cavalier kingcharlesinspanieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jens"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jens"

Vieras
Ollaan ottamassa koiraa, ja olen ihastunut cavalieriin. Miehelläni on ollut useita koiria, itselläni ei koskaan yhtäkään.
Kertokaahan kokemuksia tuosta rodusta kaikki oleellinen, ja miksei vähän muutakin.
Minkä pituisia lenkkejä teette cavalierin kanssa, ja kuinka usein?

Mulla on ollut niitä vuosia, monia. Tällä hetkellä kolme. Kerron mielelläni jotain, mutta nyt on mentävä nukkumaan. Kirjoitan huomenna jos laitat ketjun muistiin.

Tällä hetkellä cavalierien jalostus on lopetettu. Etsitään rotuja, joita voitaisiin sekoittaa olemassa olevaan cava-kantaan. Taitaa mennä monta vuotta, että saat paperikoiran.

[QUOTE="mä";24463530]Tällä hetkellä cavalierien jalostus on lopetettu. Etsitään rotuja, joita voitaisiin sekoittaa olemassa olevaan cava-kantaan. Taitaa mennä monta vuotta, että saat paperikoiran.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Rodun terveydestä on paljon puhuttu, mutta oikeasti se ei ole minkään "lopetusuhan" alla.

Ei sitä oo lopetettu eikä lopetetakaan. Sen artikkelin tarkoitus oli herättää huomiota! Ja hyvä niin! Elkää ostako pentuja tehtailijoilta.

Laitoin tän seuraavan toiseenkin ketjuun.

Osa cavaliereista on sairasta! Totta! Mutta vastuullisia kasvattajia ja terveitä cavaliereitakin on!Jos cavalierin haluaa, niin kannattaa valita vastuullinen kasvattaja, joka yritää omalla työllään vaikuttaa siihen, että cavalier rotuna saataisiin terveemmäksi. Eli sukulinjat olisi mahdollisimman puhtaat ja terveet. Tehtailijoita ei todellakaan kannatat pentua hankkia!! Tasan tarkkaan tehtailijoiden koirissa nämä viat ovat valloillaan!

Hyvä, kun näistä otsikoidaan! On todella tärkeää, että ihmiset kiinnittiäisivät enempi huomiota koiriensa terveyteen! Hyvä, että tehtailijat saavat pitää pentunsa! Mutta jos ihastutte johonkin rotuun, syynätkää kasvattaja huolella, olkaa valmiit maksamaan koirasta vähän enempi, elkää ostako sikaa säkissä, vaan katsokaa, että sukulinjat ovat mahdollisimman kauas terveitä!!

Niin, ja meillä on cavalier. Ihana kaikille niin ystävällinen pehmeä ja lempeä hauveli. Koiramme ukki kuoli syöpään 11 vuotiaana ja sukulinjat ovat aika lailla puhtaat eli aivot mahtuvat päähän ja sydän pomppii niin kuin pitääkin. Yksi cavalierin 8 parjatusta sukutaudeista on ylimääräinen ripsi, joka hankaa silmää. Tämä on meidän cavalierin suvussa, mutta elänlääkäri saa sen poltettua pois vaivaamasta, jos se joskus tulee.

Cavalier ei hauku turhia, on ystävällinen, söpö, kaunis, ihana viuhkahäntä, oppivainen, ketterä, hyvä lenkkikaveri, kiltti vauvoille, lapsille ja kaikille, peloton. Suorastaan ihmeellinen pakkaus!

Cavalieria ei voi olla rakastamatta! Valitkaa pentu vastuulliselta kasvattajalta! Elkää ostako tehtailtua pentua! Kiinnittäkää huomiota pennun sukutaulukon terveysasioihin. Elkää ostako sikaa säkissä. Miettikää, harkitkaa, puntaroikaa! Cavalierit on ihania! Niistä kannattaisi maksaa vaikka vähän enempikin!

[QUOTE="mä";24463530]Tällä hetkellä cavalierien jalostus on lopetettu. Etsitään rotuja, joita voitaisiin sekoittaa olemassa olevaan cava-kantaan. Taitaa mennä monta vuotta, että saat paperikoiran.[/QUOTE]

Nyt pääsin taas koneelle.

Täytyy sanoa että mä olen samaa mieltä monen edellisen kanssa. Mulla on ollut cavaliereja enemmänkin ja sairastelleet ovat, paljon. Ikävin vaiva lienee tuo syringomyelia joista moni jo mainitsi. Taitia on reilusti yli puolella cavaliereista ja se voi olla erittäin kivulias ja ikävä vaiva. Siitä kannattaa googlettaa lisää. Myöskin sydänviat ja sen myötä aikainen kuolleisuus on asia jota kannattaa harkita. Omillani on näiden lisäksi ollut myös erittäin pahaa nivelrikkoa, toistuvia silmätulehduksia johtuen kuivista silmistä, toistuvia virtsatietulehduksia, juuri tällä hetkellä tutkitaan mahdollista cushingin tautia yhdellä koiristani. Vuosia sitten tutkitutin koirani magneettikuvauksella kun alkoivat nytkähdellä/tipahdella. Syytä tähän ei löytynyt mutta samalla löytyi kaikilta lievänä tämä syringomyelia. Kaikki koirani ovat myös olleet kuuroja jo pitkään, johtuen cavaliereille tyypillisestä ahtaista korvakäytävistä joista seuraa helposti usein oireeton liimakorva (joka siis vie kuulon). Allergiaa myös on. Kaikkea "pikkuvaivaa" myös näiden lisäksi. Tuntuu että koirani ovat jatkuvasti sairaana ja eläinlääkäriin on palanut ihan järjettömiä summia rahaa. Ja minä olen ihminen joka on aina panostanut koirilla erittäin laadukkaaseen ruokaan ja uskon kyllä edelleen että hyvä ravinto ennaltaehkäisee monia sairauksia. Tämä vaan ei päde cavalierin kohdalla.

Mä olen sitä mieltä että täysin rehellisiä ja omaa etuaan tavoittelemattomia kasvattajia on erittäin vaikea löytää Suomen maasta. Myös yhdistyksen toiminta on ollut ainakin minun kohdallani erittäin epäilyttävää ja salamyhkäistä, ns. asioita vähäteltiin ja salattiin. Kukaan ei tiennyt muka mistään mitään vaikka asian täytyi olla aivan toinen. Eli sieltä suunnalta en saanut apua kovaan hätääni kun oli koirieni terveydestä kyse.

Olen tuntenut tasan yhden vastuuntuntoisen cavalierkasvattajan vuosien aikana ja tämä kasvattaja on sittemmin lopettanut cavalierien kasvattamisen juuri siitä syystä että on niin sairas rotu.

Jos kaikesta huolimatta haluat ottaa cavalierin, vaadi kasvattajalta nähdä magneettikuvaksen tulokset (ainakin vanhempien, mielellään kauempaakin suvusta) ja muut terveystarkastusten (pevisa) tulokset. Ja mieti tarkkaan ja hartaasti ettet suinpäin ihastu pentuun ja osta ensimmäistä suloista vastaan tulevaa.

Cavalier on aivan hurmaava ja kiltti koira enkä keksi sen luonteesta tai ulkonäöstä mitään pahaa sanottavaa. On hirmuinen sääli että ihmiset ovat jalostustyöllä pilanneet niin ihanan koiran terveyden. Itse olen varma että meille ei enää cavalieria tule kun näistä nykyisistä aika jättää. Valitettavasti. On ihan hirveää nähdä oman pienen (minun tapauksessani monen) koiran sairastava ja kärsivän ihmisten itsekkyyden ja julmuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;24465283:
Meidän cava on muuten älyttömän laiska lähtemään lenkille! Ja ne kuorsaa kun ne nukkuu :heart:

Onhan se hirvittävän suloista, kun koiralla on niin pehmyt kitalaki ja poimuttuneet nenäontelot, ettei hengitys kulje kunnolla. Kannattaa lukea rodun JTO, jos harkitsee ko rotua!

http://www.ts.fi/online/kotimaa/225695.html
Sairaaksi jalostettu koirarotu halutaan lakkauttaa kokonaan

Turun Sanomat 29.5 2011 05:02:12

Koirien jalostuksen synnyttämät haitat ovat menneet niin pitkälle, että tutkijat ehdottavat ensimmäistä kertaa kokonaisen koirarodun hävittämistä. Kyseessä on Suomen kolmanneksi suosituin seurakoirarotu cavalier kingcharlesinspanieli. Täydellistä kieltoa perustellaan sen kahdeksalla perinnöllisellä sairaudella ja liiaksi kavenneella geenivaihtelulla.

Muutamat maat ovat jo aiemmin kieltäneet yksittäisiä koirarotuja, koska niitä pidetään vaarallisina. Eläinsuojelusyistä vastaavia kieltoja ei ole määrätty.

Joka toisella cavalierilla on äärimmäisen kivulias sairaus, syringomyelia. Pikkuaivot eivät jalostuksessa muutetun pään mallin takia mahdu paikalleen. Asia herätti runsaasti huomiota kaksi vuotta sitten BBC:n tehtyä aiheesta tv-dokumentin. Suomessa jalostuscavaliereita ei tarvitse tutkia sairauden varalta, toisin kuin Hollannissa, jossa sääntöä pitää alkaa noudattaa ensi syksynä.

[QUOTE="pinni";24465502]Onhan se hirvittävän suloista, kun koiralla on niin pehmyt kitalaki ja poimuttuneet nenäontelot, ettei hengitys kulje kunnolla. Kannattaa lukea rodun JTO, jos harkitsee ko rotua![/QUOTE]

Pehmyt kitalaki ei ole koiraa vaivannut millään tavalla. Meitä ihmisiä vähän kun kuorsaa kuin aikamies. Koira on ollut kaiken puolin terve. Nyt 8 ja ½ vuotias. Itse en varmaankaan enää ottaisi samaa rotua

Mielenkiinnolla olen ketjua lukenut. Itse olen mieltynyt rodun luonteeseen sekä kokoon. Pienempää koiraa en tahtoisi ja isoja koiria pelkään. Ystävälläni on cavoja ja hän on muutaman kerran teettänyt pentuja, ja seuraavista pennuista olisi tarkoitus ottaa. Rodun sairauksista olin kyllä tietoinen, mutta siitäkin on tullut kuultua kahta kantaa.. Eli aika sekavat mietteet on tällä.

Mielenkiinnolla olen ketjua lukenut. Itse olen mieltynyt rodun luonteeseen sekä kokoon. Pienempää koiraa en tahtoisi ja isoja koiria pelkään. Ystävälläni on cavoja ja hän on muutaman kerran teettänyt pentuja, ja seuraavista pennuista olisi tarkoitus ottaa. Rodun sairauksista olin kyllä tietoinen, mutta siitäkin on tullut kuultua kahta kantaa.. Eli aika sekavat mietteet on tällä.

Varmaan yhtä sekavat miettiin oli aikoinaan minullakin, kun haaveilin ranskanbulldogista ja keskustelupalstoilla kommentoitiin vain koiran sairauksia ja hengitysvaikeuksia. Osittain näistä syistä sitten päädyin aivan toiseen rotuun ja hyvän, ihanan koirulin sainkin.
Silti ranskishaave elää ja varmasti jonakin päivänä sen toteutan. Sitten kun löydän kasvattajan, jonka koirilla on hieman pidempi kuono. Näitäkin jo on!

[QUOTE="vieras";24464325]tai perhoskoira, joka jaksaa 10 km lenkkejä vaivatta mitä cava ei tee[/QUOTE]

En tiedä mistä sinun kokemuksesi on, mutta ei meidän cavalier herralle (nyt pian 10v) 10km lenkit olleet nuorempana mikään ongelma. Älä huutele, jos et tiedä!

Arvatenkin enää nuo lenkit eivät onnistu, sillä suurimmalle osalle cavaliereja kehittyy sydänvika kuuteen ikävuoteen mennessä.

Meidän poju on terve nenästä hännänpäähän, mutta hän on vain vanha. Kyllä 5km lenkit menee vielä innolla, mutta sitten tahtoo hyytyä. Hän vastaa kuitenkin ihmisten iässä 70vuotta, enkä tunne montaa sen ikäistä joka juoksisi niin pitkän matkan (pieni koira kuitenkin niin minun kävellessäni hänen on juostava/hölkättävä).