Avosuinen tarjonta (kasvotarjonta) - kokemuksia synnytyksestä?!

13.12.2010
125
0
16
Sain tänään varmistuksen, että vauva on avosuisessa tarjonnassa. Sen enempää lääkäri ei SUOSTUNUT asiasta keskustelemaan. Jäi tosi omituinen ole. Synnytys on jo neljäs, joten itse synnytys ei jännitä kovastikaan vaikka on iso vauva tulossa. Mutta tuo tarjonta jäi mietityttämään... kokemukset kiinnostaisivat? Juttelen toki asiasta myös huomenna neuvolassa.

Mulla huomattiin kesken synnytyksen että on tarjontavirhe ja synnytys päättyi kiireelliseen sektioon. Eli ei mahtunut syntymään noin eikä konhdunsuu edes auennut tarpeeksi vaan synnytys pysähtyi kun suu oli 8 cm auki, ja tämä johtui väärästä tarjonnasta.

Avosuinen tarjonta on eri asia kuin kasvotarjonta. täydellistä kasvotarjontaa ei voi synnyttää alakautta, ei mahdu. Avosuisen voi , tosin monesti pitkittää ponnistusvaihetta.

Mulla huomattiin kesken synnytyksen että on tarjontavirhe ja synnytys päättyi kiireelliseen sektioon. Eli ei mahtunut syntymään noin eikä konhdunsuu edes auennut tarpeeksi vaan synnytys pysähtyi kun suu oli 8 cm auki, ja tämä johtui väärästä tarjonnasta.

Mulla kävi juuri myös näin, mutta kohdunsuu ei auennut kuin 5 cm ja lopulta myös sydänäänet laski vauvalla -> sektioon

[QUOTE="hoitaja";22676661]Avosuinen tarjonta on eri asia kuin kasvotarjonta. täydellistä kasvotarjontaa ei voi synnyttää alakautta, ei mahdu. Avosuisen voi , tosin monesti pitkittää ponnistusvaihetta.[/QUOTE]

Lääkäri puhui noista jotenkin niin, että on kasvotarjonnassa ja tarkensi, että avosuisessa. Mutta siis avosuinen on se täsmällisempi, voi olla, että sitten tarkensi omaa tutkimustulostaan. Olen hieman hämilläni, koska sanoi, että ei kommentoi asiaa enempää kun tilanne ei vaikuta synnytystavan valintaan (oli synnytystarpa-arviokäynti). Minusta taas nimenomaan hänen olisi kuulunut asia selvittää!! Mulla vajaa 2 viikkoa käynnistykseen, silloinkin mahdollisesti 4,5kg vauva tulossa ja nyt sitten vielä huonossa (?) asennossa. Arveluttaa :(

Supistukset tuntuivat lähinnä alaselässä. Vauva syntyi alateitse imukuppiavusteisesti avosuisella tarjonnalla (ei siis kasvot edellä vaan otsa). Episiotomia tehtiin. Ponnistusvaihe kesti muistaakseni 15 min. Häntäluu murtui touhun tuoksinassa.

Poikani syntyi otsa/kasvot edellä.

Avautumisvaihe oli aika pitkä, supistukset loppuivat kesken ja niitä piti vauhdittaa oksitosiinilla, mutta se on mun ominaispiirre ilmeisesti koska myös raivotarjonnassa syntyneen tytön kohdalla oli sama juttu.

Ponnistusvaiheessa sai pusertaa aika kovaa, ja piti olla sängyllä istuvassa asennossa jalat telineessä, mutta hienosti sälli ulos tuli. 3.5 kg oli painoa hänellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22676694:
Lääkäri puhui noista jotenkin niin, että on kasvotarjonnassa ja tarkensi, että avosuisessa. Mutta siis avosuinen on se täsmällisempi, voi olla, että sitten tarkensi omaa tutkimustulostaan. Olen hieman hämilläni, koska sanoi, että ei kommentoi asiaa enempää kun tilanne ei vaikuta synnytystavan valintaan (oli synnytystarpa-arviokäynti). Minusta taas nimenomaan hänen olisi kuulunut asia selvittää!! Mulla vajaa 2 viikkoa käynnistykseen, silloinkin mahdollisesti 4,5kg vauva tulossa ja nyt sitten vielä huonossa (?) asennossa. Arveluttaa :(

Avosuinenraivotarjonta tarkoittaa sitä, että lapsi syntyy kasvot sun napaa kohti. kun ne siinä tavallisessa takaraivotarjonnassa on sun selkärankaa kohti. Avosuinen vaatii hieman enemmän tilaa tullakseen lantiossa, mutta ei mikään mahdottomuus synnyttää alakautta. Monesti tulee jopa vähän yllätyksenä ko. tarjonta, kun vauva syntyy. Sit vaan yllättyy, että hups, se tuleekin näin päin :)

kasvotarjonta tarkoittaa sitä, että vauva on syntymässä kasvot edellä eli tavallaan pää taakse taipuneena, ja niin ei mahdu tuleen mistää n lantiosa. Silloin leikataan. Tämäkin tarjonta tulee monesti yllätyksenä, huomataan sit kun synnytys ei edisty (kohdunsuu ei aukea tai vauva ei laskeudu synnytyksen aikana) sit mennään sectioon.

Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin, imukupilla saatiin poika maailmaan. Eppari tietysti tehtiin ja 2. asteen repeämät. Ei ollut vaikeuksia istua, haavat paranivat hyvin ja nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Cecilia Möttönen;22676722:
Supistukset tuntuivat lähinnä alaselässä. Vauva syntyi alateitse imukuppiavusteisesti avosuisella tarjonnalla (ei siis kasvot edellä vaan otsa). Episiotomia tehtiin. Ponnistusvaihe kesti muistaakseni 15 min. Häntäluu murtui touhun tuoksinassa.

Mulle lääkäri sanoi, että ekana olisi ultran mukaan tulossa nenä ja ylähuuli... eli ihan naama edellä se minusta on?! Hui sunkin kokemus kuullostaa hurjalta, vaikka nopeahkolta (mun edellinen ponnistusvaihe oli raivotarjonnassa 2min)...

Miksi lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin silti rt (raivotarjonta). Minä olen ihan ulalla ja lääkäri tosiaan ei asiaa suostunut selvittämään. Törkeää minusta!!

[QUOTE="hoitaja";22676770]Avosuinenraivotarjonta tarkoittaa sitä, että lapsi syntyy kasvot sun napaa kohti. kun ne siinä tavallisessa takaraivotarjonnassa on sun selkärankaa kohti. Avosuinen vaatii hieman enemmän tilaa tullakseen lantiossa, mutta ei mikään mahdottomuus synnyttää alakautta. Monesti tulee jopa vähän yllätyksenä ko. tarjonta, kun vauva syntyy. Sit vaan yllättyy, että hups, se tuleekin näin päin :)

kasvotarjonta tarkoittaa sitä, että vauva on syntymässä kasvot edellä eli tavallaan pää taakse taipuneena, ja niin ei mahdu tuleen mistää n lantiosa. Silloin leikataan. Tämäkin tarjonta tulee monesti yllätyksenä, huomataan sit kun synnytys ei edisty (kohdunsuu ei aukea tai vauva ei laskeudu synnytyksen aikana) sit mennään sectioon.[/QUOTE]

Mutta lääkäri sanoi tässä, että tarjoutuvana osana on nenä. Mitä ihmettä se meinaa???

Toisen lapsen synnytyksessä tunsin ettei asento ole ok. Sanoin kätilölle, muttei uskonut. Meinasin jo huutaa lääkäriä apuun, mutta sain jotenkin lapsen ulos. Oli ollut pidempään jo huonossa asennossa ja tuli otsa edellä. puoli päätä mustalmella ja otsa ja pään aluella pahka. Lisäksi oli kilon painavampi kuin arvio, juuri tuon asennon vuoksi virhearvio. Kätilö sanoi synnytyksen jälkeen arvelleensa jossain vaiheessa tuota tarjontaa.. Kammo jäi!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22676800:
Mutta lääkäri sanoi tässä, että tarjoutuvana osana on nenä. Mitä ihmettä se meinaa???

no kuulostaa oudolta.. Otat nyt vaan rauhallisesti ja soitat sinne, missä kävit ja pyydät saada selvennystä asiaan.

Mullakin kolmas lapsi syntyi virhetarjonnassa. Vaikutti juuri avautumiseen, eli se kesti ja jouduttiin okstosiinilla vauhdittamaan. Supistukset olivat heikompia kuin aikaisemmissa synnytyksissä. Vauvan sydänäänet heittelivät koko synnytyksen ajan, mutta johtui todennäk. sotkeutuneesta napanuorasta. Ponnistus oli nopea, n. 4 min. Tosissaan sai kuitenkin työntää, aikaisemmat tulivat vähemmällä pusertamisella. Lopussa oli kiire, koska vauvan sydänäänet katosivat, piti saada nopeasti ulos. Muutam tikki tuli. Vauva 3450g.

Mulla yhdellä lapsella oli otsa tulossa ekana. Ponnistusvaihe todellakin kesti pidempään kuin rt-synnytyksissä. Mulla aktiivinen ponnistus kesti 45 minuuttia. Siinä kokeiltiin kyljelteen, kontalteen ja vaikka missä asennoissa saada lasta kääntymään oikein päin. Lääkäri kutsuttiin paikalle ja juuri kun usko alkoi loppua lapsi syntyi. Rt- synnytyksissä ponnistaminen on ollut helppoa, mutta tämän synnytyksen kohdalla tiedän, että se voi olla hankalaakin : /

[QUOTE="hoitaja";22676849]no kuulostaa oudolta.. Otat nyt vaan rauhallisesti ja soitat sinne, missä kävit ja pyydät saada selvennystä asiaan.[/QUOTE]

Joo huomenna käyn asian läpi neuvolassa ja siellä luetaan sen lääkärin kirjoittama teksti. Katsotaan jos se selventää. Ja toivon todella, että on eri lääkäri kun menen käynnistykseen, siihen kun mennään aina onneksi lääkärin/ultran kautta!

Kuulostaa kyllä tosi oudolta... Tosiaan avosuinen ja kasvotarjonta on aivan täysin eri asioita, niinkun "hoitaja" tuolla aiemmin jo kirjoittikin. Toisessa on sentään normaali tarjonta, mutta vaan naama väärään suuntaan. Itselläni on yksi lapsi ja hän syntyi avosuisena. Kaikki meni hyvin, ponnistin 40minsaa ja episiotomia leikattiin ja lapsi synti hienosti. Sinä kun et ole ensisynnyttäjä niin tie on "valmiiksi" avattu, joten en niinkään pitäisi tätä välttämättömänä ongelmana, riippuu tietenkin vauvan ja sinun koistasi. Avosuinen tarjonta voi myös korjaantua jopa kesken synnytyksen kun vauva hakee hyvää asentoa. Jos siis on kyseessä avosuinen, mene synnyttämään hyvillä mielin, koska harvemmin olen nähnyt, että tuon syyn vuoksi lähdettäisiin sektioon.

Jos taas kyseessä on tosiaan kasvotarjonta, niin ehdottomasti sektioon. Alakautta yritys tämmöisessä tilanteessa on täysin epäinhimillistä lapsen kiusaamista. Olen nähyt myös tämän, ja vaikka lapsi selvisikin hätäsektion ansiosta, oli kasvot melkoisen hurjan näköiset monen tunnin paineen ja ahdingon jälkeen.

Sinuna pyrkisin kyllä menemään toiselle lääkärille jos ei meinaa muuten selvitä.

Mulla on molemmat lapset syntyneet avosuisella tarjonnalla. Ei siitä kukaan sen kummemmin mulle mitään maininnut, mutta synnytyskertomuksissa se lukee. Ekaa ponnistin puolisen tuntia ja tokaa kai yhdeksän minuuttia. Vaikeahan ne oli saada pihalle :) mutta en osaa verrata kun ei ole raivotarjonnasta kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö;22676993:
Kuulostaa kyllä tosi oudolta... Tosiaan avosuinen ja kasvotarjonta on aivan täysin eri asioita, niinkun "hoitaja" tuolla aiemmin jo kirjoittikin. Toisessa on sentään normaali tarjonta, mutta vaan naama väärään suuntaan. Itselläni on yksi lapsi ja hän syntyi avosuisena. Kaikki meni hyvin, ponnistin 40minsaa ja episiotomia leikattiin ja lapsi synti hienosti. Sinä kun et ole ensisynnyttäjä niin tie on "valmiiksi" avattu, joten en niinkään pitäisi tätä välttämättömänä ongelmana, riippuu tietenkin vauvan ja sinun koistasi. Avosuinen tarjonta voi myös korjaantua jopa kesken synnytyksen kun vauva hakee hyvää asentoa. Jos siis on kyseessä avosuinen, mene synnyttämään hyvillä mielin, koska harvemmin olen nähnyt, että tuon syyn vuoksi lähdettäisiin sektioon.

Jos taas kyseessä on tosiaan kasvotarjonta, niin ehdottomasti sektioon. Alakautta yritys tämmöisessä tilanteessa on täysin epäinhimillistä lapsen kiusaamista. Olen nähyt myös tämän, ja vaikka lapsi selvisikin hätäsektion ansiosta, oli kasvot melkoisen hurjan näköiset monen tunnin paineen ja ahdingon jälkeen.

Sinuna pyrkisin kyllä menemään toiselle lääkärille jos ei meinaa muuten selvitä.

Nyt kun olette asiaa selittäneet niin hoksaan eron! Ja tosiaan huima ero... mutta jotenkin ristiriidassa asiat jos sanoo, että tarjoutuvana osana on nenä ja silti "vain" avosuinen!? No joo, tosiaan muutenkin tökerö lääkäri joten hankin tiedon muualta. Ja todellakin on linjat auki, kakkossynnytyksessa ponnistus 7min vaikka lapsi jäi hartioista kiinni, kolmas tuli ponnistamatta (pidätin kätilön käskystä mutta supistus työnsi vauvan ulos) vajaassa 2 minuutissa... joten saa tuosta vähän jo hidastuakin :D

Meille syntyi 4, 300g vauva otsatarjonnassa tai kasvotarjonnassa. Kätilön kommentti: täältähän tullaan suu auki. Ponnistusvaihe kesti sen minkä aikaisemmassakin 10 min. ja oli erittäin kivulias, häntäluu murtui, mutta en revennyt enempää kuin edellisessäkään synnytyksessä.

Ja tuo häntäluun murtuminen on ihan oma päätelmä, sitä ei mitenkään tutkittu. Istuminen normaalisti onnistui n.3kk päästä. Siihen asti istuin etukenossa, kun ei voinut painoa laittaa häntäluun päälle.

Taisin olla synnärillä aika huvittava näky, kun muut nousivat tuolistaan hitaasti varoen, niin mä pomppasin kuin vieteri tuolista ylös, ettei ehi sattua niin paljon. Kävely ei muistaakseni sattunut.

Synnytys oli pitkä yli vuorokauden. Kohdunsuun avautuminen hidasta, ja oksitosiinia jouduttiin myös laittaan (tosin olin saanu epiduraalinkin). Vauva ei laskeutunut, ja ponnistuvaihe pitkittyi, tällöin ultrattiin ja päädyttiin sektioon, imukuppia ei voinu käyttää kun ei ollut tarpeeksi laskeutunut. Ja siis avosuinen tarjonta oli.

[QUOTE="heips";22677038]Mulla on molemmat lapset syntyneet avosuisella tarjonnalla. Ei siitä kukaan sen kummemmin mulle mitään maininnut, mutta synnytyskertomuksissa se lukee. Ekaa ponnistin puolisen tuntia ja tokaa kai yhdeksän minuuttia. Vaikeahan ne oli saada pihalle :) mutta en osaa verrata kun ei ole raivotarjonnasta kokemusta.[/QUOTE]

Joo, ekalla kerralla synnytyksen käynnistymisessä oli mullakin ongelmia. Supistukset kesti monta vuorokautta ja synnytys eteni tooosi hitaasti. Raskasta oli! Ehkä se johtui tuosta avosuisesta tarjonnasta sitten.

Mulla viimeisimmässä (viidennessä ) synnytyksessä vauva oli avosuisessa tarjonnassa. Synnytyksestä jäi raaka muisto, olin niin kipeä. Ponnistusvaihe pitkittyi tarjonnan vuoksi, eikä mahtunut tuleen sillain. Lopulta vauva kääntyi parempaan asentoon, ja sitten syntyi parilla ponnistuksella. Mulla jokainen synnytys on ollut nopea, tämäkin kesti vain 2h. Enkä ole koskaan kivunlievityksiä kerennyt saamaan. Synnytyksestä jouduin olemaan lähes koko ajan ambulanssissa (13min ennen syntymää kerettiin sairaalaan) , mikä sekin vaikutti tuohon epämukavaan kokemukseen, kun siellä köytettynä niihin paareihin jouduin oleen kauheitten supistusten kourissa.

Yhteistyössä