Britax vastasi, Kaksplussasta ei kuulu mitään..

kaksplussan päätoimittaja Mari Ikonen vastasi minulle näin:


"kiitos palautteesta. Olemme saaneet turvaistuintestimme videoklipseistä jonkin verran palauteviestejä, joihin joko minä tai kyseisen artikkelin toimittaja Jussa Nieminen olemme vastanneet. Palautetta ovat lähettäneet lähinnä ne, jotka ovat tutustuneet testiimme ainoastaan nettisivuillamme näkyviin videopätkien kautta.

Pelkästään niihin tutustumalla testistä on vaikea saada kokonaiskäsitystä. Kannattaakin siis lukea koko testiartikkeli joko Odotus-lehden numerosta 2/05 tai Tekniikan Maailman numerosta 10/05.

Testi on tehty valvotuissa olosuhteissa ja puolueettomasti, ja törmäystesteissä kaikki testissä mukana olleet istuimet asennettiin ohjeiden mukaisesti.

Paitsi omaan testiartikkeliimme, sinun kannattaa ehkä tutustua myös yhteiseurooppalaiseen turvaistuintestiin, jonka tulokset on julkistettu Suomessa Moottori-lehdessä ja tuoreimmassa Kuluttaja-lehdessä (4/05). Siinä Britaxin Eclipse Plus SI -istuin sai etutörmäysturvallisuudesta huonoimman arvosanan eli ykkösen."


Olen mielestäni perehtynyt tähän testijuttuun niin hyvin kuin mahdollista. Olen lukenut jutut niin TM:n testistä kuin Eurotestistä, lisäksi olen katsonut videot ja kuvat, hakenut lisätietoa Eurotesteistä mm. ADACin sivuilta jne. Ja olen edelleen sitä mieltä että molemmissa testeissä istuimen asennus oli väärä. Näin on myös Britaxin edustaja sanonut. Ketä tässä oikein pitäisi uskoa? Tuli ainakin sellainen tunne että päätoimittaja Ikonen pitää minua ihan idioottina...
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 20:42 Eltsi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 21:05 Pasi kirjoitti:
Mä voin kertoo sulle että aikoinaan oli kaks hyvää istuinvalmistajaa, britax ja akta. Sitten tuli "jenkkifirma" graco joka osti aktan ja alkoi tehdä aivan susia istuimia, ei minkään sortin menestystä puolueettomissa testeissä.
Tämä laittoi nyt hieman miettimään, että miten se istuin on nimen vaihdon jälkeen muuttunut huonommaksi?
Meillä on Aktan istuin ja Gracon istuin, molemmat aivan samanlaiset. Miten se istuin on voinut niin kauheasti muuttua turvallisuudeltaan, jos aivan sama runko on kuin oli jo Aktan aikana?
Tottakai he möivät ensin sen vanhan varaston loppuun mutta nyt markkinoilla olevat penkit ovat muisto vain siitä mitä Akta edusti. Gracon pitäisi ehdottomasti pitäytyä muissa tuotteissa, esim. matkarattaat on hyviä mutta turvatuotteissa en luota merkkiin joka panostaa enemmän mukavuuteen kuin turvallisuuteen.
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 11:08 Eepu kirjoitti:
kaksplussan päätoimittaja Mari Ikonen vastasi minulle näin:


"kiitos palautteesta. Olemme saaneet turvaistuintestimme videoklipseistä jonkin verran palauteviestejä, joihin joko minä tai kyseisen artikkelin toimittaja Jussa Nieminen olemme vastanneet. Palautetta ovat lähettäneet lähinnä ne, jotka ovat tutustuneet testiimme ainoastaan nettisivuillamme näkyviin videopätkien kautta.

Pelkästään niihin tutustumalla testistä on vaikea saada kokonaiskäsitystä. Kannattaakin siis lukea koko testiartikkeli joko Odotus-lehden numerosta 2/05 tai Tekniikan Maailman numerosta 10/05.

Testi on tehty valvotuissa olosuhteissa ja puolueettomasti, ja törmäystesteissä kaikki testissä mukana olleet istuimet asennettiin ohjeiden mukaisesti.

Paitsi omaan testiartikkeliimme, sinun kannattaa ehkä tutustua myös yhteiseurooppalaiseen turvaistuintestiin, jonka tulokset on julkistettu Suomessa Moottori-lehdessä ja tuoreimmassa Kuluttaja-lehdessä (4/05). Siinä Britaxin Eclipse Plus SI -istuin sai etutörmäysturvallisuudesta huonoimman arvosanan eli ykkösen."


Olen mielestäni perehtynyt tähän testijuttuun niin hyvin kuin mahdollista. Olen lukenut jutut niin TM:n testistä kuin Eurotestistä, lisäksi olen katsonut videot ja kuvat, hakenut lisätietoa Eurotesteistä mm. ADACin sivuilta jne. Ja olen edelleen sitä mieltä että molemmissa testeissä istuimen asennus oli väärä. Näin on myös Britaxin edustaja sanonut. Ketä tässä oikein pitäisi uskoa? Tuli ainakin sellainen tunne että päätoimittaja Ikonen pitää minua ihan idioottina...
Musta tuntuu kanssa että toi päätoimittaja aliarvioi sua. Niinkuin moneen kertaan on todettu, näkyy niistä videoistakin että istuimet on väärin asennettu. Kyllä kehtaavat selitellä vaikka olet Britaxiltakin ottanut asiasta selvää... Jotenkin tuntuu että silottelevat omaakin mainettaan kun näkyvässä roolissa kuitenkin tossa virheellisessä testissä ovat.
 
Ihmettelijä
Olen hiukan ymmälläni kuinka hanakasti haluatte uskoa Britaxin vastaukseen. Niin että se olisi nyt se oikea vastaus. Ei se selitys testimenestykseen ole aina noin selvä. Sanoisin kuitenkin että kannattaa suhtautua selitykseen krittisesti. Britaxin turvaistuimet ovat ihan hyviä en kritisoi sitä.
 
En minä luota sokeasti Britaxin selitykseen, mutta en myöskään näihin testeihin. Britax on tietysti täysin puolueellinen mutta heidän vastauksessaan on paljon sellaista minkä voi todeta itsekin perehtymällä huolellisesti tähän istuin/testiasiaan. Mutta eihän Britaxilta ole mielestäni tullut mitään selvää vastausta esim siihen kuinka on mahdollista että tyrvavyö aukesi testissä.
En osta istuinta lapselleni merkin vaan turvallisuuden perusteella. Olen valmis vaihtamaan Britaxin istuimen vaikka heti jos se todetaan ihan surkeaksi. Mutta onko se todella surkea? Mistä sen voi tietää jos testit on suoritettu väärin? Tämä on asia joka minua ottaa päähän. Jos kyseessä on lasten turvallisuus niin kyllä silloin tulisi huolehtia että tällaiset testit suoritetaan ohjeiden mukaisesti niin että kaikista istuimista voi saada oikeaa, vertailukelpoista tietoa.
 
Minä en luota Britaxiin sen enempää kuin muihinkaan puolueellisiin firmoihin, mutta kun tuosta videosta edelleen näkyy selvästi, että Britaxin istuin ON VÄÄRIN KIINNITETTY. Voisivat myöntää virheensä!
 
pro
Minua ihmetyttää vuodesta toiseen tehdyissä testausprojekteissa niiden ristiriitaisuus. Valmistajat ja viranomaiset, jotka antavat hyväksynnän myynnissä oleville tuotteille testaavat jatkuvasti näitä samoja turvaistuimia. Ei yksikään valmistaja uskalla päästää myyntiin istuinta, jonka lukko aukeaa testissä. Jos näin olisi he mahdollisesti joutuisivat maksamaan miljoonakorvauksia onnettomuustapauksissa.

Toisaalta ihmetyttää, että kuluttajaviranomaiset eivät puutuu voimakkaammin näihin testituloksiin ja vaadi selvityksiä niistä. Kun takavuosina yhden tunnetun turvaistuimerkin kiinnityshihna petti testissä ja istuin lensi tuulilasiin, se vaiettiin täysin Suomessa.

Jos taas jostain lelun myyntipakkauksesta irtoaa kiinnitysnauha, joutuu sinänsä täysin turvallinen ja myynti- sekä käyttökelpoinen lelu myyntikieltoon ja se otetaan takaisin kuluttajilta valtavan lehti- ja TV-uutisoinnin kera. On tässä ihmettelemistä, mitä myyjäkin uskaltaa kertoa luotettavasti asiakkailleen.
 
Väärin kiinnitetyistä istuimista sen verran, että myöskin HTS Besafekid on asennettava takapenkille etuistuimen selkänojaan nojaten, vaikka tukijalka onkin oltava. Etupenkille se tulee ilman tukijalkaa kojelautaan nojaten. Muista testeissä olleista tukijalallisista istuimista en osaa sanoa, koska ei ole käyttökokemusta. Toisessa tuossa meillä on Britax Freeway, jota ei harmi kyllä testattu vaikka se onkin hyäksytty selkä menosuuntaan ilman etutukea. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka se olisi pärjännyt-
 
hup
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 10:36 Lionheart kirjoitti:
. Toisessa tuossa meillä on Britax Freeway, jota ei harmi kyllä testattu vaikka se onkin hyäksytty selkä menosuuntaan ilman etutukea. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka se olisi pärjännyt-
Siis meillä ainakin lukee tossa käyttöohjeessa että istuin on kiinnitettävä niin että se nojaa kojelautaan, tai takapenkillä siihen etupenkin selkänojaan....
 
Freeway on T-hyväksytty minibusseihin takapenkille ilman etutukea, mutta istuimen edessä on oltava 40 cm tyhjää tilaa. Lisäksi istuin on kiinnitettävä lantiovyöllä ja kiinnityshihnojen on tultava takapenkin jalkoihin.
 
Kyllästynyt
Eikö olisi jo aika myöntää, että olette ostaneet kalliin ja huonon istuimen. Katsokaas ei se aina ole vika peilissä jos naama on vino. Jos esimerkiksi lukko ei kestä niin susihan tuo tuote on. Se, että se vyöt on helppo ja nopea kiinnittää arkielämässä ei tee istuimesta hyvää. Vielä helpompaa olisi heittää mukula takapenkille ilman vöitä...

Sitä paitsi tuskin kukaan teistä on mitään insinöörikoulutusta asiasta saanut. Ainut oikea testi olisi se, että tutkittaisiin oikeita kolareita ja sitä, miten lapsille on niissä erilaisissa istuimissa käynyt.

Mutta kaikille turvallisia kilometrejä. Kertoohan tämäkin keskustelu siitä, että välitätte lapsienne turvallisuudesta. Enemmän minua vanhojen istuinten turvallisuus askarruttaa kuin UUSIEN. Usein tuntuu, että vanhemmat ostavat uudet hienot lastenvaunut 300 - 700 eurolla, ja turvaistuin ostetaan kirpparilta tai tuttavilta käytettynä muutamalla kympillä. Turvaistuimet kuitenkin kuluvat käytössä, jopa aika nopeasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2005 klo 13:45 Kyllästynyt kirjoitti:
Eikö olisi jo aika myöntää, että olette ostaneet kalliin ja huonon istuimen. Katsokaas ei se aina ole vika peilissä jos naama on vino. Jos esimerkiksi lukko ei kestä niin susihan tuo tuote on. Se, että se vyöt on helppo ja nopea kiinnittää arkielämässä ei tee istuimesta hyvää. Vielä helpompaa olisi heittää mukula takapenkille ilman vöitä...

Sitä paitsi tuskin kukaan teistä on mitään insinöörikoulutusta asiasta saanut. Ainut oikea testi olisi se, että tutkittaisiin oikeita kolareita ja sitä, miten lapsille on niissä erilaisissa istuimissa käynyt.

Mutta kaikille turvallisia kilometrejä. Kertoohan tämäkin keskustelu siitä, että välitätte lapsienne turvallisuudesta. Enemmän minua vanhojen istuinten turvallisuus askarruttaa kuin UUSIEN. Usein tuntuu, että vanhemmat ostavat uudet hienot lastenvaunut 300 - 700 eurolla, ja turvaistuin ostetaan kirpparilta tai tuttavilta käytettynä muutamalla kympillä. Turvaistuimet kuitenkin kuluvat käytössä, jopa aika nopeasti.
Kenen pitäisi myöntää ostaneensa kalliin ja huonon istuimen ja millä perusteella? Oletko tutustunut koko asiaan ennen kirjoitustasi. Luepa muutama eri istuintesti ja huomaat, että kaikki uudet istuimet ovat jonkin testin mukaan huonoja... :whistle: :D
 

Yhteistyössä