Eli lähetin kyselyä Britaxille samoin kaksplussan toimitukselle... tästä TM turvaistuin testistä.
Britax vastasi mutta Kaksplussasta ei kuulu mitään :kieh: :kieh:
Tässä saamani kirje, josta selvästi tulee esiin että istuimet oli kiinnitetty väärin, täysin ohjeiden vastaisesti!!
Arvoisa Britax turvaistuimen käyttäjä 30/5 2005
Britax turvaistuimet ja toukokuun testien tulokset
Kiitokset palautteistanne. Ymmärrämme hyvin että viime viikkojen kirjoitteluista voi huolestua ja että kysytään meidän mielipiteitä. Annamme tässä lisätietoa TM:n ja Moottori lehden ADAC turvaistuinten testeistä. Britax testaa itse säännöllisesti monilla eri menetelmillä. Käytössä on 5 omaa törmäysrataa eri puolilla maailmaa, Euroopassa on 3.
On ilmoitettu että turvaistuimet TM:n testissä kiinnitettiin käyttöohjeiden mukaan. Kuvista näkyy kuitenkin että istuimet on asennettu testipenkille, jonka edessä on tyhjää tilaa. Näin ollen Britaxin molemmat turvaistuimet kiinnitettiin vastoin käyttöohjeita penkille, joka oli ilman etutukea. Testi vastasi näin lähinnä tila-auton tai pienoisbussin istuinta, jonka edessä ei ole selkänojaa tai kojelautaa. Two-Way Eliten käyttöohjeessa lukee selvästi; "Varoitus! Älä koskaan käytä Two-Way Elite turvaistuinta ilman etutukea". Huolimatta tästä Two-Way Elite sai kouluarvosanan 8,0, joka osoitti kuinka hyvin istuin toimi väärinasennettunakin. Nuken pää pysyi sivutörmäystestissä istuimen sisällä ja suojassa. Eclipse plus asennettiin myöskin väärin ja sai 7,2. Kaikkien muiden istuimet asennettiin niiden käyttöohjeiden mukaan käyttäen tukijalkaa. TM:n testi oli erittäin raju hyvin lyhyen jarrutusmatkan takia.
Testit suoritettiin Klippan/Gracon omalla kotiradalla, jolla Gracon istuimien kehitystestit ja lopulliset hyväksyntätestit sekä jälkitestejä ajetaan jatkuvasti VTT:n kanssa. TM:n testiolosuhteissa oli todennäköisesti jo aikaisemmin ajettu omia vastaavia kolarikokeita. Testimenetelmistä, kuvauksista, mittauksista ja muusta oli sovittu TM:n ja radan omistajan kanssa ennen kokeita. Britaxin istuimet oli hankittu muualta kuin meiltä, vaikka TM olikin pyytänyt niitä meiltä testiin. Klippan valmistaa kolariradan yhteydessä olevissa tiloissaan molempia testeissä olleita Gracon selkä menosuuntaan istuimia, joten puolueettomasta radasta ei voi olla kyse. Eettisesti ja moraalisesti Klippan/Gracon testirata ei voi olla oikeudenmukainen kilpailijoiden istuinten testaukseen. Puolueeton Ruotsin arvovaltainen yliopistollinen testilaitos VTI ei suorita vertailevia turvaistuintestejä, mm vaikeasti tulkittavien keskinäisten tulosten takia. VTI suorittaa hyväksyntätestejä ECE R44 ja T normien mukaan.
ADAC/Stiftung Warentest Saksassa ei myöskään käyttänyt etutukea Eclipse plusan testeissään, vastoin käyttöohjeiden. Tukea ei tarvita kasvot menosuuntaan istuimien eikä kaukaloiden kanssa. Selkä menosuuntaan istuimia ei Saksassa käytetä kaukaloajan jälkeen. Testissä oli Moottori lehden mukaan 26 Suomessa saatavia istuimia, joista 10 oli Britaxin. Kaikki Britaxin käyttöohjeiden mukaan asennetut istuimet olivat kärkisijoilla testeissä. ADACin nokkakolarit tehtiin 64 km/h vauhdissa VW Golfin korissa. ECE R44 testaa 50 km/h vauhdissa kelkalla. ADAC:in tuotekuvassa Eclipse plus esitellään kulmatuki taitettuna taaksepäin, eikä eteenpäin kuten sen pitää olla autossa.
ADAC on myöskin testannut selkä menosuuntaan istuimen väärinasennuksia ja niiden seuraamuksia. Turvavyö kiinnitettiin väärin istuimen ohjaimiin. Kasvot menosuuntaan istuimet, 9-18 kg saivat yleensä huomattavasti parempia arvosanoja ja kononaispisteitä kuin vastaavat selkämenosuuntaan istuimet ADAC:in testissä. Tämä testi julkaistaan myöhemmin myös Kuluttajaliiton omassa lehdessä.
Eclipse plus istuimien valjaiden lukoissa ei ollut missään ADAC:in monissa testeissä ongelmia. Britaxilla ei myöskään ole ollut valjaidensa lukkojen kanssa ongelmia omissa tuhansissa testeissään. TM:n testin toisen kielikappaleen avautuminen ensimmäisessä kokeessa oli ainutlaatuinen tapaus. TM:n kaikissa seuraavissa kokeissa lukot olivat kunnossa. Saattaa hyvinkin olla että lukko ei ollut kunnolla kiinnitettynä kuten lehti kirjoitti.
Yhteisistä sivutörmäyskokeista ei olla vielä päästy sopimukseen ECE R44 standardityön puitteissa. Tämä mm siitä syystä että eri turvaistuintyypit asennetaan auton penkille eri kohtiin ja eri suuntiin sivukolaritesteissä. Kasvot menosuuntaan istuva nukke saattaa sivukolarissa saada osuman jaloilleen kun taas selkä menosuuntaan istuimessa istuvan nuken päähän ovi voi iskeytyä voimalla, kun testipenkin oven saranat ovat jalkojen puolella. Uuden standardin valmistustyössä tehdään vielä oven muodosta, kiinnityksestä ja nuken sijainnista mittauksia sekä kasvot että selkä menosuuntaan törmäyksissä. Nukke mallia P3, jota yleensä käytetään radalla etu- ja takatörmäyksissä ei taas sovellu sivutörmäyskokeisiin hyvin. Nukke P3 ei anna oikeata tietoa lapsen päähän kohdistuvista voimista mm jäykän ja alkeellisen metallirakenteisen runkonsa takia. Sivutörmäyksien kovan metallinuken päähän kohdistuvien eri voimien vaikutuksia on lääketieteellisesti vaikea verrata. Tämän voi itse todeta TM:n testissä siitä että sen nuken päähän, joka ei pysynyt istuimen reunojen sisällä vaan joutui pitkälle ikkuna-aukon läpi ja auton korin ulkopuolelle, kohdistui pienempi voima. Tämä ei olisi lapselle eduksi todellisissa sivukolareissa, vaan on parempi että lapsen pää pysyy istuimen sivujen sisällä. Suuremmalle lapselle pitää olla päivittäisessä käytössä tilaa päälle istuimen sivusuunnassa kun taas kaukalossa voidaan supistaa vauvan liikkumatilaa sivusuuntaan enemmän, kuten esimerkiksi Britax Baby Safe plus kaukalossa on tehty.
Kohta EuroNCap julkaisee uusien autojen törmäystestien tuloksia. Näissä testeissä annetaan arvosanoja mm auton lapsiturvallisuudelle, ei turvaistuimille erikseen. Autotehtaat ovat yleensä EuroNCap:issa käyttäneet yli 50%:ssa testiautoissaan eri Britax/Römerin lastenistuimia hyvin tuloksin. Isofix on tulossa voimakkaasti markkinoille ja se tulee olemaan monissa EuroNCapin testiautoissa nyt kesällä.
Tahdomme tässä samalla kiittää tuesta ja myönteisistä kannanotoistanne TM:n testin julkaisun jälkeen. Britax on turvallinen ja hyvä ratkaisu lapselle.
Britax vastasi mutta Kaksplussasta ei kuulu mitään :kieh: :kieh:
Tässä saamani kirje, josta selvästi tulee esiin että istuimet oli kiinnitetty väärin, täysin ohjeiden vastaisesti!!
Arvoisa Britax turvaistuimen käyttäjä 30/5 2005
Britax turvaistuimet ja toukokuun testien tulokset
Kiitokset palautteistanne. Ymmärrämme hyvin että viime viikkojen kirjoitteluista voi huolestua ja että kysytään meidän mielipiteitä. Annamme tässä lisätietoa TM:n ja Moottori lehden ADAC turvaistuinten testeistä. Britax testaa itse säännöllisesti monilla eri menetelmillä. Käytössä on 5 omaa törmäysrataa eri puolilla maailmaa, Euroopassa on 3.
On ilmoitettu että turvaistuimet TM:n testissä kiinnitettiin käyttöohjeiden mukaan. Kuvista näkyy kuitenkin että istuimet on asennettu testipenkille, jonka edessä on tyhjää tilaa. Näin ollen Britaxin molemmat turvaistuimet kiinnitettiin vastoin käyttöohjeita penkille, joka oli ilman etutukea. Testi vastasi näin lähinnä tila-auton tai pienoisbussin istuinta, jonka edessä ei ole selkänojaa tai kojelautaa. Two-Way Eliten käyttöohjeessa lukee selvästi; "Varoitus! Älä koskaan käytä Two-Way Elite turvaistuinta ilman etutukea". Huolimatta tästä Two-Way Elite sai kouluarvosanan 8,0, joka osoitti kuinka hyvin istuin toimi väärinasennettunakin. Nuken pää pysyi sivutörmäystestissä istuimen sisällä ja suojassa. Eclipse plus asennettiin myöskin väärin ja sai 7,2. Kaikkien muiden istuimet asennettiin niiden käyttöohjeiden mukaan käyttäen tukijalkaa. TM:n testi oli erittäin raju hyvin lyhyen jarrutusmatkan takia.
Testit suoritettiin Klippan/Gracon omalla kotiradalla, jolla Gracon istuimien kehitystestit ja lopulliset hyväksyntätestit sekä jälkitestejä ajetaan jatkuvasti VTT:n kanssa. TM:n testiolosuhteissa oli todennäköisesti jo aikaisemmin ajettu omia vastaavia kolarikokeita. Testimenetelmistä, kuvauksista, mittauksista ja muusta oli sovittu TM:n ja radan omistajan kanssa ennen kokeita. Britaxin istuimet oli hankittu muualta kuin meiltä, vaikka TM olikin pyytänyt niitä meiltä testiin. Klippan valmistaa kolariradan yhteydessä olevissa tiloissaan molempia testeissä olleita Gracon selkä menosuuntaan istuimia, joten puolueettomasta radasta ei voi olla kyse. Eettisesti ja moraalisesti Klippan/Gracon testirata ei voi olla oikeudenmukainen kilpailijoiden istuinten testaukseen. Puolueeton Ruotsin arvovaltainen yliopistollinen testilaitos VTI ei suorita vertailevia turvaistuintestejä, mm vaikeasti tulkittavien keskinäisten tulosten takia. VTI suorittaa hyväksyntätestejä ECE R44 ja T normien mukaan.
ADAC/Stiftung Warentest Saksassa ei myöskään käyttänyt etutukea Eclipse plusan testeissään, vastoin käyttöohjeiden. Tukea ei tarvita kasvot menosuuntaan istuimien eikä kaukaloiden kanssa. Selkä menosuuntaan istuimia ei Saksassa käytetä kaukaloajan jälkeen. Testissä oli Moottori lehden mukaan 26 Suomessa saatavia istuimia, joista 10 oli Britaxin. Kaikki Britaxin käyttöohjeiden mukaan asennetut istuimet olivat kärkisijoilla testeissä. ADACin nokkakolarit tehtiin 64 km/h vauhdissa VW Golfin korissa. ECE R44 testaa 50 km/h vauhdissa kelkalla. ADAC:in tuotekuvassa Eclipse plus esitellään kulmatuki taitettuna taaksepäin, eikä eteenpäin kuten sen pitää olla autossa.
ADAC on myöskin testannut selkä menosuuntaan istuimen väärinasennuksia ja niiden seuraamuksia. Turvavyö kiinnitettiin väärin istuimen ohjaimiin. Kasvot menosuuntaan istuimet, 9-18 kg saivat yleensä huomattavasti parempia arvosanoja ja kononaispisteitä kuin vastaavat selkämenosuuntaan istuimet ADAC:in testissä. Tämä testi julkaistaan myöhemmin myös Kuluttajaliiton omassa lehdessä.
Eclipse plus istuimien valjaiden lukoissa ei ollut missään ADAC:in monissa testeissä ongelmia. Britaxilla ei myöskään ole ollut valjaidensa lukkojen kanssa ongelmia omissa tuhansissa testeissään. TM:n testin toisen kielikappaleen avautuminen ensimmäisessä kokeessa oli ainutlaatuinen tapaus. TM:n kaikissa seuraavissa kokeissa lukot olivat kunnossa. Saattaa hyvinkin olla että lukko ei ollut kunnolla kiinnitettynä kuten lehti kirjoitti.
Yhteisistä sivutörmäyskokeista ei olla vielä päästy sopimukseen ECE R44 standardityön puitteissa. Tämä mm siitä syystä että eri turvaistuintyypit asennetaan auton penkille eri kohtiin ja eri suuntiin sivukolaritesteissä. Kasvot menosuuntaan istuva nukke saattaa sivukolarissa saada osuman jaloilleen kun taas selkä menosuuntaan istuimessa istuvan nuken päähän ovi voi iskeytyä voimalla, kun testipenkin oven saranat ovat jalkojen puolella. Uuden standardin valmistustyössä tehdään vielä oven muodosta, kiinnityksestä ja nuken sijainnista mittauksia sekä kasvot että selkä menosuuntaan törmäyksissä. Nukke mallia P3, jota yleensä käytetään radalla etu- ja takatörmäyksissä ei taas sovellu sivutörmäyskokeisiin hyvin. Nukke P3 ei anna oikeata tietoa lapsen päähän kohdistuvista voimista mm jäykän ja alkeellisen metallirakenteisen runkonsa takia. Sivutörmäyksien kovan metallinuken päähän kohdistuvien eri voimien vaikutuksia on lääketieteellisesti vaikea verrata. Tämän voi itse todeta TM:n testissä siitä että sen nuken päähän, joka ei pysynyt istuimen reunojen sisällä vaan joutui pitkälle ikkuna-aukon läpi ja auton korin ulkopuolelle, kohdistui pienempi voima. Tämä ei olisi lapselle eduksi todellisissa sivukolareissa, vaan on parempi että lapsen pää pysyy istuimen sivujen sisällä. Suuremmalle lapselle pitää olla päivittäisessä käytössä tilaa päälle istuimen sivusuunnassa kun taas kaukalossa voidaan supistaa vauvan liikkumatilaa sivusuuntaan enemmän, kuten esimerkiksi Britax Baby Safe plus kaukalossa on tehty.
Kohta EuroNCap julkaisee uusien autojen törmäystestien tuloksia. Näissä testeissä annetaan arvosanoja mm auton lapsiturvallisuudelle, ei turvaistuimille erikseen. Autotehtaat ovat yleensä EuroNCap:issa käyttäneet yli 50%:ssa testiautoissaan eri Britax/Römerin lastenistuimia hyvin tuloksin. Isofix on tulossa voimakkaasti markkinoille ja se tulee olemaan monissa EuroNCapin testiautoissa nyt kesällä.
Tahdomme tässä samalla kiittää tuesta ja myönteisistä kannanotoistanne TM:n testin julkaisun jälkeen. Britax on turvallinen ja hyvä ratkaisu lapselle.