. No, olen jo vakavasti puhunut sijaisvanhemmuuden mahdollisuudesta miehelleni. Kestää varmasti ennen kuin lämpeää.
 
Julkisella puolella joo. Vissii on vaan niin ahdasta. Sano myös et jos ei ens kiertoonkaan osu päivät kohdille niin sit pitää taas siirtää. Alko ärsyttään koko homma. Soitankin siis tänään yksityiselle et onnistuuko siellä ultrata vai pitääkö se sit odottaa vaan sinne joulukuulle. Ultrapäivä on siis jo varattu mut jos kroppa päättääki venyttää tai lyhentää kiertoa niin sit se voi kusta taas koko homma...Ei tää viimeks ollu näin hankalaa :(
 
Hei kaikki pitkästä aikaa =)
En ole ollut piitkään aikaan täällä ketjussa ja täytyykin kurkkia, että ketkä kaikki ovat plussanneet ja jatkaneet eteenpäin.

Meillähän tilanne oli, että koitin clomien jälkeen luomuna taas raskautua ja koska psykologi sitä ehdotti, niin päätin pysyä kaukana kaikesta vauvakeskustelusta jne. Eli ajatella muita juttuja, jotta en miettisi tätä ongelmaa liikaa.

Tämän tulos täysi nolla.

Olen käynyt nyt uudella gynellä kun on muutto alla. Hän totesi tuossa aiemmin, että kaikki on kunnossa, ovuloin ja limakalvokin on oikein hyvä. Hän pyysi olemaan yhteydessä mikäli ei tärppää ja näinhän siinä kävi, että piti yhteys taas ottaa.

Määräyksenä tuli clomit uudelleen, tällä kertaa 100mg päivinä 3-7. Tuntuu ehkä vähän rajulta kun näemmä ovuloin kuitenkin. Siis mitään testejä ei ole tehty, mutta aina on folli nähty ja cleablue antanut positiivisen tuloksen. Oviksen aika on kyllä tosi kivulias, joten en tiedä onko siinä jotain häikkää sit kuitenkin. Kierto heittelee miten lystää ja luteaalivaihe on tipahtanut 12 päivästä 10-11. Clomeilla tuo väli oli 14 päivää.

Että näin täällä suunnalla. Kauhulla ootan tupla-annoksen ottamista jos vaikka oireet on sit kamalat.

Palailen siis tänne jutustelemaan, koska näemmä mikään henkinenkään juttu ei meidän kohdalla auta. Lienemmekö kohta selittämättömiä...

Tuntuuko kenenkään kohdalla tutulta tämä teksti? Muutamien kanssa jaetaan samankaltainen kohtalo, joka on tännekin ketjuun tuonut. Menetyksestä kohta takana vuosi.

Tulipa muuten mieleen, että meillä on siitä keskeytyksestä mennyt kohta vuosi, mutta keväällä oli kemiallinen. Vaikuttaako se julkiselle tutkimuksiin pääsyyn? Eihän kaikki kemialliset tule edes ilmi. Meilläkin melkein sattumalta. Tuntuu epäreilulta, jos sen takia joutuu odottamaan taas 4kk lisää.
 
karmini: Todella tylsää:/ Ketään ei kumminkaan meistä varmastikkaan halua "menettää" yhtäkään kiertoa tuommoisen takia. harmi:(

äitiseiskanekonen: Harmi että meille jokaislle tulee biologinen kello jossain vaiheessa vastaan, vaikka elämä olisi vasta silloin siinä lasten hankkimis kohdassa. Vai onko sinulla todettu jotain joka estää raskaaksi tuloa?

sookys: Tervetuloa takasin=) Toivottavasti ei tarvitse viipyä kovin pitkään.
 
Kaathy Kiitos :) Mun skeptinen mieli vähän pahaa pelkää!

Miten muuten... Mulla on noi menkatkin muuttuneet oudoiksi tässä viime kierroissa. En tiedä onko nyt sit tänään päivä 1 vai ei. Viime menkat meni samalla tavalla.

Eli aamulla alkoi, tuli ihan verta vessassa käydessä ja siteeseenkin sitten vähän ja menkkakivut oli mojovat. Sit loppui. Sama rata jatkunee pienenä tihrutteluna tonne lauantaille, jolloin hanat sitten aukeaa. Näin kävi viimeksikin. Ja alussa siis tuli viimeksikin ihan verta.

Nyt kun pitäis ne Clomit ottaa niin olis kiva tietää onks tää nyt se kp1. No, toivottavasti illaksi aukeis hanat kunnolla eikä menis kuten viimeksi.
 
Mymosa: En sinuna lähtisi nappailemaan clomeja ilman seurantaultraa. Olet kuitenkin tiputtanut painoa melkoisesti viime clomikokeilusta (onnittelut siitä!). Seurantaultrassa nähdään vaste clomeille. Voi käydä niin että follikkeleita kehittyy liikaa, jolloin riskinä on monikkoraskaus (mikä ei yleensä ole leikin asia) tai ultrassa voidaan myös havaita jos vastetta ei ole eli annosta on tarpeen nostaa. Clomit voivat vaikuttaa negatiivisesti myös kohdun limakalvoon. Oma kokemukseni on että seurantaultra hoidon alussa on välttämätön - itselläni kehittyi ensimmäisellä kerralla neljä follia ja tulikin yhdyntäkielto! Kun annos on saatu säädettyä sopivaksi, niin sitten voidaan jatkaa ilman seurantaultraa (näin ainakin meidän klinikalla toimitaan).

Äiti74: Tervetuloa mukaan keskusteluun! Haluatko mukaan listalle? Mikäli haluat, niin laitatko tarvittavat tiedot? Ymmärsinkö oikein että sinulla on kiertohäiriöitä? Oliko sinulle tehty kierronkartoitus?

SookyS: Tervetuloa takaisin! Haluatko mukaan listalle? Mikäli haluat, niin laitatko tarvittavat tiedot? Ymmärsikö oikein, että olet käynyt läpi keskeytyksen sikiöpoikkeavuuden vuoksi? Meitähän on täällä aika monta, minun lisäkseni ainakin Luna ja Ambrosia. Oma keskeytykseni oli jo miltei pari vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole toista viivaa testiin saatu… Onhan sinulla seurantaultra noista clomeista? Itsekin ovuloin normaalista ja 50 mg annoksella kasvoikin sitten neljä follia - olisikohan noita tullut tuolla sinun tupla-annoksella kahdeksan :O… Mulla tuhruttelee aina ennen menkkoja noin neljä päivää, joten minullakin on vaikeuksi tuon ensimmäisen kiertopäivän määrittämisen kanssa. Tuntuu että tuo tuhruttelu on lisääntynyt, joten aina menee vain vaikeammaksi. Mullakin saattaa olla välissä vuodoton päivä/päiviä. Mulla on kuitenkin yleensä ensimmäisenä kiertopäivänä aika kovat kivut, joten tuon kipupäivän olen laskenut ekaksi. Ja sitten eritevaroitus: Mulla menkkavuoto on muutoinkin pääsääntöisesti ruskeaa limaa/möhnää - ei kirkasta verta juuri lainkaan.

Karmini: Tuttua tuo päivien kanssa säätäminen. Milloin on suunniteltua välikiertoa ja milloin viikonlopun/pyhäpäivän aiheuttamaa välikiertoa - todella turhauttavaa. Meidän klinikalla on aina ennen pistoshoitojen aloittamista välikierto ja sitten aina hoitokiertojen välissä välikierto. Noita pistoshoitoja tahkotaankin sitten aika pitkään, kun noiden "pakollisten" välikiertojen lisäksi tulee välikiertoja viikonlopuista/pyhistä/suluista/omista menoista johtuen...
 
Viimeksi muokattu:
kaathy: ei ole todettu mitään mikä estäisi raskauden, jos ei ikää lasketa :( Meidän suvussa pitäisi olla ihan hyvä "sikiävyys" ;)

Esikko83: Kiitos. En tiedä voiko puhua kiertohäiriöstä. Enkä ole kuullut koko kierronkartoitus termiä ennen. Tiputtelu on enemmänkin sääntö kuin poikkeus minullakin. Melkein pari viikkoa vuotoa, josta siis ensin tiputtelua 5-3 päivää ja sitten alkaa kierto alusta ja n. 3 päivää sitten ollaankin tiiviisti vessan läheisyydessä. Ja loput 3-4 päivää sellaista "normi"vuotoa. Kiertoni on 27-28 päivää.Ja ovis nyt siis ollut kp12&kp13. Eihän tämä aina ole näin säännöllistä ollut, mielestäni kierto jossakin välissä oli 21 päivää.

Ei ole tuttuja nuo kaikki termit :) kp kohta on kai monesko päivä kierrossa ja kauanko kierto normaalisti kestää? mulla tänään siis 26/27-28. YA/YK/YV?? Hoitokerta on 2.c (kaksi kertaa clomeilla menty) ja toista lasta siis koitetaan.

Tuo erik.lääkäri sitten soittelikin ja kehotti pitämään nyt kuukauden tauon clomeista, jotta tuo limakalvo ehtisi paksuuntua (epäili, että on liian ohut koska clomit sellaista aiheuttaa). Ja sanoi, että voi kirjoittaa lähetteen julkiselle ivf:ään jos tosissamme olemme (miksei oltais?) Mutta voivat siis kieltää hoidot iän takia (ja yksityisellä taas taitaa maksaa ihan reippaasti vaikka siellä ikä ei olisi niin este).

Päätettiin, että otan kuukauden tauon, sen jälkeen siirrän kuukautisia viikolla (olis ihan pakko kun ollaan vuodenvaihde matkoilla) ja siitä alan sitten taas vielä yhden kuurin clomeja. Enempää ei suositellut clomikuureja, vaan sanoi, että sitten pitää miettiä jotain muuta jos vielä halutaan. Niistä jostain lugeteista tms. puheli jotain, että jossakin vaiheessa niitäkin sitten pitäisi käyttää (toivottavasti on kirjottanut tarkemmin siihen reseptiin).

Onko mitään todennäköisyyslaskentaa monennellako clomikuurilla tulee raskaaksi jos tulee... Olisi hienoa kuulla että kolmas kuuri olisi kaikkein tuotteliain ;)
 
Tervetuloa uusille ja pahoittelut kaikille tädin kohdanneellee tai muille huonoille uutisille..
Täällä mennään joo kp 17 mut ei tarvii piinailijoihin laittaa. ovista en oo löytänyt enkä tikkuin enää etsikkään tässä kierrossa. mitään seurointoi ei ole, ei mitään hajua mitä alakerras tapahtuu... ei kipuja ei pistoja ei mitään... ainoat kivut on lihaskivut kuntosalilta ja niit ei lasketa :D eli en tie mitä täst kierrost odottaa kuin pitkä on jne.. mut talletuksia on tehty säännöllisesti.
 
Esikko83 Juu oikeassa olet, eli rakennepoikkeavuuden vuoksi oli keskeytys, sen jälkeen kemiallinen ja siitä lähtien pelkkää tyhjää...
Mulla ei ole seurantaa ja tämä on jo toinen lääkäri, joka määrää ilman seurantaa. Kyseessä on lapsettomuuteen erikoistunut yksityinen. Ilmeisesti ei epäile suurempia määriä kasvavan. Toisaalta eipä tärpännyt aiemminkaan clomeilla, että sama kai se on montako sieltä kypsyy kun yskikään ei tärppää : /

Listalle en vielä halaja, sen verran taikauskoinen olen :D

Mä kyllä lasken tän ykköspäiväksi, koska on kyllä ihan kunnon menkkakrampit ja aamulla tosiaan tuli vuotoa vähän, siis selkeää verta, joskin laihempaa kun se jytyin vaihe :D Mutta siis tää ihmeen alkutirhuttelu ja on/off kuvio on alkanut ihan luomukierroissa...
 
SookyS: Mikäli ymmärsin oikein, niin sinulla on alkanut kaksi raskautta vuoden sisällä. Vaikuttaa siis siltä että raskaudut suhteellisen helposti. Sinuna olisin aivan rauhallisin mielin. Yleensä pitää yrittää väh. vuosi ennen kuin pääsee tutkimuksiin ja plussaus nollaa tilanteen. Itse pääsin lapsettomuusklinikalle ensikäynnille n. 1,5 vuotta keskeytyksen jälkeen ja silti laittoivat vielä kolmeksi kuukaudeksi kotiin yrittämään luomuna ja vasta sen jälkeen aloitettiin clomit.

Äiti74: Olen ymmärtänyt että teroja käytetään yleensä katkaisemaan kierto, mikäli ei ovuloi - aika jännä että olet syönyt niitä, vaikka kiertosi on säännöllinen ja ovuloit. Kierronkartoituksesta:

Naiselle tehtäviin alkututkimuksiin kuuluu kuukautiskierron kartoitus. Kartoituksella selvitetään, onko munasarjojen toiminnassa poikkeavuutta, irtoaako munasolu ja onko keltarauhasen toiminta riittävää raskautta ajatellen. Nämä selviävät kierron eri vaiheissa otettavilla verinäytteillä. Kierron alkupuolella (yleensä kierron 2.–5. päivänä) otetaan verinäytteet, joista määritetään munasarjojen toimintaa säätelevien hormonien tasot (esim. FSH eli follikkelia stimuloiva hormoni, LH eli luteinisoiva hormoni ja prolaktiini eli maidonerityshormoni). Samasta näytteestä tutkitaan myös kilpirauhasen toiminnan säätelyhormoni (TSH). Noin viikon kuluttua positiivisesta ovulaatiotestistä otetaan verinäyte, josta määritetään keltarauhashormonin eli progesteronin (Prog) taso.

YA=yritys alkoi/YK=yrityskerta nro/YV=yritysvuosi
 

Yhteistyössä