Chihuahuan sisäsiisteys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Päkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Päkä"

Vieras
Oppiiko chihut sisäsiistiksi, entä onko uroksilla ja naarailla tässä asiassa eroja? Toki koirat on yksilöitä, mutta voiko sanoa että esim. nartut on enemmän sisäsiistejä kuin urokset?

No miten se rotu tähän vaikuttaa?
En ainakaan ole kuullut että chihuissa olisi yleisesti ottaen jotain vikaa joka saa ne kusemaan sisälle?
Eikö se ole ihan siitä omistajasta kiinni,kuinka hyvin koiransa kouluttaa, eikä rodusta..

[QUOTE="hmm";22245824]No miten se rotu tähän vaikuttaa?
En ainakaan ole kuullut että chihuissa olisi yleisesti ottaen jotain vikaa joka saa ne kusemaan sisälle?
Eikö se ole ihan siitä omistajasta kiinni,kuinka hyvin koiransa kouluttaa, eikä rodusta..[/QUOTE]

minä olen kuullut nimenomaan tästä rodusta, että olisi vaikea oppia sisäsiistiksi. etenkin urokset merkkailisivat sisälle.

eiköhän se johdu ihan vaan ihmisten älyttömyydestä... niitä chihuja kun pidetään kokonsa vuoksi jonain marsuina joita pissatetaan kissan hiekkalaatikkoon ja sanomalehdenpäälle kun ei tajuta että sekin pitää viedä ulos kun se on KOIRA.

Erään ongelmakoirakouluttajan mukaan pienet koirat oppivat keskimäärin hitaammin sisäsiisteiksi kuin isot. Syyt ovat lähinnä fysiologisia, pienellä koiralla on nopeampi aineenvaihdunta ja pienempi rakko. Hänen mukaansa pienten koirarotujen kohdalla tulisi sisäsiisteysopetuksessa muistaa ja ottaa huomioon tämä ja viedä koiraa useammin ulos, kuin isojen roujen pennut vaatisivat.

Sisälle merkkailu voi olla merkki dominanssista. Helposti pikkukoiralle annetaan valtaa, kun 'eihän se nyt haittaa'. Pieneltä siedetään enempi dominoivaa käytöstä kuin isolta.

No chihut on aika iso egoisia ja etenkin urokset ovat valitettavasti kovia merkkailemaan, ainakin ne mitä minä tiedän. Tietysti koirasta voi saada sisäsiistin, eiköhän sekin ole aika yksilöllistä miten hyvin se onnistuu, toisille ei tuota mitään vaikeuksia ja toisille taas se on vaikeaakin vaikeampaa.

Tietysti hommassa vaikuttaa myös se, että onko taloudessa muita koiria.

Yhteistyössä