Clomifenien syönti ilman kontrollia??!!!

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti
Hämmentynyt
Hei!

Yritimme vuoden vauvaa, kunnes sitten luomusti raskauduin. Raskaus osoittautui tuulimunaksi ja suoritettiin lääkkeellinen tyhjennys.
Lääkäri määräsi tuolloin päivystyksessä clomifen lääkityksen ja sanoi, että rupea syömään niitä, kun olet ensin odottanut keskenmenon jälkeen yhdet kuukautiset. Nyt nämä ensimmäiset kuukautiset olivat ja seuraavien kuukautisten saapuessa tulisi tämä clomifenien syönti aloittaa. Kysyin lääkäriltä, eikö hoitoa millään tavalla kontrolloida ultraamalla ja hän vastasi että ei. Miten moni syö noita lääkkeitä ilman mitään kontrollia? Onko tämä oikeasti normaalia toimintaa? Olen julkisella puolella hoidossa, joten liekkö tämä vaikuttaa asiaan...? Mitä ongelmia tästä voi koitua, jos asiaa ei kontrolloida? Onko kokemuksia?
Kiitos etukäteen tiedoista!

:heart:

 
Clomifenejä annetaan usein ilman kontrolliultria varsinkin ihan "tavallisten " gynejen toimesta. Mäkin söin niitä 3 kiertoa sen jälkeen kun ekan kerran kävin yksityisellä gynellä jolta sain myös lähetteen lapsettomuustutkimuksiin. Nyt olen hoidoissa Felicitaksessa ja siellä kyllä ihmeteltiin kun kerroin syöneeni clomeja ja kiertoja ei ultrattu. On niistä joillakin ainakin kirjotusten mukaan ollut hyötyäkin.
 
hei
Itsekkin kävin syksyllä yksityisellä gynellä, joka totesi monirakkulaiset munasarjat. Lääkkeeksi antoi clomit joita söin kolme kiertoa ilman kontrollia ja raskauduin. vkolla 13 ultrassa todettiin sikiön lopettaneen kasvamisen jo vkolla 9. Jouduin kaavintaan ja nyt tässä odotellaan kovasti että kuukautiset tulisivat ja saisin aloittaa jälleen kerran clomit. Eli minulla ainakin toimi ilman seurantaa, ja yksi sikiö jatkoi kasvuaan nuille vkoille asti. Toivotaan että seuraavalla kerralla loppuun saakka jaksaa. Eikä minulle annettu nyt, kun sain uuden kuurin niin, mitään kontrolliaikoja ja kävin julkisella puolella.
 
Hesassa Naistenklinikalla ainakin ultrataan. Itse söin aluksi 1 tabl. per päivä kp 3-7, mutta juuri ultrassa huomattiin että annostus ei riitä ja nostettiin kahteen per päivä. Mulle sanottiin, että ekassa Clomi-kierrossa ultrataan aina, ja jos annostus on enemmän kuin 1 tabl. niin ultrataan joka kierrossa. Tämä siksi, että seurataan että munarakkuloita ei pääse kasvamaan liikaa. Ja toisaalta onhan se hyvä nähdä onko noista Clomeista mitään apua. Mutta sellainen käsitys mullakin on, että juuri "normaaligynet" määrää näitä Clomeja aika herkästi, ja ilman mitään seurantaa.
 
ekat clomit takana
Mä olen saanut clomi-reseptini yksityiseltä lapsettomuusklinikalta, eikä mua ultrata ainakaan ennen annostusta 3 tabl./pvä. Kysyin lääkäriltä moneen kertaan asiaa, mutta ko. asemalla ultraa ei pidetty tarpeellisena, mulla on pcos. Tikutan vain ja lisään itse annostusta, ellei ovista löydy.
 
Pakkasneito
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2007 klo 19:35 ekat clomit takana kirjoitti:
Mä olen saanut clomi-reseptini yksityiseltä lapsettomuusklinikalta, eikä mua ultrata ainakaan ennen annostusta 3 tabl./pvä. Kysyin lääkäriltä moneen kertaan asiaa, mutta ko. asemalla ultraa ei pidetty tarpeellisena, mulla on pcos. Tikutan vain ja lisään itse annostusta, ellei ovista löydy.
3 tabua päivässä ja voit tuostakin nostaa itse vielä annostusta, eikä kontrolliultraa??? Kuulostaa aika karmivalta :eek: Itse söin clomeja joskus vuosia sitten ja gyne määräsi melkein tai sitten jopa joka kierto ultraan. Sivuvaikutukset (mm. verisuonitukokset) voivat myös lisääntyä clomien aikaan helposti ja kohdunsuulle voi tulla helposti niin paksu lima ettei siittiöt läpäise sitä helposti (tai ollenkaan). Jos joudut syömän clomeja ilman valvontaa pitkäänkin, pyydä edes terolutit tueksi, ettei se lima pääse liian paksuksi.
 
Minulle myös ns. normaaligyne kirjoitteli clomit, joita söin 3 kierron ajan, ja vain ekassa kierrossa oli ultraseuranta. Silloin ekassa kierrossa clomit toimivat kuin pitääkin, mutta eipä ilmeisesti enää sen jälkeen ja nyt joudutaan korjailemaan seurauksia. Clomeista ilmeisesti aiheutui mulle kystat munasarjoihin ja nyt on edessä leikkauksella niiden poistaminen. Nykyinen hoitava (lapsettomuus)lääkäri on ehdottomasti sitä vastaan, että clomeja määrätään ilman ultra- JA verikoeseurantaa, saati ilman miehen tutkimusta. Kaikille ei toki aiheudu mitään ongelmia, mutta se riski on olemassa ja kannattaa olla siitä tietoinen.
 
Minulle ei annettu
Seurantaultraa vaikka sain clomit yksityiseltä puolelta. Söin clomeja 3kk kunnes mentiin lapsettomuusklinikalle ensikäynnille ja ultrassa löytyi kysta joka oli kasvanut liian suuresta clomi annostuksesta 1 tabl. kp 3-7 ja tukki sen munajohtimen täysin ja alla oli 1 munasolu:( Onneksi toisella puolella oli 2 munasolua joista 1-2 on hedelmäittynyt sillä olen nyt viikolla 6:)
 
hämmentynyt
kiitos vastauksistanne. lisääkin saa vielä laittaa kokemuksia. ihmetyttää kyllä suuresti tuo, miten erilailla asiassa toimitaan, jopa yksityisellä puolella. pelottavaa, jos clomien käytöstä aiheutuu suuria sivuvaikutuksia kuten mainitsemanne kystat, ahdistavaa. monta kertaa minäkin lääkärille "Intin", että haluan seurantaultraan, mutta ei ollut vaikutusta. kai se on uskallettava ryhtyä popsimaan noita lääkkeitä ja toivoa vain parasta.
:whistle:
 
Eipä minullekaan määrätty seurantaultraa, vaikka sitä tenttasin tältä lapsettomuuteen erikoistuneelta lääkäriltä, jolla tosi pitkä kokemus alalta. (kävin siis yksityisellä puolella). Hän sanoi, ettei mitään syytä ultrata, että voitahan tuota ovulaatiotikuilla katsoa tuleeko mitään..? Jos ei ole mitään tapahtunut (eli siis tullut raskaaksi) 4 kiertoon, niin sitten mars hedelmöityshoitoihin. (Ikää kun on jo kertynyt..). Siinäpä se sitten oli. Jostain syystä tämä lääkäri kirjoitti minulle vielä clomit kiertopäiville 4.-8. (1tbl/pvä) vaikka (täällä olen huomannut), että yleisin 3.-7- (tai 5.-9.) Enpä tiedä miksi. Sitäkin jäin ihmettelemään, pidennetäänkö sillä kiertoa, tai jotain? No anyway, huomenaamulla viimeinen pilleri.. Uskaltauduin kaikkien näiden lukemieni juttujen jälkeen kuitenkin kokeilemaan..
 
Hämmentynyt
Jotenkin helpottavaa lukea, että myös muille ovat jopa yksityisellä lapsettomuusspesialistit määränneet pillerit ilman seurantaa, huoh...tässä kovasti odottelen kuukautisia tulevaksi, jotta sitten voi alkaa yrittämään raskautumista. jännittää jo ja toiveet tuntuvat olevan korkealla pillereiden suhteen.toivottavasti ei tule kovaa pettymystä, vaan ne tehoaisivat. missähän ketjussa on clomien syöjiä, johon voisi liittyä?

:wave:
 
Haikara harmaana
Mulla on clomit toista kiertoa annostuksella 1 tabl./pvä kp5.-9. Ei seurantaultraa. Haluaisin kyllä itse, että seuranta tehtäisiin, koska en tiedä ainakaan tästä toisesta kierrosta, onko ovulaatiota tapahtunut. Ekassa kierrossa tapahtui kp17 tienoihin. Jos ei tässä kierrossa tärppää aioin kyllä hakeutua seurantaultraan yksityiselle puolelle vaikka Väestöliittoon. Sain tosiaan lääkkeet julkiselta puolelta. Tämä lääkäri, joka lääkkeet määräsi, on myös yksityisellä töissä. En kysynyt tuolloin ultrasta kun olin niin onnessaan, että saan jotain toivoa tähän hommaan. :ashamed:
 

Yhteistyössä