BMI ja laitettiinko sen perusteella automaattisesti sokerirasitukseen?

Itse olen 2. lasta odottaessa siinä käynyt ja tulos oli normaali. Nyt nelosta odottaessa BMI oli "yllättäen" 27 ja nauvolan sijaisterkka sitä mietti, et lattaakohan välttämättä oma terkka mua sinne.

Mutta saahan siitä kai kieltäytyäkin...? :whistle:
 
Mulla oli ekalla bmi 32 joten jouduin automaattisesti sinne rasitukseen...sokerin silloinen paastoarvo sai olla 4.8 ja mulla oli sillon 4.9 eli 0,1 liikaa...
No tuon perusteella, kun nyt siis odotan toista niin minun neuvolakorttiin on laitettu, että mulla ois ollu mukamas raskausajan diabetes vaikkei niissä arvoissa enää tuon jälkeen ollu mitään ja nykynen paastoarvokin saa olla 5.1 ...tai 5.2

Tämän seurauksena jouduin myös automaattisesti nyt sokerirasituksiin vaikka bmi laski 30:een ja sokereissa ei mitään vikaa ole ollut...

Nyt meni vähän sivu aiheenkin mut siis pelkkä bmi voi antaa aiheen sokerirasitukseen...
Ite menin kumminkin sit ihan mielellään koska vauvan hyvinvoinnistahan siinä on kyse ja onhan se kiva ettei kasva liian isoksi kenenkään tietämättä...
 
Mulla BMI muistaakseni jotain 35 (nyt ei lähe nla korttia hakeen... :whistle: ) ja automaattisesti laitettiin sokerirasitukseen kaksi kertaa, rv 12-16 ja toinen sitten myöhemmin...

Ja edellisessä raskaudessa ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa, eikä muutenkaan.
 

Mulla oli ekassa raskaudessa bmi aluks 25, mut sitten painoo tuli sen verran vissiin liikaa raskauden aikana, että laitettiin sokerirasitukseen..tällä toisella kertaa bmi oli jo aluks 26 ja automaattisesti laitettiin.
 
Mulla bmi 27 ja laitetaan testiin. Terkka sano että se raja on juuri 27 että siitä ylöspäin kaikki laitetaan sokerirasitustestiin. Tiedä sitten onko se jokin meidän neuvolan oma raja vai yleinen suositus.
 
Meidän neuvolasta sanottiin, että BMI yläraja on 25, kaikki joilla on alussa yli sen, laitetaan automaattisesti sokerirasitustestiin.

Kieltäytymisestä en tiedä, mutta vauvan ja äidin parhaaksihan se on, joten ei kai siitä kannata kieltäytyä (ei maksa asiakkaalle mitään lisää) :)

Itekin siinä kävin, ja kaikki arvot onneksi täysin normaalit. Yksi tuttuni, joka on ihan normaalipainoinen (BMI jotain vähän yli 20) joutui testiin, kun edellinen lapsi painoi syntyessään yli 4,5kg. Yksi arvo oli 0,1enemmän kuin sallittu "normaalin" yläraja, ja joutui sitten juoksemaan koko loppuraskauden polilla ultrassa, kun seurasivat vauvan kokoa. Raskausdiabetesta ei kuitenkaan sairastanut, ja vauva painoi syntyessään (meni vielä yli la:n) n. 3800kg.
 
Täällä pistetään automaattisesti sokerirasitukseen jos BMI on 26 tai yli. Itellä se on vielä nytkin (rv 21+3) 30 ja muutaman viikon päästä tuo rasitus edessä. En sit tiedä miks pitäis kieltäytyäkään.
 
juu laitettiin BMI:n vuoksi sokerirasitukseen ja mielelläni sinne meninkin. Esikoiselta kävin myös ja arvot ok, mutta nyt toista lasta odotan ja paastoarvo oli koholla eli raskausdiabeteshän se silloin on.
Ei olisi tullut mieleenikään kieltäytyä, koska koen sen yhtä tärkeäksi tutkimukseksi itseni ja sikiön kannalta kuin esim. joka neuvolakäynnillä tehtävät pissan tutkimiset. Kaikki on äidin ja/tai sikiön parhaaksi mitä siellä tutkitaan.
 

Yhteistyössä