Clearblue ja Kaksplus.fi kysyy: Oletko yrittänyt parantaa raskauden mahdollisuutta elintapojasi muuttamalla?

Oletko muuttanut elintapojasi parantaaksesi raskauden mahdollisuutta?

  • olen lopettanut tupakoinnin

    Ääniä: 2 15,4%
  • en juo ollenkaan alkoholia

    Ääniä: 5 38,5%
  • syön vitamiineja ja ravintolisiä

    Ääniä: 11 84,6%
  • yritän liikkua enemmän ja vähentää painoani

    Ääniä: 8 61,5%
  • muu tapa, mikä?

    Ääniä: 2 15,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    13
Jos suunnittelet raskautta, sinun on hyvä ryhtyä miettimään terveyttäsi ja elintapojasi heti, kun alat yrittää raskautta tai mielellään jo muutama kuukausi ennen ehkäisyn lopettamista. Oletko sinä tehnyt jotain elintapamuutoksia parantaaksesi raskauden mahdollisuutta?
 
Ainut muutos on ollut raskaus-vitamiinien syönti. Mielestäni elintapani ovat jo ennestään terveelliset - syön monipuolisesti, liikun, olen normaalipainoinen, juon alkoholia kohtuudella, en tupakoi, jne. Mitä muuta voisin tehdä?
 
Joo mun muutokset lähinnä ollu et tosiaan niitä raskausvitamiineja söin aluksi aina loppukierrosta. Nyt lääkärin määräämänä foolihappo isolla annoksella joka pv. En tupakoi. Alkoholia käytän vähän/kohtuudella. Normaalipainoinen ( tosin ihan sen käyrän ylärajalla) ja liikkuvainen ihminen. Ruokavalioon kuuluu omasta mielestä paljon hedelmiä ja kasviksia. Mut nyt olen entistä enemmän yrittänyt saada ne pari kiloa pois, jotta olisi tuvallisemmin siellä normaalipainon puolella. Ja kaikki tärpit onkin mulla sattuneet aina sillon, kun olen saanut painosta sen yhden viheliäisen kilon veks :D joten uskon sen vaikuttavan. Ruokavaliosta mun pitäs kyl korjata se, että kalaa en syö mikä olis kyllä tosi tärkeää. Joten pitänee ostaa kalaöljykapseleita!
 
Fooliohappoa minäkin syön. Olen myös koittanut joogaamalla auttaa hedelmällisyyttä. Kirjastosta hormooniharmoniaa kirja varauksessa, jospa siitä saisi lisä vinkkejä. Olen alkanut myös käymään salilla ja yrittänyt katsoa syömisiäni. Stressitaso on töiden puolesta tapissa joten voi kyllä vaikeuttaa tätä yritystä....
 
Syön tavallisesti mielestäni terveellisesti. Olen alkanut syödä lisäksi eri vitamiineja. Kuukautiskierron keskivaiheella olen välttänyt ruokia ja juomia, mitä raskaana ei saisi syödä tai juoda. Olen aina harrastanut todella paljon urheilua. Olen yrittänyt vähentää omia rajoja rikkovia treenejä ja yrittänyt pikemminkin ylläpitää nykyistä kuntoa.
 
miss_piggy
Syön paljon kasviksia ja vihanneksia, sokerit ja hiilarit olen jättänyt minimiin.
Painoa olen onnistunut pudottamaan parissa kuukaudessa noin 5kg joka toivon mukaan auttaa epäsäännölliseen kuukautiskiertoon ja raskautumiseen.
Syön monivitamiineja, foolitabletteja, rautatabletteja, d-vitamiinia, vehnäalkioöljyä. Alkoholia en juo muutenkaan kuin noin 1 krt/2kk. Käyn kävelylenkeillä ja ryhmäliikunnassa mikäli töiltäni ehdin.
 
Mä en oo täs yrityksen aikana oikeen mitään hirveesti muuttanu eli parannettavaa olis vielä. Vitamiineja syön ( monivitamiinia +d ja kalkki) kahvinjuontia vähentänyt 2 kuppiin päivässä, ihan perus terveellistä kotiruokaa syön, alkoholia ei tee nykyisin mieli kun 1-2krt/6kk:ssa. Liikuntaa pitäs lisätä kun "muutamia" ylimääräisiä kiloja roikkuu vielä edellisestä raskaudesta sekä tupakan polton aloitin tyhmänä myöskin raskauden jälkeen.
 
Ei isoja muutoksia, paitsi että syön raskaus- ja imetysajan monivitamiinia, jota suositellaan jo raskautta yrittäessä. Muuten syön perusterveellisesti, ehkä kiinnitän nyt enemmän huomiota kasviksiin ja hedelmiin. Jos ei tästä kierrosta tärppää, unohdan kevyttuotteet ja alan ostaa kuohukermaa ja kevytmaitoa ruoka- ja rasvattomien versioiden sijaan (viimeksi, kun tärppäsi, elin takaisin luontoon -vaihetta, jossa kaikki piti syödä mahdollisimman vähän käsiteltynä. Sitä paitsi olen kuullut, että siitä voi oikeasti olla tässä hyötyä.) Olen hoikka, mutten laiha ja liikun, miten ehdin ja viitsin, 2-3 krt/vko enemmän ja vähemmän tavoitteellisesti. En polta, alkoholia käytän yleensäkin aika vähän, mutta kierron puolivälin jälkeen en ole nyt yrityksen aikana juonut ollenkaan, paitsi sen puoli lasia punkkua iltaisin.
 

Yhteistyössä