bataatti vs peruna

  • Viestiketjun aloittaja apelis
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulle toi bataatti oli uus tuttavuus ja nyt kolmannella lapsella kokeilin sitä. Se on aika makea ja koostumus ei ole niin sellainen.. kuin perunalla. Sen valmistus on vaivatonta ja olen pakastanut sitä. Kannattaa kokeilla.
 
Bataatti menee yleensa helpommin alas, kun on makeampaa. Toisaalta jos aloitat perunasta, niin sen jalkeen on helppo antaa muita makuja, meidan vauva ei suostunut mautonta perunaa enaa syomaan muita makeampia soseita saatuaan.
 
Bataatti on hiukan makeamman makuista. Maistuu siksi monelle vauvalle paremmin kuin peruna.

Minä olen aloittanut kaikkien kohdalla luumulla ja sitten vasta antanut juureksia. Meillä kun lapsilla on taipumusta ummetukseen. Tuota luumua sitten sotketaan joka ruokaan pari lusikallista. Hyvin maistuu, vaikka äidistä onkin hiukan epäilyttävän näköistä :D
 
vieras
Bataatti on hyvä aloitusruoka. On makea, kypsyy nopeammin ja koostumus pysyy hyvänä pakastettunakin + vatsaystävälisempi. Potusta ja bataatista saa myös sekoitettuna hyvän soseen.
 
Piika-äiti
Bataatti tulee lentokoneella kaukaa tänne Suomeen (rehellisesti sanoen en tiedä onko kotimaista bataattia, voi olla jossain, mutta yleensä ottaen tulee kaukaa). Peruna täällä on valmiina.

Tästä syystä en käytä bataattia kuin aniharvoin. Ja kun uunissa kuorineen kypsytetyn perunan soseuttaa makeaan tissimaitoon, niin se kyllä on jo sangen makeaa.

Kiitos tuosta luumuvinkistä. Voi olla että keertomasi ansiosta meidän prinsessa ei aloitakaan perinteisesti potulla vaan luumulla ja kaikki säästymme paljolta itkulta.
 
ap
Toi on muuten hyvä pointti että sitä lennätellään pitkin ja poikin, ei siis niin hyvä tukea tällaista. No sitten perunaa kuitenkin eka ja kiitän myös luumu vinkistä, se on sitten seuraavana vuorossa.
 
vieras
Toisaalta on ollut paljon juttua, että lähiruoka voi olla jopa epäekologisempi vaihtoehto kuin lennätetty. En mä vauvan ruokia siltä pohjalta valitse, tärkeintä on sopivuus ja monipuolisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Bataatti on hiukan makeamman makuista. Maistuu siksi monelle vauvalle paremmin kuin peruna.

Minä olen aloittanut kaikkien kohdalla luumulla ja sitten vasta antanut juureksia. Meillä kun lapsilla on taipumusta ummetukseen. Tuota luumua sitten sotketaan joka ruokaan pari lusikallista. Hyvin maistuu, vaikka äidistä onkin hiukan epäilyttävän näköistä :D
Meillä luumu aiheutti niin kauheita vatsanväänteitä, että ei tähän päivään mennessä olla uudestaan kokeiltu. Ja kyllä ihan kotikonstein testattiin pari kertaa että luumuhan se syypää oli. :|
 
Meidän tyttö oli yliherkkä perunalle, niin söi sitten bataattia sen sijaan. Itse en pidä bataatin mausta ollenkaan, aivan liian makea vaikka mitä sille tekee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Meillä luumu aiheutti niin kauheita vatsanväänteitä, että ei tähän päivään mennessä olla uudestaan kokeiltu. Ja kyllä ihan kotikonstein testattiin pari kertaa että luumuhan se syypää oli. :|
Kokeilemallahan nuo löytyy. Meillä banaani aiheutti vesiripulia, vaikka monella se ummettaa. Poika taisi olla 1,5v ennen kuin alkoi hiukan paremmin sietämään.
Meillä onneksi tuo luumu on auttanut ummetukseen, kaksi viikkoa ilman kakkaa on kamalaa aikaa lapselle ja vanhemmille :/
 
vieras
Ravintoarvot löytyvät hakemalla, tärkkelystä enemmän, proteiinmia vähemmän, paljon beetakaroteenia jne.

Ehkä ekalla maisteluruualla en pistäisi kauheasti painoarvoa ravintoarvolle, sieltä ne muutkin ruuat tulevat kohta perään ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miten ravintoarvot?:
entäs onko eroa niiden ravintoarvoissa, vitamiineissä, kalorimäärissä ym?
Bataatti keitetty http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30602&lang=fi
Peruna keitetty http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11511&lang=fi

www.fineli.fi löytyy muitakin ravintoarvo taulukoita, esim paistetulle
 

Yhteistyössä