Civilization

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äpasnv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko se sitten laillista ladata tuollainen torrentti?

Lainsäädäntö on niin omituinen, että täytyy vastata "en tiedä".

Tiedän, että esim. kirjastojen, videovuokraamojen, kavereiden yms. omistamaan alkuperäistä materiaalia saa kopioida itselleen ja tuttavilleen, kunhan se on ns. omaa käyttöä.

Tästä ei voi oikein tietää. Jakaminen on laitonta.

Tietokoneohjelmien on kopiointi on laitonta, ellei itsellä ole lisenssiä. Tekijänoikeudessa on tätä koskeva poikkeus. Elokuvia ja musiikkia taas saa kopioida itselleen, mutta niitäkään ei saa jakaa. Torrent ohjelmat taas jakavat yleensä automaattisesti.

Mutta esim. kavereilta tai kirjastosta saa kopioida elokuvia ja musiikkia laillisesti, kuten myös vuokrattujen elokuvien polttaminen itselle on laillista. Tietokoneohjelmia (kuten myös tietokonepelit tai konsolipelit) ei saa kopioida kavereiltakaan.
 

Yhteistyössä