B- vitamiinin puutos

05.05.2004
312
0
16
Onko kenelläkään todettu B- vitamiinin puutosta? Minkälaisia oireita se teille aiheutti? Itselläni todettiin äskettäin "vahingossa", kun menin työterveyslääkärille. Aluksi epäiltiin kilpirauhasen toimintahäiriötä, mutta ne olivat kutakuinkin kunnossa, toinen arvo (en muista kumpi) oli vähän alakanttiin mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Olen ollut pitkään tosi hermostunut, ailahtelevainen ja saanut käsittämättömiä raivopuuskia. Tämän takia tuli erokin, kun mies ei enää kestänyt? Lisäksi on ollut pistelyä sormissa ja tuntohäiriöitä välillä.
Onko tämä kovinkin yleistä? pitäisikö miehelle kertoa asiasta?
:(

On kyllä aika harvinaista, varsinkin jos syö ihan normaalisti leipää ja lihaa. Alkoholisteilla on yleisempää, tai jos on joku suolistosairaus (esim. keliakia tai Crohnin tauti), jolloin b-vitamiini ei imeydy kunnolla suolistosta.

Itselläni tautia ei ole, mutta yleisyyden tiedän työn puolesta - useimmat b-vitamiinin puutoksesta kärsivät asiakkaat ovat olleet vanhempia alkoholistimiehiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2004 klo 19:23 vieras kirjoitti:
On kyllä aika harvinaista, varsinkin jos syö ihan normaalisti leipää ja lihaa. Alkoholisteilla on yleisempää, tai jos on joku suolistosairaus (esim. keliakia tai Crohnin tauti), jolloin b-vitamiini ei imeydy kunnolla suolistosta.

Itselläni tautia ei ole, mutta yleisyyden tiedän työn puolesta - useimmat b-vitamiinin puutoksesta kärsivät asiakkaat ovat olleet vanhempia alkoholistimiehiä.

En tiedä vielä mikä tarkempi diagnoosi on. Syön kyllä viljatuotteita ja lihaa, mutta en yleensäkään kovin monipuolisesti. vatsavaivoja on ollut. Lääkäri sanoi että kilpirauhasarvoja tulee seurata, saattaa kuulemma olle yhteydessä siihen.

mulla ainakin b-vitamiini autto tohon, kun mun suunpielet aukes, oli todella kauheennäköstä, joten se on varmaan yks oire b-vitamiinin puutteesta. samoin mun kasvojen iho menee pahannäköseks ja b- vitamiini rauhottaa senkin. mäkin syön aika reilusti kaikkee ruokaa lihasta kasviksiin, mut silti noi suunpielet alkaa tietyin väliajoin mennä pahaan kuntoon ja tulee kipeeks.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2004 klo 01:51 Anne kirjoitti:
AP täällä...
mullakin on ollut noita suun ympäryksen ihottumaa aika ajoin pahanakin. Bephantenilla olen voidellut ja nyt on "lääkitys päällä". Kuukauden päästä menen kontrolliin...

Mä kuulin tost suunympäryksen huonokuntosuuden johtumisest b-vitamiinin puutteest ihan ohimennen ja marssin apteekkiin ja kysyin sielt et onko todella näin ja sanoivat et on, ostin b-vitamiinia ja ei oo sen jälkee ollu suunympärykset auki ja kipeitä.... kannattaa kokeilla

Yhteistyössä