Hei!
Chihuthan ovat sananmukaisesti seurakoiria ja oma chihuni on ainakin hyvin lapsiystävällinen. Tosin se täytyy sanoa, että kokemukseni chihuista pohjautuu vain tähän yhteen eli mikään asiantuntija en ole! Lapset ihastuvat pienikokoiseen koiraan todella helposti, mutta en jätä koiraa lasten kanssa keskenään (tytärpuoleni 8-v ja hänen ystävänsä), koska lapset leikkiessään innostuvat eivätkä osaa aina huomioida, että pieni koira, pienet luut ja että koira puolestaan innostuessaan ei aina välttämättä osaa varoa allejäämistä. Myös pienikokoinen chihu vaatii rajojen osoittamista ja sitä, että ihminen näyttää sille paikan laumassa, lapset eivät tällaista yleensä osaa ja esim. kävelylenkille en pelkkien lasten kanssa päästäisi koiraa koskaan. Koska lapset eivät yleensä osaa vakuuttavaa äänensävyä ja kehollista toimintaa, he helposti turvautuvat auktoriteettiotteen saamiseksi nykäisemällä talutushihnasta voimakkaasti ja chihu on pieni koira, ei sitä voi kovalla voimalla vetää eikä varsinkaan hallitsemattomasti. Mutta aikuisen valvonnassa chihu on oikein oiva lapsikoira, ainakin sellaisen käsityksen minä omasta chihustani olen saanut. Rajat täytyy kuitenkin näillekin "kirpuille" asettaa, muuten tulee ongelmia, niinkuin koirien kanssa yleensä. Senhän sinä monia koiria kasvattaneena tosin jo tiedätkin.
Chihut ovat kalliita, mutta siitä on valmis maksamaan, jos sellaisen TODELLA haluaa. Kannattaa hankkia hyvämaineiselta kenneliltä, että saat terveen koiran. Tätä(kin) rotua yritetään paljon jalostaa ja se ei aina ole hyvä asia eli minä olen sitä mieltä, että mieluummin maksaa enemmän ja saa varmuudella terveen koiran (niin varmaa kuin sellainen asia voi pentuvaiheessa olla) kuin että ostaa jostakin epämääräisestä paikasta halvemmalla.
Suosittelen, koiramme on todella suloinen pakkaus!