Blaaah.. Help mammat? Pieni vinkki edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minskii

Aktiivinen jäsen
16.08.2008
12 062
2
38
Oon vähän väsy pojan käytökseen, viikon verran on kiukutellut kun nukkumaan mennään. Potkii ja huitoo, itkua ja raivoa :(... Yöt ravaa mun sängyssä enkä saa nukuttua, kyllä on kivaa ja ihanaa kun poika vieressä nukkuu mutta ei aina. Nukun silloin huonommin. Höh... :( Tämäkin yö menee taas varmaan samalla tavalla..

Noh tänään poika kilahti ja huusi rapussa kurkkusuorana kun kotiin tultiin. En saanut rauhoitettua poikaa ja siinäpä huusi sitten. Naapurini avasi oven, tuli katsomaan että onko jollain hätä :) on mukavaa kyllä kun on huolehtivainen naapuri joka reagoi, jos joskus oikeesti on hätä. Naurahti naapuri ja minuu hävetti etten osaa kuria pitää yllä :ashamed: ..

En ymmärrä miten te äidit saatte lapset tottelemaan? Jos kilahdan ja huudan niin poika huutaa takaisin, ei toimi tietenkään. Napakasti sanon jostakin asiasta niin poika vastaa samalla tavalla ja saattaa jopa nauraa mulle. Välillä tuntuu että poika määrää täällä, sit kun huomaan sen niin siitä noidankehästä on vaikea päästä pois. Ihmeellistä raivoamista pojalla, oikeastaa poika on ollut aina tuollainen raivohärkä :(...

Väsy oon, arki voisi olla helpompaa jos pikkuinen poikani käyttäytyisi edes vähän paremmin.. Miten te sen teette? Miten saatte lapset kuuntelemaan? Varmaan useimmat voi ehkä mahdollisesti sanoa että tämä kirjoittamani kuulostaa tutulta, että lapset on tuollaisia, on uhmaa jne... Mutta on niitäkin äitejä jotka osaa pitää kurin yllä ja ovat sellaisia äitejä joista oikein huokuu se äitiasenne.

Tulipa pitkä teksti ja sekava, väsynyt olen niin siitäpä tämä purkaus :whistle: Helpotti kyllä saada ajatukset pois päästä :). Eipä ole muutakaan paikkaa mihin tai kenelle purkaa.

No mun poika sai itkupotkuraivarit tänään kaupassa, ja "kaikki" ihmiset nauroivat, muttei se mua haitannut, nauroin takaisin ja kannoin poitsun autoon. ikää meillä 1v10kk. Ole vain rauhallinen, ja tee kuten olet aikonut. Älä liikaa hyssyttele äläkä varsinkaan hermostu. Ihan normaalia kasvua :)

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
No mun poika sai itkupotkuraivarit tänään kaupassa, ja "kaikki" ihmiset nauroivat, muttei se mua haitannut, nauroin takaisin ja kannoin poitsun autoon. ikää meillä 1v10kk. Ole vain rauhallinen, ja tee kuten olet aikonut. Älä liikaa hyssyttele äläkä varsinkaan hermostu. Ihan normaalia kasvua :)

Ei minuakaan ole haitannut, mut vaan tuntuu että odotan milloin alkaa taas raivokohtaus. Voi olla että poika vaistoaa minusta epävarmuuden ja luovuttamisen :( . Tuntuu että jatkuvasti saa jostakin sanoa, kieltää ja sitten se jää päälle ja siinä teen virheen. Kai se voi olla että koitan liikaa hallita poikaa? Vaivaa kovasti ja koitan miettiä että missä kohtaa teen väärin jos sen saisi korjattua.. Noh yhden virheen löysinkin jo itse :)

lukaseppas kirjoja ihmisen erilaisesta temperamentista, esim Liisa Keltinkangas-Järvinen on kirjoittanut hyvin. itse opin niistä kirjoista todella paljon itsestäni ja lapsistani ja kaikista kanssaihmisistäni. suosittelen.

no miten tollasen 110cm 15kg kantaa autoon? tai "pakottaa" syömään tai miten sen saa pukemaan ku pitäs jonnekki lähtä`? nauramallako?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
lukaseppas kirjoja ihmisen erilaisesta temperamentista, esim Liisa Keltinkangas-Järvinen on kirjoittanut hyvin. itse opin niistä kirjoista todella paljon itsestäni ja lapsistani ja kaikista kanssaihmisistäni. suosittelen.

Okei, kiitos vinkistä! Laitanpa listaani :)

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:

no miten tollasen 110cm 15kg kantaa autoon? tai "pakottaa" syömään tai miten sen saa pukemaan ku pitäs jonnekki lähtä`? nauramallako?

Syömään ei tarvitse pakottaa, syö kun on nälkä. Mä oon kantanut 6-vuotiaan 25 kg jätkän useasti kaupasta ulos. Jollei pue, on vaihtoehtoja 2, jäädään kotiin, tai mennään niissä mitä päällä :)
Oikeesti, kuulostaa hassulta, mutta kutittaminen voi joskus laukaista koko tilanteen! Mä käytän sitä "kutitusterapiaa" melko usein, oon viiden äiti (yh)ja huomannut, että tilanne laukeaa USEIN kutittamiseen, siinä on lapsen niin vaikea jatkaa raivoa kun on pakko nauraa!

Syömään ei tarvitse pakottaa, syö kun on nälkä. Mä oon kantanut 6-vuotiaan 25 kg jätkän useasti kaupasta ulos. Jollei pue, on vaihtoehtoja 2, jäädään kotiin, tai mennään niissä mitä päällä :)
Oikeesti, kuulostaa hassulta, mutta kutittaminen voi joskus laukaista koko tilanteen! Mä käytän sitä "kutitusterapiaa" melko usein, oon viiden äiti (yh)ja huomannut, että tilanne laukeaa USEIN kutittamiseen, siinä on lapsen niin vaikea jatkaa raivoa kun on pakko nauraa!

Muuten itsekin olen tuota kutittamista ja hauskuutta käyttänyt, mutta jotenkin tuntuu välillä väärältä tuo tapa. Kun tarkoitus olisi saada lapsi ymmärtämään että huonokäytös ei ole mistään kotoisin. Poikaani tehoaa tuo hyvin, että saadaan huomio kiinnitettyä muualle ja unohdetaan kiukut.

Tuossa pukemisesta, en mä voi poikaa viedä sisävaatteissa päiväkotiin -15 pakkasessa... Kipeeksihän siinä tulee..?

Tutulta kuulostaa. Jotenkin sitä vaan luovii ne tilanteet. Miehelläni on pojan suhteen parempi auktoriteetti ja isiä uskoo paremmin. Mutta sitten aika ajoin kyllä minäkin otan niska-peppu-otteen japoika kantoon ja sitä rataa!

Jos ei syö ruokaa, kannan sänkyyn ja sanon että syömään saa tulla, muuten ei. Yleensä tuleekin kohta syömään. Syö minkä syö, kunhan nyt edes pari haarukallista.

Tänäänkin taisteltiin hammaspesujen ja nukkumaanmenojen kanssa. Tuolla se nyt vaan kuorsaa.

meillä tyttö on 2,5 ja ollaan alettu käyttämään " äiti laskee nyt kolmeen"-juttua esim. jos pitäisi pukeminen aloittaa niin : äiti laskee nyt kolmeen, jos et siihen mennessä ole täällä laittamassa vaatteita, äiti laittaa ne sinulle päälle. 1...........2...............3 Ja sitten tosiaan laitetaan ne vaatteet vaikka kuinka pistetään vastaan... Meillä ainakin nykyään viimeistään sen kakkosen kohdalla tulee tyttöön vipinää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:

Muuten itsekin olen tuota kutittamista ja hauskuutta käyttänyt, mutta jotenkin tuntuu välillä väärältä tuo tapa. Kun tarkoitus olisi saada lapsi ymmärtämään että huonokäytös ei ole mistään kotoisin. Poikaani tehoaa tuo hyvin, että saadaan huomio kiinnitettyä muualle ja unohdetaan kiukut.

Tuossa pukemisesta, en mä voi poikaa viedä sisävaatteissa päiväkotiin -15 pakkasessa... Kipeeksihän siinä tulee..?

jos sulla on auto lämmin valmiiksi niin ei se siitä kipeeksi tule jos sä kiskot sille pipon päähän ja kengät jalkaan ja kannat autoon. Ja sieltä suoraan päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ode:
meillä tyttö on 2,5 ja ollaan alettu käyttämään " äiti laskee nyt kolmeen"-juttua esim. jos pitäisi pukeminen aloittaa niin : äiti laskee nyt kolmeen, jos et siihen mennessä ole täällä laittamassa vaatteita, äiti laittaa ne sinulle päälle. 1...........2...............3 Ja sitten tosiaan laitetaan ne vaatteet vaikka kuinka pistetään vastaan... Meillä ainakin nykyään viimeistään sen kakkosen kohdalla tulee tyttöön vipinää :)

Mun poika sanoo mun puolesta kolme, alkaa nauraa ja taputtaa itselleen kun osasi :ashamed: :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:

jos sulla on auto lämmin valmiiksi niin ei se siitä kipeeksi tule jos sä kiskot sille pipon päähän ja kengät jalkaan ja kannat autoon. Ja sieltä suoraan päiväkotiin.

Totta joo, oletit että mulla on auto :), kävellen päiväkotiin mennään. Ei oo autoa.

Kokeile kuiskata lapselle. Sen on pakko kuunnella ja rauhoittua, kun hiljalleen supiset korvaan. Ei tietenkään saa sihistä äkäisenä pidätetyllä kiukulla, vaan sellaisella arvoituksellisella äänensävyllä, että lapsen on pakko jäädä kuuntelemaan mitä seuraavaksi sanotkaan. Ja aloita juttu jollain todella mielenkiintoisella lauseella... "tiiätkö, mitä eilen näin..." tai "kuuleppa, kun kerron sulle yhden jutun". Sitten kerrot jotain ja jatkat matkaa, voit puhua kohta jo normaalilla äänelläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kokeile kuiskata lapselle. Sen on pakko kuunnella ja rauhoittua, kun hiljalleen supiset korvaan. Ei tietenkään saa sihistä äkäisenä pidätetyllä kiukulla, vaan sellaisella arvoituksellisella äänensävyllä, että lapsen on pakko jäädä kuuntelemaan mitä seuraavaksi sanotkaan. Ja aloita juttu jollain todella mielenkiintoisella lauseella... "tiiätkö, mitä eilen näin..." tai "kuuleppa, kun kerron sulle yhden jutun". Sitten kerrot jotain ja jatkat matkaa, voit puhua kohta jo normaalilla äänelläkin.

Kuiskaillaan myös paljon, ei tehoa enää :(. Leikeissä kuiskaaminen sit on hauskaa mutta ei muuten. Kiitos silti!! :)

Päätä pärjätä sille. Mie päätän välillä monta kertaa päivässä, mutta niin sitä taas päästään yhden kriisin yli :D Päätän, että kaikki asiat pukemisesta lähtien on hemmetin kivoja juttuja, ja yritän tartuttaa saman ilon myös lapsiin.

Lueskele vaikka ihan jotain kasvatusoppaita ja ammenna voimaa niistä. Hyvällä itsetunnolla pääsee niiden kauppahuutamisienkin yli!

Yhteistyössä