Bahá'i-yhteisö, mitä tiedät siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Pesky, ryhdytäänkö muslimeiksi :D

Ottaisitko sä sitten mut ja Aamuäreen vaimoiksi? :whistle:

Jep ja Tytsin myös

:o

:D anteeksi nyt kovasti mutta majuri haluaa nuorempaakin lempeä :D :ashamed:

Halukoon vapaasti, mutta varoitan, etten ole kovin helppo. :saint:

En nyt lueknut ketjua kokonaan, kun oli kaikkea muutakin seassa, kuin asiaa, ja minä en osaa erotella asiaa ja epäasiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD Wikipedia kertoo totuuden.. Not. mutta kyllä tuolta jonkunsortin yleiskatsauksen saa.

Siialaiset juuret, jaah.. Kannattaa kansojen yhdistymistä yhdeksi poliittiseksi, sosiaaliseksi ja uskonnolliseksi rauhan valtakunnaksi.. Okei.

Omasta kristityn näkökulmastani tuo uskonto vaikuttaa jotenkin salakavalalta. Ja eikös Raamatun mukaan maailmanlopussa Sielunvihollinen kätyreineen yritä naamioida paskaa sanomaansa näennäiseen hyvyyteen.. Ja jotesakin tuo yhdentyminen yms kuulostaa juuri siltä, mitä olen kuullut. Varma ei voi tietenkään olla.

Tästä ei nyt sitten kenenkään kannata ottaa pattiinsa, tai tulla riehumaan ja haukkumaan taikauskoiseksi, aivopestyksi ja hölmöksi. Ihan on jo tiedossa nuo jutskat juu ja sisäistettynä.

Jep ja Tytsin myös

Voi, et olisi kirjoittanut tuota. Veikkaan nimittäin, että tästä alkaa ihan hillitön vonkaus :D :saint:

Jep ja Tytsin myös

Pus :heart:

*Muoks*
Muslimimaissa ei naisen mielipidettä kysytä vaan naimakaupat tehdään naisen isän kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja janna:
Ei kristitytkään tuomite, ei ainakaan pitäisi. Tuomiovalta on yksin Jumalalla. Mutta kristityn velvollisuus on varoittaa. Ja se on rakkautta :heart:

No kyllä vaan hyvin moni kristitty on julkisesti sitä mieltä, että he ovat oikeassa, muut väärässä ja ne muut joutavat ja joutuvat helvettiin. :| se on tuomitsemista ja sitä mä en ymmärrä.

No minä en kyllä kristittynä ajattele noin. Tosin joskus kun luen jotain hienoja uutisia vaikkapa sarjamurhaajista ja lastenraiskaajista, niin ajatteln joskus aika kovaäänisestikin, että joutaisivat mokomat paskiaiset helvettiin.

Anteeksi kiroilu.

Mutta pääasiassa minua lähinnä ahdistaa "tieto" siitä, että Raamatun mukaan vain uskomalla Jeesukseen pelastuu. En helkkarissa halua omien vanhempieni, veljeni, ystävieni ja yleensäkin maailman ihmisten joutuvan helvettiin, kun eivät usko.

Mites sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan Jeesuksesta tai Raamatusta kuulleetkaan? Olen ihan varma, että sellaisiakin löytyy, vaikkei heitä paljon olisikaan.

Olipa Off-topic, mutta olkoon.

Jep ja Tytsin myös

Vihjaatko että multa ja Aamuäreeltä saa sitten vanhaa lempeä? :whistle:

Jep ja Tytsin myös

Lemmiskelyketjut erikseen :D

Jep ja Tytsin myös

*Muoks*
Muslimimaissa ei naisen mielipidettä kysytä vaan naimakaupat tehdään naisen isän kanssa

Tätä mä vähän pelkäsinkin. :| Meinasit siis kaapata meidät Irakiin? :o

Jep ja Tytsin myös

*Muoks*

Tätä mä vähän pelkäsinkin. :| Meinasit siis kaapata meidät Irakiin? :o

Ei vaan perustaa Keravalle Majurin muslimiyhteisön

No mäpäs viimeksi eilen juttelin taolaisen kanssa täydessä yhteisymmärryksessä ja hän jopa antoi mun rukoilla puolestaan. Muslimin kanssa juteltiin viimeksi viikko sitten, edelleen täydessä yhteisymmärryksessä :). En tuominnut heitä helvettiin, eivätkä he mua. Kerroin siitä, mitä Raamattu sanoo Jumalasta ja kuinka paljon Hän rakastaa, jokaista :). Mutta että Jumala on oikeudenmukainen ja lähetti Jeesuksen, pelastukseksemme. Niin ja mä en kuulu mihinkään lahkoon vaan yksin Jeesukselle :heart:

no sie olet sitten erilainen kristitty kun mihin täällä yleensä törmää :flower:

mie tunnen kanssa niin monia eri uskontokunnan edustajia että he on minulle ennenkaikkea ystäviä ja ihmisiä ja se uskonto tulee siellä niiiin paljon kauempana. enkä silti piä heiän tapaansa uskoa mitenkään vääränä enkä usko että he joutuvat helvettiin.

mutta jotenki tuntuu että kristinusko ei anna tilaa laajemmalle ajattelulle vaan kaiken ajatustyön pitäis olla suppeaa ja tukeutua aina muutamiin raamatun kohtiin. mie taas en ajattele niin vaikka kristitty olenkin. olen sitä mieltä että itteään saa ja pitääkin valistaa ja mitä enemmän tietää muista ja ymmärtää, sen parempi. se ei silti tee minusta vähemmän kristittyä tai vääränlaista kristittyä. vain Jumala ja mie tiietään totuus, te muut ette voi sitä tietää. en miekään voi sanoa muiden kristittyjen puolesta mitään.

Totta puhut. Ja me kaikki olemme Jumalan edessä yksiksemme ja Hän tietää meidät jokaisen. Mun mielestä tuo ajatteluasia on päinvastoin :). Jumala antoi meille aivot ja älykkyyttä, kelle enemmän ja kelle vähemmän, niinkuin tahtoi ;D. Tuota älyä, ja toivottavasti myös viisautta saa kyllä käyttää, niin paljon kuin vain voi. Mutta mä olen ymmärtänyt, että Jumalan tahto on, että käytämme sitäkin hyvään. Elämää edistämään.
Maailmassa on paljon hyviä, älykkäitä, uskovia tiedemiehiäkin ja eivätköhän he käytä aivojaan siinä, missä muutkin tiedemiehet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi mennä Jeesuksesta puhumaan ihmisille joiden uskoon Jeesus ei kuulu? Ei Bahaitkaan usko Jeesukseen, eikä Raamattuun. Eivät vietä uskonnollisia juhlapyhiä, eivät osallistu koulussa uskontotunneille. Heillä on koraani ym

niin. mutta silti kiihkokristityt eivät näe mitään muuta kuin sen oman tapansa uskoa.

ja Bahaille kyllä raamatullakin on aika paljon merkitystä... http://www.bbc.co.uk/religion/religions/bahai/texts/texts.shtml

Jep ja Tytsin myös

no kato juu, vähän vaan vanhempaa :D mutta tytsiltä saa sitten ihan koskematonta lempeä :D apua... anteeksi kovasti :ashamed: ei sitten mitenkään pahalla tytsi! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Ei kristitytkään tuomite, ei ainakaan pitäisi. Tuomiovalta on yksin Jumalalla. Mutta kristityn velvollisuus on varoittaa. Ja se on rakkautta :heart:

No kyllä vaan hyvin moni kristitty on julkisesti sitä mieltä, että he ovat oikeassa, muut väärässä ja ne muut joutavat ja joutuvat helvettiin. :| se on tuomitsemista ja sitä mä en ymmärrä.

No minä en kyllä kristittynä ajattele noin. Tosin joskus kun luen jotain hienoja uutisia vaikkapa sarjamurhaajista ja lastenraiskaajista, niin ajatteln joskus aika kovaäänisestikin, että joutaisivat mokomat paskiaiset helvettiin.

Anteeksi kiroilu.

Mutta pääasiassa minua lähinnä ahdistaa "tieto" siitä, että Raamatun mukaan vain uskomalla Jeesukseen pelastuu. En helkkarissa halua omien vanhempieni, veljeni, ystävieni ja yleensäkin maailman ihmisten joutuvan helvettiin, kun eivät usko.

Mites sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan Jeesuksesta tai Raamatusta kuulleetkaan? Olen ihan varma, että sellaisiakin löytyy, vaikkei heitä paljon olisikaan.

Olipa Off-topic, mutta olkoon.

Mä mietin kans joskus tuota asiaa, että musta oli kauheen epäoikeudenmukaista, että ne joutuvat helvettiin, jotka eivät Jeesusta tunne. Raamattu sanoo, että Jumala tuomitsee heidät heidän omantuntonsa mukaan. Niin esim VT:ssa jolloin Jeesus ei vielä ollut syntynyt maan päälle. Silloinkin oli hurskaita ja Jumalaa pelkääviä ihmisiä, jotka pelastuivat.
Nyt ajattelen niin, että me ollaan jokainen pahoja, sisimmältämme. Jokainen ollaan tehnyt jotain pahaa, ja monesti. Jumaal on oikeudenmukainen, mutta myös pyhä. Hänen luokseen ei voi mennä kantaen syntisäkkiä. Jumala on tuominnut synnin. Mutta tässä siis tämä Jumalan rakkaus näkyy, että Hän päätti itse tulla maan päälle ja kantoi meidän syntimme. Ja uskomalla Jeesukseen, ottamalla Hänet vastaan elämän pelastajaksi, pelastumme. Siksi Jeesus sanoi että menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, ettei kenenkään tarvitse joutua kadotukseen.

En nyt lueknut ketjua kokonaan, kun oli kaikkea muutakin seassa, kuin asiaa, ja minä en osaa erotella asiaa ja epäasiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD Wikipedia kertoo totuuden.. Not. mutta kyllä tuolta jonkunsortin yleiskatsauksen saa.

Siialaiset juuret, jaah.. Kannattaa kansojen yhdistymistä yhdeksi poliittiseksi, sosiaaliseksi ja uskonnolliseksi rauhan valtakunnaksi.. Okei.

Omasta kristityn näkökulmastani tuo uskonto vaikuttaa jotenkin salakavalalta. Ja eikös Raamatun mukaan maailmanlopussa Sielunvihollinen kätyreineen yritä naamioida paskaa sanomaansa näennäiseen hyvyyteen.. Ja jotesakin tuo yhdentyminen yms kuulostaa juuri siltä, mitä olen kuullut. Varma ei voi tietenkään olla.

Tästä ei nyt sitten kenenkään kannata ottaa pattiinsa, tai tulla riehumaan ja haukkumaan taikauskoiseksi, aivopestyksi ja hölmöksi. Ihan on jo tiedossa nuo jutskat juu ja sisäistettynä.

no joo, mutta eihän tämä ole nyt kuitenkaan ihan viimevuosina tai ees vuosikymmeninäkään syntyny liike vaan jo puoltoistasataa vuotta vanha miltei.

mie näen omien kristittyjen silmilläni asian niin että Bahai on syntyny tarpeesta keskittää hyvät ominaisuuet yhteen. eli on rakennettu järjestelmä jossa lähetään hyvästä ja jonka mukaan pitäisi nimenomaan keskittyä siihen hyvän tekemiseen.

ja yks asia minua kovasti ihmetyttää, tuli siis Mimoosan kirjotuksesta mieleen... entäs miten sillon kun ei vielä ollu kirjotettua kieltä? kun ei ollu papyrykselle tai vaikka kallioon kirjotettuja raamatun säkeitä. mitäs sitten tehtiin? kristinuskon mukaan jos et usko Jeesukseen, et pelastu (kärjistettynä ). no onko ne kaikki ihmiset ennen vuotta (noin) 46 BC joutuneet helvettiin?

miten se voi olla niin, että vasta kirjoitettu teksti muuttaa kaiken? jos siis Jumala on ollut olemassa aina ja luonut tämän maailmankaikkeuden?

Totta puhut. Ja me kaikki olemme Jumalan edessä yksiksemme ja Hän tietää meidät jokaisen. Mun mielestä tuo ajatteluasia on päinvastoin :). Jumala antoi meille aivot ja älykkyyttä, kelle enemmän ja kelle vähemmän, niinkuin tahtoi ;D. Tuota älyä, ja toivottavasti myös viisautta saa kyllä käyttää, niin paljon kuin vain voi. Mutta mä olen ymmärtänyt, että Jumalan tahto on, että käytämme sitäkin hyvään. Elämää edistämään.
Maailmassa on paljon hyviä, älykkäitä, uskovia tiedemiehiäkin ja eivätköhän he käytä aivojaan siinä, missä muutkin tiedemiehet.

Kyllä, aivan näin miekin aattelen. ei se uskominen tee kenestäkään parempaa tai huonompaa omassa ammatissaan.

ja yks asia minua kovasti ihmetyttää, tuli siis Mimoosan kirjotuksesta mieleen... entäs miten sillon kun ei vielä ollu kirjotettua kieltä? kun ei ollu papyrykselle tai vaikka kallioon kirjotettuja raamatun säkeitä. mitäs sitten tehtiin? kristinuskon mukaan jos et usko Jeesukseen, et pelastu (kärjistettynä ). no onko ne kaikki ihmiset ennen vuotta (noin) 46 BC joutuneet helvettiin?

miten se voi olla niin, että vasta kirjoitettu teksti muuttaa kaiken? jos siis Jumala on ollut olemassa aina ja luonut tämän maailmankaikkeuden?

No vähän samoja juttuja olen itsekin miettinyt, keksimättä niihin mitään järkevää vastausta. Mutta kai sitten Vanhan Testamentin aikaan, ennen Jeesuksen syntymää tuomittiin sitten Vanhan Testamentin sääntöjen mukaan. Tai jotain. Pläh, menee liian vaikeaksi ja ahdistavaksi.

no joo, mutta eihän tämä ole nyt kuitenkaan ihan viimevuosina tai ees vuosikymmeninäkään syntyny liike vaan jo puoltoistasataa vuotta vanha miltei.

mie näen omien kristittyjen silmilläni asian niin että Bahai on syntyny tarpeesta keskittää hyvät ominaisuuet yhteen. eli on rakennettu järjestelmä jossa lähetään hyvästä ja jonka mukaan pitäisi nimenomaan keskittyä siihen hyvän tekemiseen.

No mie vähän suhtaudun kärkkäästi ja jyrkästi ns. rakennettuihin uskontojärjestelmiin yleisesti ottaen. Mutta en osaa sanoa oikeastikaan juuta enkä jaata tähän muuten.

No vähän samoja juttuja olen itsekin miettinyt, keksimättä niihin mitään järkevää vastausta. Mutta kai sitten Vanhan Testamentin aikaan, ennen Jeesuksen syntymää tuomittiin sitten Vanhan Testamentin sääntöjen mukaan. Tai jotain. Pläh, menee liian vaikeaksi ja ahdistavaksi.

noniin, ja sitten voikin ruveta miettimään aikaa ennen VT:tä... mitäs sitten tehtiin?

en oo muuten tähän kysymykseen saanu vastausta rippikoulussakaan kun sen sillon viimeks esitin. eikun anteeksi, esitin myöhemminkin, olin reilu parikymmpinen sillon ja taisin esittää kysymyksen sillon ortodoksipapille (kun aattelin että jos vaikka eri uskontosuuntaa edustava osais kertoa paremmin :D ) ja eipä tullu sillonkaan vastausta. sen jäläkeen en oo viittiny ees kysellä.

*muoks* ja minua ei ahista vaikken tietäis mitä sillon tehtiin. koska mie en usko että uskominen on kiinni kirjotetusta sanasta vaan se tulee itestä, se tulee sydämestä.

No mie vähän suhtaudun kärkkäästi ja jyrkästi ns. rakennettuihin uskontojärjestelmiin yleisesti ottaen. Mutta en osaa sanoa oikeastikaan juuta enkä jaata tähän muuten.

no mutta onhan kristinuskokin joskus rakennettu. ei se ole tällaisenaan miljoonia vuosia ollu olemassa vaan johonkin sekin pohjautuu ja jostain sekin on rakennustarpeensa saanu.

ne kuoleman lahkot on sitten asia erikseen *puistatus*

Mä olen etsinut "omaa" uskontoa pitkään, lapsena olin jt ja yhteenkään samanlaiseen aivopesuun en enää lähde mukaan. Monissa uskonnoissa ärsyttää se, että ihmisen minuus lytätään, on pakko uskoa niinkuin ne muutkin tai et ole tosi uskova.

Täytyy varmaan lukea enemmän tuosta bahaista

Ei se kirjoitettu teksti muuta kaikkea, vaan Jumalan Sana ja se sana on itse Jeesus. Niinkuin voi lukea Johanneksen evankeliumin alusta. Alussa oli Sana...jne.
Ennen kirjoitustaitoa asiat menivät eteenpäin suusanallisesti ja ihmisillä oli aivan erilainen muisti kuin meillä ;). Monia asioita liitettiin tähtiin jne, että tietyt sananparret pysyivät hyvin mielessä. Ja nämä asiat sitten menivät eteenpäin sukupolvelta toiselle. Sekin on jännä, miten Kiinan kielestä on löydettävissä raamatullisia asioita ihan kirjotusmerkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Mä olen etsinut "omaa" uskontoa pitkään, lapsena olin jt ja yhteenkään samanlaiseen aivopesuun en enää lähde mukaan. Monissa uskonnoissa ärsyttää se, että ihmisen minuus lytätään, on pakko uskoa niinkuin ne muutkin tai et ole tosi uskova.

Täytyy varmaan lukea enemmän tuosta bahaista

Bahaissa sitoudutaan hyveisiin aika vahvasti, lapsille opetetaan hyvekieltä jo ihan pienestä asti, ja se on kaikkialla mukana. Bahai-tuttuni eivät vietä joulua, eivät tunnusta Jeesuksen syntymää

No enpä oo tällasesta ennen kuullu.
Mielenkiintoista.

Tosta tuomitsemisesta tuli mieleen et mun äiti on helluntailainen ja todella kova tuomitsemaan (on ihan varma et minä meen helvettiin), toisaalta sit taas hieman väärissä asioissa... Kysyttiin siltä et jos joku tappais meidän pojan niin pitäskö sille vaan antaa anteeksi, vastaus oli kyllä (varsinkin jos se katuu sitä ) mut sit mun äiti ei voi missään tapauksessa olla edes samassa kaupungissa saatika samassa tilassa mun ex-äitipuolen kanssa... (OLI mun isän kanssa naimisissa mun äidin jälkeen, eivät siis enää ole, mun isällä on uusi).

Ja toi Nyynän kirjotus tosta painetusta sanasta oli osuva!

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkaava KyborgiKarpalo:
No enpä oo tällasesta ennen kuullu.
Mielenkiintoista.

Tosta tuomitsemisesta tuli mieleen et mun äiti on helluntailainen ja todella kova tuomitsemaan (on ihan varma et minä meen helvettiin), toisaalta sit taas hieman väärissä asioissa... Kysyttiin siltä et jos joku tappais meidän pojan niin pitäskö sille vaan antaa anteeksi, vastaus oli kyllä (varsinkin jos se katuu sitä ) mut sit mun äiti ei voi missään tapauksessa olla edes samassa kaupungissa saatika samassa tilassa mun ex-äitipuolen kanssa... (OLI mun isän kanssa naimisissa mun äidin jälkeen, eivät siis enää ole, mun isällä on uusi).

Ja toi Nyynän kirjotus tosta painetusta sanasta oli osuva!

Ei se, kuinka vanha uskovainen on, tarkota sitä etteikö olis kasvamaton uskontiellä ja raakile. Tollanen ei kuulosta aidossa uskossa olevan puheelta

Yhteistyössä