Britax vastasi, Kaksplussasta ei kuulu mitään..

Eli lähetin kyselyä Britaxille samoin kaksplussan toimitukselle... tästä TM turvaistuin testistä.

Britax vastasi mutta Kaksplussasta ei kuulu mitään :kieh: :kieh:

Tässä saamani kirje, josta selvästi tulee esiin että istuimet oli kiinnitetty väärin, täysin ohjeiden vastaisesti!!


Arvoisa Britax turvaistuimen käyttäjä 30/5 2005

Britax turvaistuimet ja toukokuun testien tulokset

Kiitokset palautteistanne. Ymmärrämme hyvin että viime viikkojen kirjoitteluista voi huolestua ja että kysytään meidän mielipiteitä. Annamme tässä lisätietoa TM:n ja Moottori lehden ADAC turvaistuinten testeistä. Britax testaa itse säännöllisesti monilla eri menetelmillä. Käytössä on 5 omaa törmäysrataa eri puolilla maailmaa, Euroopassa on 3.

On ilmoitettu että turvaistuimet TM:n testissä kiinnitettiin käyttöohjeiden mukaan. Kuvista näkyy kuitenkin että istuimet on asennettu testipenkille, jonka edessä on tyhjää tilaa. Näin ollen Britaxin molemmat turvaistuimet kiinnitettiin vastoin käyttöohjeita penkille, joka oli ilman etutukea. Testi vastasi näin lähinnä tila-auton tai pienoisbussin istuinta, jonka edessä ei ole selkänojaa tai kojelautaa. Two-Way Eliten käyttöohjeessa lukee selvästi; "Varoitus! Älä koskaan käytä Two-Way Elite turvaistuinta ilman etutukea". Huolimatta tästä Two-Way Elite sai kouluarvosanan 8,0, joka osoitti kuinka hyvin istuin toimi väärinasennettunakin. Nuken pää pysyi sivutörmäystestissä istuimen sisällä ja suojassa. Eclipse plus asennettiin myöskin väärin ja sai 7,2. Kaikkien muiden istuimet asennettiin niiden käyttöohjeiden mukaan käyttäen tukijalkaa. TM:n testi oli erittäin raju hyvin lyhyen jarrutusmatkan takia.

Testit suoritettiin Klippan/Gracon omalla kotiradalla, jolla Gracon istuimien kehitystestit ja lopulliset hyväksyntätestit sekä jälkitestejä ajetaan jatkuvasti VTT:n kanssa. TM:n testiolosuhteissa oli todennäköisesti jo aikaisemmin ajettu omia vastaavia kolarikokeita. Testimenetelmistä, kuvauksista, mittauksista ja muusta oli sovittu TM:n ja radan omistajan kanssa ennen kokeita. Britaxin istuimet oli hankittu muualta kuin meiltä, vaikka TM olikin pyytänyt niitä meiltä testiin. Klippan valmistaa kolariradan yhteydessä olevissa tiloissaan molempia testeissä olleita Gracon selkä menosuuntaan istuimia, joten puolueettomasta radasta ei voi olla kyse. Eettisesti ja moraalisesti Klippan/Gracon testirata ei voi olla oikeudenmukainen kilpailijoiden istuinten testaukseen. Puolueeton Ruotsin arvovaltainen yliopistollinen testilaitos VTI ei suorita vertailevia turvaistuintestejä, mm vaikeasti tulkittavien keskinäisten tulosten takia. VTI suorittaa hyväksyntätestejä ECE R44 ja T normien mukaan.

ADAC/Stiftung Warentest Saksassa ei myöskään käyttänyt etutukea Eclipse plusan testeissään, vastoin käyttöohjeiden. Tukea ei tarvita kasvot menosuuntaan istuimien eikä kaukaloiden kanssa. Selkä menosuuntaan istuimia ei Saksassa käytetä kaukaloajan jälkeen. Testissä oli Moottori lehden mukaan 26 Suomessa saatavia istuimia, joista 10 oli Britaxin. Kaikki Britaxin käyttöohjeiden mukaan asennetut istuimet olivat kärkisijoilla testeissä. ADACin nokkakolarit tehtiin 64 km/h vauhdissa VW Golfin korissa. ECE R44 testaa 50 km/h vauhdissa kelkalla. ADAC:in tuotekuvassa Eclipse plus esitellään kulmatuki taitettuna taaksepäin, eikä eteenpäin kuten sen pitää olla autossa.

ADAC on myöskin testannut selkä menosuuntaan istuimen väärinasennuksia ja niiden seuraamuksia. Turvavyö kiinnitettiin väärin istuimen ohjaimiin. Kasvot menosuuntaan istuimet, 9-18 kg saivat yleensä huomattavasti parempia arvosanoja ja kononaispisteitä kuin vastaavat selkämenosuuntaan istuimet ADAC:in testissä. Tämä testi julkaistaan myöhemmin myös Kuluttajaliiton omassa lehdessä.

Eclipse plus istuimien valjaiden lukoissa ei ollut missään ADAC:in monissa testeissä ongelmia. Britaxilla ei myöskään ole ollut valjaidensa lukkojen kanssa ongelmia omissa tuhansissa testeissään. TM:n testin toisen kielikappaleen avautuminen ensimmäisessä kokeessa oli ainutlaatuinen tapaus. TM:n kaikissa seuraavissa kokeissa lukot olivat kunnossa. Saattaa hyvinkin olla että lukko ei ollut kunnolla kiinnitettynä kuten lehti kirjoitti.

Yhteisistä sivutörmäyskokeista ei olla vielä päästy sopimukseen ECE R44 standardityön puitteissa. Tämä mm siitä syystä että eri turvaistuintyypit asennetaan auton penkille eri kohtiin ja eri suuntiin sivukolaritesteissä. Kasvot menosuuntaan istuva nukke saattaa sivukolarissa saada osuman jaloilleen kun taas selkä menosuuntaan istuimessa istuvan nuken päähän ovi voi iskeytyä voimalla, kun testipenkin oven saranat ovat jalkojen puolella. Uuden standardin valmistustyössä tehdään vielä oven muodosta, kiinnityksestä ja nuken sijainnista mittauksia sekä kasvot että selkä menosuuntaan törmäyksissä. Nukke mallia P3, jota yleensä käytetään radalla etu- ja takatörmäyksissä ei taas sovellu sivutörmäyskokeisiin hyvin. Nukke P3 ei anna oikeata tietoa lapsen päähän kohdistuvista voimista mm jäykän ja alkeellisen metallirakenteisen runkonsa takia. Sivutörmäyksien kovan metallinuken päähän kohdistuvien eri voimien vaikutuksia on lääketieteellisesti vaikea verrata. Tämän voi itse todeta TM:n testissä siitä että sen nuken päähän, joka ei pysynyt istuimen reunojen sisällä vaan joutui pitkälle ikkuna-aukon läpi ja auton korin ulkopuolelle, kohdistui pienempi voima. Tämä ei olisi lapselle eduksi todellisissa sivukolareissa, vaan on parempi että lapsen pää pysyy istuimen sivujen sisällä. Suuremmalle lapselle pitää olla päivittäisessä käytössä tilaa päälle istuimen sivusuunnassa kun taas kaukalossa voidaan supistaa vauvan liikkumatilaa sivusuuntaan enemmän, kuten esimerkiksi Britax Baby Safe plus kaukalossa on tehty.

Kohta EuroNCap julkaisee uusien autojen törmäystestien tuloksia. Näissä testeissä annetaan arvosanoja mm auton lapsiturvallisuudelle, ei turvaistuimille erikseen. Autotehtaat ovat yleensä EuroNCap:issa käyttäneet yli 50%:ssa testiautoissaan eri Britax/Römerin lastenistuimia hyvin tuloksin. Isofix on tulossa voimakkaasti markkinoille ja se tulee olemaan monissa EuroNCapin testiautoissa nyt kesällä.

Tahdomme tässä samalla kiittää tuesta ja myönteisistä kannanotoistanne TM:n testin julkaisun jälkeen. Britax on turvallinen ja hyvä ratkaisu lapselle.

 
Kiitos tuosta Britaxilta saamastasi viestistä! Me ostimme Eclipse plussan kun sen piti olla paras mahdollinen istuin mitä on. Luettuani testituoksia olen ollut ahdistunut että kuljetammeko lastamme ollenkaan turvallisesti. Tämä viesti huojenti oloani huomattavasti ja osoitti sen että pitää olla todella tarkka mihin testituloksiin luottaa. Vaikka lähettämäsi viesti onkin Britaxilta ja sikäli puolueellinen, voi viestissä mainitut faktat väärinasennuksesta jokainen todeta testivideoista/kuvista.

 
Kiitos tuosta Britaxilta saamastasi viestistä! Me ostimme Eclipse plussan kun sen piti olla paras mahdollinen istuin mitä on. Luettuani testituoksia olen ollut ahdistunut että kuljetammeko lastamme ollenkaan turvallisesti. Tämä viesti huojenti oloani huomattavasti ja osoitti sen että pitää olla todella tarkka mihin testituloksiin luottaa. Vaikka lähettämäsi viesti onkin Britaxilta ja sikäli puolueellinen, voi viestissä mainitut faktat väärinasennuksesta jokainen todeta testivideoista/kuvista.

 
Hyvä että laitoit kirjeen tänne kaikkien luettavaksi, tässä taas nähdään ettei kannata sokeasti uskoa kaikkea mitä näkee tai kuulee!! Herää vaan kysymys että mitä hyötyä tuosta testistä oli??
Meillä on jo 2 Britaxin istuinta ja 1 kaukalo ja niin hyväksi todettu että tuskin merkkiä vaihdetaan mutta toivottavasti tuosta kirjeestä on jollekin hyötyä joka miettii turvaistuimen ostoa! =)
 
Kiitos tästä, tulikin jo hiukan tuota testiä ihmeteltyä. Laitahan sama kirje vastauksineen TMn toimitukselle! Jooko?! Olisi kiva nähdä, uusitaanko testiä tai kommentoidaanko sitä mitenkään...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 12:44 Äityli kirjoitti:
Kannattaisi antaa vielä kommenttia TM:lle ja VTT:lle.
Pitäis laittaa niin..Mutta sitä ihmettelen, miksi eivät alunperin tehneet testiä oikein.

Kaksplussalle laitoin kyselyä siksi kun siinähän se 2Plus "mainos" näkyy testivideossa.. suoraan seinällä istuimien takana..

joten.. :whistle:
 
ÄitiJaSaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 14:47 mimmu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 12:44 Äityli kirjoitti:
Kannattaisi antaa vielä kommenttia TM:lle ja VTT:lle.
Pitäis laittaa niin..Mutta sitä ihmettelen, miksi eivät alunperin tehneet testiä oikein.

Kaksplussalle laitoin kyselyä siksi kun siinähän se 2Plus "mainos" näkyy testivideossa.. suoraan seinällä istuimien takana..

joten.. :whistle:
Mä vähän luulen että siinä on yritetty vähän mustamaalailla kilpailijaa kun Britaxi on kuitenkin aina ollut maailman johtava turvatuotteiden tekijä, AktaGragon istuimet on taas olleet tosi huonoja testimenestykseltään. Jotenkin tuntuu hullulta "sattumalta" että Britaxin penkit olis "vahingossa" asennettu ohjeiden vastaisesti kilpailijan testiradalla.
Mutta tässä nähtiin jotta se ei kannata yrittää huijata, meitä mammoja ei huijata :D
Tosi hyvä että tämä selvis, kiitokset aiheen aloittajalle että selvitti asian ja toi sen meidän tietoon. Saadaan moni väärä käsitys korjattua sinun ansioista :flower:
 
Heip,
minä laitoin jo viestiä sekä TM:lle että kuluttajavirastoon, joka oli myös mukana testeissä. Mitään ei ole vielä kuulunut. Mutta luulenpa että heitä olisi hyvä pommittaa kysymyksillä niin paljon kuin mahdollista, sitten heidän olisi pakko reagoida. Selvyyttä asiaan on kyllä saatava, lasten turvallisuus ei ole asia jolla voidaan tällä tavalla pelleillä.

Nämä testitulokset eivät horjuttaneet luottamustani Britaxin istuinten turvallisuuteen, mutta haluaisin kyllä silti saada puolueettomia testituloksia OIKEIN suoritetuista testeistä. Ehkäpä vanhempien painostus auttaisi ja testit uusittaisiin.

Kaikki siis rustaamaan viestejä! Yhteystietoja löytyy TM:n, kuluttajaviraston ja VTT:n nettisivuilta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 14:47 mimmu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 12:44 Äityli kirjoitti:
Kannattaisi antaa vielä kommenttia TM:lle ja VTT:lle.
Pitäis laittaa niin..Mutta sitä ihmettelen, miksi eivät alunperin tehneet testiä oikein.

Kaksplussalle laitoin kyselyä siksi kun siinähän se 2Plus "mainos" näkyy testivideossa.. suoraan seinällä istuimien takana..

joten.. :whistle:
Moi!
Ai säki oot ottanut yhteyttä kaksplussaan?
Miten otit yhteyttä?
Mä laitoin sinne sähköpostia, mut eipä kuulu vastausta. Taitaa niitä hävettää :kieh:
 
Moi,

Meilläkin on Exclipse....ja samoja alkureaktioita tuli.

Luin eilen testintulokset ollessani parturissa ja aluksi petyin. Kotiin tultuani vaimo löysi kaksplus.fi sivustolta videot ja hän tajusi heti, että tuolit oli asennettu väärin. Kun katsoin itse videoita, niin huomasin saman itsekin. Lehdestä noita ei ihan niin helposti pikaluvulla huomannut. Lisäksi mielessäni käväisi, että olikohan testinuken vöitä kiristetty testissä riittävästi? Jotenkin tuo testinuken liikerata etutörmäyksessä oli melkoisen suuri.

Laitoin väärin asennuksesta palautetta viime yönä TM:lle heidän sivustollaan olevan Palaute-lomakkeen kautta ja pyysin vastauksia.

Testissä oli jotain oikeaakin havaittu: helppokäyttöinen, mukava lapselle ja isokokoinen :=))

En vaan ymmärrä. Eikös TM/vast. pitäisi olla ihan laatutestaaja?
Olen kuullut aikaisemminkin maksetuista testeistä, mutta ne on kohdistuneet automerkkeihin :) Riippuen siitä, että milä valmistaja antaa toimittajille Lapin hiihtoireissuille ilmaisiksi autoja käyttöön. En tietenkään voi todistaa onko tuossa perää, mutta joskus tuolta tuntuu: tänä vuonna jotakin autoa ylistetään ajo-ominaisuuksista ja kahden vuoden päästä samaista autoa moititaan. :) Tuskinpa autot 2v aikana niin paljoa kehittyisivät, että tuollaiset flopit olisivat mahdollisia. Ovathan suurin osa 90-luvun autoistakin vielä tosi hyviä ajaa... :)

-Make
 
Nuo maksetut testit taitaa olla aika yleinen käytäntö esim VTT:llä. Kun pari vuotta sitten rakensimme taloa ja luimme VTT:n tutkimustuloksia mm. eri eristemateriaaleista niin ei niitä tuloksia voinut kovin luotettavina pitää jos testin tilaaja oli Paroc...
Sama juttu näyttää pätevän näissä turvaistuintesteissäkin. Aikookohan Britax antaa mitään vastakommenttia, heidän maineensahan tässä on vaakalaudalla?
 

Sellainen juttu että muissa malleissa kun britaxilla on käytössä istuimeen laitettava tukijalka. Britax pitää kiinnittää niin että ottaa kiinni joko penkkiin tai kojelautaan. No muissa malleissa on tuo tukijalka johon istuin pitää laittaa "nojaamaan". Ja testissä ei muilla malleilla ollut tukijalkaa. Joten samta lähtökohdat.

Yks myyjä meille piti luennon kun juuri ostetiin uutta istuinta kun tuo testi oli tullut. Kertoi puolueettomasti (toisin kun varmaan britax) noista testeistä ja näytti kaavioita. Ja kaikkien juttujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että britax tosiaan on hieman kehittelystä jäljessä. Turvallinenhan se tietysti on kun markkinoilla on. Ja mikään istuin ei ole täydellisen turvallinen. Me päädyttiin sitten toiseen malliin kun saatiin ihan kokeilla mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon. Ja se ei todella ollut mikään britaxin malli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 08:43 Hannis kirjoitti:
Sellainen juttu että muissa malleissa kun britaxilla on käytössä istuimeen laitettava tukijalka. Britax pitää kiinnittää niin että ottaa kiinni joko penkkiin tai kojelautaan. No muissa malleissa on tuo tukijalka johon istuin pitää laittaa "nojaamaan". Ja testissä ei muilla malleilla ollut tukijalkaa. Joten samta lähtökohdat.

Yks myyjä meille piti luennon kun juuri ostetiin uutta istuinta kun tuo testi oli tullut. Kertoi puolueettomasti (toisin kun varmaan britax) noista testeistä ja näytti kaavioita. Ja kaikkien juttujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että britax tosiaan on hieman kehittelystä jäljessä. Turvallinenhan se tietysti on kun markkinoilla on. Ja mikään istuin ei ole täydellisen turvallinen. Me päädyttiin sitten toiseen malliin kun saatiin ihan kokeilla mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon. Ja se ei todella ollut mikään britaxin malli.
Kyllä mä ainakin luin että niissä muissa oli tukijalka ja kuvissakin näkyy tukijalat ja Maxi-Cosi Mobin tukijalka antoi periksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 08:43 Hannis kirjoitti:
Sellainen juttu että muissa malleissa kun britaxilla on käytössä istuimeen laitettava tukijalka. Britax pitää kiinnittää niin että ottaa kiinni joko penkkiin tai kojelautaan. No muissa malleissa on tuo tukijalka johon istuin pitää laittaa "nojaamaan". Ja testissä ei muilla malleilla ollut tukijalkaa. Joten samta lähtökohdat.

Yks myyjä meille piti luennon kun juuri ostetiin uutta istuinta kun tuo testi oli tullut. Kertoi puolueettomasti (toisin kun varmaan britax) noista testeistä ja näytti kaavioita. Ja kaikkien juttujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että britax tosiaan on hieman kehittelystä jäljessä. Turvallinenhan se tietysti on kun markkinoilla on. Ja mikään istuin ei ole täydellisen turvallinen. Me päädyttiin sitten toiseen malliin kun saatiin ihan kokeilla mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon. Ja se ei todella ollut mikään britaxin malli.
Katsoitko noita videoita ollenkaan? Kyllähän se nyt näkyy, että muissa on tukijalka ihan oikein paikallaan? Ja jos ei olisikaan, olisi testi täysin epäluotettava, sillä kaikki istuimet olisi asennettu väärin, oli lähtökohta sitten kaikilla sama tai ei! Totta kai tällasessa testissä pitää testata mahdollisimman todellisissa oloissa eli istuin oikein kiinnitettynä ja oikeinkokoinen "lapsi" istuimessa!

Sitten toinen juttu eli kyllä nuo istuinten myyjät tuppaa olemaan ihan yhtä puolueellisia kuin valmistajatkin. Jokaisella on oma suosikkimerkkinsä (syystä tai toisesta...) jota yli-innokkaasti tyrkyttävät. Käypä usemmassa liikkeessä, niin saat monta erilaista perustetta paremmuudelle... :whistle:

Sitten, jos perehdyt erilaisiin testeihin, huomaat, että testien tulokset ovat keskenään kovin ristiriitaisia. Niissä painotetaan erilaisia asioita ja testit tehdään erilaisissa olosuhteissa eri lähtökohdista, jolloin saadaan erilaisia tuloksia. Löydät katseltavaa tämän testin lisäksi vaikkapa Autoliiton sivuilta nimellä Eurotest.

Ja sitten vielä, se juttu, mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon, riippuu niin kovin paljon myös autosta. yhteen autoon istuu hyvin yksi istuin, toiseen toinen. Mikäänhän näistä ei ole täydellinen, eikä myöskään täysin turvaton. Mutta ei ole kovin fiksua esittää väitteitä, joille ei ole minkäänlaisia todellisia perusteita, varsinkaan ilman todellista asiaan perehtymistä. Enkä minä todellakaan halua nyt kehua sen kummemmin Britaxia kuin kilpaileviakaan merkkejä. Työni puolesta vain olen nähnyt yhtä ja toista väitettä...
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 08:43 Hannis kirjoitti:
Sellainen juttu että muissa malleissa kun britaxilla on käytössä istuimeen laitettava tukijalka. Britax pitää kiinnittää niin että ottaa kiinni joko penkkiin tai kojelautaan. No muissa malleissa on tuo tukijalka johon istuin pitää laittaa "nojaamaan". Ja testissä ei muilla malleilla ollut tukijalkaa. Joten samta lähtökohdat.

Yks myyjä meille piti luennon kun juuri ostetiin uutta istuinta kun tuo testi oli tullut. Kertoi puolueettomasti (toisin kun varmaan britax) noista testeistä ja näytti kaavioita. Ja kaikkien juttujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että britax tosiaan on hieman kehittelystä jäljessä. Turvallinenhan se tietysti on kun markkinoilla on. Ja mikään istuin ei ole täydellisen turvallinen. Me päädyttiin sitten toiseen malliin kun saatiin ihan kokeilla mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon. Ja se ei todella ollut mikään britaxin malli.
Eipä ole vaikea arvata missä ketjussa ootte asioineet... jostain kumman syystä siel aina yritetään sanoo jotain pahaa britaxista.
Mä voin kertoo sulle että aikoinaan oli kaks hyvää istuinvalmistajaa, britax ja akta. Sitten tuli "jenkkifirma" graco joka osti aktan ja alkoi tehdä aivan susia istuimia, ei minkään sortin menestystä puolueettomissa testeissä. Graco kun edustaa jenkkityyliä, tehdään hyvännäköistä, tehdään "mukavaa", turvallisuudesta ei tietookaan niinku ei jenkeissä yleensäkään.
Britax on ollu maailman johtavin turvaistuinvalmistaja aina, joten siinä mieles toi sun kommentti vaikuttaa hyvin tietämättömältä. Ei kannata sokeesti uskoo myyjiä jotka näkyy saavan isomman provikan gracon myymisestä. Ne vetää hyväuskosia kuin pässejä narussa. Ja mä oon itte saanu aina asiantuntevampaa palvelua britax-myyjiltä kuin graco-myyjiltä.

Mä en ihmettele yhtään että puolueettomissa eurotesteissä britaxit on vuosi toisensa jälkeen testivoittajia ja gracot saa arvosanaksi HEIKKO. Sitten graco tekee omalla radalla itte testin niin johan kääntyy kuviot ylösalaisin ja kaikki muut penkit on asennettu oikein paitsi britax.
Aika onneton yritys.
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:33 Seija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 08:43 Hannis kirjoitti:
Sellainen juttu että muissa malleissa kun britaxilla on käytössä istuimeen laitettava tukijalka. Britax pitää kiinnittää niin että ottaa kiinni joko penkkiin tai kojelautaan. No muissa malleissa on tuo tukijalka johon istuin pitää laittaa "nojaamaan". Ja testissä ei muilla malleilla ollut tukijalkaa. Joten samta lähtökohdat.

Yks myyjä meille piti luennon kun juuri ostetiin uutta istuinta kun tuo testi oli tullut. Kertoi puolueettomasti (toisin kun varmaan britax) noista testeistä ja näytti kaavioita. Ja kaikkien juttujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että britax tosiaan on hieman kehittelystä jäljessä. Turvallinenhan se tietysti on kun markkinoilla on. Ja mikään istuin ei ole täydellisen turvallinen. Me päädyttiin sitten toiseen malliin kun saatiin ihan kokeilla mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon. Ja se ei todella ollut mikään britaxin malli.
Katsoitko noita videoita ollenkaan? Kyllähän se nyt näkyy, että muissa on tukijalka ihan oikein paikallaan? Ja jos ei olisikaan, olisi testi täysin epäluotettava, sillä kaikki istuimet olisi asennettu väärin, oli lähtökohta sitten kaikilla sama tai ei! Totta kai tällasessa testissä pitää testata mahdollisimman todellisissa oloissa eli istuin oikein kiinnitettynä ja oikeinkokoinen "lapsi" istuimessa!

Sitten toinen juttu eli kyllä nuo istuinten myyjät tuppaa olemaan ihan yhtä puolueellisia kuin valmistajatkin. Jokaisella on oma suosikkimerkkinsä (syystä tai toisesta...) jota yli-innokkaasti tyrkyttävät. Käypä usemmassa liikkeessä, niin saat monta erilaista perustetta paremmuudelle... :whistle:

Sitten, jos perehdyt erilaisiin testeihin, huomaat, että testien tulokset ovat keskenään kovin ristiriitaisia. Niissä painotetaan erilaisia asioita ja testit tehdään erilaisissa olosuhteissa eri lähtökohdista, jolloin saadaan erilaisia tuloksia. Löydät katseltavaa tämän testin lisäksi vaikkapa Autoliiton sivuilta nimellä Eurotest.

Ja sitten vielä, se juttu, mikä tuntuu parhaiten tuetulta autoon, riippuu niin kovin paljon myös autosta. yhteen autoon istuu hyvin yksi istuin, toiseen toinen. Mikäänhän näistä ei ole täydellinen, eikä myöskään täysin turvaton. Mutta ei ole kovin fiksua esittää väitteitä, joille ei ole minkäänlaisia todellisia perusteita, varsinkaan ilman todellista asiaan perehtymistä. Enkä minä todellakaan halua nyt kehua sen kummemmin Britaxia kuin kilpaileviakaan merkkejä. Työni puolesta vain olen nähnyt yhtä ja toista väitettä...
Seija puhuu täysin asiaa!!
 
Annikki82
Oliko kyseessä isomman lapsen istuin vai vauvan vai molempien.
Me ostettiin Birtaxin Baby Safe plus vauvan turvakaukalo.
Liikkeessä käskettiin laittamaan (etupenkki) niin taakse kuin sen saa ja kaukalo ei saa osua mihinkään. Eli kaukalon taakse pitää jäädä väliä.
Meillä vielä odotellaan kaukalon käyttäjää mut jäi vaivaamaan et mikä kiinnitys on oikein. Jos laittaa kaukalon taakse niin pitääkö sit etupenkin ja kaukalon väliin jäädä tilaa.
Kaukalo on mun vanhempien luona evakossa (kissat tykkää) joten en voi nyt ohjeistakaan tarkistaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:33 Annikki82 kirjoitti:
Oliko kyseessä isomman lapsen istuin vai vauvan vai molempien.
Me ostettiin Birtaxin Baby Safe plus vauvan turvakaukalo.
Liikkeessä käskettiin laittamaan (etupenkki) niin taakse kuin sen saa ja kaukalo ei saa osua mihinkään. Eli kaukalon taakse pitää jäädä väliä.
Meillä vielä odotellaan kaukalon käyttäjää mut jäi vaivaamaan et mikä kiinnitys on oikein. Jos laittaa kaukalon taakse niin pitääkö sit etupenkin ja kaukalon väliin jäädä tilaa.
Kaukalo on mun vanhempien luona evakossa (kissat tykkää) joten en voi nyt ohjeistakaan tarkistaa.
Tässä ketjussa on kyse isompien istumista. Kaukalon ei kuulu olla mitään vasten. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 21:05 Pasi kirjoitti:
Mä voin kertoo sulle että aikoinaan oli kaks hyvää istuinvalmistajaa, britax ja akta. Sitten tuli "jenkkifirma" graco joka osti aktan ja alkoi tehdä aivan susia istuimia, ei minkään sortin menestystä puolueettomissa testeissä.
Tämä laittoi nyt hieman miettimään, että miten se istuin on nimen vaihdon jälkeen muuttunut huonommaksi?
Meillä on Aktan istuin ja Gracon istuin, molemmat aivan samanlaiset. Miten se istuin on voinut niin kauheasti muuttua turvallisuudeltaan, jos aivan sama runko on kuin oli jo Aktan aikana?
 

Yhteistyössä