Avoparit! Lapselle äidin vai isän sukunimi?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Xxx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Äidin. Äidillä on aatelisnimi ja semmoista ei noin vaan luovuteta pois.

Muutenkin toi miehen nimen ottaminen on aika tuore juttu historiassa ja täyttä naisen kyykytystä. Mutta niin kauan kuin naiset on tommosia lampaita niin sitä saa mitä tilaa. ;)
Mulle nimi ei todellakaan merkitse yhtään mitään, oli aatelinen tai ei ja kunnioitan sen verran miestäni, että ehdottomasti otan mieheni nimen jos ja kun naimisiin mennään. Avoliitossa lapselle myös ehdottomasti miehen sukunimi.
Heh, mitä ihme kunnioitusta sillä nimenvaihdoksella osoitetaan? Eikö sun mies sitten kunnioita sua, jos ja kun ei ota sun nimeä?
 
miäs
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Äidin. Äidillä on aatelisnimi ja semmoista ei noin vaan luovuteta pois.

Muutenkin toi miehen nimen ottaminen on aika tuore juttu historiassa ja täyttä naisen kyykytystä. Mutta niin kauan kuin naiset on tommosia lampaita niin sitä saa mitä tilaa. ;)
Mulle nimi ei todellakaan merkitse yhtään mitään, oli aatelinen tai ei ja kunnioitan sen verran miestäni, että ehdottomasti otan mieheni nimen jos ja kun naimisiin mennään. Avoliitossa lapselle myös ehdottomasti miehen sukunimi.
minä otin vaimoni nimen
 
nyt jo rouva
Isän nimi tietysti.
Tarkoituksena oli mennä myöhemmin naimisiin, ja niin tehtiinkin kun lapsi oli 1v2kk.
Olisipa outoa jos lapsella yksinään olisi minun tyttönimeni, ja meillä miehen kanssa miehen sukunimi :O
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Äidin. Äidillä on aatelisnimi ja semmoista ei noin vaan luovuteta pois.

Muutenkin toi miehen nimen ottaminen on aika tuore juttu historiassa ja täyttä naisen kyykytystä. Mutta niin kauan kuin naiset on tommosia lampaita niin sitä saa mitä tilaa. ;)
Mulle nimi ei todellakaan merkitse yhtään mitään, oli aatelinen tai ei ja kunnioitan sen verran miestäni, että ehdottomasti otan mieheni nimen jos ja kun naimisiin mennään. Avoliitossa lapselle myös ehdottomasti miehen sukunimi.
Mutta sun mies ei sitten kunnioita sua, vai? Jos se kunnioitus sukunimen perusteella katotaan.
Siitä tässä ei ollut kyse lainkaan. Mä arvostan sitä, että perheessä on kaikilla sama sukunimi ja en voisi kuvitellakaan että mieheni ottaisi minun sukunimen (vaikka se "hienompi" onkin). Mieheni ei ole sallaine tossukka, joka ottaisi muijan nimen.
 
siiri
miehen nimen koska tulevaisuudessa suunitelmissa mennä naimisiin. Ja JOS (toivottavasti ei) satuttas eroamaan niin mitäpä se haittaa jos lapsellani on isänsä sukunimi.. niinhän ne on ennenvanhaan kuulunu mennäkkin ;)
 
y
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oltiin merkattu äidin sukunimi, mutta pappi ehdotti ristiäisten esikeskustelussa että isän nimi olisi parempi joten vaihdettiin.
Minä olisin vaihtanut tuossa tilanteessa pappia ja tehnyt vielä valituksenkin. Meillä lapsilla minun sukunimeni.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
silloin kun eka saatiin ja ei vielä naimisissa niin oli mun sukunimellä eka. en suostuis olemaan eri nimellä kuin lapseni. ei siihen tarvinnut kuin yks paperi laittaa että sai lapsen nimen muutettua kun naimisiin mentiin
no näin just meilläkin tehtiin!ei ollu iso homma muuttaa avioitumisen myötä.yks kaveri laitto lapsen miehen nimelle kun mies lupas pian viedä vihille,no lapsi on jo 2,5v. eikä häistä tietoakaan vaikka yhdessä ovatkin.nyt kaveria tilanne harmittaa...
 
järjen ääni hoi
Jos nyt ajattelisin ja JÄRJELLÄNI, niin äidin. Miksi pitäisi olla isän kun ei avioliitossa olla?!?!!? *syyttää itseään tyhmistä valinnoista, tai paremminkin periksi antamisesta...*
 
hilma
Alkuperäinen kirjoittaja y:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oltiin merkattu äidin sukunimi, mutta pappi ehdotti ristiäisten esikeskustelussa että isän nimi olisi parempi joten vaihdettiin.
Minä olisin vaihtanut tuossa tilanteessa pappia ja tehnyt vielä valituksenkin. Meillä lapsilla minun sukunimeni.
PEESI!!!!!!
 
killa
Alkuperäinen kirjoittaja järjen ääni hoi:
Jos nyt ajattelisin ja JÄRJELLÄNI, niin äidin. Miksi pitäisi olla isän kun ei avioliitossa olla?!?!!? *syyttää itseään tyhmistä valinnoista, tai paremminkin periksi antamisesta...*
niin just,pitäkää naiset puolenne!!!
 
Snoopy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oltiin merkattu äidin sukunimi, mutta pappi ehdotti ristiäisten esikeskustelussa että isän nimi olisi parempi joten vaihdettiin.
Oho, aika outoa...

Meillä on äidin sukunimi, jos mennään naimisiin niin pidän siitä huolimatta oman nimeni.
 
Tasku Venus
Minun sukunimelläni on tuo mukula. En todellakaan suostuis olemaan eri nimellä lapseni kanssa. Sitä paitsi minä sen olen kärsimyksellä kantanut 9 kk ja synnyttänyt tuskalla ja hiellä. Joten se on minun oikeuteni laittaa lapselle mun sukunimi. :LOL:
 
Hannah
Aika moni sanoo ettei suostuisi olemaan eri nimellä lapsensa kanssa. Miksi?
Me ollaan naimisissa, mutta eri nimillä ja meillä lapsi sai isän nimen. Asia ei ollut kummallekaan mikään arvovaltakysymys.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
Aika moni sanoo ettei suostuisi olemaan eri nimellä lapsensa kanssa. Miksi?
Me ollaan naimisissa, mutta eri nimillä ja meillä lapsi sai isän nimen. Asia ei ollut kummallekaan mikään arvovaltakysymys.
Minulla kyse oli käytännön asioista: en tunnistaisi esim. lääkärillä "vierasta" sukunimeä. :D
 
Mä heitin miehelleni vähän leikillään, että kyllä täytyy mun sukunimi ottaa, koska meän sukunimellä ei muuten ole jatkajia.

Olin yllättyny (myönteisesti), ku myöhemmin tuli ilmi, että mies oli ottanu tosissaan sanomani, ja olisi hyväksynyt sen.

Mut kyllä meän lapsilla miehen sukunimi on.
Mulla on niin karsee sukunimi, että suotakoon lapsille vähän kivempi. Vaikka joutuvatkin jatkuvasti varmistamaan, että tulihan se "kahdella uulla".
On seki parempi, ku se, että ei uskota, että ei tuommosta sukunimee voi olla olemassa :D
 

Yhteistyössä